ניפוץ מיתוסים על הורמון גדילה בילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

ניפוץ מיתוסים על הורמון גדילה בילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 11.02.2011

בעשורים האחרונים קיימת התעניינות ציבורית הולכת וגוברת בהופעה חיצונית הקשורה לגובה ובקומה נמוכה. עם הזמינות של הורמון גדילה המופק באופן סינטטי, אפשרויות הטיפול בהורמון גדילה רחבות יותר. ננסה לעשות קצת סדר בבלגן ולנפץ בהזדמנות זו כמה מיתוסים הקשורים להורמון הגדילה.



מאת: ד"ר כנרת מזור-אהרונוביץ', מומחית לאנדוקרינולוגיה ילדים,בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל-השומר

 


ניפוץ  מיתוסים  על הורמון  גדילה בילדים

בעשורים האחרונים קיימת התעניינות ציבורית הולכת וגוברת בהופעה חיצונית הקשורה לגובה ובקומה נמוכה. עם הזמינות של הורמון גדילה המופק באופן סינטטי, אפשרויות הטיפול בהורמון גדילה רחבות יותר. ליחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בבי"ח ספרא לילדים, בתל השומר, מגיעים מידי יום ילדים נמוכים עם הוריהם כדי לקבל חוות דעת על בעיתם ועל אפשרויות הטיפול בה. במסגרת זו אנו נתקלים בשאלות רבות הנוגעות לטיפול בקומה נמוכה, וגם בלא מעט ציפיות גבוהות מידי. אז ננסה לעשות קצת סדר בבלגן ולנפץ בהזדמנות זו כמה מיתוסים הקשורים להורמון הגדילה.

 

1. ברוב הילדים בעלי קומה נמוכה יש חסר בהורמון גדילה- לא נכון!

 חסר בהורמון גדילה בילדים הוא מצב נדיר. המצבים השכיחים ביותר הגורמים לקומה נמוכה הם קומה משפחתית נמוכה  ואיחור בצמיחה ובהתבגרות מינית ( "פרח שפורח מאוחר"). בילדים עם קומה משפחתית נמוכה הכוונה לילדים עם הורים נמוכים, אשר מתאימים מבחינה גנטית לגובה הוריהם. ילדים אלו לא נולדים בהכרח בגובה ומשקל נמוך, אך במהלך השנה הראשונה של חייהם יתמקמו בעקומת הגובה המתאימה להם מבחינה גנטית, קצב הצמיחה שלהם יהיה תקין ובצילום כף יד, יש התאמה בין גילם לגיל העצמות שלהם. בילדים עם איחור בצמיחה ובהתבגרות מינית, לעיתים קרובות האורך והמשקל בלידה יהיו תקינים, במהלך 2-3 השנים הראשונות לחייהם תהיה "שבירת עקומות גדילה" לאחוזונים נמוכים (שבד"כ לא מתאימים לגובה הגנטי שלהם), אך קצב הגדילה שלהם לאחר תקופה זו ועד תחילת גיל ההתבגרות שלהם, יהיה תקין. בצילום כף יד נראה שגיל העצמות צעיר מגילו הכרונולוגי של הילד. ילדים אלו יתבגרו מאוחר משאר בני גילם, ועל כן ממשיכים לגדול כאשר השאר כבר הפסיקו את הגדילה. גובהם הסופי יהיה על פי רוב טוב מזה שגדלו בו לאורך ילדותם. במיקרים רבים קיים סיפור משפחתי דומה והתופעה שכיחה יותר אצל בנים.

 

2. ניתן לגלות חסר בהורמון גדילה ע"י בדיקת דם פשוטה- לא נכון!

כדי לאבחן חסר בהורמון גדילה יש לבצע מבחן תגר מיוחד בו ניתן לילד/ה חומר המגרה הפרשת הורמון גדילה (דרך הפה או בזריקה, תלוי בחומר). בודקים את רמת הורמון הגדילה לפני מתן החומר ולאחר המתן בזמנים קבועים למשך 2-3 שעות. במידה ולא חלה עלייה של הורמון הגדילה מעבר לרף קבוע , יש לבצע מבחן תגר נוסף עם חומר שונה. רק במצב בו בשני מבחני תגר אין עלייה מספקת של הורמון גדילה, מוגדר  חסר בהורמון גדילה. במידה ו-2 מבחני התגר אינם מראים עליה מספקת של הורמון הגדילה, יש גם להשלים בדיקת mri של הראש.

 

3. גם בילדים ללא חסר בהורמון גדילה מתן טיפול בהורמון גדילה מאפשר עליה בגובה סופי של 10-20 ס"מ- לא נכון !

 בעבודות שונות נמצא כי בילדים בהם אין חסר בהורמון גדילה שיפור הגובה נע בין  4-5 ס"מ בממוצע בגובה הסופי , תלוי גם בגיל התחלת הטיפול.

 

4. טיפול בהורמון גדילה לשנה-שנתיים מספיק כדי להשיג תוצאות לטווח הרחוק- לא נכון!

 טיפול בהורמון גדילה ניתן עד לסוף הגדילה, כלומר כשקצב הצמיחה הוא של פחות מ-2 ס"מ לשנה או שכבר הסתיימה כמעט הגדילה עפ"י גיל העצמות (מתאים בד"כ לגיל עצמות 14 בבנות ו-16 בבנים) . במידה והטיפול ניתן לזמן קצר, גם אם היתה האצה מסויימת בגדילה בזמן הטיפול, לאחר הפסקתו טרם המועד הרצוי, תיהיה האטה בגדילה. הגובה הסופי שיתקבל כתוצאה מכך, לא יהיה שונה מזה ללא טיפול.

 

5. יש אפשרות למתן הורמון גדילה דרך הפה- לא נכון!

כיום הדרך היחידה בה ניתן לתת הורמון גדילה היא בזריקות יומיומיות (זריקה אחת כל לילה).  הזריקות ניתנות ע"י עטים מיוחדים (דומים לאלה שילדים סוכרתיים מזריקים בהם אינסולין), המפחיתים את החרדה של הילד, ועל כן ההזרקה בד"כ לא מהווה בעיה בטיפול.

 

6. כל ילד נמוך יכול לקבל הורמון גדילה- לא נכון.!

 כיום זכאים לקבל הורמון גדילה דרך סל התרופות רק ילדים שחסר להם הורמון גדילה , ילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון שלהם ולא הדביקו את הפער בגובה (פרוט בהמשך), ילדים הסובלים מאי ספיקת כליות כרונית וילדים הסובלים מתסמונת טרנר ומ-prader willi syndrome. כדי להתחיל את הטיפול יש לקבל אישור של וועדה של משרד הבריאות.

בארה"ב אושר לפני כמה שנים הטיפול ב-idiopathic short stature- קומה נמוכה על רקע לא ידוע, גם אם אין חסר בהורמון גדילה, במקרים בהם הגובה הסופי המשוער של הילד יהיה מתחת ל 156 ס"מ, ושל ילדה מתחת לגובה 145 ס"מ.

בארץ, בשנים האחרונות מרבית קופות החולים עוזרות במימון טיפול בהורמון גדילה בילדים שגדלים באופן קבוע מתחת לאחוזון 3 ושאינם זכאים לקבל הורמון גדילה דרך סל הבריאות. ללא עזרה זו במימון, מדובר בטיפול שעלותו מגיעה לכמה אלפי שקלים בחודש.

 

7. טיפול בהורמון גדילה בילדים שנולדו פגים והם נמוכים הוכנס לפני מספר שנים לסל התרופות בארץ- לא מדויק!

הטיפול אושר לילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון ולא הדביקו את הפער בגדילה עד גיל 4 שנים. יש להבדיל בין פגות למשקל לידה נמוך לגיל ההריון. פגות נקבעת לפי גיל ההריון ונחשבת לידה מתחת לשבוע 37. חלק גדול מהפגים נולדים במשקל לידה תקין לגילם. כך למשל, תינוק שנולד במשקל 600 גרם בשבוע 25, הוא בעל משקל תקין לגיל ההריון שלו. בילדים שנולדים קטנים לגיל ההריון, ללא קשר לגיל ההריון שלהם, 85% מהם ידביקו את הפער בתהליך שנקרא catch up, וכך יתמקמו בעקומת הגדילה המתאימה להם עפ"י גובה הוריהם. באותם ילדים שלא עשו catch up, הוכח שטיפול בהורמון גדילה עד סוף גיל ההתבגרות, משפר את הגובה הסופי שלהם בכ-5 ס"מ בממוצע. חשוב לציין שהטיפול אושר כרגע רק במקרים בהם המשקל בלידה היה נמוך במיוחד וכן הגובה בגיל 4-8 שנים הוא נמוך מאחוזון 3. לדוגמא: ילד בן 6 שנים שנולד בשבוע 40, משקל הלידה שלו צריך היה להיות מתחת ל- 2610 גרם וכעת גובהו צריך להיות מתחת ל-   102ס"מ כדי שיהיה זכאי לקבל הורמון גדילה. 2 התנאים האלה צריכים להתקיים בו זמנית, וקיימים גם תנאים נוספים מעבר לכך.

 

8. אין סיכון בלקיחת הורמון גדילה לטווח הרחוק- לא מדויק!

 גם כאן צריך להפריד בין הקבוצות השונות שמקבלות טיפול בהורמון גדילה. בילדים עם חסר בהורמון גדילה יש ניסיון של יותר מ-40 שנה, ואצלם הרושם הוא שאין סיכון בטיפול לטווח הרחוק. בקבוצות אחרות, כמו ילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון שלהם, בילדים עם קומה נמוכה משפחתית ובילדים נמוכים מסיבה לא ברורה, הניסיון הקיים בטיפול בהורמון גדילה במינונים הניתנים כיום (מינונים הגבוהים משמעותית מהמינונים המקובלים בטיפול בחסר בהורמון גדילה) אינו עולה על 10-15 שנים. על כן לא ניתן לדעת בוודאות כיום, שהטיפול בטוח לחלוטין בטווח הרחוק של 30-40 שנה ויותר. כל טיפול רפואי עלול להיות כרוך בתופעות לוואי ולפיכך יש צורך במעקב רפואי צמוד.

הטיפול בהורמון גדילה עלול לגרום ליתר לחץ גולגולתי מוגבר וכאבי ראש חדים, לגדילה של נקודת חן, הפרעה במשק הסוכר ועוד.  הסיבוכים נדירים אך צריך מעקב.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו