מתחילים לזחול-הצעות לתרגילים והפעלות לתקופת הזחילה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מתחילים לזחול-הצעות לתרגילים והפעלות לתקופת הזחילה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 20.04.2005

בסביבות גיל חצי שנה לכל הפחות מתחילים חלק מהתינוקות לזחול. אין מדובר עוד רק בסיבובים על ציר לצדדים ובתנועה מקרית בסביבה הקרובה של התינוק –  אלא על יכולתו של התינוק להביא עצמו במודע ממקום למקום בחלל.



מאת: נועה מחנאי – מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי, מנחה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות


מתחילים לזחול-הצעות לתרגילים והפעלות לתקופת הזחילה

התקיימותה של זחילה סימטרית ותקינה

בסביבות גיל חצי שנה לכל הפחות (אעפ"י שישנם גם מקדימים) מתחילים חלק מהתינוקות לזחול. אין מדובר עוד רק בסיבובים על ציר לצדדים ובתנועה מקרית בסביבה הקרובה של התינוק –  אלא על יכולתו של התינוק להביא עצמו במודע ממקום למקום בחלל.

 

הזחילה מתחילה בהרבה מהמקרים דווקא אחורנית – כאשר הידיים הן החלק החזק יותר של התינוק ובעזרתן הוא למעשה נדחף אחורנית, למורת רוחו, עד אשר מתחזקות מספיק רגליו ולומדות גם הן את יכולתן ליזום תנועה.

לרוב (אך אין זה הכרחי) הזחילה הראשונית היא על גחונו של התינוק – כלומר ללא הרמת הגוף מהקרקע, וכעבור תקופת מה של זחילה כזו המחזקת אותו, מגלה התינוק רצון ויכולת להתרומם על ברכיו וידיו ולעבור לזחילת שש המוגבהת (בסביבות גיל 8 חודשים).

 

לזחילה, אם כן, שלבי התפתחות משלה וגם דרכים רבות ומגוונות להתבצע, על פי מצב התפתחותו המוטורית של התינוק והסתגלותו היצירתית למפגש בין יכולותיו ותנאי הסביבה.

התקיימותה של הזחילה התקינה, הסימטרית והמאוזנת, תוכל לאפשר לתינוק ליהנות יותר מתקופת הזחילה ולהפיק ממנה את מירב הפוטנציאל ההתפתחותי.

הזחילה, כמו כל שלבי ההתפתחות ואף יותר משאר השלבים, משמשת כאמצעי תנועתי לבניית רשתות עצביות במוח ופיתוח מערכות הקואורדינציה של התינוק.

 

בזחילה התקינה עובר משקל הגוף לסירוגין מאלכסון אחד לשני (יד ורגל נגדית) כך שבכל פעם יד אחת ורגל אחת (הנגדית) מורמות מהקרקע ומניעות את ההתקדמות בעוד הזוג השני מקבל עליו משקל. הגוף עובד בצורה אלכסונית וסימטרית.

בזחילה התקינה, הגב אינו נוקשה אלא גמיש ותנועתי. התעגלות, כפיפה, זיקוף ופיתול מתקיימים זה לצד זה או במעברים זורמים אחד אחר השני.

 

להלן מספר נקודות להתייחסות וטיפול בהקשר לבניית זחילה מאוזנת ובריאה:

א. סימטריה בין צידי הגוף:

הזחילה צריכה לכלול תנועה מלאה וסימטרית של שני צידי הגוף: בין הידיים, צידי הגב ובין הרגליים. לשם כך התינוק זקוק להיכרות ומודעות של שני צידי הגוף במידה שווה.

במקרים של זחילה א-סימטרית בה נעשה שימוש לא מאוזן בין חלקי הגוף בוריאציות שונות (יד אחת פעילה והשנייה נגררת, הבדלים בין הרגליים, זחילה על צד אחד או על הטוסיק ועוד ועוד) – חשוב להיעזר במגעים על מנת לעורר את החלקים הבלתי פעילים:

הרבו במסג'ים ומגעים עמוקים כמו גם עדינים על האיברים הפחות פעילים. היעזרו גם באמצעי חישה על אותם איברים כמו: ספוגים ומברשות, שינויי טמפרטורה כמו מגבון קריר לעומת מגע עם משהו חמים, וכן מגע בעזרת ידיכם אשר חודר לעומק, כמו צביטות.

ב. סימטריה ביכולת להעביר משקל ובתנועתיות של הגב:

ישנה חשיבות גבוהה לכך שתנועת הגב תהיה מלאה וסימטרית במהלך הזחילה. חשוב לחזק בצורה סימטרית במיוחד את תנועת הזיקוף והפיתול (רוטציה) של עמוד השדרה.

זיקוף: בכדי לחזק את הזיקוף של עמוד השדרה, משני צדדיו, יש לגעת במגעים שונים בשרירים הזוקפים אשר משני צידי עמוד השדרה,  מכיוון האגן ועד לצוואר או אף לקודקוד.

צורות המגע: לחיצות קטנות עם כריות האצבעות, מגע של החלקה עם קצות הציפורניים בצורה אחורית (כך שגב היד שלכם מופנה אל גב התינוק), להעביר מגבון קריר.

בכל פעם שנוגעים בזוקפי הגב חשוב להבחין בתנועה כלשהי שנוצרת בגב עקב כך – כמו התפתלות או אף ממש הזדקפות. אם אין תגובה – העמיקו במגע.

כמו כן, אם תבחינו בתגובה חד כיוונית – כמו התכווצות לכיוון אחד בכל פעם, העבירו לזמן מה את התרגול רק לצד ההפוך (שלא התכווץ), כלומר מגע רק לאורך צד אחד של עמוד השדרה.   חיזוק שרירי הזיקוף מחזק את התפתחותה הסימטרית של תנועת הגוף.

את המגעים הללו מבצעים כאשר התינוק שוכב על הבטן (מומלץ להשכיבו כך על הרגליים שלכם), או כשהוא מוחזק על הידיים עם הפנים קדימה – חזהו נשען על היד שלכם והטוסיק שלו מונח על הבטן שלכם, או כשהוא יושב – אם הגיע כבר לשלב הישיבה.

 

רוטציה: כאשר התינוק שוכב על בטנו או אף עומד על 6 – שבו מאחוריו והגישו לו צעצוע כל פעם מכיוון כתף אחרת, כך שעליו להסתובב לעברו תוך פיתול הגב והרמת היד באותו הצד. אם ישנו קושי לבצע זאת הניחו מעט משקל על היד הרחוקה כך שלא תתרומם והחזיקו את הצעצוע במרחק כזה שהתינוק יכול גם לחוש אותו אך יהיה עליו גם להסתובב בשביל לתפוס אותו, כלומר מאחוריו באלכסון (ולא מהצד). תרגיל זה חשוב מאד לפיתוח יכולת פיתול הגב והעברת המשקל מאלכסון אחד לשני (התינוק נשען על יד ורגל נגדית כאשר הוא מסתובב אחורה) כך שכל יד מתורגלת להיות פעם נושאת את משקל הגוף ופעם מורמת מהקרקע ופעילה למשחק. ניתן להתחיל את התרגול בהגשת צעצוע לכל יד בנפרד ממול לתינוק ורק אח"כ לעבור להגשה האחורית עם הרוטציה.

 

בזחילה הלא סימטרית נוצר הרבה פעמים מצב בו רק יד אחת יודעת לשאת עליה משקל ולכן רק היד השנייה היא הדוחפת והמניעה.

 

תנאי סביבה נוחים ומפתחים לזחילה

עם תחילתה של תקופת הזחילה בחיי התינוק, חשוב לספק תנאים וסביבה שיאפשרו לתינוק ליהנות מיכולותיו החדשות:

  1. השאירו את התינוק עם מינימום הביגוד ההכרחי על גופו בזמן הזחילה, על מנת שיחוש את גופו כמה שיותר ובכדי שיגדל טווח התנועה שאפשרי שלו (ריבוי של שכבות ביגוד עבות ומסורבלות מנתק את התינוק מגופו ומתנועתו).
  2. פיתחו עבור התינוק מרחבי זחילה רחבים ככל שתוכלו: הרחיקו לפינות את הרהיטים והחפצים השונים כך שיווצר מרחב מספיק גדול לנוע בו בזחילה. בתקופת הזחילה אמנם מתפתחת גם יכולת העמידה אך חשוב לאפשר לתינוק מרחב בו יאלץ לזחול ופחות להיעמד, בכדי שיפתח את זחילתו במשך תקופה ארוכה ולא יסתפק בעמידה.
  3. מיגון סביבת הזחילה: הפכו את סביבת הזחילה למקום מוגן עבור התינוק ככל האפשר, על מנת לחוש בטוחים כשהוא זוחל באופן חופשי ולא טרודים מהתפתחויות בלתי רצויות במהלך תנועתו: סגירת פתחי החשמל, הגבהת או הרחקת חפצים חדים/שבירים/מסוכנים (כולל פלטת זכוכית חדה של שולחן, דברים התלויים על הקיר שהתינוק יכול למשוך בהם ולהיפגע עקב כך), ריפוד וריכוך של פינות חדות אשר מוכרחות להישאר על הקרקע וכדו'.
0pt"> גיוון בגירויים תחושתיים במרחב הזחילה: כאשר התינוק זוחל, הוא מקבל הרבה מאד גירויים ומידע תחושתי דרך גופו הבא במגע עם הסביבה. זחילה על משטחים תחושתיים מגוונים כמו – שטיחים שונים, משטח ספוגי או תחושתי אחר, ריצפה חשופה, דשא, חול ואף אספלט – יכולה להעשיר מאד את חוויית החישה של התינוק ולחזק את מודעותו לגופו.
  • אתגרי זחילה: ניתן ליצור מדי פעם סביבה בה יוכל התינוק לזחול באופן מאתגר אשר יחזק ויפתח את הזחילה בצורה משמעותית – שימוש במימד הגובה, היציבות ושיווי המשקל, כיוון הזחילה והניווט ברוחבי זחילה שונים. אתגרי הזחילה מתאימים ברובם גם לזוחלי הגחון ואם מדובר בזוחלים על שש – מומלץ להמתין כשבועיים מאז תחילת העלייה על שש, כאשר התינוק כבר החל לפתח את תפיסת העומק שלו.
  • לצורך אתגרי הזחילה חשוב שתהיו נוכחים בקרבת התינוק, תעודדו אותו ותסייעו לו להשתמש באתגרים ולא לעקוף אותם או לחוש תסכול למולם.

    גבהים: פזרו במרחב הזחילה כריות ומזרונים בגבהים שונים אשר ניתן לטפס עליהם. ניתן לסדרם כמשטח אחד גדול עליו יכול התינוק לזחול ולחוש עקב כך גם את הבדלי הגבהים וחוויית שינויי שיווי המשקל בין כרית לכרית או מזרון וכן ניתן לפזרם כבודדים באקראי בתוך החדר, כדי שישמשו כאתגר של טיפוס בכל פעם. ככל שהתינוק יחוש יותר מיומן בהקשר לטיפוס – הוסיפו אתגרים גדולים יותר כמו כריות פוף גדולות. כמובן שגם גופכם יכול לשמש מדי פעם כמכשול טיפוס.

    יציבות ושיווי משקל: בנוסף לשימוש במכשולי טיפוס, ניתן גם לספק גירויים אשר יאתגרו את מערכת שיווי המשקל של התינוק: זחילה על מזרון מתנפח אשר מקנה תחושת שינויים ואי יציבות שמפתחות את התינוק וכן שימוש בהנעה קלה של המזרון או המשטח עליו נע התינוק - אם מדובר במשטח או מזרון דקים ניתן להניע ולהסיע אותם מעט בזמן תנועת התינוק, כמובן בלי לפגוע בו.

    ניווט בסביבת זחילה משתנה: כאשר התינוק יאלץ לנוע בזחילה במקומות בעלי רוחב שונה, גבהי "תקרה" שונים, כיווני תמרון שונים וכדו' – תגדל המודעות הסביבתית שלו והמודעות שלו ליכולות התנועה של גופו.

    ניתן ליצור מצבים כאלה ע"י: 1. יצירת מבוך בסביבת הזחילה -  לפזר כל מיני חפצים אשר על חלקם אפשר לטפס אך על חלקם לא ולכן צריך לנווט בינם (שרפרף קטן, סל הצעצועים וכדו') ולהשתמש גם בפינות החדר כשיוצרים את המבוך הזה בכדי שהתינוק ייאלץ לזחול ברברס או תוך הסתובבות בהגיעו לשם. 2. זחילה במתקן מנהרה (ניתן לקיפול) או מתחת לשולחנון וכדו'. במצבים אלו התינוק מתארגן עם גופו ביחס לרוחב ו/או גובה של הסביבה ולעיתים נאלץ ממש לרדת לזחילה על גחונו (חשוב במיוחד עבור תינוקות אשר לא זחלו על הגחון). ניתן להכניס למנהרה או מתחת לשולחנון גם כריות אשר מנמיכות את גובה התקרה אף יותר. כמו כן, במקרה של המנהרה מומלץ, לאחר שהתינוק כבר מרגיש בה בנוח, להניע אותה מעט מצד לצד כמו אנייה, כאשר התינוק זוחל בה. 3. להקיף חפץ ביחד עם התינוק: שימו באמצע החדר אובייקט די גדול וזחלו סביבו אחורנית כך שאתם עם הפנים אל התינוק ומעודדים אותו לבוא אחריכם וגם כן להקיף את האובייקט. זחילה כזו גם היא אינה קווית ורגילה אלא דורשת תמרון במרחב.

    טיפוס על שיפוע מגלשה: מתאים בעיקר לתקופת זחילת השש. חשוב לעודד את התינוק לזחול גם למעלה וגם למטה, כאשר הירידה יכולה להיעשות בכיוון קדימה או ברוורס.

     

    משחקים והפעלות לתקופת הזחילה

    1. גירויים מאחורי התינוק בשעה שהוא יושב או זוחל: כאשר תיצרו קול, רעש כלשהו או מגע בתינוק כשאתם מאחוריו, תגרו אותו להסתובב כלפיכם עם ראשו וגבו העליון וע"י כך יחזק את תנועת הרוטציה של גבו ואת יכולתו לתקשר עם המרחב שמאחוריו. מובן כי אם ישנו קושי מוטורי לתינוק ליצור רוטציה הוא יסתובב באופן מלא אחורנית כמו מקשה אחת. בכל מקרה, חשוב ליצור גירוים כאלו משני צידיו האחוריים של התינוק (כך שיסתובב בכל פעם דרך צד אחר) וגם להיעזר, אם צריך, בתמיכה במותניו בכדי שישאיר את פלג גופו התחתון יציב ויסובב רק את גבו.
    2. תפיסת חפצים - לפתח את תנועת הידיים ולחזק חגורת כתפיים: כשהתינוק יושב (כלומר כשהגיע לשלב הישיבה באופן עצמאי) – הגישו צעצוע כל פעם ליד אחרת שלו מכל מיני זוויות: מול החזה שלו, מולו מלמטה, מולו למעלה (אזור המצח) וגם מצידי הגוף באותם גבהים. ההגשה צריכה להיות בכל פעם קרובה יותר ליד מסוימת אך אם באופן קבוע היד הרחוקה יותר מוגשת גם היא (או אף רק היא), אחזו בה ברכות כך שלא תופעל אלא רק היד השנייה. במיוחד חשובה ההגשה כלפי מעלה (לכל יד או אף לשתיהן יחד) – שכן הרמת הידיים למעלה מחזקת את חגורת הכתפיים.
    3. גלגולים מאתגרים: אם יש בידכם כרית פוף גדולה, הניחו את התינוק עליה על גבו ועודדו אותו להתהפך לבטנו על הפוף (עם צעצוע המונח לצד ראשו)– פעולה מאתגרת ומחזקת. כמו כן, ניתן לשים את התינוק לרוחב מזרון קטן, לתפוס את המזרון בשני צידיו (2 מבוגרים) להרים באוויר ובעדינות להרים לסירוגין כל פעם קצה אחת מעט מעל השני כך שהתינוק מתגלגל מצד לצד באוויר.
    4. שימוש בכדור פיזיולוגי: הושיבו או העמידו את התינוק על 6 בעדינות על קודקוד הכדור, אחזו במותניו כשאתם מאחוריו וקראו לו (היעזרו בקולות או דגדוגים) כך שיסתובב אליכם תוך רוטציה (פיתול גבו). חשוב לאחוז במותניו ביציבות ולא להזיז את הכדור מדיי כך שהתינוק די מאוזן ויכול להזיז את גבו. ניתן, בעזרת מבוגר נוסף, לתרגל את תפיסת החפצים, כמפורט למעלה, על גבי הכדור – תרגול מפתח הן לתנועת הידיים והן לתנועות הגב ויכולותיו להעביר משקל מנקודה לנקודה. 

    ולסיכום, שלב הזחילה הוא החשוב מבין כל שלבי ההתפתחות. בזחילה מתחיל התינוק באמת לנוע ולחקור את סביבתו, תוך מגע רב של גופו בסביבה (בשונה מהליכה בה רק כפות רגלינו נוגעות בקרקע) ותוך צורך להניע את גופו בצורה די מגוונת ומשתנה.

    במהלך הזחילה מתחזקת חגורת הכתפיים, מתחזקת מודעות הגוף של התינוק, התפיסה המרחבית, הקואורדינציה, מערכת שיווי המשקל.

     

    רצוי מאד לסייע לתינוק ליהנות מזחילה נכונה וממושכת (3-4 חודשים לכל הפחות) ע"י יצירת תנאי זחילה מפתחים, הפעלות מאתגרות ותרגילים או ייעוץ מקצועי במקרים של צורך לתקן זחילה לא סימטרית או לא מאוזנת.




    למעלה alt
    הדפסה altשלח לחבר
    מאת
    דוא"ל של החבר
    קבלי טיפים והמלצות למייל

    עקבי אחרינו