השפעת הטמפרטורה על ספירה ואיכות הזרע - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

השפעת הטמפרטורה על ספירה ואיכות הזרע

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.03.2009

ייצור תאי זרע נמשך כ-70 יום והינו תהליך רגיש ביותר. פגיעה בספירה ובאיכות הזרע עשויה להגרם מסיבות רבות. בכתבה נמנה את הסיבות ופתרונות אפשריים לחלק מהבעיות.



מאת רחל דיאמנט – בוגרת הטכניון בהנדסת ביוטכנולוגיה, ובוגרת מכון וייצמן למדע בתחום ביולוגיה התפתחותית


השפעת הטמפרטורה על ספירה ואיכות הזרע

פגיעה בספירה ובאיכות הזרע עשויה להגרם מסיבות רבות כגון בעיות הורמונאליות, מחלות ילדות כגון אשך טמיר, מחלות  כרוניות, ניתוחים, וריקוצלה (הפרעה בניקוז הורידי באשך) ועוד. גם מאפייני אורח חיים כגון עישון, אלכוהול, מתח, ואיכות תזונה ירודה משפיעים לרעה על איכות הזרע.

 

 

 

השפעת הטמפרטורה על ספירה ואיכות הזרע – לא סתם הם נבראו תלויים!!

אצל האדם, כמו אצל יונקים רבים אחרים, טמפרטורת האשכים נמוכה מזו של טמפרטורת הגוף במספר מעלות, ועומדת בדרך כלל על 340c. מחקרים רבים מדגימים את הקשר בין עליית טמפרטורת האשכים לבין פגיעה באיכות הזרע. כבר בטמפרטורה של 350c ניכרת ירידה בספירה, במורפולוגיה, ובתנועתיות של הזרע, ובטמפרטורה השווה לחום הגוף הנורמאלי (370c) כמעט ואין יצירת זרע כלל (1, 2)

ירידה באיכות הזרע ועיכוב בהפריה נבדקו אצל גברים העוסקים במקצועות הכרוכים בחשיפה ממושכת לחום. אצל נהגי מוניות למשל נמצא כי הישיבה הממושכת מביאה לחימום האשכים ולירידה בפוריות (3, 4) . במחקר שנערך בבריטניה נמצאה פגיעה משמעותית בייצור ובאיכות הזרע אצל רתכים, או עובדי תעשיית הקרמיקה (5, 6).

גם פעילויות יומיום רגילות גורמות לחימום. מחקר הראה כי טמפרטורת האשכים עולה אצל גברים כבר אחרי שעתיים של נהיגה ברכב ב-  2-30c(7).

השפעת החימום על ייצור זרע הינה אמנם דרמטית, אבל הפיכה. עד כדי כך שחוקרים אפילו הציעו את חימום האשכים כאמצעי מניעה יעיל ובטוח (8).

 

במחקר שניסה לקבוע במדויק את הקשר בין הטמפרטורה ומשך החימום לבין ירידה באיכות הזרע, תועדה הטמפרטורה בעזרת תרמומטר שהוצמד לשק האשכים של הנבדקים למשך כל תקופת המחקר, ונלקחו בדיקות זרע שבועיות. נמצא כי אפילו עלייה מתונה של 0.70c למשך כחמש שעות ביום גורמת לפגיעה במדדי הזרע (9).

חימום האשכים משפיע לא רק על ספירת הזרע אלא גם על המורפולוגיה והתנועתיות של תאי הזרע. במחקר שנערך בחיות הודגם כי חימום האשכים לטמפרטורה פיזיולוגית, מעלה משמעותית את מספר תאי הזרע בעלי מורפולוגיה לא תקינה, מוריד את אחוזי ההשרשה ומעלה את אחוז ההפלות (10).  אפילו עונת השנה משפיעה – בארבעה מחקרים שונים שנערכו באירופה נמצאה ספירת זרע הגבוהה ב30% בחורף לעומת הקיץ (11, 12).

 

השפעת הביגוד התחתון על איכות הזרע נבדקה במספר מחקרים. נמצא כי ביגוד תחתון הדוק ואטום מביא לעלייה בחום האשכים ולירידה באיכות הזרע. מחקר שנערך בארה"ב הראה עלייה של 200-500% במספר הזרעים הנעים בגברים לא-פוריים לאחר טיפול שמרני של שלושה חדשים שכלל המנעות מחימום יתר על ידי לבישת תחתונים רפויים, והמנעות מאמבטיות חמות, ג'קוזי וסאונה (13, 14). במחקר אחר לבשו שתי קבוצות של גברים בריאים תחתונים הדוקים ורפויים לסרוגין, למשך שלושה חדשים כל פעם. ממצאי המחקר הצביעו על שיפור במדדי הזרע לאחר תקופת לבישה של תחתונים רפויים, וירידה במדדים אחרי תקופת לבישה של תחתונים הדוקים ומחממים.

 

גם הרפואה הסינית רואה בהצטברות חום באשכים את אחת הסיבות העיקריות לבעיות זרע. הרפואה הסינית מטפלת בבעיות אלה בדיקור ובפורמולות צמחיות שנועדו להביא את מערכות הגוף השונות לידי תפקוד מאוזן.  מטפלים ברפואה סינית, כמו גם רופאי פוריות רבים ממליצים על אוורור כאחת הדרכים היעילות לשיפור איכות הזרע.

 

לסיכום, חימום האשכים הינו אחד הגורמים המשפיעים דרמטית על ספירה ואיכות זרע. על מנת לשפר את איכות הזרע יש להימנע מחימום האשכים על ידי אמבטיות חמות, ג'קוזי וסאונה, שעות ישיבה ממושכות, וכן ללבוש ביגוד תחתון מאוורר ורפוי.

 

1.       thonneau, p., ducot, b., bujan, l. et al. heat exposure as a hazard to male fertility. the lancet 1996; 347; 204-205

2.       mieusset r & bujan l. testicular heating and its possible contributions to male infertility: a review. international journal of andrology 1995; 18: 169-184.

  1. thonneau p, bujan l, multigner l & mieusset r. occupational heat exposure and male fertility: a review. human reproduction 1998; 13: 2122-2125.

4.       figa-talamanca i, cini c, varricchio gc. et al. effects of prolonged autovehicle driving on male reproductive function: a study among taxi drivers. american journal of industrial medicine 1996; 30: 750-758.

  1. bonde, j. p. semen quality in welders exposed to radiant heat. british journal of industrial medicine 1992; 49: 5-10
  2. figa-talamanca, i., dell orco, v., et al. fertility and semen quality of workers exposed to high temperatures in the ceramics industry. reproductive toxicology 1992; 6: 517-523.
  3. bujan l, daudin m, charlet j-p et al. increase in scrotal temperature in car drivers. human reproduction 2000; 15: 1355-1357

8.       mieusset r & bujan l. the potential of mild testicular heating as a safe, effective and reversible contraceptive method for men. international journal of andrology 1995; 17: 186-191

9.       hjollund, n. h. i., bonde, j. p. e., jensen, t. k., olsen, j. & the danish first pregnancy planner study team. diurnal scrotal skin temperature and semen quality. international journal of andrology 2000; 23: 309–318.

10.   setchell bp. heat and the testis. journal of reproduction and fertility 1998; 114: 179-184

  1. levine rj, mathew rm, chenault cb et al. differences in the quality of semen in outdoor workers during summer and winter. new england journal of medicine 1990; 323: 12-16
  2. jorgensen n, andersen a-g, eustache f et al. regional differences in semen quality in europe. human reproduction 2001;16:1012-1019

13.   lynch, r., lewis-jones, d. i., machin, d. g. & desmond, a. d. improved seminal characteristics in infertile men after a conservative treatment regimen based on the avoidance of testicular hyperthermia. fertility and sterility 1986; 46: 476-479.

14.   shefi s, tarapore pe, walsh tj, croughan m, turek pj.wet heat exposure: a potentially reversible cause of low semen quality in infertile men. int braz j urol. 2007; 33(1): 50-56

 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו