מעשנים ביחד - עישון בהריון ב' - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מעשנים ביחד - עישון בהריון ב'

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.06.2007

כיום, אין ספק בדבר ההשפעות המסוכנות של עישון בזמן ההריון וכן עישון האב בנוכחות בת זוגו ההרה, בתקופת הריון. נמצא קשר ברור בין עישון סיגריות לשיעור מוגבר של סיבוכי הריון וביניהם שליית פתח והיפרדות שלייה וכן הפלות.



מעשנים ביחד - עישון בהריון ב'

כתבה שניה בסדרה

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

תמונת הדמיה-עיבוד: טליה אביעד
ערכה: אורנה מלכי לבנה

 

תשובות לשאלות נפוצות:

 

כיצד ניתן להסביר את הקשר בין העישון, מחזור הדם והלב?

כאשר שואפים את עשן הסיגריות הוא מגיע לריאות ונספג לתוך מחזור הדם. דם זה זורם ישירות ללב ואח"כ למוח ולכל הגוף, ללא שעבר סינון בכבד או בכליות. לכן, החומרים הכימיים והרעלים הרבים שנמצאים בעשן הסיגריות מגיעים בריכוזים גבוהים לכל חלקי הגוף. הניקוטין הנשאף עם עשן הטבק מביא להתכווצות נימי הדם. היצרות הנימים גורמת להקטנת כמות הדם המחומצן המגיעה לגוף, והתוצאה היא נזק לאיבר שאותו מזין כלי הדם המכווץ. גז הפחמן החד חמצני (co) הנמצא בריכוזים גבוהים בעשן הסיגריות ונספג למחזור הדם, נקשר לכדוריות האדומות במקום החמצן, בקשר החזק פי 220 לעומת החמצן, וגורם לכך שהדם יוכל להעביר פחות חמצן לאיברי הגוף השונים.

 

האם עישון ללא שאיפת העשן לריאות מזיק באותה מידה?

בכל שאיפה האוויר נכנס גם לריאות. בשאיפות לא עמוקות, בהם מרבית העשן נשאר בדרכי הנשימה העליונות, החומרים והרעלים הכימיים מעשן הסיגריות נספגים בפה, בשפתיים, בלשון ובחלל האף, ועלולים לגרום לסרטן באזורים אלו. בנוסף לכך, הצטברות זו גורמת לפגיעה בחושי הטעם והריח של המעשן. לכן, רמת הסיכון לסרטן, כמו גם נזקי העישון למעשן הסביל, נותרים בעינם.

 

זיהום האוויר, האם אינו גרוע יותר מן העישון?

מחקרים מראים כי שיעורי התחלואה מסרטן הנגרם עקב עישון מהווים 30% מכלל מקרי סרטן החדשים, בעוד ששיעור התחלואה מסרטן שנגרם עקב חשיפה למסרטנים סביבתיים, הוא כ- 2% ממקרי הסרטן החדשים. מחקרים מצאו גם כי ריכוז החלקיקים הרעילים הנמצא בעשן הסיגריות גבוה ומסוכן יותר מאשר החלקיקים הנפלטים מאגזוז של אוטובוס חולף.

 

מהם נזקי העישון הפסיבי?

עשן הסיגריה מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ-43 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הפסיבי ובכך גורמים לאותם נזקים בריאותיים כשל נזקי העישון האקטיבי. מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה ב-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל מעשנים פסיביים. מחקר חדש שנערך בבתי חולים בלונדון ותוצאותיו נודעו ביוני 2004 קובע כי הסכנה ללקות במחלות לב ועורקים כתוצאה מעישון פסיבי אף כפולה ומוערכת ב- 50%-60%. נדרשים מחקרים נוספים וארוכי טווח על מנת לקבוע את האחוז המדויק. עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן מסוכן פי כמה לחולי סרטן.מחקר יפני שפורסם לאחרונה אף הראה כי חשיפה של 30 דקות בלבד לעישון פסיבי גרמה לעלייה משמעותית בסיכון ללקות בהתקף לב.

 

כיצד משפיע העישון על ילדים שגרים בבית שמעשנים בו?

במיוחד סובלים מעישון סביל ילדים שהוריהם מעשנים בבית. ילדים אלה מפתחים לעתים קרובות גירוי בעיניים, באף ובגרון. הסיכון לחלות במחלות דרכי הנשימה, אסטמה ודלקות אוזניים גבוה יותר אצלם מאשר אצל ילדים שלא חשופים לעישון סביל. אצל ילדים החשופים לעישון סביל קיימת נטייה תכופה יותר להצטננויות ושיעול, שיעור גבוה יותר של אשפוזים, והפסד ימי לימודים בהשוואה לילדים שהוריהם אינם מעשנים בבית. קבוצה נוספת הנפגעת מעישון סביל הינה עוברים ותינוקות. כמו כן, נמצא כי הסיכוי שילדים להורים מעשנים יתחילו אף הם לעשן גבוה פי שניים מהסיכוי כי ילדים להורים שאינם מעשנים יתחילו לעשן.

 

מדוע מסוכן העישון לעובר ולתהליך ההריון?

כיום, אין ספק בדבר ההשפעות המסוכנות של עישון בזמן ההריון וכן עישון האב בנוכחות בת זוגו ההרה, בתקופת הריון. נמצא קשר ברור בין עישון סיגריות לשיעור מוגבר של סיבוכי הריון וביניהם שליית פתח והיפרדות שלייה וכן הפלות.

נמצא כי חמש דקות מרגע התחלת פעולת העישון של האם פוחתות תנועות הנשימה של העובר, ומשערים כי זוהי אחת הסיבות לכך שעוברים לאמהות מעשנות סובלים לעתים מפיגור בגדילה התוך-רחמית, וקיים סיכון ללידה מוקדמת. כמו כן, קיים סיכון מוגבר ללידת עובר מת. גורם קריטי נוסף הוא הניקוטין, הגורם לכיווץ כלי דם, ובהם גם כלי הדם בשלייה, וכתוצאה מכך יורדת אספקת הדם לעובר והוא מקבל פחות חמצן וחומרי מזון  החיוניים להתפתחותו התקינה.

 

מדוע מסוכן העישון לילודים של נשים שעישנו במהלך הריונן?

הסיכונים לעובר שאמו עישנה או נחשפה לעישון פסיבי במהלך ההריון ממשיכים לבוא לידי ביטוי בלידה ולאחריה. נתונים מישראל ומהעולם מראים באופן עקבי כי משקל הלידה של יילודים שנחשפו במהלך ההריון לעשן סיגריות נמוך בכ- 200 גרם בהשוואה לילדים שנולדו לאמהות שאינן מעשנות. למשקל לידה נמוך יש השפעה רבה על  ההתפתחות התקינה של התינוק. הסיכון למוות בעריסה מוערך כגבוה יותר עד פי 4 בקרב ילודים אלו.

 

האם ההורים יכולים לחזור לעשן לאחר הלידה?

אל לנו לשכוח כי היילוד נהפך למעשן פסיבי במידה ומעשנים לידו. הטיפול בתינוק מצריך שהייה ממושכת בסביבתו ולכן קשה ליצור מצב בו הדמות המטפלת מעשנת ואינה פוגעת בו. חשוב לדעת כי בחלב האם של אישה מעשנת נמצא ריכוז ניקוטין הגדול פי שלושה מרמת הניקוטין בדמה של האישה. הניקוטין נספג בדמו של היילוד, וישנם תיאורים של מקרים רפואיים המצביעים על הרעלת ניקוטין של חלק מיילודים אלו, ילודים של נשים שעישנו במהלך תקופת ההנקה 20 סיגריות ויותר מדי יום.

 

האם קיימות גם תוצאות מאוחרות של חשיפה לעישון בעת ההריון?

קיימות גם תוצאות מאוחרות של חשיפה לעישון בעת ההריון: קיימות עדויות מחקריות לכך שילדים לאמהות שעישנו במהלך ההריון נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות בדרכי הנשימה, אלרגיות ויתר לחץ דם בילדות. ישנם מחקרים המורים גם על ירידה בגדילה, בעיות התנהגות, וקשיי למידה אצל ילדים לאמהות שעישנו במהלך ההריון.

 

האם יש קשר בין הרגלי העישון של הורים והרגלי העישון של ילדיהם?

בהחלט. מחקרים הוכיחו, כי מספר תלמידי התיכון שמעשנים, אשר הוריהם מעשנים, הוא פי 2.5 ממספרם של תלמידים מעשנים שהוריהם אינם עושים זאת.

מחקרים אחרים הראו כי הבעת עמדה שלילית של הורים בנוגע לעישון של ילדיהם, מעלה פי 7 את הסיכוי שילדם לא יעשן. עובדה זו נכונה גם אם ההורה מעשן בעצמו ונמצא במחקרים כי גם אם ההורים מעשנים, יש להם יכולת להשפיע על ילדיהם שלא לעשן.

 

האם נמצא קשר בין עישון ובין הישגים לימודיים?

בהחלט. בסקר שנעשה בקרב הסטודנטים לפיסיקה באוניברסיטת מרילנד שבארה"ב נמצא, כי ההישגים הלימודיים הגבוהים ביותר היו אצל הלא-מעשנים, וההישגים הנמוכים ביותר – אצל המעשנים הכבדים, שבקרבם גם היה אחוז הנושרים הגבוה ביותר. תוצאות דומות נתקבלו בסקר שנערך בקרב 6,800 תלמידי תיכון בעיר ניוטון שבמסצ'וסטס. מחקר חדש שנערך על ידי ד"ר קימברלי יולטון בסינסנטי ארה"ב מגלה כי אף ילדים הנחשפים לעישון פסיבי, שהוריהם מעשנים, מקבלים ציונים נמוכים יותר. בנוסף, סקר חדש שהתפרסם בסקוטלנד מצא כי מעשנים מקבלים ציונים נמוכים יותר במבחני רמת משכל. סביר להניח כי תוצאה זו נגרמת מאספקת חמצן לקויה למוח, עקב היצרות של כלי דם בגלל הניקוטין.

 

האם העישון הוא סתם הרגל, או התמכרות מן הסוג של התמכרות לסמים?

אחד המרכיבים המצויים בכל סיגריה הוא הניקוטין, שהוגדר בארה"ב בשנת 1996 כסם ממכר. אולם ההתמכרות לסיגריה אינה רק גופנית (בעקבות השפעת הניקוטין) אלא גם התנהגותית (הרגל) ופסיכולוגית.

 

כיצד משפיע העישון על הגוף ותפקודו?

הניקוטין שבטבק אחראי לתופעת ההתמכרות הפיזיולוגית. הניקוטין משפיע על מערכת העצבים המרכזית, כלומר על המוח. אולם, השפעה זו אינה ניכרת באזורי המוח האחראים לכושר הריכוז או המחשבה, כפי שמשלים עצמם רבים מן המעשנים, אלא באזורים אחרים שאין להם קשר ישיר עם התפקודים הגבוהים של המוח, אלא אחראים לתחושת ההנאה. מכל מקום, בעקבות הגירוי של הניקוטין, המביא לעוררות מסוימת של המוח, בא רפיון, שכדי להתגבר עליו יש צורך במנת ניקוטין נוספת. כלומר, כל מה שמשיג העישון הוא חזרה למצב התחלתי, שהיה קיים בלא "עזרת" הניקוטין.

מעשנים חדשים אינם מרגישים את תחושת הרפיון המתוארת, שכן גופם עדיין לא רגיל להשפעת הניקוטין על המוח, ואינו חש בחסרונו.

ידוע גם שניקוטין גורם לכיווץ כלי הדם ולעלייה בלחץ הדם, ויוצר מצב של עצבנות מוגברת האופיינית במיוחד למעשנים חדשים.

 

מהן השיטות המומלצות לגמילה מעישון?

האגודה למלחמה בסרטן וארגון הבריאות העולמי,ה-who, ממליצים על גמילה מעישון בדרך של השתתפות בקבוצת תמיכה, בהנחיית מומחה לגמילה, בשילוב תחליפי ניקוטין או תרופת מרשם לגמילה מעישון בשם זייבאן, שאושרה לשימוש במדינת ישראל בשנת 2000.

 

מהו הרווח בהפסקת עישון?

בשלב הראשון, סיכויים טובים להעלמות תופעות הלוואי של העישון ושיפור איכות החיים: שיפור הכושר הגופני, חזרת התיאבון, שיפור חוש הטעם וריח, הקלה בנשימה, הפסקת השיעול והקלת הלחץ בגיתית (בסינוסים) ובבית החזה, תחושת ערנות, וכמובן, הפחתת הסיכויים ללקות במחלות חשוכות מרפא. לכך יש להוסיף את הסיפוק הנפשי שבהשתחררות מהשעבוד לעישון ואת החיסכון הכספי, שברוב המקרים אינו מבוטל.

הפסקת העישון כמוה כ"מבצע ניקיון" כללי – בגוף, בבית ובנשמה. זהו צעד דרמטי לסילוק חומרים רעילים ממערכת העיכול וממערכת העצבים המרכזית. המפסיק לעשן, מרחיק מעצמו את הזוהמה ואת התלות בסיגריות, בטבק ובכלי העישון.

לכתבה הראשונה בסדרה: "מעשנים ביחד א' "- לחצו: עישון בהריון




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו