דימומים בזמן הריון - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

דימומים בזמן הריון

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.03.2007

תקופת ההיריון נתפסת אצל נשים רבות כתקופה שבה חרדות שוכנות בצד אושר ושמחה. כאשר מופיעה תופעה לא צפוייה כמו דימום במהלך ההריון, מפלס החרדה עולה ובצדק. זה הזמן לפנות לבירור ומעקב רפואי,  מאחר ודימום הריוני יכול להצביע על מצב מסוכן לאם ולעובר. 



מאת: נילי גן-אור,  מרצה ומטפלת ברפואה סינית וסוג'וק, מנהלת מגמת סוגו'ק במכללת מדיסין. 


דימומים בזמן הריון

כל מצב של דימום בזמן ההריון מחייב בדיקה ומעקב של גניקולוג, כדי לשלול מצבים מסוכנים בזמן הריון היכולים לנבוע מהפרדות שלייה, שליית פתח, או קרע ברחם.

מאמר זה יציג את האבחנה המבדלת המערבית והסינית לדימומים בהריון. לאחר שנשללו המצבים הדורשים התערבות רפואית. המאמר יציג טיפ יישומי מתחום הסוג'וק לכל מצב של דימום מוגבר הכולל גם דימום ווסתי מוגבר. 

בדימום כתוצאה מהפרדות שלייה (placenta abruption) - הסימנים השכיחים כוללים דמם ואגינאלי, כאב ורגישות ברחם או כאבי גב, מצוקה עוברית, התכווצויות תכופות וחשש ללידה מוקדמת.

הגורמים להפרדות שלייה לא ידועים, אך מצאו שכיחות יתר במקרים של טראומה, חבל טבור קצר, גידולים רחמיים, יתר לחץ דם, חסרים תזונתיים ובעיקר: יתר לחץ דם הריוני.

השליה יכולה להיפרד ללא התראה מוקדמת בכל שלב של ההריון. ההפרדות מתחילה על ידי דמם בין השליה לרחם. ההמטומה הנוצרת דוחקת את השליה ויוצרת קרע של כלי דם נוספים. הרחם עצמו עדיין מכיל את העובר ולכן אינו מתכווץ על מנת לעצור את הדימום (הדימום נעצר כאשר הרחם, ועימו כלי הדם, מתכווצים). במקרים רבים הדם נשאר כלוא, כך שאין יחס ישיר בין כמות הדם היוצאת למצב היולדת. לפעמים הדימום יפסיק בעצמו.

בשליית פתח (placenta previa) - התופעה השכיחה ביותר היא דימום ללא כאב בשליש השני או השלישי של ההריון. הדימום בד´כ פתאומי ובולט ללא סיבה מיוחדת ולפעמים תוך כדי שינה. הדימום הוא אימהי בלבד. אם הדימום אינו מסיבי לא יהיה, בד´כ, סבל עוברי. ניתן לאבחן זאת בעזרת האולטרה-סאונד. יכולים להיות מספר דימומים עם הפסקה ביניהם. השיקול להמשך הטיפול יהיה לפי גיל העובר (אם הוא בשל משבוע 37, או לא בשל), ולפי עוצמת הדימום והמידה שהוא מסכן את חיי האם. במקרים אלו יש לבצע ניתוח קיסרי או הפסקת הריון.

הגורמים יכולים להיות מספר לידות מרובה, גיל מבוגר, ניתוח קיסרי בעבר, או גרידות של חלל הרחם בעבר. שליית פתח מופיעה בשכיחות של 0.5% מהלידות, מתוכן 20% הן שליות פתח שלמות.

בקרע ברחם (ruptured uterus) - לרוב הקרע חל בזמן הלידה אך הדבר יכול להתרחש גם בזמן ההריון, בטרם התחלת הצירים. זהו אחד הסיבוכים היותר חמורים בדימום רחמי, המופיע בשכיחות של  1:5000 לידות. הסימן הקליני יכלול דמם פתאומי בעצמה יחסית גדולה ונסיגה בתהליך הלידה אם הוא התחיל. מצב זה מצריך התערבות כירורגית דחופה.

 

אבחנה מבדלת לפי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית  יש לערוך אבחנה ספציפית. האבחנה מתבססת על סקירת מערכות מלאה של האישה, אבחנת לשון, דופק, תשאול, ודגש על תיאור מפורט של הדימום. לכל סוג של דימום בזמן ההריון יכולים להיות מספר גורמים:

במצב של חום בדם –נראה דם רב ואדום המלווה בתחושת שריפה, איריטביליות וכאבי גב.

ולשון עם חיפוי דק וצהוב. דופק תילי ומהיר 

במצב המוגדר ברפואה הסינית כרוח וחום –תהיה תחושה של חום, מלאות בראש, סחרחורות, צמא, טעם מר בפה, שתן כהה. ולשון עם חיפוי דק ולבן. דופק צף ומהיר.

ואילו חסר בטחול ובקיבה לפי הרפואה הסינית יופיעו הסימפטומים: חולשה, אנורקסיה, גודש בחזה, שלשולים, הפרשות דביקות. לשון רפוסה עם חיפוי דק לבן. דופק חלש.

במצב של חסר דם  לפי הרפואה הסינית יופיע דימום ורדרד חיוור, סחרחורות, פלפיטציות, הפרעות בשינה, צמא.  לשון חיוורת עם חיפוי דק לבן. דופק מהיר וחלש.

הטיפול לפי הרפואה הסינית יהיה בהתאם לאבחנה, לגיל ההריון, ויכלול בעיקר דיקור וצמחי מרפא. מאחר ומדובר על מצבים שיכולים להיות מסוכנים לאם ולעובר, הטיפול חייב להיעשות באישור רופא ובמקביל למעקב וטיפול גניקולוגי.

 

הטיפול בדימום הריוני בשיטת הסוג'וק

בשונה מטיפול ברפואה סינית הכולל התוויות נגד בזמן הריון, הטיפול בסו-ג'וק בטוח יחסית מאחר והטיפול כולו מתבצע בכף היד, המשמשת המודל בו משתקף הגוף כולו. הטיפול בסו-ג'וק אפשרי במספר רמות. הרמה הבסיסית והפשוטה ביותר ליישום היא הטיפול באמצעות השתקפות סטנדרטית בכף היד. קיים טיפול פשוט העוזר למניעת דימום. טיפ זה יובא בהמשך המאמר.

שיטה אחרת,  מורכבת יותר לטיפול ואבחון, מתייחסת לטיפול לפי ששת האנרגיות.  בשיטה זו מתייחסים ל-6 אנרגיות בסיסיות : רוח, חום, להט, לחות, יובש וקור. כל טווח גיל של 10 שנים מאפיין אנרגיה אחרת, וכן גם כל טווח שבועות של גיל ההריון. למשל, שבוע הריון שבין 9-20 שבועות מיוחס לאנרגיית החום. אם גיל האשה הוא בין 20-30 , גיל זה מאפיין אנרגיה של לחות. לכן יש להתייחס בטיפול גם לאנרגיה הלחות, לאנרגית החום, ולאנרגיה המאפיינת את הבעיה למשל האם הדימום מלווה בכאב, סוג הכאב, ועוד. באמצעות אבחון יש לזהות את חוסר האיזון, ולטפל באמצעות דיקור בכף היד, הנחת זרעים מגנטים או צבע.

 

טיפ לטיפול בדימום לפי השתקפות סטנדרטית בסו-ג'וק:

אחת ההשתקפויות של המערכת הגניקולוגית הרחם, נרתיק ושחלות, נמצאת קצת מעל החיבור שבין אצבעות האמה והקמיצה.

לטיפול בדימום, באופן כללי  יש "להעלות" לכוון מעלה. את זה ניתן להשיג בכמה אמצעים, שהפשוט ביניהם הוא זרע של תפוח. (לשמור ולייבש זרעי תפוח עץ) את זרע התפוח יש להדביק על אזור ההשתקפות של הרחם (בין אצבע 3 ו-4) חשוב להקפיד כי החלק המחודד של הזרע יהיה כלפי מטה (כלפי האצבעות) והצד המעוגל של הזרע יהיה כלפי מעלה ( לכוון שורש כף היד). את הזרע יש להדביק באמצעות פלסטר. לא להרטיב, ולהחליף כל 24 שעות. 

שיטה נוספת היא להצמיד ליד גומייה. יש להשאיר את הגומייה כאשר יש דימום ולהישאר עד שהדימום שוכך. לפחות חצי שעה. יש לחזור על הפעולה מדי יום. ולשים לב שהגומייה הדוקה אך לא הדוקה מדי.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו