בוטלו פיטורי עובדת בטיפולי פוריות שפוטרה ללא היתר - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

בוטלו פיטורי עובדת בטיפולי פוריות שפוטרה ללא היתר

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 14.09.2009

לאחרונה פסק בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב במקרה בו פוטרה מעבודתה ללא היתר, עובדת שעבדה כמנהלת פרוייקטים בחברת הדרכה והטמעת טכנולוגייה, בעת שהייתה בעיצומו של מחזור טיפולי פוריות.

שתי סוגיות דיני עבודה מרכזיות עלו ממקרה זה אשר מעלות שאלות בדבר ההגנה המסופקת על ידי חוק עבודת נשים לנשים העוברות טיפולי פריון.



מאת: עו"ד אריק שלו


בוטלו פיטורי עובדת בטיפולי פוריות שפוטרה ללא היתר

לאחרונה פסק בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב במקרה בו פוטרה מעבודתה ללא היתר, עובדת שעבדה כמנהלת פרוייקטים בחברת הדרכה והטמעת טכנולוגייה, בעת שהייתה בעיצומו של מחזור טיפולי פוריות.

שתי סוגיות דיני עבודה מרכזיות עלו ממקרה זה אשר מעלות שאלות בדבר ההגנה המסופקת על ידי חוק עבודת נשים לנשים העוברות טיפולי פריון:

  • האם החסרת שעות ספורות במקום ימים שלמים לשם טיפולי פוריות מהווה "העדרות" לפי לשון חוק עבודת נשים ולפיכך מגינה על העובדת מפני פיטורין בתקופת טיפולי פוריות?
  • מה קורה כאשר האישורים הרפואיים הנוגעים לטיפולי הפוריות ניתנים בדיעבד ולא מראש כנדרש בחוק?

 

להלן פרטי המקרה:

כמתחייב בחוק, יידעה העובדת את מנהלת משאבי האנוש בחברה כי היא מתחילה סדרת טיפולי פוריות ואף הבטיחה כי תשתדל להמעיט בפגיעת הטיפולים בעבודתה. להבטחתה זו נמצא גיבוי בדוחות נוכחות שמעידים כי לא לקחה ימי מחלה בגין הטיפולים, על אף שהייתה זכאית לכך על פי חוק, אלא נעדרה לשעות ספורות ואיחרה מפעם לפעם לעבודה בשל טיפול.

 

מספר חודשים לאחר שהחלה העובדת את סדרת טיפולי הפוריות נתבקשה על ידי מעסיקה להפחית 40% משכרה לאור קשיים בהם מצוייה החברה. התנגדותה של העובדת להרעה בתנאי העסקתה הובילה לשימוע טרום – פיטורין שבמהלכו לא הזכירה כי היא נמצאת בעיצומו של מחזור טיפולי פוריות. לטענתה של העובדת זו לא הייתה מודעת להגנות החוק בנושא ולפיכך לא ראתה לנכון להזכיר את הטיפולים במהלך השימוע.

מספר ימים לאחר השימוע קיבלה מכתב פיטורים המציין כי הפיטורים נובעים מחמת "צעדי ייעול וחיסכון, וארגון העבודה בחברה מחדש".

 

לאחר פיטוריה פנתה העובדת לבירור אודות הזכויות המגיעות לה וגילתה כי ככל הנראה פיטוריה חייבו היתר. העובדת פנתה לקבלת ייעוץ משפטי ועורך דינה החל בשורת תכתובות עם מעסיקתה לשעבר שטענה שמיכוון שהעובדת לא המציאה מראש אישורים בהם נכתב בבירור כי היא עוברת טיפולי פריון ולעומת זאת המציאה אישורים רפואיים כלליים בלבד אין היא זכאית להגנות המוגדרות בחוק לאישה העוברת טיפולי פוריות.

 

שני סעיפים מרכזיים בחוק עבודת נשים עמדו בבסיס המחלוקת שבין העובדת למעסיקתה:

הסעיף הראשון, סעיף 9 (ה): " לא יפטר מעביד עובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית או עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות, לקראת ילדם הראשון או השני, בימי העדרם מעבודה לפי סעיף 7(ג)(4) או (ג1), לפי הענין, או במשך תקופה של 150 ימים לאחר תום ימי ההעדרות כאמור, אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה.."

טענת הנתבעת הייתה כי העובדת לא נעדרה מעבודתה אלא רק 'איחרה' לעבודה ולכן לא נחשבת כמי שנעדרה "העדרות ממשית" ולפיכך לא תוכל ליהנות מההגנה הניתנת על ידי הסעיף.

לטענה זו הגיב בית הדין באומרו כי משך ההעדרות בסעיף 7 (ג) (4) לחוק אינו מוגדר ושיש לראות כל העדרות מהעבודה אפילו לחלק מהיום כהעדרות המקנה הגנה מפני פיטורין ללא היתר. למעשה מדובר בעיוות שגורם להענשת עובדים מסורים שמשתדלים להיעדר כמה שפחות ומתגמל העדרות לימי עבודה שלמים.

 

עיוות זה, הוא שגרם לחברת הכנסת שלי יחימוביץ להציע הצעת חוק לתיקון סעיף 9 (ה) לחוק עבודת נשים התשי"ד 1954 שמטרתה למנוע מצבים בהם עובדים המטופלים בטיפולי פריון הנמנעים מלהיעדר העדרות ממשית מעבודתם ומשתדלים להיעדר למספר שעות בלבד אינם מוגנים על ידי החוק.

 

הטענה השנייה שעמדה בבסיס ההגנה של הנתבעת נסובה סביב סעיף 7 (ג) (4) העוסק באישור העדרות לשם טיפולי פוריות לרבות טיפולי הפריה חוץ-גופית, ומציין כי חובה על העובדת להודיע למעבידה על ההעדרות מראש. מכיוון שהעובדת לא הודיעה על ההעדרות עקב טיפולי פוריות כנדרש בחוק, כלומר לא המציאה מראש אישור רופא המפרט כי היא צפויה להיעדר עקב טיפולי פוריות, לא תוכל להינות מהגנת החוק.

 

בית הדין הגיב לטענה זו באומרו כי המצאת אישור רפואי מתאים מראש כפי שמתבקש בסעיף 7 (ג), סביר כי התיישב עם המודל שעמד לנגד עייניו של המחוקק בעת החקיקה אולם מדובר במודל טיפולי הפריה חוץ גופית חלקי ויש להניח כי המצאת אישור בזמן אמת או קרוב לכך בדומה לנהוג בדמי מחלה הוא פירוש מתקבל על הדעת. פירוש הסעיף כפי שפירשה הנתבעת עלול להביא לתוצאה קשה, לפיה עובדת שלא המציאה מראש אישורים לא תיהנה מהגנת החוק. יתרה מזאת גם אילו פורש סעיף 7 (ג) באופן מחמיר, הודעתה של העובדת למנהלת משאבי האנוש כי היא עתידה לעבור טיפולי פוריות, מספר חודשים קודם להודעת הפיטורין מהווה הודעה מספקת.

לסיכום ביטל בית הדין את פיטוריה של העובדת וקבע כי על המעסיקה  לפנות לקבלת היתר לפיטורין מהממונה על עבודת נשים במשרד התעשייה, המסחר  והתעסוקה.

 

פסק דין - עב' 7219/09 - רינה הורוביץ נ' smart point training ltd

 

לאור מקרה זה הייתי ממליץ לעובדות ועובדים העוברים טיפולי פוריות:

  1. להשתדל ככל שניתן להביא אישורים רפואיים המעידים שמדובר בטיפולי פוריות מראש או סמוך ככל הניתן למועד ההיעדרות.
  2. מכיוון שהתיקון לחוק טרם התקבל, מומלץ לזכור כי היעדרות שאינה נמדדת בימים שלמים עשויה לפעול לרעתה של העובד/ת.

 

עו"ד אריק שלו, בעל משרד עורכי דין אריק שלו ושות' המייצג עובדים ומעבידים בכל  תחומי דיני העבודה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו