20 סיבוכים בלידה שחשוב שתכירי - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

20 סיבוכים בלידה שחשוב שתכירי - רשלנות רפואית

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 04.09.2016

למרבה המזל, רובן המוחלט של הלידות בעידן המודרני מתנהלות באופן תקין ומסתיימות בלידת עובר בריא ויולדת מאושרת. אולם לעיתים מתרחשים סיבוכים. אילו סיבוכים עלולים להתרחש? מה ניתן לעשות?



מאת: עורך דין עופר סולר, מומחה בתחום רשלנות רפואית


20 סיבוכים בלידה שחשוב שתכירי - רשלנות רפואית
תקופת ההריון היא תקופה שעשויה להיות מלווה בלחצים רבים מצד האם והאב. כולכן וודאי עשיתן את כל הבדיקות האפשריות כדי לוודא שכשיגיע הרגע ותיכנסו לחדר הלידה, העניין יעבור חלק והעובר שלכן ייוולד בריא ושלם. 
 
למרבה המזל, רובן המוחלט של הלידות בעידן המודרני מתנהלות באופן תקין ומסתיימות בלידת עובר בריא ויולדת מאושרת. 
 
אולם, לעתים מתרחשים סיבוכים במהלך הלידה וזאת גם במקרים בהם ההריון היה תקין לחלוטין לכל אורכו ולא הוגדר כהריון בסיכון. עם זאת, חשוב לציין, שלא פעם גם ניתן להתגבר על סיבוכים אלו, מבלי שייגרם נזק כלשהו לך או לעובר שלך. 
 
כל יולדת, שחלילה התרחשו אצלה סיבוכים במהלך הלידה, מוכרחה להכיר בסיבה לסיבוך, על מנת שתוכל לדעת האם מדובר במקרה בלתי נמנע או שמא מדובר על רשלנות רפואית, שצריכים לתת עליה את הדין. 
 
ריכזנו עבורכן רשימה של 20 סיבוכים שעלולים להתרחש במהלך הלידה, חלקם נפוצים יותר וחלקם נדירים למדי, חלקם נחשבים כסיבוכים בלתי נמנעים וחלקם סיבוכים מיותרים, שניתן היה למנוע וייתכן ונגרמו עקב רשלנות הצוות הרפואי.   
 

20 סיבוכים אפשריים בלידה 

 

1. זיהומים

מתרחשים אצל האם ו/או התינוק עקב חוסר היגיינה, הידבקות מזיהומים בבית חולים וכדומה.
 

2. אי הוצאת השליה במלואה

דבר שעלול אף הוא לגרום לזיהומים ודלקות ובמקרים חמורים להביא לכריתת הרחם. 
 

3. בצקות ונפיחויות בשלפוחית השתן של האם

שנגרמות עקב הלחץ המופעל על האזור במהלך הלידה.
 

4. קרעים

בצוואר הרחם, בנרתיק וברחם. 

 

5. היפוך רחם

אשר מחייב טיפול מיידי של היפוך הרחם חזרה למצבו הנורמאלי.
 

6. פגיעות בעצם הזנב של האם

עלולות לגרום לכאבים ושטפי דם החולפים לאחר מספר ימים.

 

7. מצוקה עוברית

סיבוך נדיר ולא נפוץ, אשר מתרחש כאשר העובר לא קיבל מספיק חמצן במהלך הלידה וזאת עקב הזדקנות השלייה כשההריון עבר את תאריך הלידה המשוער שלו או כאשר חל סיבוך במהלך הלידה עצמה. 
 
בדרך כלל ניתן לזהות את המצוקה העוברית באמצעות המוניטור המנטר את הדופק של העובר או באמצעות בדיקת נוזל מי השפיר. אם הנוזל הינו בצבע ירוק יתכן שמדובר במים מקוניאליים, המעידים כי העובר נמצא במצוקה ופלט את הצואה הראשונה שלו. 
 
במקרה כזה ישנה סכנה נוספת לפיה העובר ישאף את המים הללו ועקב כך ייפתח קשיי נשימה. 
 

8. קשיי נשימה

סיבוך נדיר שמתבטא בכך שהתינוק אינו מתחיל לנשום בכוחות עצמו לאחר הלידה ועל כן על הצוות הרפואי להנשימו. אולם, מדובר במיומנות שיש לכל הצוות בחדר הלידה ולכן מדובר בסיבוך שניתן להתגבר עליו בקלות יחסית. 

 

9. סיבוכים בשל קבלת זריקת אפידורל לשיכוך כאבים

קבלת הזריקה עלולה לגרום במקרים מסוימים לתופעות לוואי כגון רעידות, גירוד, בחילה, כאבי ראש, ירידה בלחץ הדם או כאב מקומי אחרי הלידה באזור ההזרקה. 
 
במקרים נדירים ביותר, אחת ל-15 עד 50 אלף לידות, מופיעים סיבוכים קשים יותר, כגון שיתוק בגפיים התחתונות שלא חולף אחרי הלידה. לכן, לפני קבלת הזריקה, היולדת נדרשת לחתום על טופס בו היא מצהירה שהיא מודעת לסיכונים. 
 

10. סיבוכים עקב זירוז לידה

במידה וההריון מתארך יתר על המידה וחורג מעבר לשבוע ה-42 או במידה ותהליך הלידה אינו מתקדם בקצב הרצוי, ניתן ליזום את התחלת תהליך הלידה או לזרז אותה באמצעות שיטות שונות או חומרים מזרזים. 
 
במקרה כזה עלולים להתרחש סיבוכים עקב בחירת שיטת זירוז שאינה מתאימה או מתן מינון מופרז של החומרים המזרזים, דבר שעלול להביא להתפתחות צירים בעוצמה ותדירות גבוהות יתר על המידה ולתגובת שרשרת, שמתבטאת בהפחתת אספקת כמות החמצן המוזרמת לשליה, היקלעות העובר למצוקה והיווצרות קרע ברחם האם. 
 

11. סיבוכים עקב לידה מוקדמת

לידה מוקדמת הינה לידה אשר מתרחשת לפני 37 שבועות מלאים של הריון. לידה מוקדמת הינה הגורם המוביל, מלבד מומים מולדים, לתחלואה ולתמותה של עוברים. 
 
קיימים שני סוגים של לידה מוקדמת. יזומה, אשר מתרחשת ב-25% ממקרי הלידות המוקדמות. ספונטנית, אשר מתרחשת ב-75% מהלידות המוקדמות. 
 
לידה מוקדמת יזומה מתרחשת כאשר הצוות הרפואי מחליט ליילד את האם עקב מצב המסכן אותה, כגון רעלת הריון קשה או שליית פתח מדממת מאוד, או מצב המסכן את העובר, כמו עיכוב קשה בגדילה ברחם, היפרדות שליה או כאשר ישנו חשד למצוקה עוברית. 
 
לידה מוקדמת ספונטנית מתרחשת בשל צירים מוקדמים או פקיעת קרומים וירידת מים מוקדמת. 
 

12. סיבוכים בלידת עכוז

כאשר התינוק מצוי במצג בו עכוזו נמצא בכיוון הנרתיק. 
 
לידה כזו כרוכה בסיכונים מאחר שהמעבר שנוצר על ידי הישבן של התינוק בתעלת הלידה עלול להיות לא מספיק רחב בשביל הראש שלו וכתוצאה מכך הראש עלול להישאר בפנים בעוד הגוף כבר בחוץ.
 
 
מצב זה עלול למתוח את חבל הטבור ולהוביל לנזק עצבי לתינוק. בנוסף, התינוק עלול לסבול מחוסר חמצן, פגיעות וחבלות ראש, פריקת עצמות ושטפי דם. 
 
כדי להימנע מכך, כיום הרופאים מנסים לבצע היפוך עובר משבוע 34. שיעור הצלחת ההיפוך נע בין 55%-70%. 
 
במקרים בהם לא יצליחו להפוך את העובר, ימליצו הרופאים בדרך כלל להעדיף ניתוח קיסרי מאשר לידת עכוז. 

 

13. סיבוכים במהלך ניתוח קיסרי

הניתוח הקיסרי מבוצע כניתוח אשר מתוכנן מראש או כניתוח חירום במידה ומתרחשים סיבוכים בתהליך הלידה הטבעי. 
 
מאחר ומדובר בהליך פולשני, הוא כרוך בסיכונים שונים אשר עלולים לגרום לדלקות בדרכי השתן, דימומים, תסחיפי ריאות, הידבקויות רחם ומעיים, חסימות מעיים, קריעת דופן הרחם, קשיי נשימה.
 
בנוסף, עלולות להופיע תופעות לוואי מחומרי ההרדמה, אשר יכולות להתבטא בירידה בלחץ הדם של האם והעובר, רעידות וצמרמורות, כאבי ראש עזים ורגישויות באזור ההזרקה של האם, איטיות וקושי לינוק בימיו הראשונים של התינוק.  
 

14. קושי לחלץ את ראש התינוק

במקרים בהם התינוק גדול מדי ביחס לאגן הירכיים של האם. במקרים אלו יבוצע חתך חיץ גדול יותר או שימוש במכשירים כגון ואקום או מלקחיים. 

 

15. חתך חיץ עמוק מדי

עלול לגרום לזיהומים, דלקות, שטפי דם וקריעת שרירים.

 

16. סיבוכים בלידת מכשירים כגון ואקום או מלקחיים

עלולים לגרום לקרעים, שטפי דם, זיהומים ודלקות באם וכן לפריקת כתפיים, שטפי דם מוחיים, בצקות וחבלות בתינוק.

 

17. פרע כתפיים

המכונה גם כליאת כתפיים או דיסטוציה של הכתפיים. 
 
מדובר במצב בו כתף אחת של העובר מתמקמת כנגד עצם הפיוביס של האישה וכך התינוק נלכד בתעלת הלידה, באופן שראשו מתחיל לצאת, אך הוא אינו יכול לעבור לגמרי את תעלת הלידה ולכן הוא אינו יכול לנשום, מאחר שחבל הטבור נמחץ כנגד תעלת הלידה. 
 

18. צניחת חבל הטבור

סיבוך נדיר, המתרחש אחת לכל אלף לידות. מדובר במצב בו חבל הטבור מקדים את העובר בתעלת הלידה. 
 
במקרה כזה נוצרת סכנה לפיה גוף העובר יפעיל לחץ על חבל הטבור וכך ימנע את אספקת הדם. צניחת חבל הטבור יכולה להיות גלויה או סמויה. 
 
במצב הגלוי המים ירדו וחבל הטבור יצא לפני העובר. מצב זה נפוץ יותר במקרים של לידת עכוז, אך גם במקרים של ירידת מים מוקדמת או במקרים בהם העובר לא התברג באגן ואז פקיעת המים מציפה את חבל הטבור למטה. במקרה כזה האישה תופנה לניתוח קיסרי. 
 
במצב סמוי ניתן יהיה לנחש את המצב לפי קצב הלב של העובר. לעתים שינוי תנוחת האישה יפתור את המצב, אך במידה והקצב הירוד ממשיך, האישה תופנה לניתוח קיסרי.
 

19. כריכת חבל הטבור סביב צוואר העובר

סיבוך נפוץ יותר, אשר מתרחש ברבע מהלידות. מדובר במצב בו חבל הטבור כרוך סביב צוואר העובר. כאמור, זהו מצב נפוץ ולא מסוכן במיוחד. 
 
ניתן להבחין במצב זה כבר לקראת הלידה, באמצעות מכשיר האולטרא סאונד. 
 
מכיוון שזה מצב נפוץ, הרופאים בודקים אותו באופן שגרתי במהלך הלידה ואם הם ירגישו שחבל הטבור אכן כרוך סביב צוואר העובר הם פשוט יחליקו אותו מעליו. אם הוא צמוד לצוואר, הם יחתכו אותו לפני יציאת הכתפיים. 
 

20. תסחיף מי שפיר

מדובר במצב מסוכן של חדירת נוזל מי השפיר, שמכיל חומרים שזרים לאם, מאחר שהמקור שלהם הוא בעובר, לתוך מחזור הדם של האם וזאת במהלך הלידה או בסמוך ללידה. 
 
כתוצאה מחדירת מי השפיר למחזור הדם של האם, גופה מגיב באופן אלרגי חריף, באמצעות הפרשת חומרים רבים שתפקידם להילחם בפולשים הזרים. תגובה זו גורמת לאי יציבות של מערכת הדם־לב־ריאה, דימום נרחב, אובדן הכרה, עד כדי שקיעה בתרדמת ואף מוות. 
 
לא ניתן לחזות מראש מתי תתרחש התסמונת הזאת ולכן גם אין שום דרך למנוע אותה. מדובר בסיבוך נדיר אך מסוכן מאוד, אשר מתרחש אחת ל-15 עד 53 אלף לידות, כאשר שיעור התמותה של האמהות שלקו בתסחיף של מי שפיר נע בין 13% ל־30% ואילו שיעור התמותה של העוברים נע בין 9% ל־44%. 
 
תסחיף מי שפיר הינו גם היום אחת הסיבות המרכזיות למות יולדות, מאחר שהוא אחראי ל־5% עד 15% מכלל מקרי המוות של נשים בעת לידה. בנוסף, ל־75% מהניצולות נגרם נזק נוירולוגי משמעותי.
 
אנחנו מתמחים כבר מעל 17 שנים בטיפול בתביעות של רשלנות רפואית בנושאים הקשורים לכל שלבי ההריון, למהלך הלידה ולתקופה שלאחריה. אנחנו מתחייבים לתת חוות דעת מקצועית וכנה, המבוססת אך ורק על הערכה ריאלית לגבי אפשרויות התביעה. 
 
הניסיון מלמד שכשמדובר ברשלנות רפואית במהלך הלידה, בכ-95% מהמקרים, זכאים העובר, האם והמשפחה לפיצויים בסכומים גבוהים. 
 
במידה וחלילה נקלעת לאחד מהסיבוכים שהזכרנו כאן ויש לך חשש ולו הקל ביותר, כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית, אנחנו ממליצים לך לפנות כבר עכשיו לפגישת ייעוץ אישית עם עורך דין עופר סולר. אם יש ספק – אין ספק!

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו