הריון ויתר לחץ דם – מה שצריך לדעת - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הריון ויתר לחץ דם – מה שצריך לדעת

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 08.05.2016

לחץ דם הריוני הינה אחת התחלואות השכיחות בזמן הריון והיא נושאת בחובה סכנה לאם, לעובר. כמו כן לתחלואה זו יש להשלכות על בריאות האישה לטווח ארוך בחייה לאחר גיל הפוריות. 



מאת: דר' טליה וולק, חברת הנהלה בחברה הישראלית ליתר לחץ דם ומנהלת שרות ליתר לחץ דם מרכז רפואי אוניברסיטאי סורוקה


הריון ויתר לחץ דם – מה שצריך לדעת
בזמן תקופת ההריון מתרחשים שינויים פיזיולוגים רבים בגוף אחד מהם הינו ירידת לחץ דם. ירידת לחץ דם מתרחשת כבר בשבועות המוקדמים של ההריון. אולם תהליך טבעי זה אינו קורה בכל אישה הרה ויש נשים אשר בזמן הריון לחץ דם שלהן הינו גבוה. 
כיום על פי הנחיות של האיגוד האמריקאי הקרדיולוגי במסגרת הערכת הסיכון של אישה לפתח מחלת לב איסכמית כוללת בנוסף לגורמי סיכון הקלאסים הידועים מזה שנים רבות (כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עישון ורמת שומנים גבוהה בדם) גם אירוע של יתר לחץ דם הריוני מעברה נחשב כגורם סיכון למחלת לב איסכמית.
 
יתר לחץ דם בזמן הריון מוגדר כעליה של לחץ סיסטולי מעל 140 מ"מ כספית ו/או עליה של לחץ דם דיאסטולי מעל 90 מ"מ כספית. 
יתר לחץ דם הריוני  כולל מספר תת קבוצות:
  • יתר לחץ דם כרוני- יתר לחץ דם המאובחן טרם ההריון או יתר לחץ דם המאובחן לפני שבוע 20 של הריון, יתר לחץ דם המאובחן אחרי שבוע 20 של הריון אך נמשך יותר מ 12 שבועות לאחר הלידה.
  • יתר לחץ דם הריוני- יתר לחץ דם המתגלה  לאחר שבוע 20 של הריון ונמשך לא יותר מ12 שבועות לאחר לידה ללא הפרשת חלבון בשתן.
  • טרום רעלת הריון - יתר לחץ דם המתגלה  לאחר שבוע 20 של הריון ונמשך לא יותר מ12 שבועות לאחר לידה מלווה בהפרשת חלבון בשתן של מעל 300 מ"ג ליממה. 
  • טרום רעלת הריון המתווספת ליתר לחץ דם כרוני-  אישה בה ידוע על יתר לחץ דם כרוני כאשר בזמן הריון יש החמרה במצב המתבטאת בערכי לחץ דם גבוהים יותר יחד עם הפרשת חלבון בשתן. 
  • טרום רעלת הריון חמורה- יתר לחץ דם מעל 160/110 מ"מ כספית יכול להיות מלווה בירידה במספר טסיות הדם, עליה באנזימי כבד, הפרשת חלבון רבה בשתן, כאב ראש והפרעה בראיה.
  • רעלת הריון (ECLAMPSIA)- כל התופעות המתוארות בטרום רעלת הריון חמורה יחד עם פרכוס כללי בהעדר  סיבה אחרת לפרכוס. 
טרום רעלת הריון חמורה ורעלת הריון הינם מצבי מסכני חיים לאם ולעובר ודורשים טיפול מיידי.
 
גורמי סיכון שכיחים לטרום רעלת הריון- יתר לחץ דם כרוני, סוכרת טרום הריונית וסוכרת הריונית, השמנת יתר, גיל האם- מעל 40 שנה או מתחת ל 18 שנים, הריון מרובה עוברים ורעלת הריון או טרום רעלת הריון בהריונות קודמים.

 

טיפול:

מטרת הטיפול הינה מניעה של התפתחות טרום רעלת הריון חמורה או רעלת הריון. הטיפול הינו בכל מקרה בהתאם לשיקול דעתו של הרופא ולכל מקרה נבדק לגופו ונלקחים בחשבון לא רק ערכי לחץ דם אלא נתונים רפואיים נוספים. 
כאשר נמדדים ערכי ל"ד סיסטולי 140-149 ממ"כ ו/או ל"ד דיאסטולי 90-95 ממ"כ ניתן להשהות את הטיפול התרופתי ולבצע מעקב תכוף והגבלת פעילות. אולם אם מדובר ביתר לחץ בזמן הריון שהינו באישה עם יתר לחץ דם כרוני או שיש עדות לפגיעה באברי מטרה כגון לב או כליה אזי מומלץ להתחיל טיפול תרופתי. כאשר  ל"ד 150/95 ממ"כ ומעלה יש מקום לטיפול תרופתי בנוסף להגבלת הפעילות. חשוב להדגיש שלא כמו  ביתר לחץ דם שאינו בתקופת ההריון לאישה ההרה עם יתר לחץ דם לא מומלצת דיאטה דלת מלח וירידה במשקל.
טיפול תרופתי-בניגוד למספר תרופות רב  שניתן לתת למטופל עם יתר לחץ דם. בהריון האפשרות הטיפולית התרופתית מצומצמת. התרופות עם מירב הניסיון לטיפול ביתר לחץ דם בזמן הריון הן METHYLDOPA, LABETOLO,NIFEDIPINE אולם קיימות אפשריות נוספות. חשוב לציין שיש מספר תרופות הניתנות לטיפול ביתר לחץ דם שהינן אסורות לשימוש בהריון. 
 

לסיכום:

מעקב לחץ דם בזמן הריון הינו דבר הכרחי ויש להתחיל זאת בשלבי הריון מוקדמים על מנת לזהות בהקדם את אחד ממצבי יתר לחץ דם הריוני.
אישה הסובלת מיתר לחץ דם כרוני או אחד מגורמי סיכון לטרום רעלת הריון צריכה להתחיל מעקב לחץ דם בהריון מוקדם ככל האפשר ועליה להיות במעקב רפואי תכוף יותר לעומת אישה ללא גורמי סיכון. מומלץ לנשים אלו לתכנן את הריונן. במקרה ומדובר באישה עם יתר לחץ דם כרוני המקבלת טיפול תרופתי קבוע מומלץ להיוועץ ברופאה האישי בדבר הצורך בהחלפת טיפול זה לפני הריון המתוכנן. 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו