ילד עם פסוריאזיס, איך מטפלים ואיך מתמודדים? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

ילד עם פסוריאזיס, איך מטפלים ואיך מתמודדים?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 28.08.2010

פסוריאזיס מתבטא בעור יבש מכוסה בקשקשת שמתקלפת בגלל שהתאים מיוצרים מהר מדי. היא יכולה להופיע כפתיתים אדומים. המחלה פוגעת בכ -3% מהאוכלוסייה העולמית. בדרך כלל מופיעה בגילאים 11-45 אבל מצוטטים גם מיקרים שהמחלה הופיעה מתחת גיל 10.



מאת: לוטי זילברמן

 


ילד עם פסוריאזיס, איך מטפלים ואיך מתמודדים?

 העור מיועד להגן הגוף ויש לו כמה תפקידים; לשמור על החום, להיפטר מרעלים בגוף דרך מנגנון ההזעה, מכמות יתר של המלח והעור מסמן לנו מה קורה בתוך הגוף. הופעה של כתמים על עור, פריחה, יכולים לתת לרופא אינדיקציה לאבחון מחלות בייחוד מחלות ילדים. העור גם מבטא התרגשות דרך הסומק וגם פחד כשהעור הופך להיות לבן.

אחת ממחלות העור היא פסוריאזיס. מחלת הפסוריאזיס מתבטאת בעור יבש מכוסה בקשקשת שמתקלפת בגלל שהתאים מיוצרים מהר מדי. היא יכולה להופיע כפתיתים אדומים. התאים של העור באופן רגיל מתחדשים בין 21-28 ימים, בפסוריאזיס הם מתחדשים כל 2-6 ימים. המחלה פוגעת בכ -3% מהאוכלוסייה העולמית. בדרך כלל מופיעה בגילאים 11-45 אבל מצוטטים גם מיקרים שהמחלה הופיעה מתחת גיל 10. זו אינה מחלה מדבקת ולא ניתן לצפותה מראש.

קיים קשר גנטי ובדרך כלל מופיעה המחלה אצל אנשים שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם פסוריאזיס. לפי חישובים סטטיסטיים גנטיים חושבים היום שבמידה והורה אחד לוקה בפסוריאזיס –קיים סיכון של 15 אחוזים שגם לילד יהיה פסוריאזיס. כאשר לשני ההורים יש פסוריאזיס הסיכוי הוא כ-75 אחוזים.

נדיר ביותר שלתינוקות יהיה פסוריאזיס. לעיתים רחוקות בעיקר בתינוקות עם רקע משפחתי של פסוריאזיס יכולה להופיע דלקת חיתולים פסוריאטית. במקרה זה יהיה שטח אדום חלק ומבריק עם גבולות מאוד חדים שיבדילו בינו לבין העור הבריא מסביב.

הנטייה הגנטית הזו מתעוררת בעקבות זיהומים, תרופות כגון איבופרופן, ליתיום, גורמים פסיכולוגיים או חבלה של העור.

הבעיה יכולה להופיע בכל מקום בגוף אבל בדרך כלל  מופיעה במרפקים, בבירכיים, גב תחתון, קרקפת. יכולה לגרום לגירוד וצריבה.

אין שום אפשרות לחזות מי יפתח פסוריאזיס. 50-60%  מאלה שפיתחו המחלה אפילו לא ידעו אם יש מישהו במשפחה שהיה לו פסוריאזיס.

פסוריאזיס בילדות יכולה להיות מחלה הרסנית. העור שאמור להגן בוגד עם הופעה כרונית של נפיחות, קשקשים, כתמים  מכוערים. הילדים עלולים לחוש שהם מלכלכים ושונים מילדים אחרים.

הבעיה העיקרית שלהם היא הפחד מתי זה יתפרץ שוב. הטיפולים החדשים יכולים לעזור להופעה הפיזית של המחלה, אולם הילדים והנוער צריכים גם תמיכה פסיכולוגית וכלים איך להתמודד עם הבעיה.

מחקר חדש שהתפרסם ב-the british journal of dermatology  מצא שילדים עם פסוריאזיס מדווחים על שיבושים באיכות החיים הדומה לזה של ילדים עם אפילפסיה, סכרת, אסטמה.

 כרגע אין טיפול המרפא המחלה. יש מחזוריות למחלה, תקופות של שיפור ותקופות של החמרה. המחלה יכולה להיות בצורה קלה או מאוד חמורה אפילו בקרב ילדים.

פסוריאזיס יכול לגרום לכאבים, הכולל עור סדוק, דימומים וגירויים והשלכותיהם:

  • שיעורי התעמלות וריקודים לא נעימים ובמקרים מיוחדים כאובים.
  • הגירוי או הכאב יכול להפריע להתרכז.
  • בדרך כלל זה כואב יותר במזג אוויר קר. אור השמש בדרך כלל משפר המצב אבל יש להיזהר לא להגיע לכוויות.
  • דלקת פרקים (ארטריטיס) כתוצאה מפסוריאזיס לא נפוצה אצל הילדים, אבל יכולה להופיע.
  • להרבה ילדים המחלה יכולה לגרום לכאבים אמוציונלים. הם יכולים להרגיש פחד בגלל שנראים שונים. חרדה שצריכים להסתיר את המחלה או שבכלל לא יכולים להסתיר אותה.
  • ילד עם פסוריאזיס יכול להיות עצבני, מתוסכל, מתבייש, עצוב ובעל הערכה עצמית נמוכה.
  • כשילדים רוצים להסתיר את הפסוריאזיס, חדר הלבשה של אולם התעמלות או של בריכת השחייה יכול לגרום להם לעוגמת נפש.
  • ישנם ילדים שלמזלם מקבלים יותר קל המצב אבל לפעמים הרגשות משתנים עם הזמן.

מה  יכולים ההורים לעשות עבור ילד עם פסוריאזיס?

  • הורים צריכים להסתכל על הפנימיות של הילד ולהראות לו כמה הוא נהדר.אין צורך להתנהג עימו באופן שונה. צריך למצוא החלק המיוחד שלו ולעודד אותו להתפתח בכיוון שיעשה אותו מיוחד.
  • הורים צריכים להודיע למורים ולחברים בכיתה על המחלה על מנת למנוע שאלות מביכות.
  • שימו לב  להתמודדות הפיזית והאמוציונאלית שהפסוריאזיס יכול לדרוש מהילד ואיך היא תשפיע על ההישגים שלו בכיתה ומחוצה לה.
  • לעודד את הילד או הילדה לשוחח על רגשותיהם עם המורים וההורים, כך שיוכלו לקבל את העזרה הדרושה.
  • צריך לדעת שגם חלק מהבוגרים מסתירים עד כמה שאפשר את הפסוריאזיס ולחלק אחר לא מפריע להיחשף. הילדים לא שונים ויש לכבד את החלטותיהם.
  • אצל ילדים עם פסוריאזיס חייבים למנוע ככל האפשר זיהומים עם סטרפטוקוקוס, חשיפת יתר לשמש עד לקבלת כוויות, שיכולים להחמיר המצב.
  • צריך לעודד את הילדים להיות אופטימיים. ממשיכים לחקור המחלה על מנת לפתח שיטות חדשות לטיפול. אפשר לתת לדוגמא את בנימין פרנקלין שסבל מפסוריאזיס וזה לא הפריע לו לתפתח בכל כך הרבה כיוונים.

האם יש  טיפולים במחלה?

ילדים או מבוגרים המפתחים עור מתקלף, במיוחד באיזור הפרקים, יתכן ומדובר בפסוריאזיס. במיקרה כזה יש לפנות לרופא עור. ברפואה מוכרים ארבעה סוגים של פסוריאזיס וכמובן רק רופא מומחה יכול להבדיל ביניהם, ולקבוע הטיפול.

המחלה יכולה להיעלם עם או בלי טיפול, אבל אין לה מרפא. צריך להמשיך להיות זהירים  ולדעת מה יכול לעורר המחלה ולהמשיך עם הטיפולים אם יש צורך.

במיקרים קלים הרופא יכול להמליץ על מישחה או תחליב לעור מאוד יבש, לפעמים יש צורך בכדורים, טיפול עם אור או טיפולים משולבים.

ישנם חולים שהרגישו שיפור במחלה כשהפסיקו לאכול מאכלים מסויימים. בכל מיקרה מומלץ לאכול אוכל בריא ולהמנע מג'אנק פוד.

בזמן אחרון התפרסמה כתבה על סגולות החומץ ובין היתר מזכירים שהסינים משתמשים בחומץ לטיפול במאות בעיות רפואיות ביניהם גם פסוריאזיס.

טיפולים טבעיים שנחקרו והתפרסמו הרבה מאמרים בנושא הם הטיפולים בים המלח. ים המלח מוכר בעולם בסגולות שלו לטיפולי במחלות עור ביניהן בפסוריאזיס. האזור נחשב הכי מרוכז במלחים. המקום מפורסם גם בגלל מזג האוויר היבש ובשל קרינה uv, במיוחד uvb ,הנחשבים כמקור הראשון לגרימת כוויות וסרטן עור, מתונה בגלל היותו מקום הכי נמוך בעולם. השילוב בין המינרלים והשמש משפר מאוד את המצב של חולי פסוריאזיס.

ד"ר צבי סגל רופא עור, בכיר בבית חולים קפלן ברחובות טוען שיש מיקרים של ילדים עם פסוריאזיס בארץ, והבעיה העיקרית אצלם היא עוגמת הנפש. יש טיפולים שמשפרים את המצב וכל מיקרה עם הטיפול שלו. יש פסוריאזיס הנגרם מחיידקים ובמיקרים כאלה הטיפול עם אנטיביוטיקה יעיל. לגבי הטיפול עם אור השמש הוא ממליץ להיות מאוד זהירים לא להיות זמן ממושך. הוא גם ממליץ על משחות עם קורטיזון, ויטמין d, פיזיוטרפיה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו