טוקופוביה (Tocophobia) - חרדה מהריון ולידה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

טוקופוביה (Tocophobia) - חרדה מהריון ולידה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 02.07.2010

מחקרים מצביעים על כך שבחברות מערביות עד 20% מהנשים הנמצאות בהיריון תקין (כלומר, שאינו בסיכון) מעידות על פחד לידה חמור ואינטנסיבי. להבדיל מחשש טבעי ולא משמעותי מלידה, המאפיין נשים רבות בשלב זה בחייהן, תופעת חרדה זו הקרויה "טוקופוביה", הינה תופעה המחייבת התערבות מקצועית.



מאת: ציפי ברמן קרופרו


טוקופוביה (Tocophobia) - חרדה מהריון ולידה

אחד האירועים החשובים והמשמעותיים בחיי האשה הוא לידת תינוק, היוצא לעולם  לאחר תשעה חודשי ההריון. מדובר באירוע המעורר חרדה במידה מסוימת כתוצאה ממרכיב אי הוודאות מהלא נודע. האם הלידה תעבור בהצלחה ובשלום גם עבור האם וגם עבור התינוק או שמה משהו ישתבש במהלכה וידרוש התערבות רפואית מיוחדת. בהריון הראשון ניכר לחץ רב יותר לעומת ההריון השני, אלא אם היו מחלות או תופעות בעבר שמתוך הכרויות מוקדמות איתן, עשויות להגדיר מצב של חרדה בהריונות הבאים.

החששות והחרדות מההריון והלידה מובנים וטבעיים אך יש להבחין מתי התסמינים הינם סימנים מקדימים לתופעה חמורה הדורשת התערבות מקצועית עבור האשה ההרה ובני משפחתה.

מחקרים מצביעים על כך שבחברות מערביות עד 20% מהנשים הנמצאות בהיריון תקין (כלומר, שאינו בסיכון) מעידות על פחד לידה חמור ואינטנסיבי. אצל חלקן הדבר גורם לחוויה שלילית של ההריון והלידה ולפעמים מביא להחלטה לסיים את ההריון למרות שהיה רצוי מלכתחילה. להבדיל מחשש טבעי ולא משמעותי מלידה, המאפיין נשים רבות בשלב זה בחייהן, תופעת חרדה זו הקרויה "טוקופוביה", הינה תופעה המחייבת התערבות מקצועית. למרות השכיחות הניכרת של נשים הסובלות מהתופעה, רק אחוז קטן מאובחן ומטופל. לגבי אלו שכן מטופלות, נמצאו שיטות הטיפול כיעילות בהפחתת רמת החרדה.

 

מהם התסמינים לטוקופוביה?

נשים הסובלות מחרדת הריון ולידה חוות בתקופה זו קשיי ריכוז ותפקוד הן בפן המשפחתי והן בפן התעסוקתי, כולל סיוטים בלילה ומחושים סומאטיים. קיים אצלן פחד עקבי ומשמעותי במהלך ההיריון או בשלב המתקדם בו הן מצפות ללידה. החשיפה להתנסות בלידה או אפילו המחשבה להתנסות כזו מעלה תגובת חרדה שיכולה להגיע עד כדי התקף פאניקה. בחלק מהמקרים הנשים מעדיפות להימנע מהלידה על ידי בחירה בניתוח קיסרי אלקטיבי או בכלל הימנעות מהיריון.  ניתן להבחין בסוגים שונים של ביטויים לתופעת החל מביטוי יחסית מתון של תגובות שליליות, הבא לידי ביטוי בפחדים וחששות המתייחסים לאפשרות של תקלה או שיבוש ועד תגובת חרדה אינטנסיבית, הגורמת למצוקה משמעותית ופוגעת ברמת התפקוד הכללית.

סוגי טוקופוביה

ניתן להבחין בשלושה סוגים שונים של טוקופוביה:

 

  • טוקופוביה ראשונית- מדובר בנשים לפני הריון ראשון או במהלכו.
  • טוקופוביה משנית לדיכאון בהיריון
  • טוקופוביה משנית אחרי לידה טראומטית.

גורמי סיכון לתופעת הטוקופוביה

מחקרים מצביעים על כך שאצל נשים בגיל צעיר, בעלות רמה סוציו אקונומית ורמת השכלה נמוכה קיימת שכיחות גבוהה יותר של התופעה והיעדר זוגיות ותמיכה חברתית מעלים את ההסתברות לטוקופוביה. בנוסף, תסמונות פסיכיאטריות כמו למשל דיכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך, סף כאב נמוך וחוויות עבר קשות מתקשרות לשכיחות גבוהה יותר של טוקופוביה.  חוויות טראומטיות הקשורות הן להריון והן ללידה מהווים אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לתופעה.

טיפול בפחד מהלידה

קורסי הכנה לקראת הלידה מאוד נפוצים ומקובלים כיום במטרה להתמודד עם החששות הרגילות לקראת הלידה, עם זאת, נשים הסובלות מטוקופוביה נזקקות ברוב המקרים לטיפול אינטנסיבי יותר, שמטרתו לספק תמיכה כדי שתגענה לשליטה יותר טובה בחרדותיהן ותוכלנה להשלים עם חוסר הוודאות הכרוכה בלידה הצפויה.  קיימים סוגים שונים של טיפולים בתופעה:

טיפול באמצעות חינוך פסיכו - רפואי

הכנה ללידה מספקת מידע ולימוד של שיטות להתמודד עם הכאב, במטרה לחזק את יכולת האשה להתמודד בלידה עצמה ולשיפור הביטחון העצמי של היולדת. המטרה של חינוך לקראת הלידה הוא לספק מידע פרקטי חשוב ולהביא להבנה עיונית של תהליכי הלידה, ובאמצעות כך להפחית את רמת החרדה הכללית. סוג טיפול זה ניתן לא רק לאשה אלא גם לבן זוגה או למשפחה כולה במידת הצורך.

טיפול תרופתי

במידה והאישה הסובלת מטוקופוביה מאובחנת נוסף על תופעה זו גם כסובלת מתסמונת פסיכיאטרית אחרת בהווה או (כמו הפרעת חרדה כללית, הפרעה דיכאונית, תסמונת טורדנית כפייתית או הפרעת פאניקה) קיימת אינדיקציה לטיפול תרופתי לפי קווי היסוד המוכרים מטיפול בתסמונות השונות.

פסיכותרפיה התנהגותית - קוגניטיבית

טיפול קוגניטיבי יכול להתאים לטיפול בטוקופוביה, שכן הינו גמיש, מוגבל בזמן, ממוקד לרוב בבעיה אחת, ומתאפיין במטפל מכוון. טיפול מסוג זה עשוי להפחית פחד לידה באמצעות תרגול דרכי התמודדות עם מצבי לחץ, מנגנוני חשיבה מגמתיים שעומדים בשורש התכנים המעסיקים נשים חרדות, כמו למשל: חשש מחוסר יכולת להתמודד עם מצב לחץ, חשש מחוסר תפקוד בעת הלידה,  ציפייה להישנות של חוויה טראומטית מהעבר ועוד. בנוסף, במידה ומדובר בלידה שאינה ראשונה, ניתן להפיק לקחים מלידה טראומטית קודמת, ובאמצעות כך להביא להקלה בפחד ולהביא למצב בו האשה תגיע ללידה מוכנה נפשית בצורה טובה יותר. 

פסיכותרפיה דינמית

פסיכותרפיה פסיכו - דינמית מתאימה לטיפול בתופעת הטוקופוביה מאחר ויכולה לחשוף ולפרש קונפליקטים שאינם מודעים הקשורים לחרדות מלידה, כמו למשל, קונפליקטים שקשורים חוסר וודאות, לאיבוד שליטה בלידה ועוד. 

האם הטיפול בטוקופוביה יעיל?

מעטים המחקרים שבחנו את יעילות הטיפול בתופעה, אך אלה שבכל זאת נעשו מצביעים על כך שטיפול בפחד לידה אכן יעיל. מחקר אחד דיווח שכ-50% מהנשים ויתרו על ביצוע ניתוח קיסרי אחרי שקיבלו תמיכה פסיכולוגית, והתערבות בזמן משבר. בדומה, מחקר אחר הצביע על כך שבעקבות טיפול פסיכולוגי, תמיכתי או דינמי, 56% מהנשים חזרו בהן מהבקשה לבצע ניתוח קיסרי בלי הצדקה רפואית.

לסיכום,

טוקופוביה הינה תופעה הדורשת ערנות והתערבות מצד בני משפחתה של האשה ההרה.  לא כל הנשים חוות את שלב ההריון והלידה אחריו בהתרגשות וברוגע עד הרגע בו הן שוהות בבית החולים עם האוצר הקטן שנולד, מוקפות במשלוחי בלונים, זרי פרחים ושלל מתנות אחרות שניתנו על ידי האוהבים. חשובה הזוגיות והתמיכה החברתית לאורך כל הדרך וחשוב להיות עם יד על הדופק ולהבחין אם מתקיימים תסמינים המאפיינים את התופעה בכדי לטפל בבעיה בהקדם ולהפוך את החוויה ותוצאותיה לחיוביות ככל הניתן.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו