הגלולה והמהפכה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הגלולה והמהפכה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 02.12.2007

מאז הכנסת הגלולות למניעת הריון לשימוש בשנות ה- 50, נשים נטלו גלולות לתקופות של 21-24 יום עם הפוגות של כשבוע, ליצירת מחזור בן 28 יום, זאת על מנת לחקות את המחזור הטבעי של האישה. אולם  למעשה אין צורך רפואי במחזור בן 28 יום, עם וסת אחת לחודש. בשנת 2004 ניתן לראשונה אישור של ה- fda האמריקני לשווק גלולה הניתנת במחזור של 84 ימים רצופים. מהפכה?



הגלולה והמהפכה

מאת: ד"ר רות גייסט, מנהלת המרפאה לילדה ולנערה, בית החולים "ליס" ליולדות

 

מאז הכנסת הגלולות למניעת הריון לשימוש בשנות ה- 50, נשים נטלו גלולות לתקופות של 21-24 יום עם הפוגות של כשבוע, ליצירת מחזור בן 28 יום, זאת על מנת לחקות את המחזור הטבעי של האישה. אולם  למעשה אין צורך רפואי במחזור בן 28 יום, עם וסת אחת לחודש. בשנת 2004 ניתן לראשונה אישור של ה- fda האמריקני לשווק גלולה הניתנת במחזור של 84 ימים רצופים. מהפכה?

 

חייה של האישה הפרה-היסטורית (בדומה לחייה של אישה שאינה נוטלת אמצעי מניעה) אופיינו במרווחים ארוכים בין הוסתות, זאת בשל  הריונות תכופים ותקופות הנקה ממושכות. למעשה, לאשה הפרה- היסטורית היו כ- 50 וסתות במשך חייה, זאת לעומת כ- 450 וסתות לאשה בת ימינו, ש"שולטת" במחזור החודשי באמצעות גלולות.

גם כיום, הודות לאמצעים שונים ארוכי טווח למניעת היריון,  לרבות זריקת הדפו פרוברה , שתלים תת- עוריים של פרוגסטרון או התקנים תוך- רחמיים המכילים פרוגסטרון, אפשר ליצור מרווחים ארוכים מאד בין אירועי הדמם הרחמי. אך אמצעי המניעה הפופולארי ביותר בקרב נשים הינו ללא ספק הגלולה, גם בשל יתרונותיה הנוספים-  הגלולות מקלות על כאבי המחזור ועל תסמינים אחרים הקשורים בהופעת הוסת (מיגרנה, מצבי רוח ועוד),  הן מפחיתות במידה משמעותית את הדמם בזמן הוסת ומקטינות הסיכון לחלות בסרטן השחלה ובסרטן רירית הרחם. הודות לגלולות, הנשים גם פחות חשופות להריונות חוץ רחמיים ולהפלות.

מרבית הגלולות למניעת הריון מכילות שני סוגי הורמוני מין: אסטרוגן ופרוגסטרון. האסטרוגן מעכב את הפרשת ההורמונים הגורמים לביוץ, ואילו המרכיב הפרוגסטרוני מגביר את האפקט של מניעת ההיריון בכך שהוא משנה את הרכב הריר של צוואר הרחם והופך אותו פחות חדיר לזרע, פוגע בתנועתיות החצוצרה והופך את רירית הרחם פחות מתאימה להשתרשות העובר.

עד לאחרונה, האג'נדה בכל הקשור לנטילת גלולות הייתה מאד ברורה- על האישה ליטול גלולות בין 21-24 ימים בחודש, עם הפוגה של שבוע, על מנת לחקות את המהלך הטבעי של הגוף. נערות ונשים ביקשו "לדלג" על מחזור רק בשל טיול/אירוע ולא מטעמי נוחות בלבד, וגם אז עשו זאת בחשש גדול מהשפעה שלילית ומסיכון.

בשנות ה- 90 המאוחרות החלו להישמע קולות אחרים, במסגרת עבודות שתיארו מתן גלולות במחזורים מוארכים, זאת ללא תופעות לוואי או פגיעה כלשהיא בנשים, וסופם באישור של ה- fda האמריקני בשנת 2004 לגלולה הניתנת במחזור של 84 ימים ו- 7 ימי הפוגה.

במחקר שפורסם בשנת 1999נמצא, כי 65% מכל הנשים ההולנדיות בגילאי 25-34 העדיפו דימום וסתי כל 3 חודשים או פחות.  31.5% מהן העדיפו לא לדמם כלל. בסקר דומה שנערך בנשים אמריקניות ב-2002, נמצא ש- 71% מהנערות המשתתפות העדיפו הופעת מחזור וסת לעיתים רחוקות או בכלל לא. מתוך מדגם של 1470 נשים אמריקניות אחרות,  עלה כי  59% הביעו רצונן בדימום וסתי לעיתים רחוקות ו- 33% העדיפו לא לדמם כלל.  

כלומר, ברור לכל שהאישה המודרנית מעדיפה לצמצם את מספר הופעות הוסת. כעת נשאלת השאלה האם היעילות במניעת הריון במתן רציף ומאורך של גלולות זהה ליעילות במתן קונבנציונלי, והאם אין בנטילה רצופה של גלולות משום סכנה או פגיעה באישה.

 

בשנת 1977 פורסם התיאור הראשון בספרות המקצועית על מתן גלולות באופן רציף. בעבודה זו הגלולות ניתנו ברציפות למשך 3 חודשים  ולא נרשמה כל ירידה ביעילותן במניעת הריון.

עבודות אחרות הראו שקיצור תקופת ההפוגה בין חפיסה לחפיסה מצמצמת סיכויים לביוץ תוך כדי נטילת גלולות. הסיבה לכך היא שמרבית מקרי שכחה של נטילת גלולה ארעו בימים הראשונים לאחר תקופת ההפוגה, דבר שהעלה את הסיכוי לביוץ וכמובן להריון.

אך בד ובד עם שינוי הרגלי הנטילה של הגלולה, חובה עלינו לשלול השפעות שליליות אפשריות על מערכת הלב וכלי הדם, וכן לברר האם תיתכן עלייה בהיארעות סרטן רירית הרחם וסרטן השד, בשל שינויים בתמיכה ההורמונאלית.

בעבודות שונות שבדקו את השפעת הגלולות על מדדי לחץ דם ושינויים בשומני הדם לא נמצאה עלייה בלחץ הדם אצל נשים שנטלו גלולות באופן מאורך ורציף , ואילו השינויים שנרשמו ברמות שומני הדם היו מקבילים לשינויים שנגרמים במתן קונבנציונלי.

ההשפעה על רירית הרחם נבדקה במספר עבודות קטן. בעבודה שהשוותה בין מתן קונבנציונלי של גלולה לבין מתן רציף למשך 126 יום, נלקחו דגימות של רירית הרחם מ- 30 נשים שהסכימו לכך,כולן נשים שבחרו להמשיך את הגלולות לסך של 252 יום.  ב- 22 ביופסיות, שניתנו לפענוח, אובחנו רק השינויים המוכרים שנגרמים עקב נטילת גלולות באופן "רגיל".  

סוגיה נוספת שמטרידה את הרופאים היא השפעת הנטילה הרציפה על היארעות סרטן השד. נטילה עקבית של גלולות פירושה היחשפות ממושכת להורמון האסטרוגן, שהוכח כגורם סיכון לחלות בסרטן שד. עבודות רבות מראות עלייה קלה בהיארעות סרטן שד במשתמשות בגלולות עד 10 שנים לאחר גמר השימוש, אך  נראה כי הסיכון העודף בנטילה רציפה לעומת נטילה קונבנציונאלית הוא קרוב לודאי נמוך מאד, אם בכלל.

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו