הסכנה בהשארת ילדים ותינוקות ברכב - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הסכנה בהשארת ילדים ותינוקות ברכב

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 26.06.2008

עם בוא הקיץ עולה שכיחות תמותת ילדים ותינוקות כתוצאה מהשארתם ברכב. מנתוני 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי משנת 2008 ועד אפריל 2018 דווחו בתקשורת 661 מקרים של השארת ילדים ברכב, הלכדות ונעילה. 30 מן המקרים הסתיימו במוות. איך נמנע את המקרה הבא ואיך נציל?



הסכנה בהשארת ילדים ותינוקות ברכב

מסקר שערך פורטל mamy ובו נבדק מה חושב ציבור ההורים על הורה השוכח את ילדו ברכב, וכתוצאה מכך הילד נפטר, עולה כי:

33% סבורים כי ההורה שילם מחיר יקר וכי אין צורך להענישו.

27.8% בחרו בעבודות שירות מאחר וההורה קיבל כבר עונש כבד.

26% חושבים שיש להענישו במלוא חומרת הדין, בגין הזנחה ורשלנות פושעת.

11.1% חושבים שיש להעניש הורה שנטש את ילדו למות ברכב וזאת למען "יראו ויראו" וכדי למנוע ככל הניתן, הישנות מקרים אלו בעתיד.

1.8% חושבים שההורה אינו אשם, על המדינה לנקוט בצעדי הסברה בנושא התנהגות מונעת.

 

מנתוני 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי משנת 2008 ועד אפריל 2018 דווחו בתקשורת 661 מקרים של השארת ילדים ברכב, הלכדות ונעילה. 30 מן המקרים הסתיימו במוות.

  • הטמפרטורה ברכב עלולה להגיע עד לכ-70 מעלות צלזיוס!
  • חום קיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה יותר ובצורה חמורה יותר מאשר על מבוגרים.
  • עיקר העלייה בטמפרטורה מתרחשת בדקות הראשונות.
  • השארת חלון פתוח אינה מסייעת - גם עם חלון פתוח הטמפרטורה במכונית עולה לרמות מסוכנות לילדים.
  • מכת חום יכולה להיווצר אף בימים שאינם חמים במיוחד.
  • שכחת תינוק ברכב מתרחשת לרוב כאשר משתלט על הנהג "הטייס האוטומטי" הגורם לכך שהנהג ממשיך לשגרת יומו ושוכח שהילד נמצא עמו ברכב. 

ניקול ישר מנהלת הפורטל: "התקשורת חושפת אותנו  רק למקרים המצערים עד מאוד של ילדים או תינוקות שמתו עקב השארתם ברכב, אולם מספר רב יותר של ילדים ותינוקות נשכח ברכב לא רק ע"י הורה אלא ע"י מטפלות, נהגי הסעות, וקרובי משפחה אחרים.

מקרים אלו שלא תמיד מסתיימים במוות, מתאפיינים בדרגות פגיעה שונות החל מהתייבשות שמטופלת במקום ועד להשלכות חמורות יותר כמו פגיעות מוחיות.

כמי שמלווה את תחום גידול הילדים כבר שנים, אני מבחינה כי מספר המקרים עולה בשנים האחרונות וההשערה היא שהגידול נובע מאיבוד קשר העין של ההורה, בשל ההמלצה לחגור את הסל קל מאחור (מטעמי בטיחות בנסיעה) ועקב האיסור להושיב ילדים מול כרית אוויר פעילה.

                                   

הפתופיזיולוגיה של ההתייבשות

מנתונים המתפרסמים באתר ארגון בטרם:

בקיץ טמפרטורת הפנים ברכב סגור יכולה להגיע עד ל – 70 מעלות צלסיוס. מחקרים מראים כי, חום קיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה יותר ובצורה חמורה יותר מאשר על מבוגרים מפאת ממדי הגוף הקטנים של הילדים. טמפ' הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגדולה פי שלושה עד חמישה מהמהירות בה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר.

"שבץ חום" או היפרתרמיה מתרחשים כאשר חום מרכז הגוף מגיע ל-40.5 מעלות צלסיוס. בדיקה שנעשתה במכונית קטנה ששהתה בשמש בטמפר' של 37 מעלות צלזיוס, הראתה שלאחר 20 דקות האמירה הטמפרטורה במכונית ליותר מ-47 מעלות צלסיוס ולאחר 40 דקות למעל ל 58 מעלות צלסיוס. חשוב לציין שגם אם משאירים חלון פתוח מעט, מידת החום במכונית עולה לרמות מסוכנות ביותר לילדים, מבוגרים פגיעים ולבעלי חיים.

 

במדינת ישראל קובע חוק העונשין ( תיקון מס' 59, 2001 ): המשאיר ילד שטרם מלאו לו 6 שנים בלא השגחה ראויה ובכך מסכן את חיי הילד או פוגע או עלול לפגוע פגיעה ממשית בשלומו או בבריאותו, דינו – מאסר 3 שנים, עשה כן ברשלנות – דינו מאסר שנה. עשה זאת במטרה לנטוש את הילד – דינו מאסר 5 שנים.

 

מה קורה בגוף של הילד בזמן שהוא נעול ברכב?

אילן פרץ – חובש בכיר מחברת sos

 

הטמפ' ברכב מטפסת ונוצר עומס חום גבוה בחלל הרכב. הגוף מנסה להיפטר מעומס החום שנוצר ע"י פליטתו אל הסביבה באמצעות שני מנגנונים עיקריים: הרחבת כלי דם, וההזעה.

הרחבת כלי הדם מאפשרת פליטת החום מתוך הגוף אל הסביבה. למנגנון זה חיסרון מהותי כאשר ילד קטן לכוד ברכב. מנגנון פליטת החום יכול לפעול אך ורק כאשר חום הסביבה נמוך מחום גופו של הילד. אך ביום חם וברכב סגור טמפ' הסביבה גבוהה לרוב מטמפ' גופו של הילד וכך מושג אפקט הפוך: החום מגיע מהסביבה אל תוך גופו של הילד ובכך מעלה את טמפ' גופו באופן משמעותי.

במנגנון אידוי הזיעה, הזיעה מופרשת על פני העור ולאחר מכן היא מתאדה מתוך ניצול חום הגוף.

בכדי שתהליך הזיעה ימלא את מטרתו, על הזיעה להתאדות. אם אין לזיעה אפשרות לעשות כן בגלל ריבוי בגדים, סביבה חמה מאוד, שהייה במקום סגור או כאשר הלחות גבוהה, לא יתאפשר קירור הגוף באמצעות מנגנון זה.

כאשר טמפ' הרכב מתחילה לעלות, גוף הילד מגיב כמו ביום חם מאוד: הזעה, נשימה מהירה ודופק מהיר, וזאת במטרה לשלוט על אובדן הנוזלים ולמנוע ירידה בלחץ הדם. חום הגוף מתחיל לעלות, ישנה התרחבות של כלי דם שבאה לידי ביטוי בסומק נרחב על פני העור, בחילות וצימאון קשה. בשלב הבא הגוף יעצור את כל הפרשות הנוזלים בכדי לשמור על משק נוזלים תקין ככל האפשר:

  • עצירת שתן.
  • יבוש הריריות.
  • בתינוקות אף נראה שקיעה של הפונטנלה ( מרפס) בקדמת ראשו.
  •  פגיעה בגמישות עור הילד (טורגור)- עור שסובל מחוסר נוזלים יראה פגיעה בגמישות שלו – בדיקת אלסטיות העור נעשית ע"י צביטת העור ומדידת הזמן  שלוקח לעור לחזור למצב תקין.
  • עצירת דמעות.

בשל עצירת השתן, רעלים מתחילים להצטבר בדם ללא יכולת של הכליות לפנותם. הכליות מתחילות לסבול מאי ספיקה עד לקריסה בשלב מאוחר יותר. בשלב זה נתחיל לראות עדות להפרעות במערכת העצבים המרכזית: הילד יהיה מנומנם, אפטי, לא מגיב ולבסוף יגיע לחוסר הכרה מלא. עם עלייה נוספת בחום גופו מתרחש תהליך במוח שנקרא דנטורציה. בתהליך זה החלבונים במוח עוברים קרישה בשל החום הגבוה ולמעשה "מתבשלים". תהליך זה אינו הפיך וגורם לנזק תמידי -הילד יהיה מחוסר הכרה ומתחיל תהליך של קריסת מערכות כללית ולבסוף מוות.

 

פעולות שיש לנקוט

  • להוציא את הילד מתוך הרכב.
  • לקרר אותו בכל האמצעים העומדים לרשותנו: מים, מאוורר, לנופף על פניו עם עיתון וכו'.
  • לנסות לתת לילד שתייה ,קרטיבים וכו'.
  • הזעקת עזרה רפואית מיידית.

 

ההשלכות הבריאותיות והתפקודיות של הילד תלויות אך ורק במצב שבו מצאנו אותו וכמה זמן הוא שהה ברכב. כמובן שככל שהזמן ארוך יותר כך הפרוגנוזה גרועה יותר. טווח ההשלכות הרפואיות על תפקודו יכולות לנוע מהחלמה מלאה דרך פגיעה מוחית בשלבים שונים ועד מוות.


ניקול ישר: "אי אפשר ללמד אדם לא לשכוח את ילדו ברכב, אך ניתן לסייע בלתת טיפים כיצד להימנע ככל הניתן משכחת ילד ברכב":

  • הרגילו את עצמכם בכל נעילה של הרכב גם כאשר הילד/ה לא אתכם לבדוק את הרכב וסביבתו.
  • נסו להכניס לשגרה אלמנטים שיסבו את תשומת לבכם לנוכחות התינוק/ת, כמו השמעת מוסיקה ילדותית, מדבקה על כפתור הנעילה של הרכב וכו'...
  • מקמו את כיסא הילד מאחורי כסא הנוסע, כך שכיסאו יהיה ממוקם בקו אלכסוני מכם, ויהיה בתוך שדה הראיה שלכם במראת הרכב.
  • אל תשאירו ילד/תינוק ברכב במודע אפילו לא למספר דקות גם אם החלון פתוח.
  • תופעה נפוצה נוספת: רכב הננעל אוטומטית. הקפידו בעת חגירת הפעוט, להשאיר את שלט המכונית בידכם ולא במתג ההנעה, או על המושב.
  • פקחו את העיניים גם על רכבים של אחרים. תעיפו מבט אולי מבט זה יציל חיים!!



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו