את לא מניקה? איך תתמודדי עם רגשות האשם? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

את לא מניקה? איך תתמודדי עם רגשות האשם?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 12.07.2010

לפעמים הקושי בהנקה גדול מידי ואת מרגישה שאין לך כוחות להמשיך ובוחרת להיכנע ולעבור לאופציה ב': תחליפי חלב. מהם הקשיים העשויים להיווצר בהנקה? מדוע מתעוררים רגשות אשם לאחר הוויתור על ההנקה ומה עושים כדי להקל על רגשות האשם וייסורי המצפון?



מאת: ציפי ברמן קרופרו


את לא מניקה? איך תתמודדי עם רגשות האשם?

בשעה טובה ילדת, קיבלת את חבילת הלידה שהזמנת, הבית מלא במוצרי תינוקות בסיסיים לטיפול יומיומי בתינוק ואחד הנושאים המדוברים ביותר מעכשיו הוא נושא הזנת התינוק. ידוע לכל שמשרד הבריאות ממליץ להניק את התינוק הנקה מלאה עד גיל חצי שנה. סביר להניח שגם האחות בטיפת חלב וחלק מחברותייך שהן פרו הנקה מנסות לעודד אותך להניק באופן בלעדי את תינוקך. 

הבעיה מתחילה כשההנקה אינה בהכרח פשוטה ליישום, אפשרית או משתלבת במסגרת השגרה היומית החדשה שלך, הכרוכה בקשיים וצורך בהתאקלמות מהירה לסטטוס החדש כאם טריה.  לפעמים הקושי גדול מידי ואת מרגישה שאין לך כוחות להמשיך ובוחרת להיכנע ולעבור לאופציה ב': תחליפי חלב. קיים סיכוי טוב שבשלב שהוא הוויתור על ההנקה יעורר רגשות אשם וייסורי מצפון, במיוחד כשתראי נשים אחרות מניקות או תשאלי האם את מניקה.

מהם הקשיים העשויים להיווצר בהנקה? מדוע מתעוררים רגשות אשם לאחר הוויתור על ההנקה ומה עושים כדי להקל על רגשות האשם וייסורי המצפון?

קשיים של מניקה מתחילה

קשיים שעשויים להיגרם בהנקה, במיוחד בתחילת הדרך, כוללים גודש העשוי להופיע בערך ביום השלישי לאחר הלידה ובמידה והגודש מחמיר ולא מטופל בזמן, הדבר עלול להוביל לדלקת הדורשת טיפול אנטיביוטי. בנוסף, יש סיכוי לדימום וסדקים בפטמה הנגרמים בעיקר מתנוחת הנקה ואחיזה לא נכונה של התינוק ויש אמהות המתקשות להניק בגלל פטמות שקועות או הפוכות.

גם במידה ולא חווית את אחד הקשיים האלה, קיים סיכוי שבביקור בטיפת חלב, האחות תעדכן שלא רק שהתינוק אינו עלה במשקל, אלא אף ירד. כלומר, ההנקה אינה מספקת כהזנה הבלעדית של התינוק. לפעמים, הרצון להציל את ההנקה והעיסוק סביב זה עשוי לא להשאיר אצלך פנאי ליהנות מהאמהות החדשה ומהתינוק החדש. ישנן נשים המעידות שהמחיר שהן משלמות על המאבק להניק הינו גדול מידי והן מרגישות "איבוד השפיות". במידה והרגשתך דומה והחלטת שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים, דעי שהנקה שהופסקה באופן מוחלט אינה ברת תיקון. בשונה מתיקון מוצרים מכאניים כמו תיקון מוצרי חשמל, תיקון מחשבים ניידים או מכוניות, ששבים לפעילות תקינה ומלאה, ברגע שייצור החלב מסתיים באופן מוחלט, לא ניתן יהיה לחזור להניק את התינוק. לכן חשוב שתהיי שלמה עם החלטתך. 

סיבות פיזיולוגיות ונפשיות לחוסר יכולת להניק

ישנן נשים שמסיבות פיזיולוגיות אינן יכולות  להיניק.  חלקן סובלות  מבעיה הורמונאלית, בעיה בבלוטת, ניתוח להקטנת החזה או בעיה בהתפתחות השדיים. מהכיוון השני, גם אצל תינוקות יכולות להיות סיבות פיזיולוגיות שבעקבותן מסרבים לינוק או לא מסוגלים לבצע את פעולת היניקה. למשל תינוקות הנולדים מוקדם מהצפוי ואינם בשלים להנקה או כאלה שחוו טראומת לידה כמו מלקחיים או ואקום, שיצאו עם מים מקוניאלים לעיתים אינם מוכנים לינוק.

ייסורי מצפון ורגשות אשם 

ישנן נשים שרצו להניק אך לאחר ניסיונות לא מוצלחים ותקופות לא פשוטות, החליטו להאכיל את התינוק בתחליפי חלב. אצל חלקן העובדה שאינן מניקות גורמת להן לתסכול ומתעצמת עד כדי תחושת חוסר ערך עצמי. הסיבה היא ההסתכלות שלהן על כך שחלב אם הוא הבריא והמותאם ביותר לצרכי התינוק ובעצם היותן לא מניקות הן מונעת מהתינוק שלהן את הדבר הבריא ביותר עבורו. בנוסף, מה שעוד יכול להגביר את התסכול הוא המסר שהחברה מעבירה ומעודדת שההנקה תורמת להתקשרות עם התינוק, "בונדינג", דבר שכל אם רוצה שיהיה בקשר שלה עם התינוק.

אני את המקסימום עשיתי

על מנת שתכלי להיות שלמה עם עצמך ולא תרגישי רגשות אשם, מומלץ שתבדקי שאכן עשית את המקסימום כדי לשמר את ההנקה. באפשרותך להתייעץ עם יועצת הנקה. זכרי שיועצת הנקה זו השקעה חד פעמית שתחסוך הרבה כסף על תמ"ל מאוחר יותר.  שתפי חברות בקשיים, אולי להן יש טיפים להתמודדות ולהקלה על המצב. כנסי לפורומים באינטרנט ותגלי שם תמיכה רחבה וסיוע. במידה וניסית הכל ועדיין את שלמה עם החלטתך להפסיק להניק, עליך להשלים עם המצב. זכרי שעשית את המקסימום עבור תינוקך. העובדה שלא תניקי אינה פוגעת באף דרך בו או בקשר איתך. את הקרבה המושגת באמצעות ההנקה, תוכלי להשיג באמצעים אחרים. תאכילי אותו בתנוחת ההנקה, תצמידי אותו לחיקך, תגעי בו ותלטפי אותו. הישירי מבט ונסי להאכילו בבקבוק בעל פטמה המדמה ככל הניתן את הפטמה הטבעית. היי קשובה לו ולצרכיו, ספקי לו את תשומת הלב הנדרשת עבורו וה"בונדינג" ביניכם יושג.  חשוב להדגיש שהקרבה והחיבור לתינוק אינם תלויים בהנקה, אלא במגע שלך, במבט שדרכו את מעבירה לו את המסרים ולא דווקא באמצעות שיטת ההזנה.

שילוב הנקה ובקבוק

אולי במקום לוותר לחלוטין על ההנקה, שיכולה להיות אינטנסיבית ומתישה מידי עבורך, תוכלי לשלב את ההנקה יחד עם תחליפי חלב. כלומר, תניקי בחלק מהארוחות ובחלק האחר תשתמשי בתחליפי חלב. כך גם תוכלי להיפרד לכמה שעות מהתינוק, דבר שיקל עליך בתקופה לחוצה זו. במידה ובכל שלב שהוא תהיי מעוניינת להגביר את ההנקה כך שתהיה שיטת ההזנה העיקרית של התינוק או אפילו הבלעדית, לא תהיה בעיה. קחי בחשבון כי הגוף מייצר חלב אם לפי ביקוש והיצע. ככל שהתינוק ידרוש יותר, הוא יקבל בהתאם.

הצטרפי לקבוצת תמיכה

תוכלי להצטרף לקבוצת תמיכה  לאמהות לאחר לידה, המועברת על ידי מנחה מקצועית (לרוב עובדת סוציאלית או מדריכת קבוצות) ובה מועלים קשיים בהתמודדות עם ההורות, כולל ההנקה. תופתעי לגלות כי את לא היחידה שסובלת מאותם הקשיים ויתכן ותקבלי רעיונות לגבי צורת התמודדות של אחרות שחוו מצבים דומים התחושה שאינך חריגה ומה שאת עוברת הינו טבעי, יחד עם תחושת השיתוף בסביבה שאינה שיפוטית יקלו על קבלתך את העובדה כי כל דרך בה החלטת לנהוג הנה הנכונה ביותר עבורך ועבור התינוק.

תתמקדי במה שתחשוב

בחרת לא להניק, עברי הלאה. אל תחשבי מה היה יכול להיות אילו. היי שלמה עם החלטתך שהיא הכי נכונה עבור שניכם. התמקדי בגדילה ובהתפתחות של התינוק שצמיחתו לא פחות טובה משל התינוקות היונקים. במיוחד כיום, כשחברות השיווק של תחליפי החלב יוצאות עם מוצרים משופרים והוכחה מדעית שאלה מקנים לתינוק שניזון מהן התפתחות שכלית ופסיכומטרית הדומה לזו של תינוק יונק.

את לא אמא פחות טובה

הנקה היא לא מבחן לאמהות שאת נכשלת בו. גם נשים שאינן מניקות יכולות להיות אמהות טובות באותה מידה כמו האמהות המניקות. את לא תהיי פחות אמא אם לא תניקי ואת גם לא כישלון. תינוקות רבים ברחבי העולם גדלים על תחליפי חלב וגדלו לתפארת. זאת גם יעידו אנשי רפואה. העיקר זו האהבה והחיבור של האם לתינוק. יש בפנייך עוד הרבה שנים בהם תוכלי להוכיח את האהבה שלך לתינוק. צאי מתוך הנחה שאת יודעת הכי טוב מה טוב בשבילך ובשביל התינוק שלך. קחי את כל האמרות וניסיונות השכנוע של הסובבים אותך בגדר המלצות בלבד ושלאף אחד אין את הזכות להתערב בהחלטה שלך אם בחרת להניק או לא.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו