כל האמת על ניתוח קיסרי - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כל האמת על ניתוח קיסרי

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 31.12.2005

הניתוח הקיסרי מצטייר לעיתים בעיניאי אלו נשים כחוויה "עדיפה" על פני לידה רגילה.חתך קטן, אפס כאבי צירים והופ, יצא התינוק. נשמע פשוט, קצר ואלגנטי. אבל האמת רחוקה מלהיות כה פשוטה ואינה נטולת היבטים שליליים.

 



כל האמת על ניתוח קיסרי  

מאת: נטע דורון

הניתוח הקיסרי מצטייר לעיתים בעיני אי אלו נשים כחוויה "עדיפה" על פני לידה רגילה.

חתך קטן, אפס כאבי צירים והופ, יצא התינוק. נשמע פשוט, קצר ואלגנטי. אבל האמת רחוקה מלהיות כה פשוטה ואינה נטולת היבטים שליליים.

אז לטובת כל הנשים שמתלבטות האם כדאי ללדת (מבחירה) באמצעות הניתוח המלכותי אספנו כאן מספר עובדות ונקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת.

 

מהו ניתוח קיסרי?

ניתוח קיסרי הוא ניתוח בו מבוצע חתך בבטן האם וברחם, דרכו מוצא התינוק אל אווירהעולם. לאחר שיצא התינוק, מוציאים את השיליה, ותופרים את החתך. הניתוח נערך באופן יזום בשבועות 38-39 אך אם יש צורך ניתן לבצעו בכל שבוע אחר.

כיצד נעשה הניתוח:

א.       היולדת עוברת הכנות: פתיחת וריד לעירוי, בדיקות דם כלליות ולבנק הדם (למקרה שיהיה צורך בעירוי דם), שתיית חומר סותר חומציות, גילוח עור הבטן ומוניטור אחרון. כמו כן תוחתם היולדת על טופס הסכמה לניתוח. ככל ניתוח אחר, תתבקש היולדת להיות בצום של מספר שעות לפני ההליך.

ב.       כניסה לחדר הניתוח: היולדת מלווה ע"י סניטר לתוך חדר הניתוח. רופא מרדים ילווה אותה לאורך כל הניתוח ויהיה אחראי על מצבה לאורך כל ההליך. ההרדמה המקובלת בניתוח קיסרי אלקטיבי היא הרדמה ספינלית. זוהי הרדמה המבוצעת באמצעות זריקה לגב (להבדיל מהרדמה אפידורלית שאינה זריקה אלא מחט המחוברת לגב לאורך כל הלידה). היולדת מחוברת במהלך כל הניתוח לאמצעי בקרה (לחץ דם, דופק וכד') והרופא המרדים יוודא שהיא חשה בטוב ואינה מרגישה כאב.

ג.        מי בחדר הניתוח? סניטר, רופא מרדים, שני רופאים מנתחים, אחות מיילדת, רופא ילדים. האחות המיילדת תקבל את התינוק מייד אחרי שיוצא, רופא הילדים יבדוק אותו. לאחר מכן תראה האחות את היילוד להורים מספר דקות. הם יתבקשו להשוות את צמידי הזיהוי שלהם לזה של התינוק. אחר כך יועבר היילוד למחלקת יילודים.

ד.       אחרי הוצאת התינוק – המשך הניתוח: לפני תפירת וסגירת הרחם הרופאים מוודאים שהוא  התכווץ כראוי (אם לא – סכנת דימום). בחינת השחלות ושלפוחית השתן והאיברים השכנים לרחם, על מנת לוודא שהללו לא נפגעו במהלך הניתוח. עור הבטן בדרך כלל ייסגר ע"י מהדקי מתכת אשר אותם מסירים כעבור 5-6 ימים.

ה.      לאחר סיום ההליך עוברת היולדת לחדר התאוששות שם תשהה למשך כשעה. במהלך זמן זה אמורה האישה להתחיל לחוש את פלג גופה התחתון.

ו.         היולדת מועברת למחלקת יולדות, לחדר מול חדר האחיות, למעקב. למחרת תתחיל להתאושש מהניתוח ותועבר לחדר רגיל במחלקת יולדות. ההתאוששות כמוה ככל התאוששות מכל ניתוח. היולדת תתבקש לנוע ולהיות בתנועה כמה שיותר על מנת לזרז את תהליך ההחלמה. מבחינת דימומים, התכווצויות הרחם והנקה מדובר בלידה ככל יתר הלידות.כמו כן, בניגוד לניתוחים אחרים, מחכה ליולדת מתנה יקרה מפז בחדר התינוקות, מה שמעלה את המוטיביציה שלה להחלים ולחזור לתפקד במהירות.

 

ההיסטוריה של הניתוח הקיסרי

 

הניתוח הקיסרי הוא פרוצדורה שקיימת עוד מימיי הביניים.

ישנן אסכולות רבות לקביעת מקורו של השם חתך קיסרי - מקור אחד חוזר אחורה עד תקופת המושלים הרומאים וטוען שיוליוס קיסר נולד בחתך קיסרי. המילה caesar  מקורה מהמילה הלטינית לחתוך.  

השימוש הנפוץ בחתך הקיסרי החל כתגובה אימפולסיבית להציל את תינוקה של יולדת שהייתה במצוקה ועמדה למות, מתוך הנחה שלפחות יהיה אפשר להציל את התינוק.

החתך הקיסרי עבר שינויים רבים עם השנים, אם בטכניקה ואם במטרות אשר עמדו בדרכו של המנתח.

תחילה היה המנתח חותך חתך עמוק אחד דרך הבטן ועד לרקמת הרחם מבלי להתחשב באיברים ברקמות הצמודות אחת לשנייה. לאחר תהליך סגירת הבטן מנותחות רבות היו שורדות את הניתוח אך שעות או ימים לאחר מכן הן היו מתות מזיהום או מדימום פנימי.

 שנים לאחר מכן התפתחה טכניקה של חתך עם הוצאת האיבר הפגום (הרחם) ובכך צמצום של הנזקים.

 

בשנת 1907 מנתח גרמני בשם פרנק מקלן הציע חידוש לשיטת החתך הקיסרי, עד אז היו מבצעים את החתך בנשים שכבר היו בלידה פעילה, מה שהיה מכניס אותן לסיכון גדול יותר. בנוסף בשיטתו של מקלן השיפור היה בכך שהפרידו את שלפוחית השתן מהרחם הזיזו אותה למטה לכיוון האגן, ואז עשו חתך ברחם במקום שאליו הייתה מחוברת השלפוחית. לאחר הוצאת התינוק תפרו את הרחם ואת השלפוחית למקומה ואת שניהם מעגנים למקומם. חתך זה של פרנק מקלן מבוצע עד היום, כשבחתך הקלאסי משתמשים רק במקרי חירום.

תוצאות הניתוח שונות מאוד מאז השנים הראשונות של המאה הקודמת וזאת תודות לטכנולוגיה שהשתנתה, לסטרליזציה שהשתפרה, וכן מתן אנטיביוטיקה, שיטות הרדמה ע"י מומחים, ומתן עירויי דם בשעת הצורך.

 

כיום שאלת ביצוע החתך כבר אינה מעלה את הנושא של סיכון אך קלות הדעת של היולדות והמנתחים לגשת לחתך היא זו שמעלה את הסיכון.

 

פעם קיסרי – תמיד קיסרי?!

 

ובכן, כבר לא. בעבר ניחשב שאם שעברה ניתוח קיסרי אחד תצטרך מעתה ללדת רק ע"י ניתוח קיסרי. דבר זה לא בהכרח נכון מאחר שאם גופה הגיע לשיקום מלא היא אכן יכולה לעבור בשנית לידה טבעית. הסיכון הגדול יותר נובע מניתוחים קיסריים חוזרים.יחד עם זאת, שני ניתוחים קיסריים כבר מחייבים ניתוח שלישי.

ניתוח של חתך הוא פרוצדורה שמשאירה טראומה על הגוף יותר מאשר הלידה הטבעית עצמה. אישה שמרבה בניתוחים קיסריים או ניתוחים בכלל ובעיקר באותה רקמה – הגוף זוכר את הטראומה ומתקשה להשתקם מפעם לפעם.

 

 למי יתאים הניתוח ?

 

מבחינה רפואית קיימים מספר מצבים בהם יומלץ לאישה לעבור ניתוח קיסרי:

  • 2 ניתוחים קיסריים בעברה (כאן המצב שהאישה חייבת ניתוח).
  • עובר גדול מאוד שיש חשש שלא יוכל לצאת בלידה נרתיקית – אי התאמה בין גודל ראש העובר לאגן אמו.
  • עובר במצג עכוז/רוחבי.
  • כאשר לידה רגילה מסכנת את האם או את העובר.
  • מום מולד ברחם.
  • צניחת חבל הטבור.
  • צורך דחוף בלידה: סכרת, יתר לחץ דם, בעיה בגדילת העובר בתוך הרחם, זיהום הרחם.

 

ניתוחים שלא לפי צורך רפואי

  • התעקשות היולדת על ניתוח ללא הצדקה רפואית – לרוב תקבל האישה את מבוקשה. הסיבות לבקשה זו הן בדרך כלל פחד מאי הוודאות שבהליך הלידה, חרדות מחדירה ובדיקות רפואיות פולשניות, פחד מעמידה בפני צירים ממושכים וכד'.

 

סוגי הניתוח הקיסרי: אלקטיבי או חירום

בניתוח חירום תועבר היולדת ישירות מחדר הלידה לחדר הניתוח על מנת להוציא את העובר בצורה המהירה ביותר. סיבות רבות עלולות להיגרם ולהביא לסיטואציה בלתי נעימה זו, המורכבות  ממצוקת העובר או ממצוקה אצל היולדת או משני המצבים גם יחד. סוג החתך בניתוח זה הוא אנכי - החתך נעשהמהטבור עד לקו שיער הערווה, תהליך אשר מקל על הרופא ומהיר יותר לביצוע, אך מותירצלקת בולטת. בניתוח מסוג זה לא מורשה הבעל ללוות את האישה בחדר הניתוח.

 

 

ניתוח קיסרי אלקטיבי הוא ניתוח מתוכנן מראש הנקבע לפני תחילת תהליך הלידה. ניתוחים אלה נקבעים בדרך כלל לשבוע 38-39. היולדת מגיעה לבית החולים שבוע או שבועיים לפני תאריך הניתוח המבוקש. היא עוברת שם רישום והכנה לקראת הניתוח: קבלת הסבר מאחות מהו הניתוח ומהו ההליך אחריו. כמו כן עוברת האישה בדיקת רופא, אולטרא סאונד במידת הצורך וקביעת התאריך לניתוח וכל זאת לפי מצבה.

לקראת הניתוח יעבור גם הבעל תדריך, כך שאם הזוג יהיה מעוניין יורשה הבעל ללוות את היולדת ולשהות איתה במהלך הניתוח. החתך המבוצע אצל היולדת יהיה חתך אופקי בקו הביקיני, מעל שיער הערווה. הצלקת לא גדולה ומאפשרת ללבוש בגד ים ביקיני ללא חשש שהצלקת תיראה.

בניתוח אלקטיבי המתנהל לפי לוח הזמנים (כלומר, האישה לא הגיעה עם צירים לחדר הלידה), יורשה הבעל להיכנס לחדר הניתוח.

 

יתרונות ניתוח קיסרי אלקטיבי

יתרונות אימהיים:
1. היתרון המשמעותי ארוך הטווח הנו הגנה על ריצפת האגן המורידה את הסכנה לבעיות בשליטה בשלפוחית השתן, גזים, צואה וכמו כן צניחת אברי האגן (רחם, שלפוחית שתן, מעיים). לידות מכשירניות (ואקום, מלקחיים), שבד"כ לא ניתן לצפות אותן מראש, מגבירות אף יותר סכנות אלו. היתרון של ניתוח קיסרי במניעת הסיבוכים הנ"ל הנו במידה ומבוצע באופן אלקטיבי, לפני שהאישה נכנסת ללידה פעילה.

2. הימנעות מניתוח קיסרי דחוף במהלך לידה רגילה (עקב סיבות לא צפויות כמצוקה עוברית וכיוצא בזה) הכרוך בשיעור גבוה יותר של סיבוכים כולל תמותה. הימנעות מהליך טראומתי במידה והלידה מסתבכת.


3.לעתים לידות מכשירניות כרוכות בסיבוכים ואי-נוחות רבה כגון, קרעים בנרתיק ופי הטבעת, קושי במתן שתן לאחר הלידה, סיבוכים אלו עולים לעתים על הסיבוכים ואי הנוחות הנגרמת בשל ניתוח קיסרי מתוכנן (כשבהשוואה לניתוח קיסרי דחוף הם נמוכים יותר).

4.לא ניתן לצפות את המהלך המדויק של לידה רגילה מבחינת משך הזמן ומבחינת דרך הסיום (רגילה, מכשירנית, קיסרי). בהשוואה לקיסרי מתוכנן, בו כן ניתן לחזות את כל הפרמטרים הנ"ל. לכן ישנם נשים שלא מעוניינות לשאת במתח (כגון שנויים בדופק העוברי שמעוררים דאגה) וחוסר הודאות שלעתים מלווה לידה רגילה, ובוחרות בניתוח קיסרי מתוכנן.


יתרונות עובריים:
1. שעור הסיבוכים העובריים עולה לאחר שבוע 39. (מדובר בשעור סיבוכים נמוך). כמו כן, שעור שאיפת מים מקוניאליים (שנגרם עקב הפרשת צואה על ידי העובר למי השפיר), שיכול להסתיים בסיבוכים ריאתיים ונוירולוגיים עולה לאחר שבוע 39. לכן ניתוח קיסרי מתוכנן עד שבוע 39 יכול להוריד שעור סיבוכים אלו (שכפי שצוין הנו קטן בכל מקרה).

2. הורדת שעור הדבקה בוירוסים שונים (מערכת כשל חיסוני נרכש (
hiv), הפטיטיס מסוג b ו-c, ו-human papillomavirus .

3. ישנה ירידה של פגיעות טראומטיות העלולות להיגרם בלידה רגילה כגון שברים ופגיעה עצבית. אבל, חשוב לציין ששיעור סיבוכים אלו נמוך מאוד בנשים בקבוצת סיכון נמוכה.


4. תכנון אלקטיבי של לידות על ידי ניתוחים קיסריים מתוכננים, יאפשר תכנון כוח אדם מתאים ובכך ימנע לידות לא מתוכננות בהן לעתים יש חוסר בצוות או בהן הצוות סובל מעיפות יתר. בדרך זו יהיה שיפור מבחינת סיבוכים העובריים.

הסכנות הכרוכות בקיסרי מתוכנן:
סכנות/חסרונות לאם:
1. מוות אימהי – נתונים מסוימים בארצות אחרות מצביעים על סכנה גדולה יותר לאם היולדת בניתוח קיסרי לעומת לידה לדנית. מה שוודאי הוא שבניתוח קיסרי עולה הסכנה לסיבוכים מילדותיים בלידות הבאות הכוללים: הדבקויות של הרחם, שיליה חודרנית (חדירת שלייה לדופן הרחם), שיליית פתח (שליה מכסה פתח פנימי של צוואר רחם), וקרע של שריר הרחם ואלו מעלים את שעור המוות האימהי בלידות הבאות.

 

.2. ניתוח קיסרי חוזר עלול לגרום ברוב המקרים להידבקויות. יש הטוענים כי הידבקויות של הרחם עלולות לגרום לקושי להיכנס שנית להריון. בנוסף, הידבקויות אלו יקשו על ניתוח קיסרי חוזר.

 

3. סיבוכי ניתוח כזיהומים, דימום, פגיעהב אברים שכנים (לדוגמא: שלפוחית השתן). מדובר בעיקר על זיהומים שמתרחשים בקרב כ-10% נשים שעוברות קיסרי. כל הסיבוכים הנ"ל עולים במידה משמעותית אם מדובר בקיסרי דחוף, לעומת קיסרי מתוכנן.

 

4. הפסד חוויית הלידה. כמו כן, התאוששות והחלמה איטיים לעומת יולדת "רגילה".


סכנות עובריות:
סיבוכים עובריים ריאתיים עלולים להתרחש אם ניתוח קיסרי מתוכנן מתבצע לפני שבוע 39. במידה ומתבצע בשבוע 39 מדובר על שעור של 0.4% של
respiratory distre. לעתים נדירות העובר עלול להיחתך על ידי המנתח/ת – אך סיבוכים אלו די נדירים ולא משמעותיים.
למעשה, הסיבוכים העובריים די זניחים (בהקפדה על שבוע ההיריון, מנתח/ת ומרדים/מה מיומנים).

לסיכום:

למרות שכיחותו של הניתוח הקיסרי מדובר בכל זאת בהליך שאינו נטול סיכונים.

רבע עד מחצית מן המנותחות עלולות לסבול מזיהומים, דימומים, דלקות ושאר סיבוכים.

נשים המעוניינות בניתוח קיסרי אלקטיבי צריכות לקבל מידע מפורט לגבי היתרונות והחסרונות הכרוכים בכך.

קרוב לודאי שניתוח קיסרי מתוכנן יוריד מעט את הסיבוכים העובריים, אך לאור האמצעים המשוכללים העומדים לרשות הצוות המילדותי (ניטור אלקטרוני רציף במהלך הלידה, בדיקות סקר לאיידס וכיוצא בזה), מדובר בהפחתה בשיעור נמוך למדי בכל מקרה.

ניתוח קיסרי מתוכנן מחד מאפשר ליולדת "לדלג" על שלב הצירים, אך מצד שני נוטל ממנה את חוויית הלידה. בנוסף, הכאבים יצוצו אחרי הניתוח ובעוד שיולדת רגילה תתאושש בצורה מהירה, המנותחות יתאוששו ימים, שבועות וחודשים אחרי. (מה לעשות, לא נולדנו עם ריצ'רץ' בבטן).

ושיהיה במזל טוב !




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו