דיכאון חורף בקרב ילדינו – איך להימנע ואיך להתמודד? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • מפגשי בוקר
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

דיכאון חורף בקרב ילדינו – איך להימנע ואיך להתמודד?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 17.12.2019

ילדים רבים אוהבים את החורף - המעילים, הגשם והמטריות, האויר הנקי והקפיצה בשלוליות הם חוויה כיפית ומשחררת. רק שיחד עם כל אלו, מגיעים החושך המוקדם, הקור והרטיבות, ואנו מבלים את רוב ימינו בבית חמים ולא מואר במיוחד.



מאת: נטע לוי גינת, מטפלת בפלטפורמת SombuddyTherapy.co.il, עובדת סוציאלית MSW, ומטפלת קוגניטיבית התנהגותית (CBT).

 

דיכאון חורף בקרב ילדינו – איך להימנע ואיך להתמודד?
 
גם ילדים, שמטבעם בעונה החמה מאוד פעילים ונוהגים לבלות שעות רבות בחוגים, בנסיעה באופניים או במשחק עם חברים, משנים את התנהגותם באופן טבעי בחורף ונוטים להתכנס יותר ולנוח במקומות סגורים. הקור, החשכה המוקדמת, הפעילות המופחתת וההתכנסות במקומות הסגורים, כמו גם ריבוי קונפליקטים בבית אשר נוצרים לעיתים רבות עקב שעות מרובות יותר ביחד, עשויים להביא לירידה במצב הרוח, למחשבות שליליות ולהיווצרות דיכאון בקרב הילדים.
 

מה הוא דיכאון חורף ומדוע הוא מתפתח?

דיכאון חורף, או בשמו האחר, דיכאון עונתי (SAD – Seasonal Affective Disorder) מתייחס להפרעה במצב הרוח שתסמיניה דומים לתסמינים של דיכאון מאג'ורי, אך בשונה ממנו, זו מופיעה בסתיו ולקראת החורף, ונעלמת בקיץ. דיכאון החורף מתפתח ברוב המקרים מעל גיל 18, אולם נמצא כי הוא עשוי להתרחש גם אצל ילדים צעירים יותר.
 
דיכאון החורף נפוץ יותר במדינות חמות, כמו ישראל, שאינן מורגלות בקור.
כשמגיע החורף, התנועה הטבעית היא הפחתת הפעילות והתכנסות, והימצאות עם הילדים בבית בשעות אחה"צ. בנוסף, השעון הביולוגי של הגוף מושפע מהירידה בשעות האור וההחשכה המוקדמת, ועשוי במיוחד לתרום להתפתחות הדיכאון. שני גורמים נוספים שקשורים להתפתחות דיכאון חורף הם שינויים ברמות הסרוטונין (הקשור למצב הרוח) במוח, ושינויים ברמות המלטונין (הקשור לדפוסי שינה ומצב רוח), וישנם ילדים הרגישים יותר לשינויים אלו.
 

איך אדע אם לילד שלי יש דיכאון חורף?

ילדים רבים מראים ירידה מועטה טבעית במצב הרוח החיובי עקב הפחתת הפעילות בחורף.
כמו שלרובנו יותר קשה לקום בבוקר בחורף ואנחנו מחפשים פעילויות שקטות ורגועות יותר, כך גם לילדינו. כל עוד הילד שלך ממשיך להביע שמחה, ליהנות מהדברים שהוא עושה, לישון טוב ולאכול, אין סיבה לדאגה.
 
במצב של דיכאון חורף, נוכל לראות בדרך כלל סימנים ברורים יותר שמקשים על תפקודו התקין של הילד, ביניהם:
  • מצב רוח דיכאוני רוב היום, ואפילו כמעט כל יום (תחושת עצבות, ריקנות או חוסר תקווה).
  • אובדן עניין והנאה מדברים שנהנה מהם בעבר.
  • אנרגיה נמוכה.
  • קשיי שינה, כאשר בדיכאון חורף בדרך כלל נצפה לעייפות יתר ושינה מרובה.
  • שינויים משמעותיים בתיאבון או במשקל, כאשר בדיכאון חורף בדרך כלל נצפה לנטייה מוגברת לאכול פחמימות ועלייה במשקל.
  • קשיי ריכוז.
  • ירידה בדימוי העצמי.
אצל ילד הסובל מדיכאון חורף נצפה לראות קושי בתפקוד היום יומי והפחתה משמעותית בפעילות, כמו הימנעות ממפגשים עם חברים ופעילויות שהילד אוהב, רצון מוגבר לישון, קושי לקום בבוקר וללכת לבית הספר, מצב רוח ירוד ותיאבון מופרז.
חשוב לדעת שלעיתים, דיכאון בילדים עשוי גם להתבטא בהתפרצויות ולאו דווקא במצב רוח עצוב.
 

איך אוכל לעזור לילד שלי?

אם יש לך חשד שהילד שלך סובל מדיכאון חורף, אפשר לעזור לו בהחלט! השלב הראשון והחשוב ביותר הוא לתמוך בו ולא להיבהל. חשוב שנזכיר לילד שאנחנו אוהבים אותו ותומכים בו, שהוא לא לבד ושביחד נוכל להתגבר על הקושי שלו. כדאי לתת מקום לרגשות שעולים אצל הילד ולשאלות שיש לו, ולא לפחד לדבר איתו על הקשיים. ככל שנדבר עם הילד על מה שהוא חווה בפתיחות, כך הוא ירגיש יותר "נורמלי" ושלא מדובר בבעיה גדולה ומפחידה.
 
מומלץ לנסות ולעודד את הילד להמשיך ככל האפשר בשגרת חייו ולא להימנע ממנה. לצאת לבית הספר או לגן, לחברים, לחוגים וסתם לטייל. היציאה וההשקעה בדברים שחשובים לו תהווה חלק משמעותי בשיפור מצב הרוח. קשר ומפגש עם ילדים ואנשים נוספים היא אחת הפעילויות המשמעותיות ביותר בכדי לטפל בדיכאון, ולכן אם הילד מתקשה להמשיך בשגרתו הרגילה - קחו אתם חלק בשינוי: צאו לקפוץ בשלוליות, לטייל בקניון, לגינה עם מעיל או לטיול ארוך יותר עם הכלב.
 
במקביל לשגרה היומית, מומלץ לבצע יותר פעילות ספורטיבית מתונה או עצימה, המעוררת את מערכות הגוף, מביאה להפרשת אנדורפינים (הגורמים לתחושת רוגע ולמצב רוח חיובי) ותורמת להעלאת רמות הסרוטונין שעוזרות למצב רוח טוב, ומשפרות את הדימוי העצמי.
הפעילות יכולה להיות בחוג או משחק של הילד, או שאפשר לצאת להליכה משפחתית או משחק פריזבי בגינה בהפוגות הגשם. וגם אם אי אפשר לצאת - אפשר להפעיל בבית מוסיקה ולעשות מסיבת ריקודים, לעשות ביחד שיעור יוגה או סתם להכין לילד מסלול מכשולים בסלון. חשיפה לשמש ככל האפשר גם היא מומלצת ועשויה לעזור, כמו גם אכילה מאוזנת הכוללת חלבונים, שומנים, ירקות ופחמימות מלאות (היעזרו בייעוץ תזונתי אם עולה צורך).
 
ולבסוף, קבלו עזרה! במידה ואתם מרגישים שהילד שלכם סובל ואתם לא מצליחים לעזור לו, חשוב לקבל עזרה מאיש מקצוע מומחה שיעזור לכם לאבחן את הקושי של ילדיכם ויחליט יחד אתכם על דרכי הטיפול הטובות ביותר עבורו.
 
חשוב לזכור שדיכאון חורף, או דיכאון עונתי, מופיע בעונת החורף ונעלם בתקופת אביב והקיץ, ולעתים נוכל לראות את הסימנים האלו גם בילדים. חשוב לזכור שזהו מצב רגשי וזמני, הניתן לטיפול, ובכל מקרה חולף בבוא האביב כשימי השמש החמימים מתדפקים על חלוננו.



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו