כיצד ניתן לזהות דיכאון אחרי לידה? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כיצד ניתן לזהות דיכאון אחרי לידה?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.04.2012

כיצד ניתן לדעת היכן נחצה הגבול בין קושי הסתגלותי הנפוץ אצל רוב ההורים לבין דיכאון ופסיכוזה שלאחר הלידה אצל אחד מבני הזוג או אצל שניהם ומתי מצב זה מסוכן עבור התינוק?



מאת: דר' טלי וישנה, פסיכיאטרית בכירה בקופת חולים כללית ובבית החולים מעייני הישועה


כיצד ניתן לזהות דיכאון אחרי לידה?

פרשות התעללות בתינוקות, עליהן אנו שומעים מדי פעם בפעם בתקשורת מעלה שאלות רבות בנוגע להתעללות פיזית או טלטול התינוק כסממן אפשרי של דיכאון אחרי לידה. תקופת ההיריון והלידה הן מהתקופות הדרמטיות ביותר עבור ההורים. לא מדובר רק על ההשפעות הגופניות החלות על האם אלא גם על ההשפעות שבאות לידי ביטוי על שני ההורים גם יחד. כמו האם, גם האב מושפע נפשית, וסביבתית מהשינויים החלים בתקופה זו. דר' טלי וישנה, פסיכיאטרית בכירה בקופת חולים כללית ובבית החולים מעייני הישועה, מסבירה כיצד ניתן לדעת היכן נחצה הגבול בין קושי הסתגלותי הנפוץ אצל רוב ההורים לבין דיכאון ופסיכוזה שלאחר הלידה אצל אחד מבני הזוג או אצל שניהם ומתי מצב זה מסוכן עבור התינוק?

דיכאון אחרי לידה אצל האם מפריע לא פעם לתהליכי ההיקשרות התקינים בין האם לתינוק, והוא יכול לגרור מגוון השלכות לא רצויות אצל התינוק, כולל הפרעות בלמידה, קשב, התפתחות שפה והתפתחות רגשית. במקרים קשים, הוא יכול להוביל להזנחת התינוק, ואפילו לפגיעה אקטיבית בתינוק במיוחד במקרים של פסיכוזה לאחר לידה, הנחשבים למצב חירום רפואי.

אין תמימות דעים בנוגע לשכיחות של דיכאון אחרי לידה, אך סימפטומים דכאוניים מופיעים ב 10-15% מן היולדות לפחות. למרות שיש פחות התייחסות לחרדה המתפתחת לאחר לידה, שכיחות תופעה זו דומה לשכיחות של דיכאון לאחר לידה. לא פעם מופיעות התופעות של דיכאון וחרדה במשולב.

עצבות שלאחר לידה או בייבי בלוז

דיכאון קל בו מתפתחות הפרעות חולפות במצב הרוח לאחר הלידה. מצב זה מופיע אצל כ 75% מהאימהות הטריות בעשרת הימים שלאחר הלידה, והוא כולל לא פעם בכי, חוסר שקט, עייפות, חרדה ותנודות רגשיות. הסימפטומים בדרך כלל קלים ומוגבלים בזמן גם ללא טיפול והם אינם כוללים אובדן מוחלט של תחושת הנאה או עניין, מצב רוח ירוד ממושך או מחשבות אובדן.

דיכאון אחרי לידה

אבחנה של דיכאון לאחר לידה אינה שונה מאבחנה של דיכאון בזמנים אחרים, ודורשת קיומו של מצב רוח ירוד ו/או חוסר הנאה במשך תקופה של שבועיים לפחות, כמו גם ארבעה מהבאים: ירידה בתיאבון, הפרעות שינה, אי שקט או איטיות תנועתית, תחושה של אנרגיה נמוכה, תחושת חוסר ערך, ירידה בריכוז, ומחשבות אובדניות.

כדי להיחשב ל"דיכאון לאחר לידה" על הסימפטומים להתחיל בארבעת השבועות הראשונים שלאחר הלידה.

פסיכוזה לאחר לידה

המצב החמור ביותר הוא פסיכוזה לאחר לידה. זהו מצב חירום פסיכיאטרי הדורש התערובת מיידית, והוא מאופיין בהופעה של תנודות חדות במצב רוח, הפרעות בתפיסה, מחשבות שווא, הזיות או התנהגות מבולבלת. לעתים קרובות יש גם מחשבות אובדניות או מחשבות על פגיעה בתינוק.

כאמור, הפרעות חרדה שכיחות אף הן לאחר לידה, ולא פעם יתבטאו בסימפטומים טורדניים-כפייתיים, בהפרעת חרדה כללית (עם סימפטומים גופניים רבים ומציפים), התקפי פאניקה, או הפרעה פוסט טראומטית המתפתחת לאחר הלידה.

בגלל שלדיכאון ולחרדה לאחר לידה יכולות להיות השלכות חשובות קצרות טווח (פגיעה בשלומו הפיזי של התינוק או הזנחתו) או ארוכות טווח (פגיעה ביחסי אם תינוק ופגיעה התפתחותית נלווית), קיימת חשיבות רבה לאיתור מוקדם של ההפרעות (לעתים אפילו במהלך ההריון) וטיפול בהן. קיימים מספר שאלונים המשמשים היום רופאי נשים, אחיות בטיפת חלב ואחרים לצורך מבדקי סקר לאיתור דיכאון וחרדה לאחר לידה.

הטיפול המומלץ במצבים המתוארים הוא שילוב של טיפול תרופתי (שהוא חיוני במיוחד במקרים של פסיכוזה לאחר לידה), ליווי פסיכולוגי ולא פעם התערבות משפחתית, שתעזור למשפחה להקל על היולדת להתמודד עם התקופה הקשה ולשמור על הטיפול בתינוק. למרות חשיבותה של ההנקה, לא פעם מוטב לוותר על הנקה כדי לטפל באם ולמנוע הסלמה במצבה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו