עין עצלה – חלון הזדמנויות למניעת נזק בלתי הפיך - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

עין עצלה – חלון הזדמנויות למניעת נזק בלתי הפיך

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 31.01.2013

חשוב לדעת כי בעין עצלה אפשר לטפל רק עד גיל ההתבגרות. לאחר מכן, הנזק הוא בלתי הפיך. לכן, חשוב ללכת לרופא העיניים ולבדוק ראייה, כבר בשנת החיים הראשונה.



מאת: יעל-שחר שריד


עין עצלה – חלון הזדמנויות למניעת נזק בלתי הפיך

מדוע חשוב לבדוק ראייה, אצל רופא העיניים לפני כיתה א', ואחרי כיתה א', במיוחד אם הילד שלכם כבר למד לקרא, אבל ספרים ממש לא מעניינים אותו. חשוב לדעת כי בעין עצלה אפשר לטפל רק עד גיל ההתבגרות. לאחר מכן, הנזק הוא בלתי הפיך. לכן, חשוב ללכת לרופא העיניים ולבדוק ראייה, כבר בשנת החיים הראשונה.

ולא פחות חשוב:  אם ילדיכם בגיל בית ספר, אינו אוהב לקרא ספרים, או שהוא סומן כילד עם הפרעת קשב, רוצו לבדיקת ראייה, יכול להיות שהוא איננו מסוגל להתרכז בשיעור כי הוא איננו רואה טוב, ולכן הוא אינו מתעניין בשיעור ובספרים.

ד"ר סטלוביץ', מנהל יחידת עיניים ילדים ופזילה במרכז הרפואי תל אביב ובית החולים דנה לילדים, מבכירי רופאי העיניים בארץ, מסביר כיצד לעקוב אחרי הראיה של הילדים, ואיך הורים יכולים להציל את הראייה של הילדים, אם ייגשו לרופא עיניים בזמן, ויוכלו לאתר בעיות ראיה לפנישיהיה מאוחר.

 

מהי עין עצלה?

"עין עצלה, היא עין אשר לא רואה טוב, יחסית לעין השנייה. לעיתים מדובר בעין אחת, ולעיתים יש מצבים בהם קיים גורם שיכול לגרום לעין עצלה דו צדדית", מסביר ד"ר סטולוביץ, "עין עצלה פירושה עין שהמבנה האנטומי הפנימי נראה תקין, אך העין אינה רואה כמו העין השנייה. יכולהלהיות עין עצלה חד צדדית, כאשר רק עין אחת עצלה, או דו צדדית, כאשר שתי העיניים לא רואות היטב, גם עם  תיקון מלא במשקפיים העין אינה רואה. ההסתמנות של עין עצלה יכולה להיות במקרה של פזילה. בבדיקת חדות ראיה בגן, או שההורים חושדים במשהו הקשור לעין. אין דרך אחרת לעלות על עין עצלה. צריך לעשות את הבדיקות כמה שיותר מוקדם".

ד"ר סטולוביץ מדגיש כי התקופות הקריטיות לתיקון עין עצלה, הראשונה מגיל 0 ועד  גיל 10 חודשים, והשניה עד גיל 10-11 שנים. כיום ניתן לתקן עין עצלה עד גילאי 9 ואפילו עד גילאי 12-13, אך חשוב לאתר את העין העצלה, ולטפל בה מוקדם ככל האפשר.

 

מהם הגורמים לעין עצלה?

ד"ר סטולוביץ: הגורמים לעין עצלה יכולים להיות: ליקוי תשבורת בעיית משקפיים קוצר ראייה גבוה, בשתי העיניים רוחק ראייה גבוה בשתי העיניים או אסטגמציה, צילינדר גבוה בשתי העיניים,פזילה,מצבים המונעים כניסת התמונה לעין כמו קטרקט או צניחת עפעף.

 

מהי הבדיקה הדרושה כדי לדעתהאם יש עין עצלה?

בדיקת עיניים יסודית הכוללת הרחבת אישונים.

ד"ר סטולוביץ  אומר כי הטיפות שצריך לטפטף בעיניים, בבדיקת ילדים לעין עצלה, אותם מורשים לטפטף רופאי עיניים בלבד, הם טיפות: ציקלופנטולט חומר שמעבר להרחבת האישון, משתק את יכולת הילד לעשות פוקוס עם העדשה של העין, ומאפשר לרופא לבדוק מה הכוח של תשבורת של העין. בלי זה הבדיקה לא מושלמת.  הטיפות האלה משפיעות בין חצי שעה ל-45 דקות. יש טיפות שמרחיבות את האישון כמו מידרמיד שנותן להסתכל לעין תוך 20 דקות, אלה מרחיבי אישון קלים, הציקלופנטולט- הם טיפות אשר מרחיבות את האישון ל-24 שעות, הן  לא נוחות לילדים, אבל זהו החלק העיקרי של בדיקת עיניים לילדים.

 

ואם הילדים שלנו היו אצל רופא עיניים ועברו בדיקה של עשרים דקות המתנה בלבד, האם לקחת אותם לבדיקה נוספת אצל רופא עיניים אחר?

ד"ר סטולוביץ אומר כי ילד צריך לעבור את הבדיקה המושלמת ביותר, אם הילד לא עבר בדיקה בהמתנה ממושכת כפי הנדרש, אפשר להתייחס אל הבדיקה כאל בדיקת סקר בלבד. כדי לקבל החלטה על עין עצלה הרופא חייב לקבל את מלוא האינפורמציה. הבדיקה הראשונית חייבת להיות בדיקה מלאה, בבדיקת פולו-אפ נמצא הבסיס ולפי בדיקה זאת,  הרופא יוכל להסיק מסקנות ולכן. הבדיקה הראשונית חייבת להיות מלאה. חשוב לדעת כי הבדיקה המלאה, תאפשר לרופא, גם אצל תינוק בן חודשיים לבדוק האם הוא זקוק למשקפיים, ולכן הבדיקה היא קריטית לרפואת ילדים.

 

למה חשוב לסגור עין עצלה?

ד"ר סטולוביץ: הסגירה של העין מאיצה את הטיפול, הסגירה מכריחה את העין החלשה לעבוד, על ידי  סגירת העין הטובה, מבטל את העדפת המוח שהעין הטובה תעבוד, בעת  סגירת העין.

 

האם סגירת העין לא יכולה לפגוע לילד בראיה?

לילד בן כמה חודשים עלולה הסגירה לפגוע בראייה. אך כאשר הילד מעל גיל 3 סגירת העין לא פוגעת בראייה, גם  אם סוגרים את העין לחודש ימים רצוף, ולא לכמה שעות ביום.

כיום בטיפול בעין עצלה ברמה בינונית, מספיקות שעתיים ביום לסגור את העין הטובה, ובמקרים הקשים יותר סגירת העין תעשה לחצי יום, על פי שיקול והנחיות הרופא המטפל.

 

האם יש מצבים של סגירת העין ללא משקפיים?

ד"ר סטולוביץ: במצב של פזילה – יכול להיות צורך בכיסוי עין ללא משקפיים.

 

על איזו סגירה אתה ממליץ?  יש כיום אביזרים שונים לסגירת העין, החל ממדבקות יפיפיות צבעוניות ועד כיסויי בד רב פעמי, שלא נראה לנו כל כך מתאים לחום הישראלי...

ד"ר סטולוביץ: המצב הטוב ביותר לסגירת העין, הם שימוש בפלסטרים הפדים הדביקים המיוחדים  לסגירה הרמטית של העין. השני ביעילותו, הוא הפד מבד שמולבש על המשקפיים ועוטף את העין מכל הצדדים, אם הוא סגור. החשש הוא שהסגירה של עין על ידי פד,שינוי העמדה של המשקפיים על העיניים, יביא לכך שהילד יציץ מהצד, או מעל הבד, ובמקרה שבו ילד מצליח לראות בעד הפד, הסגירה לא תהייה יעילה והטיפול לא יהיה יעיל.

 

האם לאפשר לילד להיות פעיל בשעות בהם הוא סוגר את העין?

ד"ר סטולוביץ: בזמן הסגירה מומלצת פעילות של העין גורמת לשיפור ולהפעלת העין. חשוב שהילד ימשיך בפעילותו כרגיל.

 

האם ניתן לגלות את העין העצלה בטיפת חלב?

ד"ר סטולוביץ:  חשובה בדיקת סקר בטיפת חלב. אבל יותר חשוב שהורה יקח את הילד לרופא העיניים.

 

איך ניתן לשכנע ילד להדביק מדבקה לכמה שעות ביום? ילדים בהתחלה נרתעים מאוד מהטיפול וגם ההורים

ד"ר סטולוביץ: יש כיום מדבקות נוצצות יפיפיות לעין עצלה, שהילדים מאוד אוהבים.

אפשר לאפשר לילד לסגור לבובה עין אחת, לילד שקשה לו הסתגלות – התגייסות המשפחה יכולה לעזור: הסבא והסבתא וההורים סוגרים עין אחת כחלק מסביבה תומכת בילד, ומראים לו כדוגמא, שזה לא כל כך נורא, יש גם אמצעי הפחדה. אם לא תטפלו בעין העצלה בגיל מאוחר כבר לא יהיה ניתן לעשות דבר. לכן, טיפול כמה שיותר מוקדם, הוא חשוב.

 

כל כמה זמן צריך מעקב לגבי טיפול בעין עצלה?

ד"ר סטולוביץ: מי שמטופל בעין עצלה הבדיקה צריכה להיות כל 3- 5 חודשים. כשמגיעים למנת טיפול מינימלית שעתיים ביום כל יום, בגיל 6-7 הראייה תקינה לחלוטין- ברוב המקרים.

ילד המטופל בעין עצלה תהיה לו בעיה שהוא יישב בכיתה א' יצטרך לשבת הכי קרוב ללוח בשלב בו הראייה חלשה. ילד שהראייה תקינה והוא מטופל לא ילד שחדות הראייה שלו לא תקינה. לכן חשוב לעשות את הבדיקה לפני כיתה א':

 

לאחרונה שמענו על ילדה שנזקקה למשקפיים בעקבות התדרדרות ראייה בעקבות שימוש במחשבים אשר להם מסכי מגע, האם במצבים כאלה, ניתן למנוע אכן משקפיים, ולאמן את העין, ולהיגמל מטלפונים ניידים ומהמשחק בהם, ועל ידי כך לשפר את מצב הראייה ולמנוע מהילד הרכבת משקפיים?

הספור של הדרדרות ראיה בעקבות שמוש במחשבים או סמארטפונים אין לו אחיזה במציאות המדעית. אין מצב בו יופיע קוצר ראיה אמיתי שאושר בבדיקת טיפות ציקלופלגיות וחולף אחר הפסקת המאמץ הראייתי. יכולה להיות תופעה של ספזם של השריר העושה פוקוס בעין על רקע פסיכולוגי למשל וזה גורם לתופעה של כאילו קוצר ראיה  -טשטוש ראיה, אבל המצב הזה אינו אמיתי. מאחר והוא נעלם אחר מתן טיפות הרחבה ושתוק השריר (כמו עם אטרופין או ציקלופנטולט) ואז מגלים שהמספר הוא אפס. לעיתים אנו משתמשים בטיפות אטרופין כטיפול בילדים או בוגרים שלא מסוגלים להשתחרר מהספזםהזה.

הייתי שואל את אלו המדווחים על הקשר בין ראיה מקרוב על מסכים : ומה על אלו שקוראים ספר כמו הארי פוטר בלילה אחד, וקוראים 300 עמודים ולא קורה להם כלום ?!

יש תופעה אצל אלו העובדים מול מסכים למשך זמן רב , תדירות העפעוף שלהם יורדת מרוב ריכוז וכתוצאה מכך יש תהליך מואץ של התאיידות הדמעות. זה גורם ליובש יחסי בעין ומכאן הרגשת צריבה בעיניים. על כן מומלץ לכל עובד מול מסך לעשות הפסקה כל 20 דקות ולעפעף ולהסתכל מעבר למסך במשך דקה או שתיים. אבל אין בין זה לבין דרדור הראיה ולא כלום !!!

ע"פ הוראות משרד החינוך, חשוב לעשות בדיקת ראייה אצל רופא עיניים לפני כיתה א'. מטרות הבדיקה:

1.       למצוא קוצר ראייה קל, ילד שיושב בכיתה ולא יושב טוב שואל את חברו שיושב לידו מה כתוב ומקבל תווית של מפריען היפראקטיבי.

2.       בעיות מיקוד, עבודה דו עינית בהסתכלות לרחוק העיניים מקבילות, בהסתכלות לקרוב העיניים  מתכנסות פנימה. כאשר המערכת חלשה המאמץ להחזיק את שתי העיניים בהתכנסות לכיוון האף קשה, העין במקום להתכנס בורחת הצדה ולכן המאמץ לראות גורם - לראייה כפולה, "שורות בורחות".

ילד כזה יסתמן שלא אוהב לקרוא/להתרכז בעבודות מקרוב. גם הילד הזה יקבל תווית של מפריען בכיתה. תרגילים כמו פיזיותרפיה של שחרור העיניים – תרגול.

3.       מציאת ע"י בדיקת תשבורת רוחק ראייה וחוסר איזון בין העיניים. לרוחק ראייה הבעיה פוקוס מקרוב הרבה יותר מאשר הסתכלות מרחוק. רוחק ראייה גבוה משפיע על קריאה, חוסר ריכוז, בכיתה א' מתחילים משימות קריאה מאומצת מתחיל לעבוד באינטנסיביות, זאת הבדיקה החשובה ביותר לפני כניסה לכיתה א' לאתר את הבעיות האלה, בלי קשר לעין עצלה.

כדאי שתשאלו את הילד שלכם בכיתה א', או בכיתה ב', האם הוא אוהב לקרוא, ילד שאינו אוהב לקרוא, יכול להיות שמסתתרת אצלו בעיית ראייה.

גם ילד עם הפרעת קשב, יכול להיות שסובל מבעיית ראייה, ולכן אינו מרוכז בשיעור ונדמה כי הוא מפריע.  וחשוב לדעת, מוסיף ד"ר סטולוביץ, שילד עם בעיות ראייה: יכול לקבל המלצה מרופא העיניים לשבת בשורה ראשונה, קרוב ללוח. עוד סיבה להגיע לרופא העיניים ולבדוק זאת.

 

מדבקות לעין עצלה לילדים: נינה בקייב, אופטומטריסטית ראשית רשת אופטיקיד – רשת אופטיקה מיוחדת לילדים, מספרת כי כיום שלא כמו פעם ישנן מדבקות היפו אלרגניות, אלסטיות וסטריליות המגיעות בשלל צבעים. צבעים אשר מותאמים הן לבנים והן לבנות ואף מגיעות ב-3 גדלים junior, medium, regular.  כמו כן חשוב להדגיש כי הדבק שמקיף את העין מסביב הינו ידידותי ואינו משאיר סמנים על עור הפנים של הילד בזמן השימוש.

ההמלצה היא להגיע לאחת החנויות יחד עם הילד ואנו מתאימים לו במקום לפי הגדלים שצוינו את הגודל האידיאלי עבור הילד וכן מדריכים את ההורים כיצד להדביק בצורה נכונה את המדבקות. חשוב מאוד להקפיד על גישה מתאימה להתאמת המדבקות והן להתאמת המשקפיים על מנת ליצור אווירה חווייתית ולא כופה על הילד וכמובן על מנת לגרום לילד לרצות להדביק את המדבקות שוב ושוב.

 

התאמת משקפיים לילדים:

צוות "אופטיקה דודי" ברמת השרון בהנהלת דודי גולדוסר ממליץ כי בכל התאמת משקפיים לילדים יש צורך לפנות לאופטומטריסט מוסמך בעל רישיון של משרד הבריאות, אשר יוכל להתאים בצורה המדויקת והמקצועית ביותר את המשקפיים של הילד.

ישנה חשיבות גדולה לבחירת המסגרת, חשוב שתשב בנוחות ולא תגלוש מטה. המסגרת חייבת להתאים לא רק מבחינה אסתטית אלא גם מבחינת ההתאמה לגודל ומבנה הפנים של הילד, לדוגמה מסגרת עם עינית עדשה קטנה מדי יכולה לגרום למצב שהילד יביט מעל העדשה הנותנת תיקון אופטי. ישנן מסגרות שמיועדות לילדים העוסקים בפעילות ספורטיבית ובכך מאפשרות ראיה טובה מבלי להפריע לפעילות הגופנית.

מרחק בין העיניים pd ( pupillary distance) הינו פרמטר מאד חשוב בהצלחת התיקון האופטי ויש צורך למדוד אותו במדויק בכל ביצוע זוג משקפיים חדש, כך מובטח שהמרכז האופטי של העדשה ממוקם מול מרכז העין.

מומלץ לבוא בחיוך עם נכונות ורצון מצד הילד וההורים לבחירת המשקפיים ולתת לילד להחליט בעצמו מבין האפשריות המתאימות לו וכך הסיכוי גדול יותר שהילד ישתף פעולה וירכיב את המשקפיים 

צילום: יעל-שחר שריד, מצולמת: מישל שריד, מסגרות "אופטיקה דודי", רטייה: "עניני עיניים רעננה"




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו