בכי בזמן הנקה והנקות צפופות בשעות הערב - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

בכי בזמן הנקה והנקות צפופות בשעות הערב

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 01.02.2016

גם התינוק שלך בוכה הרבה בשעות הערב ורוצה "להיות על הציצי" בלי הפסקה? חשוב שתדעי שהתנהגות זאת נפוצה ואינה בהכרח מצביעה על כך שהוא רעב. אז מה עושים?



מאת: מירי פבזנר- רוקחת ומדריכת הנקה מוסמכת, מנחה מפגשי אמהות בחופשת לידה, מרצה ולהורים ואנשי מקצוע 


בכי בזמן הנקה והנקות צפופות בשעות הערב
בהמשך המאמר נפרט מהם הסימנים האובייקטיביים שמשקפים האם התינוק אוכל מספיק, אבל בואו נדבר על בכי וההאכלות הצפופות בשעות הערב- תופעה שנקראת באנגלית:

"cluster  feeding", האכלת אשכולות

אמהות רבות מוטרדות מכך שהתינוקות אינם רגועים בשעות הערב ורוצים לינוק באופן רציף ללא הפסקות כמעט. לעיתים, אבל לא תמיד, לאחר כמה שעות של אכילה צפופה מגיעה הפסקה ארוכה מהרגיל עד האכלה הבאה. למעשה יש תינוקות ש"צוברים" חלב לקראת הלילה- למשל אוכלים כל שעה בין 6 ל 10 בערב ולאחר מכן הולכים לישון לכמה שעות רצופות.
העניין הוא שהשעות של אכילה באשכולות לפעמים חופפות לשעות היום שבהן התינוק אינו רגוע- בדרך כלל בשעות הערב. התינוק עשוי להתחבר, לינוק ואז להתנתק ולהתעצבן/לבכות ואז להתחבר ולינוק שוב לכמה דקות וכן הלאה... השעות הללו אינן קלות. קשה להמנע מהחששות שהסיבה לחוסר שקט של התינוק היא שאין מספיק חלב או שהתזונה של אמא משפיעה או שהזרם חזק/ חלש מדי וכו. מה גם שאם שומעים את החששות והתהיות האלה מהסביבה (הבעל, האמא, החמות וכו') הבטחון העצמי שלך כאמא יורד עוד יותר.
 
חשוב לדעת שברב המקרים ההתנהגות של התינוק היא נורמלית ואינה קשורה להנקה. גם תינוקות שניזונים מפורמולה בוכים יותר בשעות הערב מאשר במהלך היום.
אז איך מרגיעים את הקולות המדאיגים והמחשבות המלחיצות?
 

סימנים אוביקטיבים שיכולים להצביע שהתינוק אכל מספיק

נתחיל מלפרט את הסימנים האובייקטיביים שיכולים להצביע האם התינוק אוכל מספיק:
 
1. משקל: 
התינוק אמור לחזור למשקל הלידה אחרי 10 ימים מהלידה (המקסימום הוא שבועיים לאחר הלידה). ובארבעת החודשים הראשונים  לעלות כ 155-241 ג' בשבוע. הטווח חושב על בסיס עקומות הגדילה המעודכנות של ארגון הבריאות העולמי. לאחר ארבעה חודשים קצב העלייה במשקל מתמתן והינו בממוצע 92-126 גר' בשבוע. תינוק אמור להכפיל את משקל הלידה בגיל חצי שנה מקסימום.
 
2. מתן שתן:
תינוקות שמקבלים מספיק אוכל אמורים לתת שתן לפחות 5 פעמים ביממה. 
 
3. מתן צואה:
החל מהיום הרביעי שלאחר הלידה התינוק אמור לעשות קקי 3 או 4 פעמים ביום. אם תינוק עד גיל 6 שבועות עושה קקי פחות מ 3 פעמים ביום, אבל העלייה במשקל הינה תקינה, תדירות הקקי בלבד אינה בהכרח מצביעה על בעיה אם כי לרוב תינוק שעושה מעט קקי גם לא עולה באופן תקין במשקל. לאחר שישה שבועות מהלידה הקקי מפסיק להיות מדד לכמות שהתינוק אוכל.
 
4. יניקה פעילה
במהלך ההנקות, כאשר התינוק מחובר לשד, חשוב לשים לב שהוא יונק בצורה פעילה ושאינו רדום במשך רוב הזמן כשהוא מחובר לשד. איך תזהי יניקה יעילה?
  • חשוב לשים לב לבליעות: שימי לב שהלסת התחתונה של התינוק זזה ושהוא מבצע פעולות מציצה. מיד עם התחברות התינוק לשד צפויות מציצות קטנות ומהירות ולאחר מכן אמורות להיות מציצות עם מרווחים גדולים יותר וקול של בליעות. לאחר כמה דקות המרווחים בין הבליעות ילכו ויגדלו והתינוק יתחיל לשקוע בשינה. כאשר היניקה מפסיקה להיות פעילה כדאי לסחוט את השד תוך כדי ההנקה על מנת "להזרים" לתינוק חלב, ואם זה לא משפר את הפעילות להציע לתינוק את השד השני. תינוקות מגיבים לזרימה ולכן כאשר הוא יתחבר לשד השני, שממנו טרם אכל וששופע חלב, יש סיכוי רב שיינק שוב באופן פעיל. יש אמהות שמוצאות שהחלפת חיתול בין הצדדים עוזרת להן להעיר את התינוק אחרי הצד הראשון וכתוצאה מכך היניקה מהשד השני יותר יעילה.
  • בשבועות הראשונים לרוב יש הבדל בתחושת המלאות בשד לפני ההנקה ואחריה (השד אמור להתרוקן במהלך ההנקה).
  • ישנן אמהות שחשות את רפלקס שיחרור החלב בזמן ההנקה- הרגשה של כיווץ לעיתים בזמן ההנקה משד אחד האם מרגישה שהחלב מטפטף מהשד השני.
5. התנהגות התינוק
חשוב לשים לב להתנהגות התינוק בין ההנקות: אם התינוק בוכה ומביע חוסר שביעות רצון ומתנתק הרבה גם בהנקות שאינן בשעות הערב, אם התינוק לא מתעורר כלל להנקות בעצמו או אם התינוק אף פעם לא רגוע לאחר ההנקה חשוב לפנות לקבלת עזרה מקצועית.
 
6. מספר הנקות ביום
ע"פ הספרות העדכנית בנושא תזונת תינוקות עד גיל שנה, תינוק יונק עד גיל 4 חודשים אמור לינוק 8 עד 12 ויותר פעמים ביממה.

הסיבה לבכי וריבוי ההנקות בשעות הערב?

אם עברתם על הסימנים האובייקטיביים והכל נראה תקין, מה יכולה להיות הסיבה לבכי וריבוי ההנקות בשעות הערב?
 
אחת הסברות שהועלו היא שהזרם בשעות הערב הינו איטי יותר מאשר בשאר היממה.
השינוי בקצב הזרימה לעומת שעות הבוקר והצהריים עלול לגרום לחוסר שביעות רצון שחלק מהתינוקות מביעים. יש לציין שבספרות המקצועית בנושא הנקה הסיבה הזו לא מצוינת ועל כן מדובר בהשערה.
 
סיבה וודאית יותר היא שלחלק מהתינוקות לא פשוט "לעכל" את כל החוויות והגירויים שאליהם נחשפו במהלך היום והם מביעים את העייפות ועודף הגירויים ע"י בכי. ואכן התופעה אופיינית גם לתינוקות שאינם יונקים ונעלמת כאשר התינוק גדל (לקראת גיל 3-4 חודשים). אל תשכחו שההנקה אינה רק אוכל. הנקה מרגיעה את התינוק ונותנת מענה לצרכיו ולכן אם קשה לו להתמודד עם משהו, הוא יחפש נחמה בהנקה וחשוב לאפשר לו לינוק ללא הגבלה.
 
הסבר אפשרי נוסף הוא שכאבי הבטן, שמהם סובלים חלק מהתינוקות, מופיעים יותר דווקא בשעות הערב. חשוב לדעת שברוב המקרים אין קשר בין תזונת האם לבין כאבי הבטן. הכאבים נובעים לרוב מהסתגלות של מערכת העיכול (הרי ברחם התינוק קיבל את כל הנוטריאנטים להם היה זקוק ישירות מהדם של האם) ולכן גם זו לא בעיה שקשורה להנקה. 
 
סביר להניח שאף אחד מההסברים שלעיל אינו מלא, אך בשורה התחתונה, תינוקות רבים בשעות הערב מביעים צורך לינוק במנות קטנות ותכופות ולהיות מוחזקים ומחובקים (לא להיות בעריסה).
 

מה יכול לעזור להרגיע תינוק בשעות הבכי בערב מלבד גישה חופשית לשד כמובן? 

  1. מנשא- נשיאה במנשא עוזרת מאוד להרגיע תינוק בוכה וגם מפנה את הידיים, מה שמאפשר לעשות עוד דברים במקביל. חשוב לדעת שתינוקות במדינות אפריקה ובמזרח הרחוק, הנמצאים רב שעות היום במנשא ויש להם גישה חופשית לשד, לא בוכים כמעט ולא סובלים מגזים.
  2. לצאת החוצה- הרבה פעמים יציאה מהבית מקלה נפשית ויש לה השפעה מרגיעה על התינוק. נכון שבעונת החורף מאתגר יותר לצאת מהבית, אבל אם מלבישים את התינוק היטב, חובשים לתינוק כובע מחמם ונעזרים בשמיכה למנשא, הנקשרת מאחורי הגב של מי שנושא את התינוק ושומרת על חום, זה אפשרי.
  3. קול- תינוקות נרגעים מקולות רגועים ומונוטוניים. אפשר לנסות קולות שונים ולבדוק מה עובד אצלכם. גם האזנה למוזיקה עשויה לעזור.
  4. תנועה- הליכה, ניעות (עדיף להימנע מנדנוד של הידיים, אלא שהתנועה למטה- למעלה תעשה ע"י קיפול הרגליים שלכם. אפשר גם לנסות תנועת סיבוב עדינה של האגן שלכם). 
  5. מגע- תינוקות מאוד אוהבים מגע ונרגעים בעזרת מגע. חיבוק מרגיע ונותן מענה לכל סיבה לחוסר נוחות. כדאי לנסות גם עיסוי תינוקות.
  6. שילוב של תנועה, מגע וקול. נשיאה על הידיים או מנשא תוך כדי תנועה וקולות נעימים עוזרים מאוד להרגיע. אפשר גם לנסות להניק תוך כדי תנועה עם התינוק.
  7. להקטין גירויים- היות ואחת הסיבות המרכזיות לבכי בשעות הערב היא עודף גירויים, כדאי לנסות להכנס עם התינוק לחדר חשוך ללא טלויזיה וללא קולות חזקים.
  8. הנקה בשכיבה- בשעות שבהן התינוק רוצה לינוק לפרקי זמן ארוכים, הנקה בשכיבה עשויה לעזור לאמא לנוח תוך כדי הנקה.
  9. לתת את התינוק לאבא/סבתא או למטפל אחר לכמה דקות ולהטען באנרגיות חדשות להמשך הערב. מקלחת קצרה או מאכל אהוב יכולים לשפר משמעותית את מצב הרוח.  גם להעזר במישהו בשעות הקשות כדי שיביא לאמא אוכל/מים/ספר או כל דבר  בזמן ההנקה מקל על ההתמודדות.
 

למה עדיף להמנע ממתן בקבוק כפתרון לבכי בשעות הערב?

אם נותנים בקבוק לתינוק כפתרון לבכי בערב זה עלול רק להחמיר את הבעיה משתי סיבות:
ראשית, אם מחליפים את ההנקה בבקבוק (ולא שואבים במקום), זה משדר לגוף להקטין את ייצור החלב. החלב נוצר ע"פ עקרון היצע וביקוש: ככל שיוצא יותר מהשד, נוצר יותר. לכן לאחר כמה ימים אכן יהיה פחות חלב בשעות הערב והתינוק יביע תסכול ויבכה יותר בזמן ההנקה.
שנית, הזרם של חלב מהבקבוק מהיר יותר מאשר מהשד. אם שמים את הבקבוק בזווית החלב מטפטף באופן רציף כמעט ללא שום מאמץ מצד התינוק. תינוק שנחשף לזרם המהיר עלול להתעצבן יותר בערב הבא כשהוא יתחיל לינוק ויצפה שגם מהשד החלב יטפטף בקצב מהיר ורציף.
שלישית, כאמור לעיל, התינוק רוצה לינוק ולא בהכרח רוצה לאכול כי ההנקה אינה מהווה מענה למזון בלבד ולכן אם התינוק רוצה לינוק הרבה בשעות הערב רב הסיכויים שהוא רוצה את השד ולא רק את החלב.
 
מאחלת לכן שעות ערב רגועות- עם הרבה חיוכים וללא בכי :-)
 
*הכתבה אינה מתייחסת לתינוקות בשבועיים הראשונים לאחר הלידה ואינה מחליפה ייעוץ הנקה מסודר עם יועצת הנקה



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו