מחקר חדש מגלה: 23% מהילדים מכורים לאינטרנט - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מחקר חדש מגלה: 23% מהילדים מכורים לאינטרנט

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 04.07.2019

התמכרות היא הפרעה בה לאדם יש צורך בלתי נשלט להשתמש בחומר מסוים או לבצע התנהגות מסוימת. לא רק צריכה של חומרים נחשבת התמכרות, בשנים האחרונות אנו נחשפים, בעיקר בקרב ילדים, גם להתמכרויות התנהגותיות כגון לשימוש באינטרנט, לקניות, לאוכל, למשחקי מחשב ועוד.



מאת: אלעד דהן, עו"ס קליני, פסיכותרפיסט, מנהל את "מרכז רימון – מומחים בטיפול פסיכולוג


מחקר חדש מגלה: 23% מהילדים מכורים לאינטרנט
באפריל 2019 התפרסמו ממצאי מחקר חדש שבדק התמכרות לאינטרנט בקרב ילדים ומצא שלהורים ישנה השפעה חשובה על כך. המחקר שנערך במלזיה, כלל 178 ילדים בגיל ממוצע 10.6 ואת הוריהם. מדובר במחקר חשוב שכן זהו אחד המחקרים הראשונים שבדק התמכרות לאינטרנט של ילדים ולא מתבגרים או מבוגרים, כמו רוב המחקרים שנערכו עד היום בנושא. סיבה נוספת לחשיבותו של המחקר היא כי ממצאיו מצד אחד משקפים תמונה מדאיגה בנוגע להתמכרות לאינטרנט אבל מצד שני, יכולים להוות בסיס לתוכניות התערבות לאוכלוסיה זו. במחקר נבדקו משתנים סוציו דמוגרפיים שונים והשפעתם  על התמכרות לאינטרנט. הממצאים המרכזיים שנמצאו במחקר הם:
 
שכיחות ההתמכרות לאינטרנט בקרב ילדים במחקר היתה 23%  ואצל ההורים 15.7% מדובר בשכיחות מאד גבוה שלא נראתה כמוה עד כה כמעט. בנוסף, נמצא קשר חיובי בין התמכרות של הילדים והתמכרות של הוריהם, כלומר לילדים להורים מכורים ישנו סיכוי גבוה יותר להיות מכורים גם כן. 
 
ממצאים נוספים שנוגעים דווקא לדפוסי השימוש הם כי ילדים שהשתמשו שעות ארוכות באינטרנט במהלך החופשים קיבלו ציון גבוה יותר בסולם ההתמכרות.  עוד נמצא כי שימוש באינטרנט בעיקר לחיפוש מידע מהווה גורם מגן מפני התמכרות, לעומת שימוש לצורכי בידור מרבית הילדים המכורים השתמשו בעיקר במחשבים נישאים. נתון מפתיע נוסף הוא כי התמכרות לאינטרנט בקרב ילדים שהיתה נפוצה יותר דווקא בקרב משפחות ממעמד סוציו אקונומי בינוני - גבוה ולאו דווקא משפחות ממעמד נמוך כפי שהראו מחקרים עד כה. 
 

מהי התמכרות ואיך נזהה התמכרות אצל ילדים?

התמכרות היא הפרעה בה לאדם יש צורך בלתי נשלט להשתמש בחומר מסוים או לבצע התנהגות מסוימת. לא רק צריכה של חומרים נחשבת התמכרות, בשנים האחרונות אנו נחשפים, בעיקר בקרב ילדים, גם להתמכרויות התנהגותיות כגון לשימוש באינטרנט, לקניות, לאוכל, למשחקי מחשב ועוד. ישנם ילדים שנמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות של התמכרות כמו למשל ילדים עם ADHD. גם ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים או דיכאון נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות. 
 

מהם סימני האזהרה לזיהוי התמכרות אצל ילדים ?

  • כאשר התנהגות הבעייתית מתרחשת במקום תפקודים אחרים או פוגעת בהם, למשל כאשר הילד מעדיף לשחק במחשב במקום ללכת לישון או מפספס ארוחות בשביל לא לעצור את השימוש במחשב או בטלויזיה. 
  • הימנעות או נסיגה חברתית היא סימן חשוב שיש להיות ערניים אליו. 
  • ירידה בציונים או בכלל בתפקוד בבית הספר, בין אם מדובר בבעיות לימודיות או בעיות התנהגות, הסתגרות, עצבנות, ריבים עם ילדים אחרים ועוד. 
  • שינויים במצב הרוח – התקפי בכי או כעס כאשר אינו עוסק בהתנהגות הבעייתית ולחילופין רוגע ושלווה כאשר הוא כן עוסק בה. 
  • כעס ותסכול כשאינו יכול לעסוק בהתנהגות הבעייתית.
  • עיסוק מוגזם בגורם ההתמכרות כגון מסך מחשב או טלויזיה 
  • שימוש בכספים בצורה מוגזמת או ללא רשות, בין אם זה בכדי לקנות פונקציות במשחק או לרכוש משחק חדש או על מנת לקנות חומרים ממכרים כאלו ואחרים
  • הגיינה לקויה – התמכרות גוזלת זמן רב ולעיתים קרובות גם גורמת לחוסר אכפתיות מדברים שאינם קשורים לנושא ההתמכרות ולכן לעיתים נראה הזנחה עצמית או ירידה ברמת ההגיינה של הילד או של סביבתו
  • פגיעה פיזית – ישנן התמכרויות שעלולות להוביל לפגיעה פיזית בגוף, למשל צפיה ממושכת במסכים עלולה לגרום לאודם ויובש בעיניים, בעיות שרירים ומפרקים באצבעות או בצוואר, תלונות על כאבי ראש הן גם סימן שיש לשים לב אליו
  • אובדן עיניין בדברים אחרים, בין אם זה בחברים או פעילות חברתית ובין אם זה בפעילויות פנאי שהילד עסק בהן קודם לכן
  • תוקפנות ואגרסיביות עלולות להיות סימן להתמכרות גם כן, כמו גם ריבים תכופים עם חברים או בני משפחה.
 

מה עושים אם הילד שלי מכור?

בדרך כלל הפתרון להתמכרות של בני נוער וילדים הוא לא הימנעות טוטאלית מהבעיה, במיוחד כשלא מדובר בצריכה של חומרים אלא שימוש בטלפון, גיימינג וכדומה. 
חשוב לא להתעלם או להבליג על הבעיה כי היא עלולה רק להחמיר. 
חשוב לשמור על שיח פתוח עם הילד בנושא, לגרום לו להבין שאתם לא כועסים אלא דואגים לו. הסבירו כי אתם חוששים שהוא עוסק בפעילות בצורה מוגזמת שפוגעת בו ולכן תאפשרו לו לעסוק בה אך במסגרת גבולות שאתם תקבעו. ברור שההחלה מאד קשה, בכל זאת אנחנו מדברים על תהליך של גמילה אך החדשות הטובות הן שככל שעושים זאת מוקדם יותר כך הסיכוי להצליח טוב יותר ומשך הגמילה קצר יותר.
חשוב להציב גבולות ברורים ולוודא שהילד מודע להם ומקבל אותם. 
במיוחד עם ילדים צעירים וודאו שאתם לא מעבירים לילד תחושה שהוא לא מוצלח או כישלון כי הוא עלול להפנים את התחושה הזו ולשאת אותה הלאה להמשך חייו.
הדרך הטובה ביותר היא לעודד את הילד לדבוק בפעילויות מגוונות כך הוא יחווה סיפוק ממקורות נוספים.
 
בקרב ילדים בוגרים יותר נפוצות גם תופעות של עישון או צריכת אלכוהול. הדרך הטובה ביותר למנוע מילדכם לעשן הוא לוודא שלא יתחיל בכלל. חשוב גם כאן לדבר בפתיחות על הנזקים הנגרמים מעישון ושתיית אלכוהול ועל הסיכונים הטמונים בכך. בדרך כלל נערים מחילים לעשן כתוצאה מלחץ חברתי ואם הילד בעל בטחון עצמי מספק וקשר טוב עם הוריו, זה עשוי להיות גורם שימנע ממנו להיגרר אחר חבריו. אם גיליתם שילדכם כבר מעשן נסו לדבר איתו ולבדוק מה המניע שלו לעשות זאת, אולי מדובר בדרך לחיפוש תשומת לב.
 
באופן כללי עם התמכרויות והתנהגות מזיקה רצוי לשמש דוגמה אישית לילד, לא לאיים או להציב אולטימטומים, אלא לייצר שיח פתוח ולהוות אוזן קשבת. כך הילד במקום לפנות להתנהגות מזיקה יתרגל לדבר על התחושות שלו ולתעל אותם לפעילות שאינה מזיקה או הרסנית.
 
אלעד דהן הוא עו"ס קליני, פסיכותרפיסט, מנהל את "מרכז רימון – מומחים בטיפול פסיכולוגי" בפריסה ארצית https://www.rimonclinic.com



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו