חיסונים בגיל הילדות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

חיסונים בגיל הילדות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 24.02.2005
החיסונים הניתנים בארץ מקובלים בארצות המערב. אחוז הילדים המקבלים את חיסוני השגרה בישראל הוא מהגבוהים בעולם למרות שקבלת החיסון איננה חובה על פי חוק.

חיסונים בגיל הילדות

(באדיבות משרד הבריאות)

החיסון חשוב
חיסון פירושו הגנה בפני מחלות מדבקות מסוכנות העלולות לגרום סבל רב, נכות קשה ואף מוות.
המחלות נגדן מוצע חיסון לכל הילדים בארץ הן: אסכרה (קרמת/דיפתריה), צפדת (פלצת/טטנוס), שעלת, שיתוק ילדים (פוליו), המופיליוס אינפלואנזה
b , חצבת, חזרת, אדמת, דלקת כבד נגיפית a ודלקת כבד נגיפית b. הדרך היעילה והבטוחה ביותר למנוע מחלות קשות אלו מילדכם היא מתן חיסון. ניתן לקבל חיסונים בתחנות טיפת חלב או אצל רופא.
החיסונים הניתנים בארץ מקובלים בארצות המערב. אחוז הילדים המקבלים את חיסוני השגרה בישראל הוא מהגבוהים בעולם למרות שקבלת החיסון איננה חובה על פי חוק.

כיצד פועל החיסון?
חומר החיסון, ניתן לילד בהזרקה מלבד חיסון מוחלש נגד שיתוק ילדים הניתן בטיפות לפה. החיסון מורכב מחיידקים או מנגיפים מוחלשים או מומתים. החיסונים גורמים ליצירת נוגדנים בגוף המתחסן, בדומה למה שקורה בעקבות מחלה טבעית. הנוגדנים הם המעניקים לאדם את ההגנה מפני המחלה אשר מפניה חוסן. לכל מחלה יש חיסון משלה. החיסונים ניתנים במנות חוזרות כדי להבטיח הגנה למשך שנים רבות.

הקפידו על חיסון ילדכם במועד המומלץ!
הורים, רצוי להקפיד על מועדי החיסון כפי שהם מופיעים בטבלת החיסונים. דחיית מתן החיסון למועד מאוחר יותר מהמומלץ עלולה לחשוף את הילדים לסיכון לחלות במחלה נגדה עדיין לא חוסנו.

האם יש לצפות לתגובות לאחר קבלת החיסון?
מתן חיסון, כמו מתן כל תרופה, עלול לגרום לתופעות לוואי כמו: עליית חום, הרגשה כללית רעה, אודם ונפיחות במקום שבו ניתנה הזריקה.
תופעות אלו הן בדרך כלל קלות וחולפות תוך זמן קצר, לרוב תוך יום יומיים. אם מופיעים אודם או נפיחות במקום ההזרקה, מומלץ לשים על המקום תחבושות ספוגות מים פושרים. אין לעסות את מקום ההזרקה.
אם החום עולה יש לתת לתינוק, בהתייעצות עם הרופא המטפל, תכשיר להורדת חום.
לעתים נדירות ביותר, עלולה להיגרם תגובה אלרגית חמורה שהיא תופעת לוואי קשה יותר. תופעה זו ניתנת לטיפול מיידי בעזרת ערכת טיפול יעילה הנמצאת בכל תחנת טיפת חלב ובכל מרפאה בה ניתנים חיסונים. תופעה נדירה נוספת היא פרכוסים עקב חום גבוה. תופעה זו ניתנת למניעה בעזרת תרופות מורידות חום. שתי התופעות חולפות לאחר הטיפול ואינן גורמות נזק קבוע.

כיום מאפשרות טכנולוגיות חדשות לתת יותר חיסונים בו זמנית עם פחות תופעות לוואי. שילוב מספר חיסונים באותה זריקה מונע מתן מיותר של זריקות באותו יום, מוריד את שיעור תופעות הלוואי המקומיות ואינו מפחית את יעילות החיסון.
משרד הבריאות שואף לדאוג לרווחתם של ילדינו ולהגנתם מפני כמה שיותר מחלות קשות ומסוכנות.
המטרה, לשלב מקסימום חיסונים להגנת הילד עם מינימום תופעות לוואי.
יש לזכור כי הסיכון הנובע מהמחלות שבפניהן הילד מקבל חיסונים, גבוה בהרבה מהסיכון לתופעות לוואי אפשריות בעקבות קבלת החיסונים.

האם יש לתת לילד חיסון, גם כאשר אינו חש בטוב?
אם הילד אינו חש בטוב צריך להודיע על כך לאחות בתחנה לבריאות המשפחה. מתן החיסון או דחייתו יישקלו על ידי הצוות הרפואי.
בבואכם עם הילד לקבלת חיסונים, דווחו על מצב בריאותו, על המחלות שעבר על תופעות אלרגיות שהילד סובל מהן ועל רגישותו לתרופות, כולל אנטיביוטיקה. כמו כן, יש להסב את תשומת לב האחות לתופעות חריגות או לתגובות שהופיעו אצל התינוק אחרי חיסונים קודמים.

בטבלה הבאה מפורטות המחלות נגדן מוצעים החיסונים לכל הילדים בארץ וכן תופעות הלוואי הייחודיות לכל חיסון. החיסונים המתוארים בטבלה יכולים להינתן בשילובים שונים.
בכל שאלה הקשורה למתן חיסון בילדים, לסוגי החיסון, למועדים אפשריים וכדומה, הנכם מוזמנים לפנות אל צוות טיפת חלב באזור מגוריכם.

פנקס חיסונים
כל חיסון של הילד נרשם בפנקס. עם קבלת החיסון הראשון מקבל ההורה את פנקס החיסונים. על ההורה לשמור פנקס זה לרישום המשך החיסונים.
פנקס זה מהווה מסמך המאשר את החיסונים שקיבל בעל הפנקס. בכל מקרה של פציעה יש להציגו בפני הרופא כדי למנוע מתן חיסון מיותר.
יש לדאוג שבפנקס ירשמו כל החיסונים, שאדם מקבל במשך חייו. 



המחלה
דרך מתן החיסון
החיסון ותופעות לוואי אפשריות
אסכרה  (קרמת, דיפתריה)
חיידקי האסכרה מפרישים רעל מסוכן העלול להתפשט בגוף ולגרום נזק לאיברים שונים: ללב ולמערכת העצבים, למערכת הנשימה - יוצרים קרום עבה המכסה את הלוע (עד חנק), לנכות קבועה ולמוות. גם היום עדיין חולים ואף מתים מאסכרה בארצות שבהן נמוך שיעור החיסון. ב-1994 התפרצה המחלה בחלק ממדינות חבר העמים לשעבר וגרמה לתחלואה של 47000 איש ו 1700 מקרי מוות באותה שנה. המחלה לא חדרה למדינות בהן האוכלוסייה מחוסנת.
צפדת (פלצת, טטנוס)
מחלה קשה הנגרמת על ידי רעלן של החיידק אשר נמצא בסביבה הטבעית בה אנו חיים ועלול לחדור לגוף בעת פציעה. המחלה מתבטאת בהתכווצויות קשות ומכאיבות עד כדי שיתוק של שרירים שונים בגוף, ובהם גם שרירי הנשימה. שיעור מקרי המוות בין הנפגעים ממחלה זאת גבוה ביותר.
שעלת
גורם המחלה הוא חיידק המתרבה בדרכי הנשימה וגורם לשיעול טורדני העלול להמשך שבועות וחודשים. מחלה זו מסוכנת בעיקר לתינוקות ולפעוטות בגלל הסיבוכים הקשים: דלקת ריאות ודלקת במוח העלולות לגרום לנכות קבועה או למוות. המחלה גורמת לתחלואה ניכרת ולסיבוכים גם בגיל המבוגר.
זריקה לתוך השריר. החיסון:
החיסון המשולש - dtp, מורכב מהחיסונים הבאים: דיפתריה-d, טטנוס-t, שעלת-p.כיום נמצאים בשימוש שני סוגי חיסונים:
1. dtwp- נמצא בשימוש שנים רבות ומכיל תאים שלמים של חיידקי שעלת מומתים.
2. dtap - החיסון החדש מכיל מרכיבים של חיידקי השעלת.יעילות שני החיסונים דומה.
תופעות לוואי:
לגבי המרכיבים דיפתריה וטטנוס
(dt) - לא נצפו תופעות לוואי ייחודיות.
תגובות נדירות המיוחסות למרכיב השעלת בחיסון dtwp (אחוז מכלל המחוסנים): חום גבוה: ב- 0.3%, בכי ממושך: 0.1-1%,רפיון: 1:30000 - 1:5000,פרכוסים: 1:20000-1:5000.תגובות אלו חולפות ואינן מסוכנות. לא הוכח שהחיסון גורם לפגיעה קבועה במערכת העצבים.
תגובות לחיסון dtap: תופעות הלוואי מחיסון זה שכיחות פחות משל חיסון - dtp.  הערה: dtwp ו - dtap זמינים בשילובים שונים עם חיסונים אחרים.
שיתוק ילדים (פוליו)
מחלה נגיפית הגורמת לשיתוק בגפיים ובשרירי הנשימה. השיתוק עלול לגרום נכות לכל החיים או למוות.
האכלה



זריקה לתוך השריר
בשכיחות נדירה ביותר, של פחות מ-1 ל 3-4 מיליון מנות, עלולים להופיע סימני שיתוק אצל מקבל החיסון או אצל בני המשפחה שבאו במגע עם הפרשות המחוסן. מצב זה נמנע על ידי מתן החיסון המומת (בזריקה) לפני מתן החיסון החי-מוחלש (בהאכלה). ב-1989, הוכנס לתוכנית השגרתית בארץ, מתן חיסון מומת לפני החיסון החי המוחלש, מאז לא אירע אף מקרה של שיתוק בין מקבלי החיסון.לא נצפו תופעות ייחודיות.
המופילוס אינפלואנזה
bהחיידק גורם לזיהום בדם ולדלקת קרום המוח המתבטאים בחום, כאבי ראש, הקאות וערפול ההכרה ועלולים לגרום לפגיעה קבועה במערכת העצבים (פיגור שכלי, פרכוסים, חירשות) או מוות. עד הכנסת החיסון לתוכנית החיסונים השגרתית בישראל ב -1994, היה חיידק זה הגורם החיידקי השכיח ביותר לדלקת קרום המוח בגיל הילדות. עד אותה שנה חלו בישראל בממוצע כל שנה, כ - 170 ילדים מהם נפטרו כ - 4-5 ילדים. מאז הכנסת החיסון, ירדה התחלואה ל - 3-5 ילדים בשנה.
זריקה לתוך השריר לא נצפו תופעות ייחודיות.
חצבת
נגרמת על ידי נגיף ומתבטאת בדלקת גרון, דלקת עיניים, נזלת, שיעול, חום ופריחה בכל הגוף, המחלה עלולה לגרום סיבוכים קשים בדרכי הנשימה ופגיעה במוח. ילד אחד מכל 1000 חולים נפטר מהמחלה.
חזרת
המחלה נגרמת על ידי נגיף ומתבטאת בחום ובנפיחות בלוטות הרוק (אחת או יותר). המחלה עלולה לגרום סיבוכים כגון: דלקת האשכים, דלקת הלבלב, דלקת קרום המוח ודלקת המוח. סיבוכים אלו עלולים לגרום לעקרות וחירשות.
אדמת
המחלה נגרמת על ידי נגיף ומתבטאת בחום המלווה בפריחה על כל הגוף.אצל נשים הרות בחודשי ההריון הראשונים עלולה המחלה לגרום למומים רבים בילוד, ביניהם: מומי לב, חירשות, עיוורון ופיגור שכלי.
זריקה מתחת לעור החיסון:
החיסונים נגד חצבת-חזרת-אדמת ניתנים במסגרת תוכנית החיסונים, בחיסון "משולש" אחד -mmr.
תופעות לוואי:
תגובות כלליות, נדירות, עלולות להופיע כ- 12-5 ימים לאחר החיסון:
תפרחת חולפת ב - 5% מהמחוסנים, נפיחות בלוטות הלימפה וירידה במספר טסיות הדם החולפת ללא נזק.
דלקת בבלוטות הרוק או באשכים וחירשות עצבית חד-צדדית.
כאבים בפרקים 3-1 שבועות אחרי מתן החיסון אשר חולפים תוך כמה ימים או שבועות.
דלקת המוח העלולה להופיע תוך 30 יום אחרי מתן החיסון, שכיחותה נמוכה מאחד למיליון מקבלי חיסון.
דלקת כבד b (הפטיטיס b)
מחלה הנגרמת על ידי נגיף שתוקף את הכבד. דרכי ההדבקה: מגע הדוק עם נשא/חולה במשפחה (אחים), מגע עם דם מזוהם ומוצריו ומגע מיני עם אדם בריא המודבק בנגיף (נשא). ילוד עלול להידבק במהלך הלידה כאשר אימו היא נשאית. סיכוייו להפוך לנשא הם 90% אם נדבק מאמו, לעומת פחות מ - 10% בגיל מאוחר יותר. מכאן הצורך לחסן את התינוקות מיד לאחר הלידה. המחלה מתבטאת בחוסר תיאבון, בחילה, הקאה וצהבת שיכולה להיות קלה עד קשה. הנגיף עלול לגרום לדלקת ממושכת של הכבד, הרס הכבד, סרטן הכבד ומוות.
זריקה לתוך השריר לא נצפו תופעות ייחודיות.
דלקת כבד a (הפטיטיס a)
מחלה הנגרמת על ידי נגיף שתוקף את הכבד. מועברת במזון ובמים מזוהמים ומאדם לאדם. המחלה מתבטאת בחום, חוסר תיאבון, בחילה, הקאה וצהבת.היא עלולה לגרום להרס מוחלט של הכבד ומוות.
זריקה לתוך השריר לא נצפו תופעות ייחודיות.


טבלת המועדים המומלצים למתן חיסונים

גיל דלקת כבד b אסכרה   צפדת   שעלת שיתוק ילדים המופילוס b חצבת   חזרת   אדמת דלקת כבד a
אחרי לידה (בביה"ח) מנה ראשונה          
1 חודש מנה ראשונה          
2 חודשים   מנה ראשונה מנה ראשונה זריקה מנה ראשונה    
4 חודשים   מנה שניה מנת שניה האכלה וזריקה מנה שניה    
6 חודשים   מנה שלישית מנת שלישית האכלה מנה שלישית    
12 חודשים   מנת דחף מנת דחף האכלה וזריקה מנת דחף מנה ראשונה  
18 חודשים           מנה ראשונה
30-24חודשים           מנת דחף
כתה א'     מנת דחף האכלה   מנת דחף  
כתה ב'   מנת דחף נגד אסכרה וצפדת        
כתה ח'   מנת דחף נגד אסכרה וצפדת מנת דחף האכלה      





למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו