מה זו הצטננות, דרכי מניעה וטיפול - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מה זו הצטננות, דרכי מניעה וטיפול

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 20.11.2009

התקררות רגילה מוכרת גם תחת השם  זיהום נגיפית של מערכת  הנשימה העליונה. זו מחלה מדבקת ונגרמת על ידי מספר נגיפים שונים (מעל ל-200) בדרגות שונות של חומרה. ילד בגן חובה סובל מהמחלה כ-9 פעמים בשנה בממוצע, פעוטות קטנים יותר בגני ילדים כ-12 פעמים בשנה, ומתבגרים/מבוגרים כ-7 פעמים בשנה.



מאת: לוטי זילברמן
מה זו הצטננות, דרכי מניעה וטיפול

מה זאת התקררות (רגילה)?

התקררות רגילה מוכרת גם תחת השם  זיהום נגיפי של מערכת  הנשימה העליונה. זו מחלה מדבקת ונגרמת על ידי מספר נגיפים שונים (מעל ל-200) בדרגות שונות של חומרה. הגוף לא יכול לבנות חיסון נגד כל הנגיפים בגלל מספרם הרב, ולכן ההתקררויות חוזרות מדי שנה, מספר פעמים בשנה. ילד בגן חובה סובל מהמחלה כ-9 פעמים בשנה בממוצע, פעוטות קטנים יותר בגני ילדים כ-12 פעמים בשנה, ומתבגרים/מבוגרים כ-7 פעמים בשנה.

סימני ההיכר הם: אף סתום, נזלת, כאבי גרון, צרידות, שיעול ולפעמים גם חום וכאבי ראש. לעיתים ההתקררות מלווה בכאבים ועייפות. סימפטומים אלו נשארים בין 3-10 ימים.

התפשטות המחלה

בניגוד לדעות רווחות, יציאה החוצה במזג אוויר קר אינה קשורה או משפיעה על התפתחות המחלה. האמונה שיש קשר בין קור ומחלת התקררות מביא למצב שהרבה אנשים מבלים בפנים בימים קרים. ישנה גם נטייה לחשוב שגורם הסיכון המרכזי הוא המצאות בקרבת אנשים שמשתעלים ומתעטשים, אך מסתבר שאלו גורמי הדבקה משניים.

 

הסיבה להתפשטות המחלה היא הקירבה לאנשים חולים. התקררות נגיפית מתפשטת בעיקר על ידי מגע של יד ביד. למשל חולה הנוגע באף שלו אחר כך לוחץ את ידו של מישהו מעביר בפעולה זו את הנגיף. מקור אחר הוא מגע בחפצים שזוהמו בנגיפים כגון עטים, ספלים וספרים. הנגיפים חיים כמה שעות על החפצים האלה. מסיבה זו ילדים בגן הם הכי חשופים למחלת ההתקררות.

האם אנטיביוטיקה עוזרת?

אנטיביוטיקה לא עוזרת  בטיפול ההתקררות הרגילה. אנטיביוטיקה בדרך כלל יעילה בטיפול במחלות הנגרמות מחיידקים, אך התקררות נגרמת על ידי נגיפים. לא רק שאנטיביוטיקה אינה עוזרת, היא עלולה לגרום לתופעות אלרגיות ולהתפתחות של זנים של חיידקים העמידים לטיפול אנטיביוטי, כולל החיידק שגורם לזיהומים באוזניים אצל ילדים. מסיבות האלה חשוב מאד להגביל את השימוש באנטיביוטיקה למצבים הכרחים ובהמלצת רופא בלבד.

איך מונעים ההתקררות?

ההתקררות היא המחלה הנפוצה ביותר בקרב בני אדם והיא גם הגורם המרכזי להעדרות מעבודה ומבתי הספר. קשה למנוע לחלוטין את ההדבקות אך יש מספר אמצעי הגנה שניתן לנקוט על מנת להפחית את ההסתברות להדבק:

  • רחיצת ידיים היא השיטה הטובה ביותר למנוע העברת נגיפים, במיוחד אחרי קניות, אחרי התעמלות, או כל בילוי במקום ציבורי. רחיצת ידיים יכולה לסלק ולהשמיד את הנגיפים שנדבקו לידיים אחרי נגיעה במקומות שהיו מזוהמים. רצוי להחזיק גם מגבונים לחים למקרה שאין אפשרות לרחוץ ידיים. צריך לחנך את הילדים לשטוף ידיים לפני שאוכלים, או כשחוזרים מבית ספר, הגן, המשחקיה וכדומה.
  • כאשר יש חשש שהמשטחים בסביבתנו מזוהמים יש להמנע מלגעת בפנים, במיוחד באזור האף, פה, סביב העיניים.
  • כאשר מישהו מבני המשפחה חולה:

·                     לא להשתמש באותם כלי אוכל שהחולה משתמש בהם אלא אם עברו שטיפה יסודית, ולנקות במים וסבון את כל המקומות בהם החולה נגע.

·                     אם ילדים חולים בבית מומלץ לנקות את הצעצעים וחפצים אחרים שהם נגעו בהם.

·                     מומלץ להשתמש מגבות נייר במטבח ובאמבטיות אחרי רחצת הידיים או לדאוג שכל אחד ישתמש במגבות שלו. הנגיפים עלולים לחיות כמה שעות על המגבות הרגילות מבד.

·                     לזרוק את ממחטות הנייר אחרי השימוש, לא להניח אותם על שטחים שעלולים להזדהם.

·                     להחליף בגדים  כאשר חוזרים הביתה מהעבודה, תחבורה ציבורית, מכוני כושר. הדבר חשוב במיוחד לפני שמתקרבים לילדים.

·                     לשמור על אורך חיים בריא, תזונה בריאה, פעילויות גופנית, שעות שינה סדירות (בין 6-8 שעות בלילה). כל אלו מחזקים את המערכת החיסונית במלחמתה כנגד המחלות.

·                     להמנע ככל הניתן מרגשות שליליים, מחקרים מראים שזה מחליש את המערכת החיסונית.

טיפולים בבית

התקררתם? מתברר שיש הרבה טיפולים פשוטים שאפשר לעשות בבית עם תוצאות טובות:

  • שתייה מרובה, טיפות אף, כדורים להורדת חום אם החום הוא מעל 38 מעלות, סוכריות למציצה העוזרות להקל על תופעות שיעול וכאבי גרון.
  • לאחרונה גילו במחקרים כי סוכריות מציצה המכילות אבץ מקצרות את משך המחלה ב-3 ימים בממוצע, אם הטיפול החל ב-24 השעות ראשונות לאחר הופעת הסימנים. המחקר נעשה על מבוגרים עם מינון של 13.3 מיליגרם אבץ, מדי שעתיים בזמן שהם היו ערים. אבץ אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 13 אלא אם הרופא מוצא לנכון להמליץ. סוכריות אלו נמכרות  גם בארץ בחנויות הפארם ובבתי מרקחת.
  • בתקופה של מגפה מומלץ גם לקחת כפעולה מונעת ויטמין  c באופן שוטף, גם זה תורם לקיצור זמן המחלה.
  • תה הקמומיל מוכר מזמן כמרפא טבעי לבעיות רבות, ועשוי להקל גם על ההתקררות. קבוצת מחקר מאנגליה בחנה את זן הקמומיל הגרמני, הנקרא מנזנילה (manzanilla), על מספר של מתנדבים שקיבלו 5  ספלים מהתה ביום.  הם בדקו השתן לפני, במהלך ואחרי הניסיון ומצאו שחומרים מהקמומיל המוכרים כנוגדני זיהומים וגם חומרים מרגיעים נמצאו בשתן עד כשבועיים לאחר הפסקת השתייה. תה מנזנילה אפשר למצוא ברשתות השיווק בארץ של חברת ליפטון ((lipton.
  • לגבי תרופות שנמכרות ללא מרשם רופא, אם אין מספיק ניסיון וידע רצוי לבקש יעוץ מהרוקח. יש תרופות המכילות חומר פעיל אחד ומיועדות לסימפטום יחיד. יש גם תרופות המכילים מספר חומרים פעילים לטיפול בכמה סימפטומים. צריך לקרוא בתשומת לב את הוראות השימוש, למנוע  סכנות מצריכת יתר או תופעות אלרגיה לאלה הרגישים להרכב התרופה.
  • טיפול נוסף ומאוד יעיל, בדקתי אישית לפני כמה שבועות כשהיה לי כאב גרון, נזלת ושיעול ניסיתי את התמצית כהלית טבעית על בסיס פרופוליס, של תומר הדבורה ובתוך יומים עברו כאבי הגרון והשיעול. התמצית מכילה  פרופוליס משובח מיובא מחו"ל וכהל, ללא חומרים כימיים ומתאימה לכל גיל. מומלץ  גם כטיפול מניעתי לשפעת וחיזוק המערכת החיסונית  וכתוצאה מניעת שפעת החזירים.

מתי חייבים לפנות לרופא?

    1. אם כל הטיפולים לא עזרו והמחלה ממשיכה מעבר למצופה.
    2. אם יש כאבי גרון עם חום בלי יתר הסימנים של התקררות. כאבי הגרון עלולים להיות מחיידק הסטרפטוקוק או מחלה רצינית אחרת.
    3. אם יש כאבי פנים, שיניים או נוזל צהוב היוצא מהאף ומלווה בחום. זה עלול להיות זיהום בדרכי האף (סינוסיטיס) או זיהום המצריך טיפול אנטיביוטי.

לסיכום:

  • התקררות רגילה נגרמת על ידי נגיפים.
  • יציאה במזג אוויר קר לא משפיע על התפשטות המחלה.
  • אנטיביוטיקה לא עוזרת לטיפול נגד נגיפים
  • אפשר לטפל בבית בצורה יעילה בהתקררות רגילה.

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו