מה את צריכה לדעת על מערכת ההצלבה של תינוקך? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מה את צריכה לדעת על מערכת ההצלבה של תינוקך?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 09.02.2015
מגיל 3 חודשים את צריכה להכיר את מערכת ההצלבה של התינוק שלך כי יש לה חשיבות מכרעת על התפתחות תקינה של התינוק. מה תוכלי לבדוק ולעשות עם תינוקך כבר כשהתינוק בן חודשים ספורים וכך גם למנוע קשיי קשב, ריכוז והיפראקטיביות בעתיד? על הכל במאמר שלפניכן.


מאת: נעם גונן, מומחית להתפתחות תינוקות, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי


מה את צריכה לדעת על מערכת ההצלבה של תינוקך?
מערכת ההצלבה היא מערכת אשר מבשילה ומתפתחת כחלק מההתפתחות הטבעית של התינוק. מערכת זו כוללת בתוכה את היכולת להפעיל את שתי ההמיספרות של המוח ואת שני הצדדים של המוח האנושי בצורה תקינה בו זמנית אשר באה לידי ביטוי בביצוע של שתי פעולות במקביל בלי שהגוף יכנס למתח. מערכת ההצלבה מתחילה לפעול בסביבות גיל 3 חודשים ובעלת חשיבת מכרעת על התפתחותם של תינוקות.
 
ההשפעה של מערכת ההצלבה ניכרת  לכל אורך חייו העתידיים של התינוק כאדם בוגר. המערכת קשורה לקשיי קשב וריכוז, מופנמות או היפראקטיביות, ניתן שיהיו קשיים בשפה ובתקשורת כאשר המערכת אינה תקינה. קושי זה בהתפתחות המוטורית, עלול לגרום לעצבנות או להסתגרות של ילדים  ועל כן חשוב לתרגל, לאמן ולעודד את התפתחות מערכת זו באמצעות תרגילים נעימים, קלים וקצרים שניתן לעשות בבית, באופן יומיומי וללא כל מאמץ הן שלכם והן של התינוק.
 
אם חלילה יש בעיות במערכת זו של התפתחות התינוק, ניתן לזהותן על ידי קושי בהעברת יד מעבר לקו האמצע של הגוף, בתפיסת יד ורגל נגדית, בהפרדות ידיים ורגליים וגם בפעולת הרוטציה של הגוף (הפרדה של חלק הגוף העליון מחלק הגוף התחתון). המערכת נבדקת ע"י הובלה של כל אחת מהידיים מעבר לקו האמצע של הגוף, במעקב אחר חפץ וכן על ידי רוטציה של הגוף. 
 

שלבי ההתפתחות

לפני שאני מתחילה להסביר מה לעשות, בואו ניקח דקה כדי לעבור על שלבי ההתפתחות של מערכת ההצלבה כפי שהם באים לידי ביטוי בהתפתחות המוטורית של התינוק. שלבי ההתפתחות המצויינים הינם הנורמטיביים והמקובלים בספרות, חשוב לציין כי חריגות מינוריות אינן מעידות על בעיות וקשיים בהכרח. 
 
  • החל מגיל חודש וחצי מתחילה הפרדת רגליים אשר באה לידי ביטוי באמצעות תנועה נפרדת ומובחנת של רגליו של התינוק. למשל, כאשר רואים שכל רגל יכולה לנוע בנפרד אחת מהשניה, ולאו דווקא פועלות שתי הרגליים במקביל. אם לאחר גיל חודשיים או יותר עדיין לא נזהה הפרדה בתנועת הרגליים, ייתכן שהפרדת הרגליים עדיין לא התרחשה.
  • בגיל 3-4 חודשים, אנו רואים שהתינוק מתחיל להושיט ידיו אל חפצים, לקרב את ידיו למרכז הגוף, ולעבור את קו האמצע של גופו. חשוב לשים לב שהתינוק עובר עם היד את קו אמצע הגוף ולא מחליף ליד השנייה. במידה וקיים קושי נגלה אותו כאשר נגיש לתינוק חפץ והוא לא יעבור את קו האמצע של גופו בכדי לקחת את החפץ, אלא יעדיף להחליף יד בכדי להימנע מהצלבה. 
  • בגיל  3-4 חודשים, מתחילות רוטציות (הפרדה של פלג הגוף העליון מהתחתון) וניתן לראות שהתינוק יכול להביא את רגליו לכיוון אחד, מבלי שפלג גופו העליון יזוז לאותו הכיוון, או להפך - כאשר פלג הגוף העליון יזוז לצד אחד מבלי שהאגן והרגליים יצטרפו. במידה וקיים קושי ברוטציות, נבחין בתינוקות שנעים כמקשה אחת ללא הפרדה מסודרת בין שני החלקים.
  • בגיל 4-5 חודשים, התינוק מתחיל להתהפך. בשלב זה חשוב להבחין האם כשהוא מתהפך הוא נופל כמו בול עץ נוקשה או בצורה יותר זורמת וגמישה. במידה והתנועה גמישה נוכל לצפות לרוטציה- כאשר הרגליים פונות הצידה ורק לאחר מכן הידיים מצטרפות. בכדי לעודד היפוך תקין, ניתן להשכיב את התינוק על צידו, בכדי שהזרועות יתקרבו אל עבר מרכז הגוף.  
  • לקראת גיל 5-6 חודשים, תינוקות בד"כ תופסים את רגליהם עם הידיים ומכניסים את הרגליים לפה. ניתן להבחין בקושי בתהליך ובשלב ההתפתחותי הנ"ל כאשר התינוק יקשית את גבו ולא יצליח להגיע למצב שבו הרגליים מתקרבות לידיים והגב מתעגל. דרך נוספת לבחון את ההתפתחות, היא לבדוק אם התינוק מצליח לתפוס בידיו את הרגל הנגדית או רק את הרגל המקבילה. וכמובן שניתן ורצוי למצוא דרכים לגרום לו כן לתפוס את הרגל הנגדית ליד.
 

תרגילים מומלצים לשיפור מערכת ההצלבה:

התרגילים הבאים בגדר המלצה בלבד, התרגילים ידועים, מוכרים ובעלי פוטנציאל לעזור ולסייע בשיפור מערכת ההצלבה. אף אחד מהתרגילים אינו אמור להיות לא נעים או ליצור תחושות שליליות כלשהן בתינוק. חשוב לבצע את התרגילים באיטיות, עדינות ונעימות מירבית, לשמור על טמפרטורה חמימה בחדר ואווירה נעימה. 
 
  • תרגיל לתינוקות בני חודשיים: לקראת גיל חודשיים בעת שכיבה על הגב נכופף רגל אחת ובו זמנית ניישר את הרגל השנייה. נמתין מספר שניות ונחליף בין הרגליים. יש לשים לב שאנו לא יוצרים מתח בגוף התינוק וכי אנו מבצעים את פעולה זו בעדינות ובנועם לתינוק. 
  • תרגיל לתינוקות בני 3 חודשים: כבר מגיל 3 חודשים מומלץ להתחיל לעשות לתינוק מסאז' בהצלבה. זהו מאסז' שמתחיל ממרכז גופו של התינוק, הטבור, ועובר במגע עמוק באלכסון לכיוון כף היד וכף הרגל הנגדיים. מומלץ לעשות את המאסז' גם בשכיבה על הגב וגם בשכיבה על הבטן, כך נוצרת תחושה של הצלבה אצל התינוק.
  • חיבוקי ידיים: מומלץ לבצע "חיבוקי ידיים" – באמצעות הצלבת ידיי התינוק, נבצע חיבוק מאולץ מספר פעמים בחזרתיות. כיווץ ופתיחה, עד למתיחה ויישור המרפקים.
  • תרגיל מומלץ נוסף יבוצע בשכיבה על הגב – מקרבים יד ורגל נגדית למרכז הגוף (יד ימין ורגל שמאל ולאחר מכן את יד שמאל ורגל ימין). חשוב לשים לב לבצע תרגיל זה בלי יצירת מתח אצל התינוק.
  • לבצע גלגולים עדינים ומהירים מצד לצד ע"י תפיסה ביד וברגל הנגדית.
  • כאשר התינוק שוכב על הצד, נעודד אותו לטפוח על הרצפה עם ידו העליונה כך שהיא תתקרב אל מרכז הגוף. 
  • ניתן לתינוק חפץ ונמשיך להחזיק בו יחדיו. תוך כדי ההחזקה בחפץ נעביר את החפץ ואת ידו של התינוק אל מעבר לקו האמצע.
  • כאשר התינוק נמצא במצב של שכיבה על גבו, נדגיש לו את תחושת קו האמצע של גופו על ידי כך שנעבור על קו האמצע של גופו, מהבטן התחתונה ועד לעצמות הבריח ע"י מגע עמוק. אפשר להשכיב את התינוק על צידו ולעבור על קו האמצע גם הקדמי וגם האחורי במקביל.
 
נעם גונן היא מדריכה מנוסה לליווי התפתחותי לתינוקות. ב 18/2 נפתחות 2 סדנאות בהנחייתה בתל אביב: לגילאי חודש וחצי עד ארבעה ולגילאי חמישה חודשים עד  8 חודשים. בסדנאות נלמד עיסויים, מגעים, משחקים ושירים. הסדנאות מתקיימות באווירה נעימה בסטודיו Fly
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו