צום יום הכיפורים, גורם סיכון משמעותי ללידה מוקדמת - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

צום יום הכיפורים, גורם סיכון משמעותי ללידה מוקדמת

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 12.09.2013
כך עולה ממחקר שבוצע בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה
 


צום יום הכיפורים, גורם סיכון משמעותי ללידה מוקדמת
נשים הרות: שימו לב:
 
לידה מוקדמת (preterm delivery), מוגדרת כלידה שמתרחשת לפני שבוע 37 להריון,  ואחראית לסיבוכי פגות משמעותיים. לידה מוקדמת אחראית ל- 75%-80% ממקרי הסיבוכים ואף למוות סב לידתי. 
מדובר בתופעה שכיחה שמערבת בין 7%-11% מהלידות . על כן, קיימת חשיבות מרכזית בזיהוי דרכים למניעה ראשונית של לידה מוקדמת, הן מבחינה קלינית והן מבחינה אפידמיולוגית. 
 
גורם שהשפעתו עדיין לא ברורה, ואשר לא נחקר מספיק, הינו הקשר שבין צום לבין לידה מוקדמת. 
מטרת מחקר חדש שבוצע בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה הייתה לבחון האם צום יום הכיפורים (של 25 שעות) מעלה את שיעורי הלידה המוקדמת בקרב אוכלוסיית היולדות היהודיות, לעומת היולדות שאינן יהודיות ואשר אינן צמות ביום הכיפורים. 
 
העבודה השוותה שיעור לידות מוקדמות ביום הכיפורים וביום שלאחריו בין יולדות מהמגזר היהודי ליולדות מהמגזר הבדואי, ושיעורי הלידות המוקדמות בקרב יולדות יהודיות ביום הכיפורים לעומת תקופה אחרת של שבוע לפני יום הכיפורים.  
 
צוות המחקר שכלל את ד"ר רועי שליט, נטלי שליט ופרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד' בסורוקה ופרופ' מן המניין בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, מצא כי בתקופת הזמן שנבדקה (ימי כיפור בין השנים 1988-2011),  יולדות יהודיות נמצאו בסיכון גבוה משמעותית של פי 2 ללידה מוקדמת במהלך יום הכיפורים, מאשר בשבוע שלפני יום הכיפורים. 
 
במהלך יום הכיפורים בשנים אלו, היו 745 לידות, מתוכן 52.
1% של נשים יהודיות, ו-47.9% של נשים בדואיות. מתוך כלל הלידות, 6.3% היו לידות מוקדמות. במהלך צום יום הכיפורים (שנמשך 25 שעות) שיעור הלידות המוקדמות בקרב האוכלוסייה היהודית היה פי 2 גבוה יותר, בעוד ששבעה ימים לפני יום הכיפורים, לאום יהודי לא נמצא כגורם סיכון ללידה מוקדמת. המודל תיקנן עבור המערפלים: לידה מוקדמת בעבר, עיכוב בגדילה התוך רחמית והפרדות שליה.
 
פרופ' אייל שיינר: "לידה מוקדמת הינה סיבוך שקשור בתחלואה משמעותית של הילודים. תוצאות המחקר מראות באופן ברור כי צום ממושך כמו זה של יום כיפור, הינו גורם סיכון מובהק ועצמאי ללידה מוקדמת. לאור זאת, נראה שמומלץ לנשים הרות לא לצום צום מלא ביום הכיפורים". 
 
מוסיף פרופ' שיינר: "ישנן מספר תיאוריות המנסות להסביר את הקשר שבין צום לבין התחלת תהליך הלידה. התיאוריה המרכזית מבוססת בעיקרה על העובדה כי בבני אדם, צום ממושך של 24 שעות גורם לעלייה בצמיגות הדם. עלייה בצמיגות הדם גורמת להפרשת ההורמון  adh (anti diuretic hormone), אשר דומה מאד במבנהו להורמון אוקסיטוצין, ועלייתו יכולה לגרום להתכווצות הרחם ולצירי לידה.  תיאוריה נוספת, מתייחסת לכך שצום גורם לרמות סוכר נמוכות בדם (היפוגליקמיה), ובעקבות זה יש עליה בייצור של פרוסטגלנדינים (חומר שגורם להתכווצות הרחם) שאף הם גוררים צירים". 
 
לאור תוצאות המחקר כאמור נראה שצום איננו מומלץ בהריון ואם בכל זאת נשים הרות מחליטות לצום כדאי שלא ימנעו משתיה, ואם יופיעו לחצים, צירים או כאבי בטן וגב  מומלץ לפנות לבדיקת רופא. 
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו