למשקאות קלים השפעות כבדות משקל אצל ילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

למשקאות קלים השפעות כבדות משקל אצל ילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 13.12.2010

למשקאות ממתקים השפעה שלילית במספר מישורים. הם מכילים כמות גדולה של קלוריות, הגורמת לעלייה במשקל. צריכה מוגברת של משקאות אלו מובילה לירידה בצריכת החלב, החשוב כמקור סידן בגיל הצמיחה וההתבגרות. הם קשורים להתפתחות עששת ושבירות העצמות. 



מאת: ד"ר אורית פנחס-חמיאל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים  ובריג'יט כוכבי, דיאטנית ראש צוות דיאטניות, בית חולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל השומר.

 


למשקאות קלים השפעות כבדות משקל אצל ילדים

קיימת עליה מתמדת בשכיחות ההשמנה בעולם המערבי. בארצות הברית כ 20-25% מהילדים ובני נוער סובלים מעודף משקל. עם העלייה בהיקף ההשמנה ובחומרת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה גם עלייה בתחלואה הקשורה להשמנה כבר בגיל הצעיר. בבני נוער עם השמנת יתר נצפתה עליה בשכיחות סוכרת מסוג 2, עלייה בהיארעות יתר לחץ דם ודיסליפידמיה. כמו כן שכיחות יתר של הפרעה בתפקודי כבד, בעיות אורטופדיות, הפרעות בשינה, ועוד. יתר על כן, מרבית בני הנוער הסובלים עודף משקל יהיו גם מבוגרים שמנים.

הסיבה העיקרית לעליה התלולה בהיארעות ההשמנה היא השינוי באורח החיים המוביל לחוסר איזון אנרגטי. מחד ירידה בפעילות הגופנית, ומאידך עליה במזון עתיר קלוריות וצריכת משקאות ממותקים.

משקאות ממותקים כוללים מיצים ממותקים, משקאות מוגזים, תרכיזים למיניהם וגם מיצים טבעיים מפירות. למשקאות אלו אינדקס גליקמי גבוה, וצפיפות קלורית גבוהה. בנוסף לסוכר  70% מהמשקאות הממותקים בארה"ב מכילים גם קופאין המעניק טעם למשקה.

משקאות ממותקים תורמים בממוצע ל 7%  מסך צריכת הקלוריות בדיאטה אמריקאית.

עובדות שחובה לדעת:

פחית אחת של משקה 330  מ"ל מכילה 150 ק"ק, ו כ 10 כפיות סוכר ( 40-50 גרם סוכר).

שתייה של פחית אחת של משקה ממותק מידי יום תגרום לעלייה במשקל של 6.7 ק"ג במשך שנה.

נפח שתייה מתוקה:

נפח השתייה עלה במהלך 2 העשורים האחרונים.

בארה"ב חברת קוקה-קולה הגדילה את נפח הבקבוק האישי מ 192 מ"ל בשנות ה-50 ל 360 מ"ל בשנות ה-60,  ול 591 מ"ל בשנות 2000.

גודל המשקה הרגיל של מיץ שהוגש בבורגר קינג ב 1954 הוא "מנת ילדים" של היום.

כמות השתייה ב"מנת ילדים" במקדנולד כיום היא 350 מ"ל, ואילו מנה גדולה (large) מכילה 900 מ"ל.

אפידמיולוגיה:

צריכת משקאות הממותקים עולה עם הגיל, בארה"ב 50% מהילדים בגן חובה, 64% מהילדים בגיל בית הספר, ו82.5% מהמתבגרים שותים משקאות ממותקים. באנגליה 70% מהמתבגרים שותים באופן קבוע משקאות ממותקים. בנים מתגברים צורכים את הכמות הגדולה ביותר. 20% מהם שותים מעל 4 מנות שתייה ממותקת מידי יום.

באוכלוסייה הכללית עלתה צריכה של משקאות ממותקים ב 300% ב 2 העשורים האחרונים.

מסוף שנות ה-70  ועד למחצית שנות ה-90 עלתה  צריכת משקאות ממותקים ב 65% בבנות מתבגרות, וב 74% בבנים מתבגרים.  במקביל חלה ירידה בצריכת החלב מ 72% ל57% בבנות מתבגרות.

משקאות ממותקים והשמנת יתר:

ילדים השותים כמויות גדולות של משקאות ממתוקים ואוכלים מזון מהיר, הם בעלי צריכה אנרגטית גבוהה. לילדים השותים באופן קבוע משקאות ממותקים intake  קלורי גבוה בממוצע ב 10 % מאלו ששותים מים.  במחקר ארוך טווח, נמצא כי הסיכון להשמנת יתר עולה עם עלייה בצריכת משקאות ממותקים. הסיכון עלה פי 1.6 עם כל מנת משקה ממותקת נוספת .

ההסבר לקשר בין עלייה במשקל ובין צריכת משקאות ממותקים נעוץ בכך:

1.                   שתייה מתוקה איננה גורמת לתחושת שובע (בניגוד לחלב), ולפיכך היא רק תוספת לכמות הקלוריות הכללית. במבוגרים לאחר שתייה של כוס חלב, המכילה בנוסף לפחמימות גם חלבון  ושומן, תחושת השובע גבוהה יותר מאשר לאחר שתייה של משקה ממותק בעל אותו ערך אנרגטי.

2.                   קיים מנגנון המווסת את כמות האוכל שאדם אוכל. לדוגמא לאחר ארוחה עתירת קלוריות אוכלים פחות בארוחות הבאות באופן טבעי. עבודות מראות כי מנגנון וויסות זה איננו יעיל כשהקלוריות מגיעות בצורה נוזלית בהשוואה לקלוריות שמקורן מאוכל מוצק.

3.                   בנוסף הוצאת האנרגיה (energy expenditure)  נמוכה יותר לאחר שתיית משקאות ממותקים בהשוואה לשתיית חלב.

4.                   לאחרונה הועלתה גם ההיפותזה כי לסידן בפני עצמו יש חשיבות לשמירת משקל גוף יציב

5.                   עליה בצריכה של של שתייה מתוקה  קשורה גם לעלייה בצריכה של מזון מהיר, וירידה בצריכה של פירות, ירקות, דגנים וחלב.  אכן בעבודה שבארה"ב  ב 2000 נמצא כי רק 5% מבני הנוער  אוכלים פירות לפי המלצת rda  , ורק 9% צורכים חלב ומוצריו לפי ההמלצות התזונתיות.

יש לציין כי בנוסף להשמנה ירידה בצריכת החלב  גורמת לירידה בכמות החלבון, סידן, b2, b12 וויטמין d.

משקאות ממותקים וסוכרת  מסוג 2:

לאחרונה נמצא קשר לא רק בין משקאות ממותקים והשמנת יתר, אלא גם בין צריכת משקאות ממותקים והסיכוי לפתח סוכרת. בעבודה שנעשתה בקרב 91,000 נשים, בגיל 24-44  נמצא קשר בין צריכה מוגברת של שתייה מתוקה לבין סיכון כפול לפתח סוכרת.  שתייה של מעל למשקה ממותק אחד ביממה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת  פי 2.   נמצא כי בנשים שצרכו כמות גדולה של משקאות ממותקים, כמות הקלוריות היומית הייתה גבוהה ב 358 ק"ק בממוצע. מרבית עודף הקלוריות היה מהמשקאות הממותקים. המחקר הראה כי צריכה מוגברת של פחמימות בשתייה, לא גורמת לירידה בצריכה של מזון מוצק. נשים עם צריכה גבוהה של משקאות ממותקים, נוטות להיות פעילות פחות גופנית, מעשנות יותר ובגלל מנהלות אורח חיים המעלה את הסיכון להשמנת יתר ולסיבוכיה.  שתית משקאות ממותקים אם כן יכולה להיות סמן לאורח חיים לא בריא.

משקאות ממותקים ועששת:

עששת היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בילדות. כאבי שיניים מישניים לעששת גורמים להיעדרות מבית הספר, קשיים בלעיסה, ירידה בכמות האוכל, ועד לפגיעה בגדילה. חיידקים בחלל הפה מתסיסים את הפחמימות ומייצרים חומצה הגורמת להרס האמאייל המצפה את השן. הגורמים להתפתחות עששת הם מולטיפקטוריאלים. במספר עבודות נמצא קשר ישיר בין צריכה של משקאות ממותקים לבין התפתחות עששת. יחד עם זאת, יש לציין כי בארה"ב ובמדינות מתועשות, למרות העלייה הדרמטית בצריכת משקאות ממותקים חלה בשנים האחרונות דווקא ירידה בשכיחות העששת.  ההסבר לכך נעוץ בעובדה כי שיפור התזונה, והפלאורינזציה של המים משפיעים גם הם על התפתחות העששת.

במעקב ארוך טווח שנעשתה בקרב 642 ילדים, מלאו ההורים שאלונים המתארים את הרגלי האכילה והשתייה של הילדים החל מגיל 6 שבועות ובמשך כל  3-6 חודשים במשך 6 שנים. בדיקת שיניים נערכה בין גיל 4-7 שנים. בעבודה זו נמצא כי למשקאות ממותקים ותרכיזים קשר ישיר להתפתחות עששת, כמות הצריכה של משקאות ממותקים בגיל הרך מנבאת את חומרת העששת.

נמצא כי לתרכיזים ולמשקאות ממותקים השפעה שלילת יותר מאשר לשתיה של 100% מיץ טבעי. ההסבר לשוני בהשפעה של סוגי המיצים איננו ברור. הסוכרים במיץ טבעי הם בעיקר פרוקטוז וגלוקוז, בעוד שהסוכרים במיצים ממותקים הם סוכרוז ופרוקטוז שמקורו מסירופ התירס. החיידק סטרפטוקוקוס מוטנס ( streptococcus mutans) הנמצא בפה וקשור להיווצרות עששת, מפרק את הסוכרוז, ויוצר גליקנים המאפשרים יצירת פלקים על השן. החיידק  איננו מפרק את הפרוקטוז והגלוקוז.

קיימת גם אפשרות כי לזמן השתייה של המשקאות השונים השפעה על הנזק לשן. צריכת המיצים הינה בעיקר במהלך הארוחות ואילו משקאות קלים נצרכים בין הארוחות.

כמו כן נמצא בעבודה זו כי צריכת החלב הייתה נמוכה יותר בילדים שפתחו עששת.  למרות שחלב מכיל לקטוז, החלב נחשב כמגן מפני התפתחות עששת.

משקאות ממותקים וקפאין:

משקאות ממותקים מכילים כמות גדולה של קפאין. בפחית (300 מ"ל) של קוקה קולה יש 35-38 מיליגרם של קפאין, שהם כרבע מכמות הקפאין בכוס קפה.  ואילו בפחית של דיאט קוקה קולה יש 42 מ"ג קפאין.  פחית פפסי מכילה 56 מ"ג של קפאין. הקפאין הוא סטימולנט בעל אפקט ממכר. השפעתו על ילדים דומה על השפעתו על מבוגרים. השפעה מתחילה 5 דקות לאחר השתייה, הוא מגביר את הערנות, את קצב הלב, את טמפרטורת הגוף. קרוב לוודאי שלשתיה של 2-3 כוסות אין השפעה שלילית אך צריכה של מעל 10 כוסות קפה ביום עלולה להוביל לחרדה, חסר שינה ואי סדירות קצב הלב. הפסקה של צריכה של קפאין עלולה לגרום לכאבי ראש, בלבול, עצירות, בחילה, אי שקט ודיכאון.

משקאות ממותקים והשפעתם על העצם:

תקופת הצמיחה בגיל ההתבגרות היא תקופה קריטית להתפתחות העצם. לשיא מסת העצם הנבנית בגיל זה חשיבות לגבי הסיכון לשברים בגיל מאוחר. מחקרים מראים כי בעלי חיים שקיבלו כמות גדולה של קוקה-קולה צפיפות עצם נמוכה בהשוואה לבעלי חיים ששתו מים.  המנגנונים האפשריים הם צריכה נמוכה של חלב בכלכלה, עומס מוגבר של חומצה הגורם להפרשה של סידן, השפעה ישירה של הפוספט על העצם, השפעה ישירה של הפרוקטוז, או השפעה של הקפאין על העצם. כמו כן, היחס בין הסידן לפוספט בכלכלה של ילדים השותים מיצים ממותקים במקום חלב הוא נמוך, ויכול להפר את איזון משק הסידן. בעבודה שנעשתה בקרב 591 בנים ו 744 בנות בגילאי 12-15 שנים  נבדק הקשר בין צריכה של משקאות תוססים וצפיפות העצם. נמצא כי בבנות, צריכה גבוהה של משקאות תוססים קשורה לירידה במסת העצם.

יתר על כן, נמצא כי צריכה גבוהה של משקאות ממותקים מגבירה את הסיכון לשברים פי 3.14 בבנות, ופי 4.94 בבנות פעילות גופנית. 

מניעה וטיפול:

ארגון הבריאות הבינלאומי (who) ממליץ שכמות הקלוריות משתייה מתוקה יהיו פחות מ10% מסך הקלוריות המומלצות ליום.

לגבי שתיית מיצים טבעיים מומלץ לילדים מתחת לגיל 5 לשתות עד 180 מ"ל ליממה.

בארה"ב, בבתי ספר נמכרים משקאות ממותקים בבתי ספר, ומוגשים במסיבות ואירועים. בתי הספר מקבלים מענקים כספיים תמורת "בלעדיות" במכירת המשקאות בשטח בית הספר. משרד החקלאות בארה"ב, האחראי על תוכנית הלאומית של הזנה בבתי הספר, הביע את הדאגה בין הקשר למגפת ההשמנה בילדים ונוער ובין המשקאות הממותקים. תקבע מדיניות לגבי התזונה הבריאה בבתי הספר. המלצות לגבי הנוהלים בבתי הספר פורסמו לאחרונה ובהן המלצה שמכונות המכירה יוצאו משטח הקפיטריה בה אוכלים הילדים ארוחת צהריים, יוגבלו מספר המכונות בכל בית ספר, ימכרו גם  משקאות ללא סוכר.

ב 2002 נחקק חוק האוסר מכירת שתייה מתוקה בבתי ספר יסודיים בקליפורניה.

חשוב לציין כי תוכניות לימוד ומניעה בבתי ספר שמטרתן עידוד שתיית מים הצליחו להפחית את מספר הילדים הסובלים מהשמנה בבית הספר, כך שלתוכניות חשיבות מרובה.

 

לסיכום:

למשקאות ממתקים השפעה שלילית במספר מישורים. הם מכילים כמות גדולה של קלוריות, הגורמת לעלייה במשקל. צריכה מוגברת של משקאות אלו מובילה לירידה בצריכת החלב, החשוב כמקור סידן בגיל הצמיחה וההתבגרות. הם קשורים להתפתחות עששת ושבירות העצמות. 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו