הכל אודות מחלת שושנת יריחו (לשמניה) בילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הכל אודות מחלת שושנת יריחו (לשמניה) בילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 08.02.2011

לשמניה הינה מחלת עור הנגרמת על-ידי טפיל ומועברת בעקיצה של זבוב חול. בשל העובדה שזבוב החול עף בגובה נמוך, ילדים נעקצים יותר ממבוגרים ולכן הם מועדים יותר ללקות בשושנת יריחו.



 מאת: ד"ר שושנה גרינברגר,  מומחית לרפואת עור, מרפאת עור ילדים, ביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, וד"ר מיכל סלומון,  מומחית לרפואת  עור במחלקת עור תל-השומר.


הכל אודות מחלת שושנת יריחו (לשמניה) בילדים

 

מהי מחלת  שושנת יריחו?

לשמניה הינה מחלת עור הנגרמת על-ידי טפיל ומועברת בעקיצה של זבוב חול. בישראל, כמו בארצות אחרות במזרח התיכון המחלה שכיחה  ונגרמת על-ידי שני סוגי טפילים: לשמניה מייג'ור ולשמניה טרופיקה. לשמניה מייג'ור קיימת בבקעת הירדן המרכזית, בערבה, במרכז הנגב ובישובי עמק בית שאן. לשמניה טרופיקה קיימת באזור ירושלים (מעלה אדומים , כפר אדומים, ענתות), באזור השומרון (פדואל, בית אריה) ובאזור הצפון- טבריה וצפון הכנרת. עקיצת זבוב החול גורמת להעברת הטפיל מהחיה המהווה מאגר שלו (פסמונים בנגב ושפני סלע בשומרון) אל תוך העור. לאחר כניסת הטפיל הוא עובר תהליך "התבגרות" ויוצר את מחלת העור. בשל העובדה שזבוב החול עף בגובה נמוך, ילדים נעקצים יותר ממבוגרים ולכן הם מועדים יותר ללקות בשושנת יריחו.

איך זה נראה?

מקום העקיצות הוא לרוב באזורים החשופים כגון פנים, ידיים ורגליים. לאחר תקופת דגירה הנמשכת כחודש עד שלושה חודשים מתפתח באזור העקיצה פצע אדום ההולך וגדל ולרוב מתכסה בגלד ומקבל צורת "הר-געש". צורה זו היא השכיחה ביותר, אולם שושנת יריחו יכולה להופיע גם בצורות אחרות כגון נפיחות בשפה או באוזן או כיב ההולך וגדל. הפצע יכול להיות בודד אך לרוב יופיעו  מספר פצעים, בהתאם למספר העקיצות. טיפול במשחה אנטיביוטית או במשחה המכילה סטרואידים לא מביאים לשיפור בנגעים.

האם חשוב לזהות ולטפל?

הנגעים העוריים של שושנת יריחו חולפים בעצמם תוך מספר חודשים עד שנה. בנוסף, בזני הטפיל הקיימים בארץ לא קיימת התפשטות לאברים הפנימיים והזיהום הוא בעור בלבד. למרות זאת, חשוב לזהות שושנת יריחו ובמקרים רבים נדרש טיפול כדי למנוע צלקות בעתיד. ובמיוחד כאשר מדובר באזורי הפנים בילדים, יש חשיבות לזיהוי מוקדם ולטיפול.

מה לעשות?

כאשר  מופיע לילד פצע עורי שאינו מתרפא ואינו מגיב למשחות אנטיביוטיות יש לפנות למרפאת העור. יש לחשוד בשושנת יריחו בעיקר אם הנכם גרים או שהיתם במסגרת טיול באחד המקומות המועדים.לאחר אבחון ראשוני של רופא העור בקופת-החולים, תופנו למרפאות עור של בתי-החולים לבדיקת מעבדה לשם זיהוי מדויק של הטפיל. האבחון נעשה בעיקר בעזרת שתי שיטות: משטח ו-pcr. לצורך המשטח תגרד הטכנאית את שולי הנגע העורי ותזהה בעזרת המיקרוסקופ  את הטפיל.  בדיקה זו היא  פשוטה מהירה  והתשובה יכולה להתקבל תוך כשעה . לשם אבחנה  בין זני הטפיל השונים (לשמניה מייג'ור ולשמניה טרופיקה) , נדרשת בדיקת המשך –ה-pcr. בבדיקה זו נלקח מעט חומר משולי הנגע ונשלח לבדיקה המבוצעת במחלקה לפרזיטולוגיה  של בית הספר לרפואה בהדסה עין כרם.

כיצד מטפלים?

לאחר קבלת תשובת הבדיקה נשקלות אפשרויות הטיפול בדיון משותף עם ההורים. לעיתים, אין צורך בטיפול משום שהנגעים נמצאים בשלבי ריפוי מתקדמים או באזורי גוף בהם אינם מהווים בעיה אסתטית. בחירת הטיפול המתאים מושפעת ממראה הנגעים, מספרם וכן ממיקום הנגעים בגוף ( לדוגמא: עיניים, שפתיים, סחוס האוזן). בילדים נלקחת בחשבון גם אי הנוחות והכאב הכרוכים בטיפול. אפשרויות הטיפול הן טיפול במשחה, הזרקות לנגעים או טיפול תוך-וורידי. הטיפול במשחה לשקוטן ( paromomycin- leshcutan) מתבצע על-ידי מריחה מקומית של המשחה פעמיים ביום על הנגע למשך 10 ימי טיפול. משחה זו גורמת לגירוי מקומי ולעיתים אף לתגובה מקומית קשה שהינה בעייתית בעיקר כשמדובר באזור הפנים. בנוסף, הניסיון בארץ מראה כי לשמניה טרופיקה עמידה יותר לטיפול במשחה בהשוואה ללשמניה מייג'ור. טיפול בזריקות מתבצע על-ידי הזרקה לנגעים של פנטוסטם ((sodium stibogluconate. בשיטת טיפול זו נדרשות הזרקות חוזרות  אחת לשבועיים-שלושה עד לריפוי מוחלט של הנגעים. טיפול זה הינו יעיל ביותר אך הוא בעייתי בילדים בשל הכאב הניכר הכרוך בהזרקה. לכן, הוא ניתן בעיקר לילדים בוגרים ומתבגרים המסוגלים לשיתוף-פעולה או לילדים צעירים תחת טשטוש. הטיפול בעירוי תוך-וורידי ניתן כאשר קיים מספר רב של נגעים וכן כאשר הנגעים הינם במקום בעייתי להזרקה כגון אף, אוזניים או עפעפיים.  שתי התרופות הניתנות בעירוי הן פנטוסטם ואמביזום (liposomal amphotericin b- ambisome) הטיפול מתבצע במסגרת אשפוז-יום בשל הצורך במעקב רפואי עקב תופעות לוואי אפשריות. פנטוסטם ניתן בעירוי למשך 3 שבועות. טיפול זה יעיל ב 80% מהמקרים. תופעות הלוואי הן נדירות וכוללות שינויים באק"ג , עליה באנזימי כבד ולבלב וירידה בספירת הדם. אמביזום הוא טיפול חדש יחסית הניתן במשך 5 ימי טיפול ומנה נוספת ביום העשירי. הטיפול הוא בעל יעילות גבוהה ויתרונותיו הם זמן אשפוז קצר יותר ותופעות לוואי מועטות. במחלקת עור בבית החולים שיבא בשיתוף עם המרכז לרפואה גאוגרפית, נצבר נסיון רב בטיפול באמביזום לזנים שונים של לשמניה עם אחוזי רפוי גבוהים.

כיצד להמנע?

המניעה החשובה ביותר היא בהגנה מפני עקיצת זבוב החול. אם הנכם מתכננים לטייל באזור בו קיימת שכיחות גבוהה של הידבקות בשושנת יריחו, דאגו להצטייד בדוחה יתושים ומרחו את כל האזורים החשופים. כמו-כן ביגוד הכולל שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים הוא יעיל למניעת העקיצות. פעילות זבוב החול מתבצעת בעיקר בערב ובלילה ולכן יש להגן גם על איזור הלינה. בנוסף,  נדרשת פעולה של הרשויות כנגד החיות המהוות מאגר הטפיל – פסמונים ושפני סלע.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו