דרך הגב-חשיבות התפתחות התנועה של הגב אצל תינוקות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • מפגשי בוקר
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

דרך הגב-חשיבות התפתחות התנועה של הגב אצל תינוקות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 24.03.2005
בכדי שתתפתח תנועתיות טובה בגב התינוק חשוב קודם כל שהתינוק ירגיש היטב את קיומו של הגב – שיהיה מודע אליו. לפתח מודעות כזו נחוץ קודם כל מגע מקיף ואינטנסיבי בגב.

דרך הגב-חשיבות התפתחות התנועה של הגב אצל תינוקות

מאת: נועה מחנאי – מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי, מנחה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות

 

 מיקומו המרכזי של הגב ושל עמוד השדרה בהתפתחות המוטורית
הגב -  החלק האחורי של מרכז גופנו, מכיל בתוכו מערכת שרירית ותנועתית שלמה אשר במרכזה עמוד השדרה המשמש למעשה ציר תנועתי של הגב.

יציבותו של מרכז גופנו מושפעת מיחסי הכוחות בין חלקו הקדמי (חזה, בטן, חגורת כתפיים קדמית) ובין חלקו האחורי – הגב,  כך ששני הצדדים צריכים להיות חזקים ותנועתיים באותה מידה. אולם,  מידת התנועתיות של מרכז הגוף מושפעת בעיקר מתנועתיות עמוד השדרה – כלומר הגב. תנועת הגפיים והראש, היוצאים ממרכז הגוף, מתפתחת רבות הודות לתנועה שנוצרת במרכז הגוף ובעיקר בעמוד השדרה. ניתן אמנם לפתח תנועה בגפיים ללא תנועתיות רבה במרכז הגוף אלא מתוך מפרקי גפיים גמישים אולם מצב זה מביא להתפתחות מוטורית חלקית וחסרה מאד ומאידך מאיץ את שחיקת המפרקים.

כאשר תנועות הגב אינן מלאות ומופרדות זו מזו אלא קיימת נוקשות מסוימת בגב – נוקשות זו תשליך גם על תנועת הגפיים ועל חוסר הפרדה בינן ובין הגב. מצב זה מגביל מאד את תנועת התינוק ויוצר מתח שרירי.

למעשה אפשר לטעון כי התפתחות מלאה ותקינה של תנועה בגב תבטיח, בסבירות גבוהה מאד, התפתחות מוטורית תקינה, אם כי אין זה אומר חוסר תשומת לב לשאר חלקי הגוף.

 

בנוסף, עמוד השדרה הוא צומת מרכזית לא רק בהקשר לתנועת הגוף אלא גם בהקשר לתפקוד מערכת העצבים אשר חלק ניכר ממנה עובר בתוכו. מעבר תקין של מידע עצבי בחוט השדרה לכל חלקי הגוף תלוי גם הוא בתנועה תקינה ומאוזנת של עמוד השדרה.


עמוד השדרה משמש גם כקו אמצע בגופנו המפריד בין צד ימין וצד שמאל אך גם בין שני עולמות מנטאליים שונים הקיימים בתוכנו: עולמנו הפנימי (רגש, דמיון, תת-מודע ועוד) וייצוג של עולם המוסכמות החיצוני והמציאות שהוא מייצג (קוגניציה, הגיון). שני "עולמות" אלו יכולים לחיות יחד בצורה מאוזנת כאשר עמוד השדרה החוצץ בינם מחוזק ויציב (כלומר, תנועתיותו שלמה ומאוזנת). אם לא כן, נמצא בלבול  ומעברים קיצוניים ולא מבוקרים בין שני העולמות (אדם "חסר עמוד שדרה"). מובן כי חשובה גם ההתייחסות החינוכית של ההורים אשר גם לה השפעה על בניית "עמוד שדרה פנימי".

 

שלב א': לחבר את התינוק/הילד לגב שלו, או – מודעות לגב
בכדי שתתפתח תנועתיות טובה בגב התינוק חשוב קודם כל שהתינוק ירגיש היטב את קיומו של הגב – שיהיה מודע אליו. לפתח מודעות כזו נחוץ קודם כל מגע מקיף ואינטנסיבי בגב (כמו בכל הגוף) מגיל לידה ועד בכלל (למגע – אין גיל מכסימום........).

חשוב להקיף את כל חלקי הגב במגע מסוגים שונים, בלי ללחוץ את עמוד השדרה אלא רק מצדדיו. סוגי המגע יכולים להיות: ליטוף עדין (כמו צמרמורת), טפטופים עם קצות האצבעות, טפיחות קלות – אך רק בחלקו העליון של הגב, צביטות קלות וכדו'.

נוח לגעת בגב התינוק כאשר הוא שוכב על צידו (עם תמיכה בחזה) , עם בטנו על היד שלכם או בגיל הישיבה – כשהתינוק יושב ואתם תומכים בחזה שלו תוך כדי המגע בגב.

 

עם ילדים גדולים יותר ניתן להיעזר במגעים דומים לנ"ל אך בקצב מהיר יותר, אם יש צורך, ובליווי שירים ודימויים (למשל לחקות עם המגע שלכם הליכה של חיות שונות על הגב). כמו כן אפשר להיעזר בהסעת מכוניות קטנות או אביזרים דומים, לאורך הגב.

שלב ב': פירוט מגוון תנועות הגב והדרכים לחיזוקן (בעיקר בתינוקות)
לגב יש מספר יכולות תנועתיות אשר כולן צריכות להתקיים ובאופן שווה לשני צידי הגוף:

  • תנועת הכיפוף או ההתעגלות.
  •  תנועת הזיקוף וההקשתה (זיקוף יתר).
  •  תנועת הכפיפה הצידית – לשני הצדדים.
  •  תנועת הרוטציה/פיתול – לשני הצדדים.

קיומן של חלק בלבד מתנועות אלו או של תנועתיות גב שאינה סימטרית לשני הצדדים  -  יגבילו את יכולתה של ההתפתחות המוטורית להיות שלמה ותקינה. הזחילה למשל, צריכה להיות מורכבת מכל תנועות הגב, בכדי להיות מאוזנת ותקינה.

 

התעגלות הגב (התנוחה העוברית):

תנוחת ההתעגלות יכולה להיווצר כאשר התינוק שוכב על גבו או כשהוא מעורסל על הידיים (או במנשא). אם שני מצבים אלו כמעט ולא מתקיימים, סביר שהתנועה הזו לא תתפתח מספיק ואף תהיה לא נוחה לתינוק כאשר ניצור אותה בגופו.

התעגלות הגב מאפשרת מפגש בין ידיים ורגליים, מאפשרת התהפכות תקינה, מאפשרת הרפיה ומנוחה לגב, מאפשרת הרפיה ושחרור לחזה ומסייעת בחיזוק שרירי הבטן והשרירים הכופפים שבקדמת הגוף.


דרכים לחזק ולעודד את התעגלות הגב:

  1. כשהתינוק על גבו: תופסים בירכיו ומקפיצים ברכות את האגן שלו מעלה ומטה. חשוב להבחין שנוצרת התעגלות בגב התחתון – כלומר שהאגן לא רק מורם אלא גם מתעגל. אם התינוק מגיב בהקשחת גבו – הניעו אותו באותה האחיזה מעט קדימה ואחורה (כמו "הסעת" גופו)  וכן בניעורים קלים (כמו שקשוק) של האגן (אשר משפיע על כל הגוף כמובן). לרוב תנועות אלו משחררות את התינוק ומאפשרות להמשיך בהקפצות ההתעגלות.
  2. כשהתינוק על גבו: הלבישו משחקים שונים על קרסוליו או כפות רגליו (גומיות עבות, גרביים מושכות, פעמונים, מדבקות וכו') על מנת שירצה להרים רגליו לכיוון הבטן ולתפוס אותן עם הידיים – מה שיוצר התעגלות של הגב. אם התינוק אינו מגיב לגירויים כמעט, הניחו את ישבנו על רגליכם המשוכלות (או על הגבהה כמו כרית קטנה) על מנת שרגליו יהיו גבוהות יותר ויוכל להבחין ביתר קלות בגירויים. הפעילות הזו תחזק גם את שרירי הבטן של התינוק –כלומר את צידו הקדמי של מרכז הגוף.
  3. הרבו לערסל את התינוק, כאשר כל פעם ראשו מופנה לכיוון אחר (כיוון העירסול משתנה) באחת או כמה מהאפשרויות הבאות: על הידיים שלכם כאשר אתם ממש עוטפים את התינוק צמוד אליכם ושתי ידיו קרובות זו לזו– מומלץ תוך ריקוד ותנועה, במנשא מתלפף, כשהוא מונח על שמיכה/סדין ואתם תופסים את אלו משני הקצוות ומנדנדים כמו ערסל, או – ערסל מוכן.
  4. השכיבו את התינוק על כל אחד מהצדדים וטפחו קלות על השכמה העליונה שלו וגם על הירך העליונה – אם הללו לא משוחררים ומונחים. אפשר גם ליצור ויבראציות קוליות על השכמה העליונה ע"י הנחת השפתיים שלכם עליה ויצירת צליל עמום של אווווווווו.  כמו כן, הניחו צעצוע אהוב על התינוק מולו כשהוא על הצד בכדי לעודד אותו להיות במצב זה.

זיקוף הגב והקשתתו:

הזדקפות עמוד השדרה מאפשרת את החזקת הראש, את הרמת הגב מהקרקע בעת השכיבה על הבטן, את יכולתו של התינוק להיות יציב כשהוא מוחזק עליכם , את יכולת הישיבה והעמידה היציבות וכן את תקינות העצבוב של כל חלקי הגוף (מעבר העצבים בחוט השדרה).


דרכים לחזק ולעודד את זיקוף הגב:

  1. מגיל לידה – מגע לאורך השרירים הזוקפים, משני צידי העמוד: כשהתינוק שוכב על צידו או מוחזק עליכם כשפניו קדימה או מונח עם בטנו על היד שלכם (מומלץ שתניחו ידכם על כרית תומכת) – עברו עם קצות ציפורניכם (רצוי גזורות) מהאגן ועד לקודקוד הראש במגע אחורי (גב ידכם אל גב התינוק). מומלץ להקדים במריחה נדיבה (לא לפזר) של קרם תינוקות על מנת להגביר את האפקט ואת יכולת החלקת הציפורניים. כשהמגע אפקטיבי תראו תנועה בגב התינוק כמו מעין התפתלות וגם ממש הזדקפות. ניתן לעורר שרירים אלו גם ע"י לחיצות קטנות עם כריות אצבעותיכם באופן די מעמיק באותו מסלול (לא צמוד מדי לעמוד השדרה).
  2. ריבוי השכבת התינוק על בטנו – מומלץ ללוות זאת גם כן במגע לאורך זוקפיי הגב וכן בעיסויים מחזקים לידיים והנחתן בקדמת גופו של התינוק.
  3. השכבת התינוק עם בטנו על הבטן שלכם וכן עם בטנו על גבי כרית גליל (המונחת תחת חזהו) – מגרה לזיקוף הראש והגב.
  4. לתינוקות יושבים (עצמאית): הגישו צעצוע מלמעלה כך שישלחו מעלה ידיהם.

הכפיפה הצידית:

תנועה המאפשרת לתינוק לשכב בנוחות על צידו (וגם מתחזקת מתוך שכיבה זו), מאפשרת לתינוק להסתובב על צירו ומחזקת את שרירי הצד.


דרכים לחזק ולעודד את הכפיפה הצידית:

  1. שכיבה על הצד – ראו טיפים לעיל (התעגלות).
  2. גירוי ליצירת סיבוב ציר: מגיל 4 – 5 חודשים, כשהתינוק על בטנו (כשכבר נרכשה יכולת טובה לשכב על הבטן) -  "טיילו" עם צעצוע מעניין מהאזור שמול פני התינוק לעבר המותניים שלו (הניעו על הרצפה ולא באוויר). אם התינוק מתקשה לעקוב תוך תנועה סיבובית אחרי הצעצוע, הובילו ברכות את הידיים שלו לכיוון הצעצוע והוסיפו גם צביטה במותן שלצידה מונח הצעצוע.
  3. צביטות קלות ומגעים בכל אחת מהמותניים כשהתינוק על גבו או על בטנו.
  4. כשהתינוק מוחזק עליכם עם פניו קדימה, הפילו אותו מעט לכל אחד מהצדדים ותנו לו לזקף עצמו חזרה ממצב זה (או היעזרו בצביטת המותן הנגדית להפלה).

הרוטציה:

תנועה המסייעת להתהפכות תקינה, מאפשרת הסתובבות לאחור ותקשורת טובה של התינוק/הילד  עם "העולם שמאחוריו" (כששוכב על הבטן, כשיושב, כשזוחל וכן הלאה) וכן תורמת רבות להתפתחות הקואורדינציה של המוח.

 

דרכים לחזק ולעודד את הרוטציה:

  1. לתינוק לפני זחילה: כששוכב על גבו, הנעת שתי הרגליים לצד אחד (מתוך הרמה והתעגלות של האגן) ופתיחה הצידה של היד אשר בצד השני (ולהחליף צדדים).
  2. לתינוקות מעל גיל 5 חודשים (המיומנים בשכיבה על הבטן): כשאתם מאחוריהם עוררו את תשומת ליבם עם צעצוע שתגישו מאזור הכתף שלהם כדי לעודד אותם להסתובב ולגעת בו תוך שהם נשענים על היד השנייה ויוצרים פיתול בגב.
  3. לתינוקות זוחלים ויושבים: כשהתינוק עומד על 6, יושב או עומד – אחזו במותניו כשאתם מאחוריו ובעזרת קולות או דגדוגים עודדו אותו להסתובב אליכם מהמותניים, כלומר לא עם כל הגוף (וכך נוצר הפיתול). הקפידו על תרגול בשני הצדדים.
  4. לתינוקות מגיל חצי שנה: כשהם מוחזקים על הידיים (כל פעם על צד אחר שלכם) – צרו גירוי כלשהו שיגרום להם להסתובב אליו עם הגב (ולא רק עם שליחת היד): מישהו שעומד מאחור, גירויים על הקיר לגעת בהם וכדו'. הקפידו לעמוד כך שגב התינוק מופנה אל הגירוי ועליו לבצע סיבוב כדי להגיע אליו.
  5. עם ילדים הולכים: צרו משחקים בהם הילד יושב או עומד ועליו להסתובב  לעבר דבר מה רק עם גבו וידיו ללא הזזת רגליו / ישבנו.

 השפעות חיוביות לעתיד
תנועתיות מלאה ומאוזנת של הגב, בעיקר כאשר היא מתפתחת בתקופת הינקות,  תסייע להתקיימותם של הדברים הבאים:

  • התפתחות טובה של תפיסה מרחבית.
  • התפתחות תקינה של קואורדינציה – משליך על יכולת הלמידה והריכוז.
  • יציבה טובה ובריאות הגב.
  • יציבות נפשית – בניית עמוד שדרה פנימי.
  • התפתחות טובה של מוטוריקה עדינה ויציבה טובה בזמן כתיבה.

וגם אם הילד שלכם כבר לא תינוק ולא היה בידכם לסייע לתנועת גבו כתינוק להתפתח במלואה – תוכלו לאמץ מרבית מהדברים הרשומים לעיל, עם התאמה לגיל הילד, בכדי לחזק לו את "דרך הגב" ואת יכולותיו התנועתיות.


לרשימת מטפלים בתחום לחץ/יכאן 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו