הריון או הריון מדומה? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הריון או הריון מדומה?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 11.07.2010

תופעת ההריון המדומה (false pregnancy, pseudocyesis) הינה תופעה נדירה, כאשר בספרות המקצועית העולמית ניתן לאתר מאות בודדות של דיווחים, המתייחסים אליה ובישראל בפרט, יש מספר בודד של מקרים כאלה המתרחשים בשנה. התופעה מתרחשת על רקע רגשי כתוצאה משכנוע פנימי עמוק של האישה, שגורם להפרשת הורמונים ולתסמינים המאפיינים הריון ממשי, אך מבלי שהריון ממשי אכן קורה.



הריון או הריון מדומה?

החזה גדל, מופיעות בחילות בוקר, ניכרת עלייה במשקל, המחזור החודשי נעדר, הבטן מתחילה להתנפח, במקביל לתאווה המוגברת למזון ואפילו אפשר לחוש בצירים קלים. האם מדובר בהריון? סביר להניח שכן, אבל לא תמיד.

תופעת ההריון המדומה (false pregnancy, pseudocyesis) הינה תופעה נדירה, כאשר בספרות המקצועית העולמית ניתן לאתר מאות בודדות של דיווחים, המתייחסים אליה ובישראל בפרט, יש מספר בודד של מקרים כאלה המתרחשים בשנה. התופעה מתרחשת על רקע רגשי כתוצאה משכנוע פנימי עמוק של האישה, שגורם להפרשת הורמונים ולתסמינים המאפיינים הריון ממשי, אך מבלי שהריון ממשי אכן קורה.

התופעה אינה חדשה, ומקרים של הריון מדומה התגלו בתקופות קדומות ובתרבויות שונות. ההיסטוריה מראה כי גם מלכת אנגליה מרי טיודור סבלה מהריון מדומה.
 

הסיבות לתופעת ההריון המדומה

למרות שמדענים נאבקים להבין מהן הסיבות לתופעת ההריון המדומה, לימודים באמצעות מחקרים חדשים, הנעשים בבני אדם ובבעלי חיים מתחילים לספק הסבר לתופעה. החשד המיידי מתייחס לתפקידם של ההורמונים כגורמים לתופעה. מדובר במקרה בו ניתן לראות את הקשר החזק בין הנפגש והגוף: מכיוון שהתופעה מתרחשת אצל נשים שהרצון שלהן להיכנס להריון מאוד חזק, או לחלופין הפחד שלהן מפני כניסה להריון הוא עמוק. אפשרות נוספת היא שתופעת ההריון המדומה תתרחש בקרב נשים בעלות צורך למחוק אירוע מסוים בעברם כמו למשל אירוע טראומטי כמו התעללות מינית.
 

תיאוריות פסיכולוגיות מאחורי הריון מדומה

ההריון המדומה היה עניינם של פסיכיאטרים במשך מאות שנים והוליד מגוון תיאוריות פסיכולוגיות, המתייחסות למקורות התופעה. פרויד ייחס את ההריון המדומה של אחת המטופלות שלו לתופעת "העברה" (transference) או היקשרות של המטופל למטפל. אנשי מקצוע אחרים טענו שהתופעה נפוצה בקרב מטופלות בעלות צורך חזק מאוד להרות, אך לא מצליחות בשל סיבות של עקרות או טיפולי פוריות שלא הצליחו. ישנן גם נשים, הנמצאות במהלך טיפול וחוות את התופעה בגלל כוח שכנוע עצמי כה חזק שהטיפול הצליח. אחרים סבורים כי התופעה אופיינית לנשים בעלות תשוקה חזקה למעורבות בחוויית ההריון של אישה אחרת מבנות המשפחה.

למרות התיאוריות, המייחסות את התופעה לתת מודע, מחקרים ביולוגיים שנעשו מצביעים שייתכן שגם להורמונים חלק בתופעה. נמצא, כי בגופן של מטופלות רבות אותרו כמויות גדולות של הורמונים כמו פרולקטין ואסטרוגן, שעשויים לגרום לתסמינים המאפיינים הריון רגיל כמו שתוארו, וגם לתסמינים פסיכולוגיים כמו למשל הרצון להיקשר לתינוק.


 

הגורמים להופעת התסמינים המאפיינים הריון

הפסקת המחזור החודשי יכולה להיגרם מסיבות הורמונאליות, כאשר נפסקת הפעילות ההורמונאלית על ידי יותרת המוח שנמצאת תחת השפעת המוח עצמו. בנוסף, הדבר יכול להיגרם גם בגיל המעבר, כאשר המחזור אינו סדיר או כתוצאה מנטילת תרופות פסיכיאטריות. אז, מתוך שכנוע פנימי והשפעות הנפש על הגוף והגוף על הנפש, יכולה להתרחש הפרשה של הורמון פרולקטין שמיוצר ביתרת המוח וגורם לתופעות כמו גדילת החזה, בחילות בוקר ואפילו להפרשת חלב מהשד. לגבי תחושת תנועות עובר, שחלק מהנשים מתארות, ניתן לקשר זאת לתנועות של מעיים והתנפחות הבטן יכולה להיגרם מצבירת נוזלים או גזים.
 

 איך ניתן לטפל בתופעה?

אנשי מקצוע בתחום הרפואה מעידים כי לא פשוט לטפל בתופעת ההריון המדומה, והיא לרוב מטופלת באמצעות טיפול פסיכותרפויתי-תמיכתי, שמשולב עם עימות המציאות. אלה, מצליחים להסיר את הסימפטומים של התופעה לתקופת הזמן הארוכה ביותר. לגבי טיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות, הדבר רלוונטי במקרים בהם יש ברקע מחלה פסיכיאטרית הדורשת טיפול.
 

הריון מדומה וטיפולי פוריות

ישנם רופאים המקשרים הריון מדומה לטיפולי פוריות. הם סבורים כי כיום נתקלים בפחות מקרים של הריונות מדומים ביחס לעבר, מאחר ובתקופות קודמות לא היו קיימים טיפולי פוריות, והריון מדומה היווה בעצם אחד הפתרונות להתמודד עם התסכול. כיום חלק גדול מהנשים הנתקלות בבעיות להרות פונות לטיפולי פוריות ולהבדיל מבעבר, העובדה שהן בטיפול מרגיעה את הקושי שלהן.
 

לסיכום,

הריון מדומה הינה תופעה נדירה, המאופיינת בהופעת תסמיני הריון אצל נשים המשוכנעות שהן בהריון, רק שבפועל אין עובר ואין הריון. בחלק מהמקרים מדובר בנשים שמנסות להיכנס להריון ללא הצלחה, דבר המגביר אצלן את הלחץ להרות (לפעמים מדובר בלחץ הרבה יותר גדול מלחצים שחוו בעבר) שמשפיע על כל תפקוד הגוף. מכיוון שקיימים מעט מקרים של נשים הסובלות מהתופעה, הדבר מקשה על ביצוע מחקרי עומק במטרה לאתר את הסיבות לקיומה. עם זאת, הסברה כיום של אנשי מקצוע בתחום הביולוגיה והרפואה היא כי לתופעה סיבות נפשיות והורמונאליות כאחת.

 

המאמר בחסות אתר איזיווד – ארגון חתונה




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו