הכל אודות ניתוח מיקרוטיה- שחזור אפרכסת האוזן - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הכל אודות ניתוח מיקרוטיה- שחזור אפרכסת האוזן

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 07.01.2010

מהי מיקרוטיה, באיזה גיל ניתן לעבור ניתוח פלסטי לשחזור האפרכסת, מהן הסיבות לתופעה, מדוע  מיקרוטיה שכיחה יותר בקרב בנים, מהם שלבי הניתוח  הפלסטי המתבסס על הוצאת עור מהצלע והשתלתו באוזן?



מאת: ד"ר עמי ברק  מומחה  לכירורגיה פלסטית ולתחום שיחזורי אוזניים , מנהל מרפאת כללית אסתטיקה בעפולה ורופא בכיר ביחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי בני ציון חיפה


הכל אודות  ניתוח מיקרוטיה- שחזור אפרכסת האוזן

מיקרוטיה מוגדרת כחסר מולד, חלקי או שלם של אפרכסת האוזן . שיחזור האפרכסת הוא אחד האתגרים המורכבים בכירורגיה פלסטית, מאחר והאוזן הינו האיבר המסובך ביותר לשחזור וזאת בגלל המבנה הסחוסי  התלת מימדי שלה המכוסה במעטפת עור עדינה.

הצורך בניתוח לשחזור האוזן מתעורר, בדרך כלל, כאשר ילדים נולדים עם מום מולד של אוזן שלא התפתחה (מיקרוטיה), או בעקבות פגיעה באוזן עקב תאונות, כוויות קשות ונשיכות של חיות בית. מיקרוטיה של האוזן מופיעה באחת לכל 10 אלפים לידות והוא מאופיין בצורתו הקלאסית על ידי שארית סחוס מפותל מכוסה בעור וללא תעלה המשכית המתחברת לאוזן התיכונה.  ישנו מגוון של עיוותים מולדים של האפרכסת, החל מחסר מוחלט ועד עיוות מינימלי של החלק העליון של האוזן. לעיתים עיוותים נוספים מתלווים למיקרוטיה, כמו תת התפתחות עצמות הפנים באותו צד, מומים לבביים או בדרכי השתן. מיקרוטיה שכיחה יותר אצל זכרים , לא ברורה הסיבה,  וב- 10% מהמקרים היא דו-צדדית. לעיתים, נוספים עיוותים ל'מיקרוטיה' כמו תת התפתחות עצמות הפנים בצד בו חסרה האפרכסת, מומים בלב או בדרכי השתן.

מרבית הילדים עוברים את ניתוח שחזור האוזן בסמוך לגיל התחלת הלימודים, כדי לחסוך את הטראומה החברתית של התחלת בית הספר ללא אוזן. ככל שילד עובר את ניתוח שחזור האוזן בגיל מבוגר יותר, קיימת יותר רקמת סחוס ולכן הסיכוי לקבל תוצאת שחזור טובה יותר, גדלה.

מה גורם לבעיה התפתחותית זו?

קשה להצביע בוודאות על הגורם להופעת מיקרוטיה. ניראה שהפרעה התפתחותית זו מופיעה בין השבוע הרביעי והשבוע השביעי להריון, בזמן שבו מתפתחות האפרכסות. בכ-8% מהמקרים נמצאו עיוותים מולדים של האפרכסת גם בקרובי משפחה מדרגה ראשונה. התאים העובריים מהם מתפתחת האפרכסת אינם אותם תאים האחראיים על התפתחות האוזן הפנימית. לכן בדרך כלל קיימת שמיעה מוגבלת ( 06-04 דציבל) באוזן המיקרוטית.

ניתוחים לשחזור האפרכסת

כבר בתחילה המאה דווחו נסיונות לשיחזור אפרכסת ע"י ד"ר הרולד גיליס.  בשנות החמישים הציג ד"ר רדפורד טנצר תוצאות טובות בשיחזורים שביצע. המנתח המזוהה יותר מהאחרים עם הניתוח המיוחד הזה הוא ד"ר ברט ברנט שביצע בארבעה שלבים מאות שיחזורים מוצלחים. עבודותיו של ד"ר ברנט היוו את הבסיס לפיתוח טכניקות נוספות שמטרתן היה לשפר את התוצאות ולקצר את שלבי הניתוח. מגמה זו הוביל ד"ר סאטורו נאגאטה שקיצר את שלבי הניתוח לשניים בלבד ואחריו ד"ר פרנסואז פירמין שהציגה תוצאות מעולות בשיחזורי אפרכסת בשני שלבים.

על מנת לשחזר את האפרכסת יש צורך בקצירת סחוס אשר נילקח ממפגש סחוסי הצלעות בבית החזה. בנסיון להמנע משימוש בסחוסי הצלעות מספר מנתחים השתמשו בחומרים פלסטיים, אך התוצאות שהתקבלו היו נחותות ואחוז הסיבוכים גבוה. עבודות מחקר מתמקדות על ניסיון יצירת תבנית סחוסית בתנאי מעבדה. עבודות אלו בעיצומן ועדיין אינן ברות יישום קליני.

כהכנה לניתוח מתבצעת פגישה בין המנותח ומשפחתו לצוות הרופאים הכולל מנתחים פלסטיים ואף, אוזן וגרון. בפגישה הזאת ניבדק סוג עיוות האפרכסת, מתבצעת הערכה של תוצאות בדיקת שמיעה (bera) ונבחנים צילומי סריקה ממוחשבת c.t.  של הגולגולת. שיקום השמיעה נעשה בשיתוף עם רופאי אף, אוזן וגרון, במידה ודרושה התערבות ניתוחית לתיקון הלסת, הדבר נעשה בשיתוף מנתחי פה ולסת. הניתוח מתוכנן לגיל 10-8 שנים בעיקר בגלל שבגילאים אלו קיים מספיק סחוס לביצוע השחזור.

שלבי הניתוח

בשלב הראשון מבוצעת הוצאת קטעי סחוס הצלעות, מהם מגלפים ויוצרים תבנית סחוסית תלת מימדית הממוקמת בכיס תת-עורי באזור המיועד  לשחזור.

בשלב השני המתבצע , כעבור שישה חודשים, במהלכו, מבליטים את האוזן ומקנים לה צורה תלת-ממדית, תוך שימוש ברקמת קרקפת הראש ושתל עור.  האפרכסת המשוחזרת  מונפת ממקומה בתת עור למצב בולטות תוך שימוש ברקמת קרקפת ושתל עור. שני השלבים מבוצעים בהרדמה כללית ואורך כל ניתוח כ-3 שעות. בסיום הניתוח משאירים שני נקזים ומבוצעת חבישה מיוחדת של האוזן המשוחזרת.

את הנקזים מרוקנים בתדירות של אחת לשעתיים. ביממות הראשונות לאחר הניתוח ישנם כאבים באזור ממנו נלקחו הסחוסים. כאבים אלו פוחתים בהדרגה וכבר ביום השני המנותחים מתבקשים לחזור לניידות מלאה. את החבישה והנקזים מסירים לאחר ארבעה ימי אשפוז ואחר כך משתחררים הביתה.

בבית ניתן להתקלח כרגיל ואין צורך בחבישה מיוחדת.  מומלץ למרוח משחה אנטיביוטית על קווי התפרים פעמיים ביום ולהמנע מלחץ כלשהו על האוזן המשוחזרת.

התפרים מוסרים כשבועיים מהניתוח וניתן לחזור לפעילות מלאה באופן הדרגתי.

 לאחר כל שלב ניתוחי מתבצעות ביקורות במרפאה לכירורגיה פלסטית על מנת לוודא ששלבי הריפוי וההחלמה מתבצעים ללא דופי.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו