מתי עובדת בהיריון אמורה להתחיל לחשוד שמנסים לפטרה? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מתי עובדת בהיריון אמורה להתחיל לחשוד שמנסים לפטרה?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 03.04.2011

עו"ד שרון טייץ המתמחה בהגנה על נשים שפוטרו על רקע היריונן, מספקת ארבעה סימנים עיקריים המעידים שהבוס שלך מעוניין לפטר אותך, לאחר שהודעת לו על היריונך.



מתי עובדת בהיריון אמורה להתחיל לחשוד שמנסים לפטרה?

בין הסימנים ותתי הסימנים: אכזבה לשמע הבשורה על היריונך, הפרחת האשמות פתאומיות ובלתי מוצדקות, הקפדה קיצונית על מילוי כל משימותיך בשלמות, שינוי טון הפנייה, שטף פתאומי של תלונות על תפקודך, ולבסוף העברתך לתפקיד אחר בחברה - על פי רוב לצורך עבודה מונוטונית ובלתי מספקת.

זיהוי הסימנים איננו סוף פסוק. מעסיקים רשאים להעביר אישה בהיריון לתפקיד אחר בחברה, או לפטרה אם קיבלו לכך אישור ממשרד התמ"ת, אך מעסיק שיפטר אישה בהיריון שלא כדין עלול לשלם לה על כך יותר מ-100 אלף ₪ פיצויים.

 

לדברי עו"ד שרון טייץ, המתמחה בייצוג נשים בהיריון שפוטרו מעבודתן, רוב המעסיקים בישראל מודעים לכך שלא ניתן לפטר אישה על רקע היריונה.

חרף כך, מעסיקים רבים מבינים כי כעת עליהם להכשיר עובדת נוספת כמחליפה, ולאחר שיתומו ימי חופשת הלידה, עליהם לקבל את העובדת שילדה חזרה לעבודה, כשהיא אם צעירה, עם כל הקשיים והבעיות המתלוות לכך.

על כן משתעשעים מעסיקים רבים ברעיון, כיצד לפטר את העובדת ההיריונית, אך זאת כביכול, לא בשל היריונה.

התנהלות זו, איננה חוקית, אך גם איננה נדירה במקומותינו, ומתאפיינת, לדברי עו"ד שרון טייץ, במספר סימנים ופעולות החוזרים על עצמם בין סיפור פיטורים אחד למשנהו.

כאשר העובדת ההיריונית חשה בהתעוררותם של אותם סימנים, מוטב לה שתפנה לייעוץ משפטי על מנת לזכות בפיצויים המגיעים לה בחוק. 

 

סימנים מעידים לפיטורים שלא כדין

זעף על הודעת ההיריון – ההתוודעות של אישה על היריונה, מהווה עבורה ועבור סביבתה, ידיעה משמחת ביותר. גם מי שלא בדיוק שמח בשמחתה, מקפיד לברך אותה על החדשה המרעישה. על כן תגובה כועסת או קרירה של המעסיק או הממונה, בשל התגלות דבר היריונה של האישה, לא צריכה להתקבל בשלוות נפש על ידי העובדת, אלא להדליק אצלה נורות אזהרה. לדברי עו"ד טייץ אין זו התנהגות נורמטיבית, וייתכן שהיא מהווה סימן לבאות.

גל תלונות נגד העובדת – רק מעסיק בור וטיפש יודיע לאישה כי היא מפוטרת מפני שהיא נכנסה להיריון (אם כי לא חסרות דוגמאות שכאלה מהשנים האחרונות).

על פי רוב יתכנן המעסיק את הפיטורים כך שייראו כאילו נבעו בשל תפקודה הלוקה של העובדת. על כן עובדת החוששת כי תפוטר בשל היריונה, טוב אם תשים את ליבה להתעוררותו של גל תלונות מסתורי, על פי רוב אנונימי, ובו מופנות כלפיה תלונות שונות, מוזרות וחריגות, בסמוך למועד הודעתה על כניסתה להיריון.

עו"ד שרון טייץ מספרת, כי רבים המעסיקים שבשלב זה קוראים את העובדת לבירור, ומגלים בפניה שיש מי שמתלונן על התנהגותה באופן אנונימי.

במקרים שכאלה, ובמיוחד שלהאשמות אין כל שחר, טוב אם תתחיל העובדת לכלכל את צעדיה, ומוטב שתפנה במיידית לייעוץ משפטי.

הקפדה יתרה וחריגה על חובות התפקיד – חודשי ההיריון הראשונים לא אמורים לפגוע בתפקודה של העובדת. מצד שני העובדת ההיריונית עלולה לחוש מוגנת להתחיל "לחפף", ולעגל פינות. אך אם העובדת ממשיכה בעבודתה כרגיל, וחשה כי לפתע, מעסיקיה או הממונים עליה, מעירים לה על כל צעד ושעל, מקפידים איתה על קוצו של יוד, תוך מתן הערות והתראות, ובטון חמור ועוין, הדבר צריך לעורר את חשדה.

למעשה, פעולה שכזו עשויה להוות סימן מקדים לתיעוד בסתר של המעסיק אודות חוסר שביעות רצונו מתפקוד העובדת, תיעוד שיהווה בהמשך הדרך את הקרקע המשפטית לאישוש הסיבות "החוקיות" לפיטוריה בפנייתו אל הממונה על עבודת נשים בתמ"ת.

העברה לתפקיד אחר בארגון – פעמים רבות מנסים מעסיקים להיפטר מעובדות בהיריון, על ידי פגיעה בתנאי העסקתן.

חוק עבודת נשים אוסר על מעסיקים לגרוע ממשכורתה של עובדת בהיריון, ולשנות את שעות עבודתה. החוק לא אוסר להעביר אותה תפקיד בארגון.

מעסיקים רבים הרוצים להתחכם לחוק, מעבירים את העובדות ההיריוניות לתפקיד זוטר, תפקיד הרבה פחות מעניין ובעל הרבה פחות סמכויות. פעמים רבות מצטיין תפקיד זה גם בעבודה מונוטונית ושוחקת.

תקוותם של המעסיקים היא שהעובדת תתפטר מרצונה, ותדרוש שיראו בה כמפוטרת לכל דבר, בשל הרעת תנאים. במקרה שכזה, יהיו חייבים המעסיקים לשלם לה רק את זכויותיה כעובדת, ולא לפצות אותה על פיטורים בעת ההיריון. 

לדברי עו"ד שרון טייץ, פעולה שכזו מצד מעסיק מהווה 'משחק באש', והוא עלול, מבלי משים, לעבור בבת אחת על מספר חוקי עבודה, שהעונש בצידם לא פחות כואב ויקר מהעונש על פיטורי אישה בהיריון.

 

מהן עילות מוצדקות לפיטוריי עובדת בהיריון?

לדברי עו"ד שרון טייץ, העילות המוצדקות לפיטוריי עובדת בהיריון דומות לעילות המוצדקות לפיטורי כל עובד אחר מן השורה. הבעיה מתחילה כאשר המוטיבציה לפיטורים נעשית בשל ההיריון.

לפיטורי עובדת בהיריון קיימות שלל סיבות לגיטימיות כמו למשל: חוסר תפקוד של העובדת, תפקוד לקוי, עבירות משמעת, מעילה, גניבה, חוסר התאמה לתפקיד, ונדליזם, ועוד.

כך למשל, גם סגירת המפעל תהווה עילה מוצדקת לפיטורים (כך למשל השריפה בחנות 'איקאה' בנתניה מהווה עילה מוצדקת לפיטוריי עובדת גם אם היא בהיריון).

לדברי עו"ד שרון טייץ, פיטוריי עובדת היריונית במצב של קיצוצים מהווה בעיה, מפני שעל המעסיק יהיה להוכיח מדוע דווקא העובדת בהיריון היא זו שצריך לקצץ את משרתה. ככל הנראה בקשה זו דינה להידחות, אלא אם המעסיק ימציא סיבות מספיק משכנעות לקיצוץ משרתה של העובדת.

 

קנסות מעל 100 אלף שקל למעסיק

לדברי עו"ד שרון טייץ, אישה שהוכיחה כי פוטרה על רקע היריונה, או בקשר להריונה, בניגוד לחוק עבודת נשים, והיא, רק לצורך הדוגמה, בחודש הרביעי להיריונה ונהנית משכר של 4000 ₪ בחודש - עתידה לקבל פיצוי של כ-100 אלף ₪, אם תפנה לבית הדין לעבודה.

לדברי עו"ד טייץ, ככל שמשכורתה של העובדת גבוהה יותר, כך הפיצוי יעלה בהתאם.

לדבריה, מומלץ שלא לחכות לפיטורים, ולפנות לייעוץ משפטי כבר כאשר היחס של המעסיקים והממונים מתחיל לצרום, לאחר שנודע להם דבר ההיריון.

ייעוץ שכזה לעובדת מאפשר לה לדעת איזה דברים לתעד, איזה מסמכים לאסוף וכיצד לנהוג בתרחישים שונים מול המעסיקים המעוניינים לפטרה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו