נא להכיר: שדיים. על פיזיולוגית ההנקה. - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

נא להכיר: שדיים. על פיזיולוגית ההנקה.

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 28.11.2007

איך צינורות החלב מתרחבים בכל הנקה ומה עושה הבקרה ההורמונלית? כמה  שקיות יש בבלוטת החלב, איזה חומר שמנוני (עם ריח מיוחד) מושך את תשומת  לבו של התינוק ולמה אין קשר בין גודל החזה לאיכות החלב?



נא להכיר: שדיים. על פיזיולוגית ההנקה.

מאת: ד"ר ירדנה קול, מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי קפלן, באדיבות אתר האינטרנט של "שירותי בריאות כללית"

איך צינורות החלב מתרחבים בכל הנקה ומה עושה הבקרה
ההורמונלית? כמה שקיות יש בבלוטת החלב, איזה חומר שמנוני (עם ריח מיוחד) מושך את תשומת לבו של התינוק ולמה אין קשר בין גודל החזה לאיכות החלב?   

חשבתם שסתם כך הם תלויים על החזה? טעיתם, השדיים הם איברים חשובים מאד בגוף האישה, והייעוד שלהם הוא לספק לתינוק את כל מזונו בחודשי חייו הראשונים. כדי להבין יותר טוב איך הן עושות את זה, כדאי להכיר את האנטומיה  והפיזיולוגיה של השד.
שנים רבות היה מקובל לתאר את מבנה השד לפי מחקרים שנעשו במאה התשע עשרה. בשנת 2005 פורסם מחקר מדעי שבדק את מבנה השד אצל נשים מיניקות בעזרת אולטרה אסאונד רגיש מאוד. הבדיקה בוצעה בזמן תהליך היניקה ומתברר שיש חידושים אפילובמבנה  השד.

נתחיל עם הפטמות:
הפטמה מצויידת ברשת צפופה מאוד של עצבי תחושה, המביאה  לרגישות באזור זה בזמן ההריון ומגיעה לשיאה סביב הלידה. לאחר הלידה גירוי קל של האזור גורם להזדקפות הפטמה ולהפעלת הרפלקסים ההורמונליים של שיחרור פרולקטין ואוקסיטוצין ביתרת המוח.

בהילה מצויות בלוטות קטנות על שם מונטגומרי שמפרישות חומר שמנוני בעל ריח  מיוחד שמושך את תשומת לב התינוק. החומר שומר על העור וקוטל חידקיים. בלוטת השד מורכבת ממיליוני שקיקי חלב שמאורגנים בצורה של אונות. הדופן של  שקיק החלב עשוי מתאים מיוחדים שמיצרים ומפרישים חלב לתוך חלל השקיק. שקיק  החלב מוקף על ידי שכבה של תאי שריר חלק שמתכווצים בהשפעת הורמון האוקסיטוצין ומזרימים את החלב לתוך צינורות החלב.

בעת הזרמת החלב, צינוריות החלב מתרחבות ולעיתים ניתן אפילו לראות צינוריות מורחבות מתחת להילה בעת תחילת זרימת החלב. צינוריות החלב הקטנות מתחברות לצינוריות גדולות יותר, ולאזור הפטמה מגיעים בממוצע כתשע צינוריות (טווח של 4 עד 18). בלוטות החלב מוקפות רקמת חיבור ורקמת שומן.
 
הגודל לא קובע:
גודל השד תלוי בעיקר בכמות רקמת השומן והוא אינו מעיד על כמות החלב שהשד מסוגל לייצר. עםזאת יש הבדלים  בכמות החלב הנאגרת בשדיים בין ההנקות אצל נשים שונות, ולכן יש נשים שהתינוקות שלהן יינקו לעתים קרובות יותר כדי לקבל את כמות החלב הנדרשת להם. 

ההורמונים והחלב:
הבקרה ההורמונלית של ההנקה מבוססת על שני הורמונים חשובים שאחראים ליצירת  החלב והזרמתו: הפרולקטין והאוקסיטוצין. שני ההורמונים מופרשים מיתרת המוח בעקבות גירוי עצבי שמקורו בפטמה. הפרולקטין נוצר בחלק הקידמי של יתרת המוח ומגיע לרמה גבוהה מאוד כחצי שעה  אחרי ההנקה. הפרולקטין אחראי ליצירת החלב מתוקף השפעתו על תאי החלב. 

זמן יצירת החלב:
רוב החלב נוצר בין הארוחות ומצטבר בחללי השקיקים עד להנקה הבאה. ככל שעובר  יותר זמן בין ההנקות, מצטבר יותר חלב, אך ככל שיש בשד יותר חלב הוא יותר דל  שומן. כאשר ההנקות קרובות מאוד אחת לשניה יש אמנם פחות חלב, אך החלב יותר עשיר  בשומן וקלוריות.

לכן אין צורך לחכות בין הנקות כדי שהשד יתמלא, וגם הנקות תכופות מאד מספקות לתינוק חלב מזין. הפרולקטין מופרש בכמות גדולה יותר בלילה, ולכן הנקות לילה חשובות מאד,  בעיקר כאשר יש צורך בהגברת ייצור החלב.

ההשפעה על הביוץ:
הפרולקטין מגביר את תחושת האמהות וגורם הרגשה טובה של אושר ושביעות רצון.  רמה גבוהה של פרולקטין מעכבת את הביוץ, אך אינה אמצעי בטוח למניעת הריון. הפרולקטין חשוב במיוחד בשבועות הראשונים אחרי הלידה. עם הזמן הרמות יורדות והשפעת ההורמון על ייצור החלב פוחתת. המשך ייצור החלב הוא בבקרה מקומית  בתוך השד. 

הנקות מרובות:
בחלב עצמו יש חומר שמדכא את ייצור החלב (fil ) וככל שהחלב נשאר בשד זמן רב  יותר, כך הוא מדכא ייצור חלב נוסף. ככל שהשד ריק יותר קצב ייצור החלב מהיר  יותר. לכן רצוי להמנע ממרווחי זמן גדולים מידי בין הנקות. הגירוי שנגרם בפטמה בזמן היניקה, מגיע להיפוטלמוס וגורםלהפרשה מיידית של  הורמון האוקוסטוצין מהחלק האחורי של יתרת המוח.

רפלקס
האוקסיטוצין מושפע מרגשות האם, במיוחד בימים הראשונים אחרי הלידה. ביטחון ביכולתה להניק, נוכחות קבועה של התינוק לאחר הלידה, סביבה נעימה  ומנוחה מסייעים להפעלת רפלקס האוקסיטוצין ולזרימה חופשית של החלב. חוסר ביטחון, ניתוק מהתינוק, כאבים בזמן ההנקה ומתח נפשי עלולים לשבש את  פעולת הרפלקס.  צורת הטיפול באם ובילוד לאחר הלידה משפיעה על רפלקס האוקסיטוצין ודרכו על  ההנקה.

מראה התינוק מעודד את הפרשת
האוקסיטוצין כבר לפני התחלת היניקה  ומאפשר זרימה טובה של חלב מהרגע הראשון. לכן הנקה כבר משעת החיים הראשונה  ושיטת הביות המאפשרת לתינוק לשהות ליד האם ישפיעו על רפלקס האוקסיטוצין.

הגנה מזיהומים:
ההנקה חשובה מאוד לבריאות התינוק והיא אמצעי הגנה ראשון למניעת זיהומים.  מחקרים שפורסמו בעשור האחרון, מראים שתינוקות יונקים מוגנים לא רק מפני  שלשולים, אלא שהם גם חולים הרבה פחות בדלקות  אוזנים, בעיות נשימה, זיהומים  בדרכי השתן ודלקת קרום המוח.
אמנם התינוק נולד עם חיסון פסיבי שהוא מקבל מאמו, אולם נוגדנים אלה נהרסים  בהדרגה במהלך החודשים הראשונים לחייו ויכולת ההגנה שלו מפני מחלות זיהומיות  נחלשת.

היניקה מבטיחה הגנה
חשובה ומתמשכת מפני זיהומים וירליים  ובקטריאליים. חלב האם מכיל תאים קוטלי חידקים ונגיפים (וירוסים), נוגדנים ספציפיים נגד  מיקרואורגניזמים שהאם נחשפה להם וגורמי הגנה בלתי ספציפיים מסוגים שונים.
קיימות עדויות רבות שמערכת החיסון של תינוק יונק יעילה יותר מזו של תינוק  שניזון מתוספות מזון (פורמולות). כך למשל הוכח במחקרים שונים, שרמת  הנוגדנים בעקבות חיסון גבוהה באופן משמעותי בתינוק שיונק.מסיבה זו ממליץ  ארגון הבריאות העולמי להמשיך בהנקה עד גיל שנתיים.

 

קראי על הגברת ייצור חלב אם

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו