הבשלה חוץ גופית (IVM) של ביציות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הבשלה חוץ גופית (IVM) של ביציות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 25.07.2009

הבשלה חוץ גופית של ביציות (ivm-in vitro maturation) הנה שיטה חדשנית ומבטיחה בתחום טיפולי הפריון.



מאת: ד"ר אריאל הורביץ, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית, המרכז הרפואי נשים שיבא, תל השומר


הבשלה חוץ גופית (IVM) של ביציות

הבשלה חוץ גופית של ביציות (ivm-in vitro maturation) הנה שיטה חדשנית ומבטיחה בתחום טיפולי הפריון וההפריה החוץ גופית. השיטה מבוססת על שאיבה של ביציות לא בשלות מזקיקים קטנים הנמצאים בשחלה במשך כל החודש, והבשלת של ביציות אלו במעבדה. בשיטה זו אין צורך בגירוי הורמונאלי.

 

רקע: הדיווח על לידת הילד הראשון בהבשלה חוץ גופית היה בשנת 1991. הביציות נשאבו משחלה של תורמת במהלך ניתוח גניקולוגי. לאחר ההפריה, הוחזרו העוברים לרחמה של אישה עם אי ספיקה שחלתית, והאישה הרתה וילדה שלישיה. בהמשך, השיטה התפתחה בעיקר לנשים עם מחזורים לא סדירים ושחלות פוליציסטיות. כיום, השיטה מיושמת במספר מרכזים ברחבי העולם, בהצלחה של עד  30-35% למחזור טיפול, אחוזים מעט נמוכים מאחוזי ההצלחה במחזור הפריה חוץ גופית רגיל הכולל טיפול בהורמונים. מנתונים שדווחו עולה כי שעור הביציות שמבשילות במעבדה באמצעות השיטה עומד על כ-90 אחוז, וכ-75% מהביציות שמבשילות מופרות. עד כה דווחו בעולם כ-1000 לידות של ילדים בריאים אשר נולדו בשיטה זו.

 

התוויות: השיטה מומלצת כאמור בעיקר לנשים עם שחלות פוליציסטיות, מחזורים לא סדירים, נשים עם סיכון גבוה לגירוי יתר שחלתי או נשים אשר סבלו מגירוי יתר שחלתי בטיפולים קודמים (גירוי יתר שחלתי הנה מחלה הנובעת מטיפול בהורמונים, והמתבטאת באגירת נוזלים בגוף, בבטן ובראות, ואשר במקרים קיצוניים יכולה לגרום לתסחיפים ואף למוות). השיטה גם מתאימה מאוד לנשים החוששות מנטילת הורמונים או נשים אשר להן הוראת נגד לשימוש בהורמונים (למשל נשים עם היסטוריה של פקקת, תסחיפים או קרישיות יתר). קבוצה נוספת הנה נשים חולות סרטן המעוניינות בשימור פוריות טרם תחילת טיפולים בכימותרפיה או הקרנות. בנשים אלו אין בד"כ זמן להמתין למחזור ולגירוי שחלתי, והבשלה חוץ גופית מאפשרת להתחיל טיפול באופן מיידי.


פרוטוקול הטיפול: קיימים מספר פרוטוקולים לטיפול ב-ivm, אך ככלל ניתן לומר כי מדובר בטיפול קצר, הכולל מעקב אחר התפתחות הזקיקים ובדיקות דם כשלוש פעמים במהלך הטיפול.

לקראת היום השמיני או התשיעי למחזור ניתנת זריקה לביוץ, והשאיבה של הזקיקים מתבצעת בסביבות היום העשירי. שאיבת הזקיקים דומה מאוד למה שמתבצע בטיפול הפריה חוץ גופית רגיל, ומבוצע באמצעות מחט המוחדרת דרך הנרתיק, כשהאישה מורדמת בהרדמה כללית. באם מתקבלות ביציות בשלות הן מופרדות ומופרות באותו יום. הביציות הבלתי בשלות עוברות להבשלה בתרבית, הכוללת הורמונים במינון נמוך, למשך 24-48 שעות עד להבשלתן. ברגע שמתקבלות ביציות בשלות, הן מופרות, והעוברים שמתפתחים מהם, מוחזרים לרחם כעבור שלושה ימים, בדומה לטיפול הפריה חוץ גופית רגיל.

יתרונות השיטה כוללים העדר צורך בשימוש בגירוי השחלה על ידי הורמונים, ונגזר מכך, טיפל קצר יותר, עלות טיפול נמוכה יותר, פחות פגיעה באורח החיים במהלך הטיפול, פחות תופעות לוואי, ואין סכנה לגירוי יתר שחלתי. גם אין צורך בהמתנה בין מחזורי הטיפול.

 

בטיחות השיטה: אמנם המידע הקיים בספרות עדין מוגבל, אך קיימות כבר מספר עבודות אשר עקבו אחר ילדים אשר נולדו בשיטה זו, והשוו לילדים שנולדו לאחר הריון טבעי, או בטכניקות אחרות של הפריה חוץ גופית. בכל עבודות אלו לא נמצא סיכון מוגבר למומים או הפרעות כרומוזומליות בקרב הילדים שנולדו לאחר טיפול בשיטה זו.

 

בארץ, השיטה מיושמת בהצלחה במרכז הרפואי ע"ש שיבא, בתל השומר. ההיריון הראשון בארץ בשיטה זו דווח מ"שיבא" כבר לפני שנה, ובזמן כתיבת שורות אלו כבר נולדו שלושה תינוקות בריאים, מטיפולים אשר בוצעו בעזרת טכניקה זו ביחידה להפריה חוץ גופית של המרכז הרפואי "שיבא".

 

לסיכום, הבשלה חוץ גופית (ivm), מהווה שיטת טיפול יעילה ובטוחה, המאפשר השגת הריון גם ללא טיפול הורמונאלי, וללא תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול ההפריה החוץ גופית והגירוי השחלתי המסורתי.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו