כל מה שצריך לדעת כשבוחרים גן/ מעון לילד בגיל הרך - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כל מה שצריך לדעת כשבוחרים גן/ מעון לילד בגיל הרך

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 04.05.2009

באופן מפתיע, הצרכן הישראלי הממוצע משקיע פחות מחשבה ובדיקה לאיזו מסגרת חינוכית הוא ירשום את בנו או בתו מאשר איזה טלוויזיה "תקשט" את הסלון שלו. הדבר נובע בדרך כלל מתוך התייחסות לגן הילדים כאל מסגרת שכל תפקידה הוא לשמור על הילד עד שההורים יחזרו מהעבודה. במקרים רבים, ההורים לא מודעים לעובדה החשובה שבשנים הראשונות של הילד מתעצבים אופיו



מאת: ניר גולן, מנכ"ל רשת גני גולן  המפעילה גנים בשיטת הפרוגרסיבית- התפתחותית. 


כל מה שצריך לדעת כשבוחרים גן/ מעון  לילד בגיל הרך

מה אתם נוהגים לעשות כשאנו מעוניינים לרכוש מצלמה דיגיטאלית, מחשב, טלוויזיה וכו' ?

 

התשובה אצל מרבית האנשים היא: עושים סקר שוק, קוראים באינטרנט, לומדים על האפשרויות השונות, מתייעצים ולבסוף קונים את מה שמתאים ביותר ועומד בתקציב .

מעטים הם אלו שיגידו שהם קונים  מוצר קיים על סמך חיוכו הנחמד של המוכר.

ומה אנחנו עושים כאשר אנו בוחרים לילדינו גן או מסגרת חינוכית בשנים הראשונות לחייהם?

התשובה אינה פשוטה. באופן מפתיע, הצרכן הישראלי הממוצע משקיע פחות מחשבה ובדיקה לאיזו מסגרת חינוכית הוא ירשום את בנו או בתו מאשר איזה טלוויזיה "תקשט" את הסלון שלו. הדבר נובע בדרך כלל מתוך התייחסות לגן הילדים כאל מסגרת שכל תפקידה הוא לשמור על הילד עד שההורים יחזרו מהעבודה. במקרים רבים, ההורים לא מודעים לעובדה החשובה שבשנים הראשונות של הילד מתעצבים אופיו, ביטחונו העצמי, יכולותיו השכליות, המוטוריות והרגשיות. תכונות אלו חשוב להזכיר, ישפיעו בעתיד על הישגיו של הילד בלימודים, בחברה, בעבודה ולמעשה בכל אשר יפנה.

 

דבר נוסף שחשוב, רבים מההורים לא מודעים לכך שעד גיל שלוש לא קיים פיקוח של משרד החינוך על המסגרות לגיל הרך. ילדים רבים בישראל נמצאים במסגרות פרטיות הפועלות ללא רישיון, ללא פיקוח ובמקרים רבים גם ללא הכשרה מתאימה למשימה הכי  חשובה ומורכבת בה אותן מסגרות עוסקות. הפיקוח הקיים היום, על חלק קטן מהמסגרות בגיל זה, הינו של משרד התמ"ת (תעשייה, מסחר ותעסוקה), כאשר העניין העיקרי העומד לעיני משרד ממשלתי זה הינו לאפשר לאמהות לצאת לעבודה.

 

מדוע המדינה לא משגיחה יותר על הילדים בתקופה כה חשובה להתפתחותם והאם אין אכיפה של משרד התמ"ת?

חשוב לציין,  כי החל מיוני 2005 החלה מגמת שינוי משמעותית של משרד התמ"ת לעשות סדר בנושא. אושרה תוספת של 150 מליון ₪ לתקציב ה"אגף למעונות יום" מתוך כוונה להגביר פיקוח, להוסיף מעונות ומשפחתונים ולהגביר את ההדרכה השוטפת והליווי המקצועי במקומות המפוקחים .  הבעיה, במקרים רבים מדובר בטיפה בים. התוכנית מדורגת למספר שנים ומותנת  בהמשך הזרמת הכספים על ידי הממשלה.

המסגרות הפרטיות פועלות פעמים רבות בבתים פרטיים, וקשה לאתרם ולאכוף עליהם את החוק הקיים.

 

רוצים לבחור מסגרת לילד ? –ראשית הגדירו מהי המטרה

 

האם המטרה היא כי אותה מסגרת תשמש כ" בייביסיטר" לילד או כמקום המיועד לפתח אותו ולעצב את אישיותו?

אם בחרתם  באפשרות הראשונה, לכאורה האפשרות ההגיונית ביותר, אם להתעלם משיקולי עלות, היא מטפלת אישית. זו אמורה לשמור על הילד באופן פרטי בכל ימות השנה, גם אם הוא חולה ובכך לאפשר להורים להיות בעבודה ללא הפרעה. אבל, מטפלת שכזו, ברוב המקרים, לא מסוגלת להעניק ערך פדגוגי וערך מוסף הקשור להתפתחות הילד. מגיל שנה ומעלה חשוב שהילד יהיה במסגרת עם ילדים נוספים ולא בתוך "בועה" המנותקת מבני גילו. בנוסף לכך, לעולם אין להורים ביטחון מה עושה או לא עושה המטפלת כשאנו לא משגיחים עליה. לאחרונה, נחשפו בתקשורת פרשיות מאוד חמורות בנושא זה. ברוב המקרים בהם המטפלת לא מתאימה, גם מצלמה המותקנת במקום כלשהו בבית לא תמיד חושפת את הבעיה ובוודאי לא תתריע לפני התרחשות המקרה .

אם חשוב לנו יותר לדאוג למסגרת שתפתח את הילד, עלינו למצוא מסגרת מסודרת ורצינית, בעלת כוח האדם והתשתית המתאימים ביותר לצמיחתו של הילד.

 

מומלץ בפני כל הורה והורה הבא לבחור מסגרת חדשה לילדיו או בא לבחון מסגרת קיימת לשאול את עצמו את השאלות הבאות, על התחומים הבאים:

הצוות- הצוות הוא הדבר החשוב ביותר. ראשית, חשוב מאוד להבחין בין נחמדות לבין מקצועיות. נחמדות לבד אינה מספיקה. חשוב להבין האם הצוות עבר הסמכה והכשרה מתאימה? האם הצוות ממשיך להתעדכן ולהתפתח מקצועית בהשתלמויות מתאימות בתחום הפדגוגיה, עזרה ראשונה, בטיחות וכו' או שהוא נעצר מקצועית לפני שנים כשסיים את לימודיו ?

·         האם מספר אנשי הצוות מתאים לכמות הילדים בגן ? במידה ויש צוות קטן- מה קורה כשאחד מהם נעדר?

·         האם כשהצוות מדבר אתכם הוא שומר על קשר עין עם הילדים?

·         האם הילדים מרגישים בנוח עם הגננת / המטפלת? האם הם שמחים להגיע בבוקר ונפרדים ממנה ביוזמתם בסוף היום? האם במקום יש אווירה נעימה ונוחה?

·         האם יש תקנון עבודה מסודר לעובדים ? האם ניתן לראות אותו ?

  

שיטה - תוכנית – בגנים של משרד החינוך בגילאים 3 ומעלה יש תוכנית פעילות מובנית ואחידה לגנים. במסגרות מתחת לגיל 3 צריך לבדוק את הדברים הבאים:

·         האם קיימת תוכנית שנתית לפיה עובדת הגננת או שהתכנים מאולתרים ולא מסודרים ?

·         מי בנה את התוכנית והאם ניתן לראות אותה ?

·         האם יש סדר יום קבוע (חשוב מאוד לילדים בגיל זה)?

·         האם קיים קו התפתחותי מובנה מעבר לעבודה על פי עונות השנה והחגים ?

 

      מסגרת פעילות רחבה ומגוונת – בגנים פרטיים רבים מנסים להתמקד בתחום מסוים בו חזקה הגננת או תחום אשר שיווקית אמור למשוך את ההורים . בהתאם לכך ניתן לראות גנים המתמקדים ב: שפות, ספורט, אומנות, מוזיקה , ריקוד וכו' . הדבר הוא מוטעה, בגילאים המדוברים , חשוב לחשוף את הילד למגוון רחב ככל האפשר של תחומים ולאפשר לו לבחור .

חשוב לשאול את השאלות הבאות:

·         האם הגן מגדיר עצמו כגן תחומי או שהוא יוצר חשיפה לתחומים רבים ומגוונים?

·         האם יש עבודה עם חומרי יצירה רבים ועשירים?

·         האם מרשים לילדים להתלכלך, לעבוד בבצק, מים, בוץ, מרקמים שונים ?

·         האם החוגים הקיימים בגן הם ברמה גבוהה ? 

·         מי מפעיל אותם ומה יכולתו המקצועית והתאמתו לגיל הרך ?

 

     פיקוח וייעוץ מקצועי – במקרים רבים בגנים הפרטיים בגיל הרך לא קיים גורם מקצועי המפקח על הגננת. הגננת יכולה, גם אם לא בכוונת תחילה, לעשות טעויות מקצועיות שאת השפעתן ההורים עלולים לגלות רק שנים מאוחר יותר. בתחום זה חשוב לשאול את השאלות:

·         האם יש גורם מעל הגננת אשר מפקח ושומר על הקו ההתפתחותי והקריטריונים הנדרשים ?

·         האם ישנו גורם המסוגל להעשיר ולפתח את הגננת והצוות ?

·         האם יש גורם מקצועי בעל השכלה של תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית או חינוך לגיל הרך המסוגל לוודא כי לכל ילד וילד יש תוכנית התפתחותית המתאימה לו בצורה האופטימאלית ?

·         האם אותו גורם מקצועי, במידה וקיים, נמצא בקשר ישיר ורציף עם ההורים, מזמין אותם לשאול שאלות ומשתף אותם בהתפתחות הילד ?

 

.     המבנה – מסגרות פרטיות רבות פועלות בתוך בתים. בתים אלו ,במקרים רבים, לא מאושרים על ידי הרשויות ואין להם את הרישיונות הנדרשים בחוק. המשמעות היא פגיעה ברמה הבטיחותית ובהתאמת המקום לילדים בגיל הרך, ובנוסף אין להורים כל ודאות, כי לא מנוהלים על ידי הרשות המקומית הליכים משפטיים כנגד אותו הגן.

      בתחום זה חשוב לשאול את השאלות הבאות:

·         האם המבנה נבנה ע"פ תוכנית של משרד החינוך או משרד התמ"ת ? (אפשר למצוא את התוכנית  באתר של משרד החינוך והתמ"ת ולהתרשם מחשיבותה)

·         האם יש תעודה המאשרת ביקורת שנתית של קצין בטיחות ? האם מותקנים בגן אמצעי הבטיחות המחויבים, כגון אסלות נמוכות, מגנים לדלתות, שקעי חשמל מוגבהים, כיסוי פלסטיק למנורות ועוד ?

·         האם יש אישור של חשמלאי מוסמך כי הגן עבר ביקורת חשמל ונמצא כשיר?

·         האם יש אישורים של שירותי הכיבוי המקומיים ? האם במקום מותקנים מערכות לכיבוי אש ?

·         האם יש יציאת חירום מוגדרת ומשולטת למקרה חירום? האם הצוות מתורגל במצבי חירום ? האם יש לחצני מצוקה?

·         האם חדרי הפעילות בהם שוהים ומשחקים הילדים מרווחים בהתאם לגדלים הנדרשים בחוק?

 

* יש לשים לב שתעודות של גופים מסחריים כגון: חיב"ה, ארגון הגנים הפרטיים, איחוד הגנים וכו' לא מהווים תחליף לאישורים אלו והם לא מהווים פיקוח בפועל של המדינה.

  

כפי שצוין קודם, מי שמטרתו היא למצוא מסגרת שתהווה "בייביסיטר" טוב, לא צריך ל"בזבז" את זמנו ולהתעמת עם השאלות הנ"ל. מצד שני, מי שמעוניין שילדיו יקבלו מעבר לחום ואהבה גם מטען חיובי שיפתח אותם בצורה האופטימאלית, חשוב שישאל את השאלות ויצפה לקבל תשובות שיניחו את דעתו.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו