על שרירנים [מיומות] בכלל ובהריון בפרט - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

על שרירנים [מיומות] בכלל ובהריון בפרט

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 15.04.2007

השרירן או בשמו הלועזי מיומה הוא הגידול השכיח ביותר באגן. זהו גידול שפיר (לא סרטני) הנמצא אצל אחת מכל 4-5 נשים. בתקופת הפוריות של האישה שרירן עשוי להוות בעיה. הוא יכול לגרום לליקויי פוריות, במהלך ההריון, השרירן יכול לגדול בהשפעת הורמון האסטרוגן הנוצר ביתר ועל ידי כך להוות מקור הפרעה ועוד..



על שרירנים [מיומות] בכלל ובהריון בפרט

מאת: דר' שרגא וקסלר - מנהל מכון שער לבריאות האישה, גינקולוג, מנתח ומיילד, מבצע סקירות מערכות, ברור גנטי ייעוץ ומעקב הריון וחבר הנהלת האגודה לתכנון המשפחה.

כללי

השרירן או בשמו הלועזי מיומה הוא הגידול השכיח ביותר באגן. זהו גידול שפיר (לא סרטני) הנמצא אצל אחת מכל 4-5 נשים. הגידול נפוץ בכל הגילים, אך הוא נפוץ יותר בגילאים 30 ל- 50 שנה, גילאי הפריון. שרירן יכול לגדול כגידול בודד או כמספר רב. גודל השרירנים משתנה ויכול להיות ממספר מילימטרים ועד ל 20-30 ס"מ ומשקלם יכול לנוע מגרמים בודדים ועד עשרות ק"ג.

גידול שפיר, פירושו התרבות יתר על המידה של רקמה נורמלית, ואכן, השרירן מורכב ברובו משריר הרחם אשר יוצר גוש אחד, או מספר גושים, בתוך דופן הרחם (intramural), או כאלו הבולטים אל תוך חלל הרחם (submucous)  או על פני דופן הרחם כלפי חלל הבטן (subserous).

הסיבה להיווצרות גידול זה אינה ידועה וחושבים שמספר הורמונים תורמים לצמיחתו כמו אסטרוגן והורמון הגדילה.

חשוב לציין שבמשך ההריון השרירן נוטה לגדול כנראה בשל הפרשה מוגברת של הורמון האסטרוגן.


מהן התלונות האופייניות לנשים בעלות רחם שרירני?

רוב הנשים הנושאות שרירן אינן מרגישות בו כלל, ואילו הסובלות ממנו מתלוננות בדרך כלל על דימומי וסת מוגברים עד כדי חסר דם ואנמיה, לחץ על אברים שונים, כמו על שלפוחית השתן וגרימת דחיפות ותכיפות במתן שתן, או לחץ על החלחולת וגרימת עצירות, לעיתים הלחץ גורם לדליות ולבצקת ברגלים ולעיתים סתם נוצרת הרגשת מלאות וכבדות בבטן התחתונה.

כאב יכול להיגרם כתוצאה מלחץ על אברים פנימיים או בשל שינויים ניוונים בתוך המיומה, היכולים להיות מלווים גם בחום. כאב על רקע זה יכול להתרחש גם בהריון. לעיתים, הכאב דומה לצירי לידה, כשהדבר שכיח יותר במקרים שבהם השרירן בולט אל תוך חלל הרחם ומנסה "להיוולד" דרך צוואר הרחם, ממש כמו תינוק. במקרים שבהם השרירן בולט מדופן הרחם וצומח על גבעול כלפי חלל הבטן, הכאב יכול להיות חד וחזק כתוצאה מסיבוב השרירן סביב הגבעול שלה (torsion).

לעיתים השרירן כה גדול, עד כי בהסתכלות על הבטן נדמה כי האישה בהריון מתקדם. במקרים אלו יתכן שגם האישה תחשוב שהיא הרה.


האם המיומה יכולה להפריע להרות?

יש לדעת שהשרירן יכול לגרום לליקויי פוריות בשל הגורמים הבאים:

v           חסימת הצוואר – כאשר השרירן ממוקם בצוואר הרחם.

v           חסימת החצוצרות – כאשר השרירן ממוקם סמוך לפי החצוצרה היוצא מהרחם.

v           הפרעה לתהליך ההשתלה של הביצית המופרית בחלל הרחם – כאשר השרירן הוא תת רירי (submucous).


מהן הבעיות המלוות שרירן בהריון?

בהריון, השרירן יכול לגדול בהשפעת הורמון האסטרוגן הנוצר ביתר ועל ידי כך להוות מקור הפרעה. צורת ההפרעה תלויה במיקום המיומה וכמובן בגודלה.

v           הפרעה לצמיחת העובר

v           גרימת הפלה טבעית

v           גרימת לידה מוקדמת

v           הפרעה להתמקמות הראש ולירידתו לאגן וגרימה למצג ולמנח פתולוגיים הגורמים או ללידה מסובכת או לניתוח קיסרי.

v           הפרעה עד כדי חסימת דרכו בעת הלידה וצורך בניתוח קיסרי.

v           גרימת כאבים או חום עד כדי צורך בניתוח להסרתו תוך כדי ההריון.

ברוב המקרים סיבוכים אלו אינם מתרחשים וההריון והלידה מתנהלים כשורה.


האם יש סיכוי שבשרירן יש גידול ממאיר?

הסיכוי לממאירות בשרירן הוא פחות מ- 0.5% אולם ברחם שרירני שגדל בקצב מהיר הסיכוי לממאירות הוא פי 4-5.


מהם האמצעים העומדים לרשותנו לאבחן שרירן רחמי?

בדיקה גופנית של האישה ובדיקת אולטרהסאונד  מספקים את רוב המידע הנחוץ, אשר ניתן עוד להשלימו במקרים המתאימים באמצעות היסטרוסקופיה. במקרים פחות שכיחים יש צורך להיעזר בצילום רנטגן של הבטן והאגן או/ו בלפרוסקופיה.


האם כל שרירן מחייב ניתוח?

ברוב המקרים אין צורך בניתוח.

יחד עם זאת, על מנת להשיב על שאלה זו, יש לדעת את גיל האישה, רצונה בהריונות כעת או בעתיד, רמת סבלה, גודל השרירן, מקומו וקצב צמיחתו.

באישה העומדת לסיים את תקופת הפוריות מבחינת הילודה, קרוב לוודאי שהשרירן לא יגדל יותר אלא יקטן (גופה מייצר פחות אסטרוגן) ולכן במקרה זה תועדף דחיית הניתוח אם בכלל יבוצע.

שרירן המפריע לאישה להרות או הגורם לכאבים בלתי נסבלים או לדימום מוגבר ביותר יש להסירו, וכך המצב גם כאשר שרירן צומח בקצב מהיר.

כריתת השרירן נעשית לרוב בניתוח בהרדמה כללית וניתן להסיר מספר שרירנים באותה הזדמנות.

יש לזכור שרוב השרירנים אינם גורמים לכל תלונה וגם אלו המפריעים לא חייבים תמיד בכריתה. ניתן לחיות עם שרירן ולכל היותר קיימות מספר מגבלות, כמו למשל בנושא אמצעי מניעה נגד הריון. שרירן הגורם לעיוות חלל הרחם יכול להפריע או למנוע הכנסת התקן תוך רחמי.

יש המסתייגים ממתן גלולות נגד הריון לנשים עם שרירנים ואחרים השוללים גישה זאת.

דרכים נוספות לטיפול בשרירנים

מזה שנים אחדות עומד לרשותנו טיפול תרופתי חדש המביא להקטנתו ואף להעלמתו של השרירן שלא בדרך ניתוחית. מדובר בתכשיר הורמונלי, הדומה להורמון המופרש מההיפותלמוס שבמוח. תכשיר זה, כשהוא ניתן במהלך תקופה ממושכת, גורם לדיכוי פעולת השחלות, להפסקת ייצור האסטרוגן, ועל ידי כך להקטנת השרירן.

התכשיר יכול להינתן בזריקה יומיומית, זריקה חד חודשית או בשאיפות דרך האף. משך הטיפול הוא שלושה עד שישה חודשים, כאשר במהלכו הווסת פוסקת לגמרי, ייתכנו גלי חום, הנמשכים לרוב זמן קצר והם חולפים מאליהם. במקרים לא שכיחים ייתכנו דימומים, שאף הם חולפים מאליהם, עם סיום הטיפול, מחזור הווסת מתחדש לאחר חודש חודשיים ולא נצפות תופעות חריגות.

הגם ששיעור התגובה לטיפול, כלומר: הקטנת השרירן, נעה בין המחקרים השונים מ- 50 עד 80 אחוזים, הרי שבסיומו של הטיפול קורה שהשרירן חוזר לגודלו המקורי ולעתים אף גדל מעבר לזה.

המקובל כיום הוא לנצל את הטיפול הזה להכנת השרירן לניתוח כי אז ביצוע הניתוח קל ופשוט יותר, הודות לטיפול ההתחלתי המקדים, כמו כן הדימום בניתוח עצמו קטן.

קיימות עדויות שהתקן למניעת הריון מסוג מירנה הינובעל יעילות מסוימת להקטנת גודל השרירן. המירנה משחררת הורמון ממשפחת הפרוגסטגנים [דומה לפרוגסטרון], הפועל כנגד האסטרוגן – הוא הוא הגורם לשרירן לשגשג. טיפול זה יעיל יותר במקרי שרירן תת רירי או תוך דפני ומוצלח יותר אצל נשים סביב גילאי 40-50, בעלות הפרש נמוכה יותר של אסטרוגן.


אלו שיטות ניתוחיות קיימות לכריתת השרירן?

במקרה שבוחרים בניתוח קיימות מספר דרכים:

כריתת שרירן או כריתת הרחם בגישה בטנית. משך האשפוז הוא יומיים עד שלשה ימים וההחלמה אורכת כ 4-6 שבועות. גישה זו מיועדת למקרים של שרירנים או רחמים גדולים ביותר, לנשים שעברו ניתוחי בטן קודמים ובמקרים של חשד לממאירות. חשוב לציין שמרבית המקרים אם לא בכולם יש להימנע מכריתת מיומה במהלך ההריון או בעת ניתוח קיסרי. הסיבה היא הרצון להימנע מדימום חזק העלול ללוות ניתוח זה, דימום הנובע משפע כלי דם המזינים את הרחם ההריוני.

היסטרוסקופיה ניתוחית בה כורתים שרירן תוך רחמי, לרוב תת רירי, באמצעות צינור המכיל סיב אופטי ולולאה חשמלית. הגישה היא דרך הנרתיק והאישה משתחררת לביתה לרוב באותו יום.

לפרוסקופיה ניתוחית בה כורתים שרירן סובסרוזי או שרירן על גבעול, מבעד ל 3-4 נקבים בדופן הבטן, דרכם מחדירים סיב אופטי ומכשירי חיתוך ותפירה. גם בניתוח זה משתחררת לרוב האישה לביתה באותו יום.

צנתור וחסימה של עורקי הרחם - בפעולה זו מצנטרים את עורקי הרחם תחת שיקוף רנטגן ומזריקים חלקיקים האוטמים את אספקת הדם לשרירן. הצלחת השיטה ובטיחותה טרם נקבעו במחקרים של מספר רב של נשים.

אולטרסאונד ממוקד – בשיטה זאת, ללא הרדמה,  מחממים את השרירן באמצעות אולטראסאונד, בהשגחת תהודה מגנטית (mri).  הצלחת השיטה ובטיחותה טרם נקבעו במחקרים של מספר רב של נשים.



סיכום עובדות על שרירנים

§               לנשים בעלות משקל יתר סיכון גבוה יותר לפתח שרירנים במהלך חייהן, כנראה בשל רמת אסטרוגן גבוהה יותר.

§               שרירנים הבולטים לחלל הרחם [תת רירי] פוגעים ביכולת להרות ואף עלולים לגרום להפלות.

§               נשים שילדו נמצאות בסיכון קטן יותר לפתח שרירנים [בונוס לוולדניות] וממילא אלו שלא ילדו נמצאות בסיכון גבוה לפתחם.

§               גדילת שרירנים ברחם מושפעת מגורמים גנטיים.

§               רחם שרירני הינו הסיבה השכיחה ביותר כיום לכריתת רחם- שהוא הניתוח הגינקולוגי הנפוץ ביותר.

§               רוב ניתוחי כריתת הרחם וכריתת השרירנים מיותר ואינו עומד בקריטריונים המצדיקים כריתת רחם.

§               במהלך הריון שרירן עלול לגדול ולגרום לסיבוכים כמו כאבי בטן עד כדי צורך באשפוזים חוזרים, הפלות, צירים מוקדמים עד כדי לידה מוקדמת, מצגים ומנחים פתולוגיים ושיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים.

§               במרבית המקרים שרירנים אינם מפריעים לאיכות החיים בכלל ולמהלך הריון בפרט ורובם אינם מתפתחים לממאירות.


לסיכום

שרירני הרחם שכיחים מאד בנשים, בעיקר בעשורים הרביעי והחמישי, ולפעמים אף גורמים לתלונות (סימפטומים) כמו כאב, דימום, הפרעות במתן שתן או ליקויים בפריון, יש לזכור כי השרירן לרוב הנו גידול שפיר ולא ממאיר ואין צורך לטפל בו. במקרים בהם יש צורך בהתערבות אזי באמצעות ניתוח ולעיתים באמצעות טיפול הורמונלי ניתן להתגבר ברוב המקרים על הבעיות שהשרירן גורם.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו