ילדים קטנים יכולים ללמוד לקרוא – חלק א' - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • מפגשי בוקר
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

ילדים קטנים יכולים ללמוד לקרוא – חלק א'

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 10.07.2013

יום אחד, לפני זמן לא רב, מצאתי אותה יושבת על הרצפה בסלון ומדפדפת בספר בצרפתית. היא אמרה לי בפשטות, "אמא, את כל הספרים באנגלית שיש לנו בבית כבר קראתי".



פרק 3 מתוך הספר "כך תלמדו את תנוקכם לקרוא" מאת: ג'נט דומן וגלן דומן


ילדים קטנים יכולים ללמוד לקרוא – חלק א'

יום אחד, לפני זמן לא רב, מצאתי אותה יושבת על הרצפה בסלון ומדפדפת בספר בצרפתית. היא אמרה לי בפשטות, "אמא, את כל הספרים באנגלית שיש לנו בבית כבר קראתי".

 

-גב' גילקרייסט

ניוזוויק

 

ילדים צעירים מאוד מסוגלים וגם מצליחים ללמוד לקרוא מילים, משפטים ופסקאות שלמות בדיוק כפי שהם לומדים להבין מילים, משפטים ופסקאות שהם שומעים.

העובדות פשוטות למדי – יפות ופשוטות. כבר אמרנו שהעיניים רואות אך אינן מבינות את מה שהן רואות והאוזניים שומעות אך אינן מבינות את מה שהן שומעות. רק המוח מבין.

כשהאוזן קולטת מסר או מילה מדוברת, המסר הקולי מתפרק לשורה של אותות אלקטרו-כימיים המועברים למוח שאינו שומע. המוח מרכיב מחדש ומבין את המשמעות שהמילה הייתה אמורה להעביר.

 

בדיוק באותו אופן, כאשר העין קולטת מילה כתובה או מסר, המסר החזותי מתפרק לשורה של אותות אלקטרו-כימיים המועברים למוח שאינו רואה אך מרכיב אותם מחדש ומבין אותם כקריאה.

כלי מופלא הוא המוח!

המסלול השמיעתי והמסלול החזותי עוברים במוח המפרש את שני המסרים באמצעות אותו תהליך בדיוק.

לחדות הראייה ולחדות השמיעה אין כל קשר לתהליך זה, למעט במקרים שבהם שני החושים הללו פגועים.

 

בעלי חיים רבים רואים ושומעים טוב יותר מהאדם. ואולם, אף שימפנזה, חד ראייה וחד שמיעה ככל שיהיה, לא יוכל לקרוא את המילה "חירות" או להבינה לאחר ששמע אותה. פשוט מפני שאין לו המוח הדרוש לכך.

 

כדי להתחיל להבין את המוח האנושי עלינו לחזור לרגע שבו נוצר העובר ולא לרגע לידתו, מכיוון שהתהליך הנפלא והלא-מובן כמעט של צמיחת המוח מתחיל כבר ברגע ההתעברות.

מרגע ההתעברות המוח האנושי צומח בקצב מדהים שנמצא בשיעור מתמיד של ירידה.

קצב צמיחה מדהים ושיעור ירידה מתמיד.

התהליך כולו מסתיים כשהילד מגיע לגיל שש.

בשעת ההתעברות גודלה של הביצית המופרית הוא מיקרוסקופי. שנים עשר יום לאחר מכן מובחן מוחו של העובר משאר התאים. שיעור הצמיחה כה מהיר שכל זה קורה הרבה לפני שהאם יודעת שהיא בהיריון.

למרות שיעור צמיחה מדהים זה, כל יום שחולף מאט את קצב הצמיחה.

בלידתו שוקל התינוק בין שני ק"ג וחצי לשלושה ק"ג, פי כמה מיליונים יותר ממשקל הביצית בשעת ההתעברות, תשעה חודשים קודם לכן. ברור שאם יהיה שיעור הצמיחה בתשעת החודשים הבאים זהה לשיעור הצמיחה בתשעת החודשים הראשונים, ישקול התינוק האנושי אלפי טונות בגיל תשעה חודשים, וכמה מיליוני טונות בגיל שמונה עשר חודשים.

תהליך צמיחת המוח תואם לתהליך צמיחת הגוף, אולם שיעור הירידה בצמיחת המוח חד יותר. הנתון הבא ממחיש זאת היטב: בלידתו, מוח התינוק מהווה 11 אחוז ממשקל גופו, ואילו אצל האדם הבוגר מהווה המוח רק 2.5 אחוזים ממשקל גופו.

בגיל חמש, הושלמו כבר 80 אחוזים מצמיחת מוחו של הילד.

בגיל שש, מסתיים למעשה לגמרי תהליך צמיחתו של המוח.

במהלך השנים, בין גיל שש לשישים, המוח שלנו גדל פחות ממה שגדל במשך שנה בין גיל חמש לשש, וקצב הגדילה בין גיל חמש לשש איטי יותר מהקצב של שש השנים הראשונות.

 

בנוסף להבנה בסיסית זו לגבי אופן צמיחת המוח, חשוב להבין אילו מהפונקציות של המוח חשובות יותר לבני האדם.

שש פונקציות נוירולוגיות הן ייחודיות לבני אדם, ושש הפונקציות הללו מאפיינות את האדם ומבדילות אותו משאר בעלי החיים.

שש הפונקציות הללו מתרחשות בקליפת המוח. שש היכולות הללו קיימות ומתפקדות עד שהילד מגיע לגיל שש. חשוב לדעת אותן.

1.         רק האדם מסוגל ללכת על שתיים כשקומתו זקופה.

2.         רק האדם מדבר בשפה מופשטת, סמלית, שהוא המציא.

3.         רק האדם מסוגל להשתמש בידיו וביכולות המוטוריות שלעיל כדי לכתוב את שפתו.

 

שלושת הכישורים הללו הינם כישורים מוטוריים (אקספרסיביים) ומתבססים על שלושת הכישורים הנוספים שהם חושיים (קולטים).

1.         רק האדם מבין את השפה המופשטת, הסמלית והמומצאת שהוא שומע.

2.         רק האדם רואה באופן שמאפשר לו לקרוא את השפה המופשטת הכתובה.

3.         רק האדם מסוגל לזהות חפץ על ידי מישוש בלבד.

 

ילד בן שש מסוגל לבצע את כל הפונקציות הללו מכיוון שהוא הולך, מדבר, כותב, קורא ומבין שפה מדוברת, והוא מזהה חפצים על ידי מישוש. ברור שמרגע זה ואילך אנחנו מדברים על הרחבה של הפונקציות האנושיות והייחודיות הללו ולא על יצירת פונקציות נוספות.

מכיוון שכל חייו של האדם בהמשך תלויים בשש הפונקציות הללו, שמתפתחות במהלך שש שנותיו הראשונות, חשוב לתאר ולהבין את השלבים הראשונים הקיימים במהלך תקופה מעצבת זו בחייו.
 

להמשך קריאת חלק ב' של הפרק – לחצי כאן

 

זהו הספר הראשון בסדרה של ספרים העוסקים בהתפתחות ובללמוד כיצד ללמוד מתוך הנאה.

את הספר ניתן לרכוש באתר חדקרן, ובחנויות הספרים.

מחיר: 88 ש"ח.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו