אבחון גנטי טרום השרשה-פתרון לזוגות נשאי מחלה גנטית - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

אבחון גנטי טרום השרשה-פתרון לזוגות נשאי מחלה גנטית

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 19.06.2008

שיטה למניעת לידה של צאצאים הלוקים במחלה גנטית מסוימת. השיטה מיועדת לזוגות נשאים של מחלות גנטיות שאותרו על ידי בדיקות סקר גנטיות או לאחר לידה של חולה במשפחה. בשיטה זו מבצעים הפריה חוץ גופית ועורכים בדיקה גנטית בתא בודד הנלקח מהעובר. בדרך זו מזהים את העוברים התקינים ומחזירים רק אותם לרחם.



2P סטודיו

אבחון גנטי טרום השרשה-פתרון לזוגות נשאי מחלה גנטית

"רבות נכתב על חשיבות ביצוע בדיקות גנטיות לאיתור נשאות למחלות גנטיות אצל זוגות לקראת הריון על מנת למנוע לידת ילד חולה במחלה קשה. חשוב להבהיר כי בפני זוגות נשאי גנים של מחלות גנטיות עומדות מספר אפשרויות שיכולות להבטיח לידתם של צאצאים בריאים. האפשרות המוכרת והותיקה היא כמובן לבצע במהלך ההיריון בדיקת סיסי שלייה או דיקור מי שפיר. במקרה ומתגלה בבדיקות אלה שהעובר חולה, ניתן לבצע הפסקת הריון. אלא שהפסקת הריון קשה מבחינה נפשית, ויש לה השלכות רפואיות, נפשיות והלכתיות", מסביר פרופ' יובל ירון, מנהל היחידה לאבחון גנטי טרום לידתי, במרכז הרפואי תל אביב, ע"ש סוראסקי (איכילוב).


לדבריו, "האפשרות השנייה, פחות מוכרת מאחר ונכנסה לשימוש בשנים האחרונות- אבחון גנטי טרום השרשה שהינו אבחון נשאות של מחלות גנטיות עוד בשלב הפריית הביצית במעבדה, טרם השרשת ההיריון ברחם.

 

מהו אבחון גנטי טרום השרשה ?

זו שיטה למניעת לידה של צאצאים הלוקים במחלה גנטית מסוימת. השיטה מיועדת לזוגות נשאים של מחלות גנטיות שאותרו על ידי בדיקות סקר גנטיות או לאחר לידה של חולה במשפחה. בשיטה זו מבצעים הפריה חוץ גופית (הפרית מבחנה) ועורכים בדיקה גנטית בתא בודד הנלקח מהעובר. בדרך זו מזהים את העוברים התקינים ומחזירים רק אותם לרחם. כך ניתן להימנע מהצורך בהפסקת הריון במקרה של עובר הלוקה במחלה גנטית".

 

במה כרוך הטיפול ?

פרופ' ירון מסביר כי "השיטה מחייבת הפריה חוץ-גופית, כמו אצל זוגות עם בעיות פוריות. הטיפול כולל מתן תכשירים הורמונאליים להגברת הביוץ ושאיבת ביציות בהרדמה. הפרית הביציות מבוצעת על ידי הזרקת זרע בודד מבן הזוג לכל ביצית.  לאחר ההפריה,  הביצית המופרית מתחילה ליצור את העובר על ידי חלוקתה ל-2, 4, 8 תאים וכך הלאה. בשלב בו העובר מורכב מכ-8 תאים, נוטלים ממנו תא אחד או שניים בעזרת טכניקות של מיקרומניפולציה (פעולה הנעשית באמצעות מחטים עדינות תחת המיקרוסקופ). התאים שנלקחו מהעובר משמשים לאבחון הגנטי והעובר ממנו נדגמו התאים מוחזר לאינקובטור. יש עדויות מדעיות כי פעולה זו אינה פוגעת בהתפתחותו התקינה של העובר. לאחר האבחון מחזירים לרחם את העוברים הבריאים. אם יש עוברים עודפים, ניתן להקפיאם ולהשתמש בהם בעתיד".

 

כיצד מאבחנים את העוברים ?

לדבריו, "האבחון הגנטי טרום השרשה, מבוסס על היכולת לבצע בדיקה גנטית בתא בודד. אבחון למחלות גנטיות מבוסס בדרך כלל על טכניקה הקרויה pcr. בטכניקה זו משכפלים את החומר הגנטי (dna) המצוי בכמות מזערית בתא הבודד שניטל מן העובר. שכפול החומר הגנטי מאפשר לבחון האם בעובר מצויה המוטציה הידועה במשפחה. כמו כן, במחלות בהן יש סיכון רק בעוברים ממין זכר (כמו במחלת דושן או בהמופיליה), ניתן לקבוע את מין העובר ולהחזיר לרחם רק עובר ממין נקבה. אבחון לליקויים כרומוזמיים ניתן לבצע בטכניקה של fish - בטכניקה זו משתמשים בסדרה של גלאים פלורוצנטיים (זרחניים) היכולים לזהות כרומוזומים מסוים או קטע מהם כדי לזהות עוברים עם ליקויים כרומוזומליים".

 

איזה מחלות ניתן לגלות ב- pgd ?

פרופ' ירון אומר כי "למעשה ניתן לבצע הליך זה כמעט בכל מחלה גנטית שהבסיס הגנטי שלה ידוע, כלומר שזוהו המוטציות (הפגמים הגנטיים) האחראיים למחלה במשפחה. במרכז הרפואי תל אביב, לדוגמא, בוצעו כבר בהצלחה מאות אבחונים לעשרות מחלות שונות: סיסטיק פיברוזיס, x שביר, ניוון שרירים מסוג sma, דיסאוטונומיה משפחתית, תסמונת בלום, מחלת קנוון, אנמיה ע"ש פנקוני, ניוון שרירים ע"ש דושן, מחלת גושה, נוירופיברומטזיס, תלסמיה, מגוון גדול של ליקויים כרומוזומליים כגון טרנסלוקציות מאוזנות ומחלות נדירות שונות".

 

למי מתאים הליך של  pgd?

"כאשר בני הזוג הינם נשאים של מחלה גנטית או ליקוי כרומוזומי מאוזן, עליהם לעבור ייעוץ גנטי במרכז המבצע את ההליך על מנת לקבוע כי אכן הם מתאימים לעבור הליך זה במסגרת הפרייה חוץ גופית. עם מכתב ההמלצה מרופא גנטיקאי יפנו אל קופת החולים לקבלת טופס התחייבות לביצוע התהליך. יצוין כי לזוגות שהם נשאי מחלה גנטית, בעיות פוריות או לאחר הפלות, הבדיקה ממומנת על ידי קופות החולים במסגרת סל הבריאות".




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו