בצל מגפת הקורונה: הדרכים להגן על גופנו בעונת החורף - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

בצל מגפת הקורונה: הדרכים להגן על גופנו בעונת החורף

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 19.02.2021

אם אנחנו רוצים להגן על התא המשפחתי שלנו חשוב שנדע, כי הדרך היעילה ביותר להימנע ממחלות האופייניות לחורף או לעבור אותן בדרך הקלה והמהירה ביותר, היא לחזק את הגוף ולתמוך במערכת החיסונית שלנו. איך נעשה זאת?



מאת: לילך סרזו נטורופתית מחברת אקוסאפ


בצל מגפת הקורונה: הדרכים להגן על גופנו בעונת החורף
ויטמין C לא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה לו במהלך תקופת ההיריון, אבל בפועל הוא מסייע מאוד בשמירה על בריאות האם והעובר. הוויטמין מסייע רבות בייצור הקולגן, חלבון המהווה רכיב עיקרי בבניית רקמות החיבור. כמות תקינה של ויטמין C לכן עשויה לתרום משמעותית להתפתחותו התקינה של העובר ברחם, תוך מניעת מצבים דוגמת פקיעת שק ההיריון הגורמת לכמעט ממחצית הפסקות ההיריון. ויטמין C ידוע בחשיבות שלו עבור המערכת החיסונית, וההשפעה שלו במובן הזה עשויה לחול על האם והעובר גם יחד. רמת הויטמין C בגוף האישה עלולה לרדת אף היא במהלך ההיריון גם כאשר האישה מקפידה לאכול מזונות העשירים בוויטמין זה.
 
מחקרים קליניים אף מצביעים על כך כי נטילת תוסף ויטמין C בתקופת ההיריון תרמה לירידה מובהקת בסיכון לבעיות הקשורות לשלייה וכן לעלייה באחוז התינוקות שנולדו בגודל התואם את גיל ההיריון.
 
מחקר נוסף,  אשר פורסם בכתב העת Pubmed, מתאר את חשיבות נטילת ויטמין סי בהריון והקשר שלו לדלקות בדרכי השתן-תופעה כה נפוצה ומטרידה בקרב נשים הרות. 
 
לויטמין D השפעות ביולוגיות רבות ומגוונות והוא חשוב לשמירה ולהגנה גם על בריאותה של האישה ההרה וגם על זו של עוברה שברחם ושל תינוקה – לאחר הלידה.
עבור האם שבדרך, ויטמין D חיוני לספיגת סידן וזרחן מהמזון בכדי לשמור על ריכוזים תקינים שלהם בדם, ועל בריאות העצם גם שלה וגם של עוברה. אולם בשנים האחרונות עולה ממחקרים כי לויטמין D תפקידים רבים ומגוונים, אשר כוללים השפעה על תהליך ההתמיינות של תאים (החשובה להתפתחות העובר ואף מקנה השפעה כללית אנטי-סרטנית), מפחיתה סיכון לסוכרת ולרעלת היריון, מקטינה שיעורים של ניתוחים קיסריים ולידות מוקדמות ואף תורמת לירידה בזיהומים וגינאליים, ועוד.
 
מחקר מוכיח כי מחסור בויטמין D במהלך ההריון יכול להשפיע על התפתחות עצם ותפקוד מערכת חיסון מלידה ועד לבגרות. 
במחקר נוסף רחב היקף בקרב נשים הרות שנערך כבר בשנות ה-50 ,נמצא כי מתן של ויטמין D בשיעור של 2,500 יחידות יומיות הוריד את הסיכוי להתפתחות רעלת הריון ויתר לחץ דם בשיעור של כ-32%. במחקר אחר בעל מטרות דומות שנערך לפני 3 שנים בקרב כ-23,000 נשים, נמצא כי תוספת של 600 יחידות ויטמיןD  ליום הפחיתה את הסיכוי לרעלת הריון בכ-27%.
 
באשר לתינוקות, ויטמין D מסייע בבניית השיניים והעצמות ומפחית את הסיכון להתפתחות רככת עצמות ולמשקל לידה נמוך, ועוד.
 
אנחנו בעיצומו של אחד מהחורפים הקשים שידענו, לא בגלל מזג האוויר כמובן אלה בשל החשש הגדול מחולשתו של הגוף. בשנים עברו חששנו לשלוח את הילדים לגן כי חששנו שידבקו משפעת או משאר הווירוסים המתעוררים במקומות בהם יש התקבצות של ילדים. חששנו מהנזלת, מדלקות הגרון, ושאר הווירוסים האופייניים לתקופה זו. המציאות בשנה האחרונה מוסיפה לנו גם את הווירוס שמטלטל את כל העולם, covid-19, הגורם למחלת הקורונה, העלולה לעיתים להסתבך ולגרום לפגיעה דרמטית במערכת הנשימה. 
 
אם אנחנו רוצים להגן על התא המשפחתי שלנו חשוב שנדע, כי הדרך היעילה ביותר להימנע ממחלות האופייניות לחורף או לעבור אותן בדרך הקלה והמהירה ביותר, היא לחזק את הגוף ולתמוך במערכת החיסונית שלנו. הדרכים היעילות ביותר לתמיכה במערכת חיסונית חזקה הן: להימנע מעישון, להתרחק מזיהום אוויר ככל שניתן, להקפיד על תזונה טבעית ומאוזנת העשירה בפירות ,ירקות, קטניות ודגנים מלאים, אלו מספקים לגוף את הרכיבים החיוניים לו זקוק כתמיכה במערכת החיסון, כמו כן להימנע ממזון מתועש ושומני ולשמור על קיום פעילות גופנית קבועה.
 
ויטמין סי קשור לכ-300 תהליכים ביולוגיים שונים בגוף, לרבות תפקיד חשוב בתמיכה בפעילות מיטבית של מערכת החיסון.
במהלך השנים הוא נחקר רבות ונמצא כתורם להגברת פעילות של נוגדנים ושל תאים חיסוניים נוספים בגוף, הוא פועל כנוגד חמצון עוצמתי והוא תורם לשמירה על שלמות רקמת העור – ובכך יש לו יתרון במניעת חדירת גורמים מזהמים. מחקרים קליניים הדגימו כי ויטמין C תורם להפחתת משך תקופת ההצטננות כאשר הוא נלקח על בסיס מתמשך, כלומר אם אנו רוצים לשמור על ילדנו מהתקררות קשה או לקצר ולהקל על התקררות כאשר היא כבר מגיעה מומלץ ליטול ויטמין C באופן קבוע. 
 
וויטמין C הוא נוגד חמצון המסיס במים, שהגוף שלנו לא יודע לייצר או לאגור בצורה מספקת, לכן חשוב מאוד לצרוך אותו ממזון ומתוספי תזונה.
מקורות מן טבע לוויטמין C הם רבים, למשל: פירות יער, תותים, אוכמניות, פפאיה, גויאבה, קיווי, עגבנייה, פלפל אדום, פירות הדר, ג'וג'י ברי וירקות ירוקים.
באשר למגפת הקורונה, זה נכון שהחיסון כבר כאן וזה רק עניין של זמן עד שרובנו יתחסן, בשלב זה חיסון אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 16, ולא לנשים בהיריון, לכן חשוב מאוד והכרחי להזכיר גם את ויטמין D.
 
בשנה האחרונה המליץ משרד הבריאות על ויטמין D כאמצעי נוסף להילחם בנגיף הקורונה. ההמלצה באה בעקבות שורה של מחקרים שהתפרסמו בארץ ובעולם, הקושרים את ויטמין D כתומך בפעילות מערכת החיסון, במיוחד בהקשר של מערכת הנשימה העליונה. הבולט שבמחקרים היא מטא-אנליזה שבוצעה על-ידי ה-National Health Service הבריטי, שאיגדה 25 מחקרים עם 10,933 משתתפים, ב- 15 מדינות, בטווח גילאים של 0-95. מהממצאים עולה שמחסור בוויטמין D עלול להוביל לסיכון גבוה יותר לפתח דלקת במערכת הנשימה העליונה. ניתוח של כלל המשתתפים במטא אנליזה זו מלמד כי תיסוף של וויטמין D נמצא יעיל להפחתת הסיכון לפתח דלקת בדרכי הנשימה העליונה ב-19% ביחס לפלצבו. מי שהוגדר כבר עם מחסור או מצב גבולי בוויטמין D (עד כ-25 ננוגרם למיליליטר) וניתן לו התוסף על בסיס יומי או שבועי, הפחית את הסיכון לפגיעה ב-70%. במרבית הניסויים במקרים אלה השתמשו ב-1,000 עד 2,000 יחב"ל ליום, הכמות המקובלת בנטילת תוסף זה. 
 
המקור לוויטמין D בטבע הוא דגים שמנים, כגון: סלמון וסרדינים, אך גם חלב מועשר, חלמון ביצה ועוד. המקור היעיל ביותר של וויטמין D הוא חשיפה לשמש. אין מדובר בטיול או בישיבה של כמה דקות במרפסת עם מקדם הגנה, אלא חשיפה של 5-30 דקות ביום (לפחות פעמיים בשבוע) לקרני ה-UVB של השמש (קרניים אולטרה סגולות) ובין השעות 10:00-15:00. 
 
היה טבעי לחשוב שבישראל שטופת השמש, אנחנו מכוסים בכל הנוגע לחשיפה לשמש, אך לא כך הדבר. זאת משום שלרוב אנחנו מורחים מקדמי הגנה הפוגעים ביכולת של הוויטמין להיווצר בגופינו כריאקציה לחשיפה בשמש, ובשנה האחרונה שהינו בסגר חודשים רבים ומיעטנו להגיע לחוף הים, ובכלל להיחשף לשמש. התוצאה היא ש-70%-80% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל סובלים ממחסור בוויטמין D על רקע אי חשיפה לשמש אך גם על רקע צריכת מזון חסר בוויטמין זה. מחסור בוויטמין D בבדיקות הדם מוגדר מתחת ל-10 ננוגרם למיליליטר.
 
מאחר ואנו בחודשי החורף, בהן פחות מתאפשרת חשיפה מיטבית לשמש ומכיוון שהמקורות לוויטמין D במזון דלים ולא מספקים כמות אופטימלית, מומלץ ליטול ויטמין D כתוסף.
קיימים היום הרבה תוספים על המדפים. חשוב לבחור בתוסף המספק ויטמין 3D (זו נגזרתו הפעילה), נוזלי ובטכנולוגיות ספיגה משופרות, כגון הטכנולוגיה הליפוזומלית, המאפשרת ספיגה גבוהה ויעילה.
 
לסיכום, על-מנת להיכנס לעונת החורף עם מערכת חיסונית יעילה וחזקה, עלינו כבר מעכשיו לתמוך בה ע"י תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ונטילת תוספי תזונה ספציפיים, אותם נבחר בקפידה, על מנת שיסייעו לנו במהלך תקופה מאתגרת זו.



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו