הרטבת לילה – שיטות הטיפול הקיימות והטיפול ההומאופתי לבעיה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הרטבת לילה – שיטות הטיפול הקיימות והטיפול ההומאופתי לבעיה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 15.06.2017
בקרב רוב הילדים המרטיבים לא נמצא מרכיב פיזיולוגי או פסיכולוגי, מדובר בילדים רגילים ובריאים שלא מצליחים להפעיל תגובת רפלקס שתכווץ את שרירי הסוגר של שלפוחית השתן כשיש גירוי ודחף לתת שתן בזמן שינה. הם עושים את הפעולה ההפוכה - משחררים ומרטיבים. מה שיטות הטיפול בבעיה?
 


מאת: ליאת  גרינוולד - דלויה הומאופתית, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית

 


הרטבת לילה – שיטות הטיפול הקיימות והטיפול ההומאופתי לבעיה
הרטבת לילה נחשבת לבעיית ההתפתחות הנפוצה ביותר בקרב ילדים. לא משנה מתי או כמה פעמים זה קורה, היא גורמת לילד למצוקה גדולה ולמבוכה. ילדים הסובלים מהרטבת לילה חווים תסכול, אכזבה מחדש, תחושה שזה קורה רק אצלם, חשש שהחברים ידעו, נרתעים משינה אצל חברים או מיציאה לטיולים שנתיים.
ילדים רבים מפסיקים להרטיב בלילה עד שהם נכנסים לבית הספר, אך חלקם עדיין עושים זאת בבית הספר היסודי. אם ילדכם בבית ספר יסודי ועדיין מרטיב בלילה, רוב הסיכויים שהוא אינו היחיד בכיתתו או בקרב חבריו.
 
להרטבת לילה יש בסיס תורשתי מובהק. אצל כ- 75% מהילדים המרטיבים נמצאה הרטבה בעבר אצל אחד ההורים או האחים והיא נפוצה יותר בקרב בנים המהווים שני שלישים מהילדים המרטיבים. בגיל ההתבגרות משתווה היחס בין בנים לבנות.
 

סיבות להרטבת לילה

בניגוד למה שמקובל לחשוב, הסיבות להרטבה אינן בדרך כלל רפואיות או פסיכולוגיות. במיעוט מהמקרים הסיבות פיזיולוגיות (שלפוחית שתן לא מפותחת, דלקת בדרכי השתן, בעיות בכליות, בעיות נוירולוגיות ועוד). אצל כ 25% מהילדים המרטיבים נמצא שישנו בסיס פסיכולוגי. (בעיות חברתיות, קשיי הסתגלות, שינויים כגון מעבר דירה, גירושי הורים, לידת אח חדש, ועוד). בקרב רוב המרטיבים לא נמצא מרכיב פיזיולוגי או פסיכולוגי, מדובר בילדים רגילים ובריאים שלא מצליחים להפעיל תגובת רפלקס שתכווץ את שרירי הסוגר של שלפוחית השתן כשיש גירוי ודחף לתת שתן בזמן שינה. הם עושים את הפעולה ההפוכה - משחררים ומרטיבים.
 

שיטות נפוצה אצל הורים למניעת הרטבת לילה

ההורים מנסים שיטות שונות, גוררים את הילד מתוך שינה לשירותים, מונעים שתייה משעות הערב, נותנים פרסים או לחילופין כועסים ומאשימים.  
חשוב להבין כי ההרטבה אינה פעולה מודעת והילד אינו מרטיב במתכוון. מסרים של אכזבה והענשה עלולים לגרום להחרפת המצב ולתחושת תסכול, מניעת שתיה אינה מומלצת מכיוון שהיא יוצרת מנגנון מלאכותי המרגיל את השלפוחית לתפקד עם כמויות קטנות של נוזלים והובלת הילד הישן לשירותים מעבירה את האחריות להורה עצמו ולא מאפשרת לילד למידה של התהליך.
 

שיטות טיפול בהרטבת לילה

קיימים כמה טיפולים ושיטות להרטבת לילה כאשר הרטבת הלילה קשורה למצב רפואי כגון סכרת, עצירות כרונית או הפסקות נשימה בשינה, יש לבצע בדיקות מתאימות למצב הילד ולטפל במצב הרפואי לפני כל טיפול אחר.
 
  1. טיפול התנייתי (פעמונית) - הטיפול בפעמונית עובד על דיכוי ההרטבה מיד בתחילתה. הפעמונית מוצמדת לתחתוני הילד או למיטה וכוללת חיישן התראה המזהה רטיבות ומפעיל צלצול שמעיר את הילד. לאחר תקופה של שימוש בפעמונית, הילד אמור ללמוד את הנושא ולהצליח להתעורר בעצמו וללכת לשירותים. הטיפול לא מצליח כאשר הילד לא מתעורר מהפעמון, או מהעדר שיתוף פעולה ומוטיבציה של הילד ומשפחתו.
  2. שימוש תרופתי - קיימות מספר תרופות לטיפול בנושא. חלקן מסייעות בהפחתת ההתכווצויות בשלפוחית, יש תרופות שמטרתן להעלות את רמות הייצור של ההורמון האנטי-משתן, המופרש באופן טבעי במהלך הלילה.
    לתרופות עלולות להיות תופעות לוואי משמעותיות כגון כאבי ראש, בחילות ועוד. כמו כן יש לקחת בחשבון כי טיפול תרופתי אינו פותר את המצב, והרטבת הלילה עלולה לחזור לאחר הפסקת התרופות.
  3. טיפול הומאופתי - להומאופתיה טיפולים יעילים מאוד עבור הרטבת לילה. מטרת ההומיאופתיה היא לחזק את מערכת העצבים של הגוף  ולאפשר לילד לשלוט על שלפוחית השתן וכתוצאה מכך לחוות תחושה של הצלחה ולחזק את בטחונו העצמי. במהלך שיחה עם הילד והוריו מבררים אפיונים שונים של הילד כגון דפוס ההרטבה, התנהגותו של הילד, אופיו, בעיות נוספות שאולי קיימות, העדפות באוכל, פחדים, ועוד. כל המידע רלוונטי לאבחון ההומאופתי ולהתאמה של הטיפול המתאים ביותר בעבור הילד.

5 דוגמאות לטיפולים הומאופתיים שיכולים להתאים להרטבת לילה

  1. Caust - טיפול זה מתאים כאשר ההרטבה מתרחשת העיקר בחורף והילד מתקרר בקלות. ההרטבה מתרחשת מוקדם בלילה מבלי שהילד יהיה ער ומודע לכך ובריחת השתן יכולה להתקיים גם כאשר הילד משתעל או מתעטש. הרטבת הלילה יכולה להיות מלווה בהרבה פחדים. הילד יפחד בשעות בין הערביים ויפחד ללכת לבד למיטה בלילה.
  2. Kreos - ילד הזקוק לטיפול ההומאופתי הזה חווה דחף פתאומי בשלב העמוק של השינה, הוא מתעורר מהדחף אך לא יכול להחזיק את השתן ומרטיב את המיטה. גם במהלך היום, הילד מתקשה לשלוט על שלפוחית השתן ויגיע למצב שהוא רץ לשירותים כאשר מרגיש את הדחף. לרוב יהיו אלה ילדים חסרי מנוחה, עצבניים וצעקניים והשתן יהיה עם ריח חריף.
  3. Cina - כאשר נראה הרטבת לילה עם דפוס של הדבקות בתולעים, טיפול זה יהיה הטוב ביותר. הילד יהיה עצבני, עם תאבון מוגבר ונטייה לשפשף את האף.
  4. Equis-h - טיפול זה יתאים כאשר ההרטבה יכולה להיות גם בשנת הצהריים וגם בלילה. בלילה הדפוס יהיה של הרטבה של כמות גדולה של שתן ומיד לאחר מכן שוב מתעורר הצורך.
  5. Sep - ילדים אלו יהיו לרוב ילדים שיעדיפו להיות לבד, אדישים ולא מחובבי החום והחיבוקים. במקרה זה, כבר בתחילת השינה, בסמוך להירדמות נמצא שהמיטה רטובה.
קיימים טיפולים רבים ונוספים בהם ההומאופתיה יכולה לעזור למגוון מצבים של הרטבת לילה. לפני כל נטילה של טיפול הומאופתי מומלץ להתייעץ עם הומאופת לגבי הטיפול והמינון הנכון.
 

ועוד מספר עצות

  • היבדקו אצל רופא כדי לוודא שלא מדובר בגורם פיזי
  • אל תתייחסו לבעיה באופן מוגזם ואל תהפכו אותה לנושא מרכזי בבית.
  • אל תענישו, תבקרו או תקניטו, ואל תציעו לילד פרסים על משהו שאינו יכול לשלוט בו.
  • השאירו אור בשירותים כדי להקל על הילד להגיע לשם בלילה
  • עזרו לילדכם להרגיש בנוח ככל האפשר כשהוא יוצא לטיולי בית ספר או הולך לישון אצל חברים (אפשר להכין שקית בגדים מוכנה מראש בתוך השק שינה למקרה של הרטבה).



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו