הידעת? לליקויי למידה קשר לליקויי התפתחות בינקות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הידעת? לליקויי למידה קשר לליקויי התפתחות בינקות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 21.02.2011

כיום ידוע שמקרים רבים של ליקויי למידה, קשורים לקשיים מוטוריים. ממעקב אחרי יכולותיהם המוטוריות של ילדים, התברר כי ילדים בעלי יכולת מוטורית משופרת, הישגיהם בלימודים טובים יותר ולהיפך. עוד התברר שע"י שיפור תפקודים מוטוריים ניתן לשפר את היכולות הלימודיות של הילד.



מאת: אפרת פינקלר, ליווי התפתחותי לתינוקות


הידעת? לליקויי למידה קשר לליקויי התפתחות בינקות

תהליך הלימוד של האדם מתחיל כבר בימיו הראשונים וכבר בינקותו הוא מניח את היסודות לתהליך הלימוד שילווה אותו כל חייו.

כיום ידוע שמקרים רבים של ליקויי למידה, קשורים לקשיים מוטוריים. ממעקב אחרי יכולותיהם המוטוריות של ילדים, התברר כי ילדים בעלי יכולת מוטורית משופרת, הישגיהם בלימודים טובים יותר ולהיפך. עוד התברר שע"י שיפור תפקודים מוטוריים ניתן לשפר את היכולות הלימודיות של הילד.

קשיים מוטוריים המופיעים בינקות עלולים, בהמשך, להשפיע לרעה על יכולת הלמידה של הילד. לכן חשובה כל כך הדאגה לתקינות התפתחותו של התינוק, כי כך נבטיח שיהיו בידו הכלים לגדול לאדם שלם, בריא בגופו וברוחו ואילו אנו ההורים נדע שעשינו כל שבידנו שאכן כך יקרה, וגם זה חשוב.

חלק גדול מליקויי הלמידה נובע לא מיכולות שכליות נמוכות, אלא מליקויים וקשיים שונים (ליקויי המוטוריקה הם מהבולטים שבהם), שההתמודדות עימם הופכת לעיקר, ובאה על חשבון הלימוד. אם נוסיף לכך את העובדה שהכתיבה והקריאה, שהקושי ברכישתם הוא מהנפוצות שבנורות האזהרה, אינם הלימוד עצמו אלא כלי עזר לו, נבין עד כמה פוגם הקושי ברכישתם ביכולת הלימוד של הילד.

הכתיבה היא פעילות מוטורית מורכבת מאד, שמתבצעות בה בו זמנית מספר פעולות מוטוריות: קשר עין-יד, חציית קו האמצע, אחיזה נכונה של העיפרון, לחיצה מדודה על העיפרון, הקשבה למורה, וגם הישיבה עצמה (שיווי משקל). כל אלה הן פעולות מוטוריות וחושיות, שעל הכותב לעשות בהן שימוש נכון, מתואם וקולח, ללא צורך בהקדשת תשומת לב. כך גם הקריאה שהיא פעילות מוטורית שמערבת שווי משקל, חציית קו האמצע, התמצאות במרחב ועוד. ילד שיתקשה באחד האלמנטים הנזכרים, או ביותר, יאלץ להפנות חלק מהאנרגיות שלו להתגברות על הקשיים ולא יוכל להקדיש את מלוא תשומת ליבו ללמידה. ילד כזה יתקשה מאד ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה.

 

אז מהם ציוני הדרך בהתפתחות של תינוקות?

ההתפתחות של תינוקות (וגם של ילדים) מתרחשת בשלבים שהסדר ותזמון שלהם ידועים. כל שלב הוא הבסיס לבא אחריו, וככל שיהיה איתן יותר יהיה השלב שאחריו איכותי יותר ויהווה גם הוא בסיס מוצק לשלב שאחריו. הנקודות אותן אפרט מיד קשורות, אם כן,  אחת בשנייה כמו בשרשרת.

1.        הרמת ראש: הרמת הראש מחזקת את שרירי הגב וחגורת הכתפיים ומבססת את ההישענות על המרפקים וכפות הידיים. השרירים והמפרקים הפועלים בזמן הרמת הראש מסייעים, בהמשך, לפעולות נוספות. תינוק אמור להרים את ראשו או לנסות לעשות זאת עד גיל ארבעה חודשים. אם אינו עושה כך עד גיל זה, חשוב לבדוק ולטפל בכך.

2.        התהפכות: ההתהפכות מחייבת התפתחות קשר עין- יד, קשר עין- אוזן ואת היכולת לעגל את הגוף. אם עד גיל שישה חודשים התינוק עדיין לא מתהפך לשני הצדדים, או שאינו מנסה לעשות זאת, חשוב לבדוק ולטפל בכך.

3.        הזחילה: בזמן הזחילה מתפתחות מיומנויות מוטוריות בסיסיות חשובות: הצלבה וחציית קו האמצע, תנועתיות של הגב והצלעות והתחזקות מערכת שיווי המשקל.

3.1.  זחילת גחון: צורת זחילה זו קשה ומאתגרת ולכן חלק מהתינוקות מדלג עליה או מבצע אותה לפרק זמן קצר מאוד. תינוק שמתקשה להתהפך מהגב אל הבטן ומהבטן לגב ולשני הצדדים, יתקשה לעבור לשלב הזחילה. חשוב לבדוק ולטפל בכך.

3.2.   זחילת שש: זו צורת הזחילה הנפוצה ביותר בקרב תינוקות והיא תורמת רבות לחיזוק חגורת הכתפיים. אם התינוק לא זוחל על שש או שאינו מנסה לעמוד על שש, יש לבדוק ולטפל בכך.

4.        ישיבה: תנאי למעבר לישיבה- זחילה. תינוק שלא שולט בזחילה יתקשה לעבור לישיבה.
אין להושיב תינוק לפני שהוא עושה זאת בעצמו, שריריו ומפרקיו עדיין לא מוכנים לכך. גם הישיבה מחזקת ומפתחת את תנועתיות הגב ואת מערכת שיווי המשקל.

5.        עמידה והליכה: עמידה היא השלב האחרון לפני המעבר להליכה עצמאית. כשהתינוק ירגיש מספיק בטוח ויציב, הוא יעבור להליכה. לא למשוך תינוק לעמידה והליכה כל עוד אינו מנסה זאת בעצמו. וכשהתינוק כבר עומד כדאי לבדוק את כישוריו במעבר ממצב של עמידה למצב של ישיבה, בשמירה על שיווי המשקל בעמידה ואת מסוגלותו לבצע תנועות בעמידה. במקרה הצורך, חשוב לבדוק ולטפל בכך.

6.         מיקוד וקשר עין- יד: אלה שתי מיומנויות המשפיעות על המשך ההתפתחות ועל יכולת הלמידה. התינוק צריך לדעת להושיט יד לצעצוע שמונח בקרבתו, ולעקוב אחריו כשהוא בתנועה (יכולות אלה הכרחיות בעת הכתיבה).

7.        הצלבה וחציית קו האמצע: גופנו מחולק לשני צדדים, צד ימין וצד שמאל, כשלכל אורכו (גם בראש) עובר קו אמצע דמיוני.

הצלבה היא היכולת לבצע פעולות משולבות ומתואמות של שני צידי הגוף.
חציית קו האמצע היא היכולת לבצע פעולות החוצות את קו האמצע.
בזחילה מופעלים שני צידי הגוף בצורה של יד ורגל נגדיות (הצלבה) כשהבסיס לפעולה זו הוא חציית קו האמצע. ככל שתינוק זוחל יותר, מוחו מתרגל יותר הצלבות וחציות קו אמצע.

8.        מערכת שיווי המשקל: מתחילה להתפתח ולהתחזק כבר בשלב ההתהפכות. המצב הרצוי הוא שלא תהיה לתינוק העדפה ברורה לצד מסוים, כי אז הוא יתקשה בהעברות משקל מצד לצד וזחילתו, ישיבתו, עמידתו והליכתו יהיו פחות יעילות.

 

לסיום, ברצוני להדגיש: בבעיות מוטוריות ניתן לטפל בכל שלב התפתחות- בינקות ולאחר מכן. מבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו ליקויים במאוחר. עם זאת, בעוד שבינקות הטיפול בליקויים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו