טבילה קלה-על רחצת תינוקות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

טבילה קלה-על רחצת תינוקות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.03.2007

אחת מחובותינו היומיומית בעת גידול הילדים, בעיקר בשנים הראשונות, היא לדאוג לניקיון גופם. בימים הראשונים "האמבטיה הראשונה" היא פרויקט מסובך עבור הורים חדשים. 



טבילה קלה-על רחצת תינוקות

מאת: נטע-לי כהן
אחת מחובותינו היומיומית בעת גידול הילדים, בעיקר בשנים הראשונות, היא לדאוג לניקיון גופם.

בימים הראשונים "האמבטיה הראשונה" היא פרויקט מסובך עבור הורים חדשים.  מומלץ לבקש מהאחות בחדר התינוקות שתדריך אתכם כיצד לרחוץ את התינוק. אם הגעתם הביתה מלאים בחששות ניתן לבקש עזרה מהסבא והסבתא המנוסים. 

לאחר תקופה קצרה המיומנות שלכם תלך ותשתפר ותהיו מקצוענים בדיוק כמו האחיות והסבתות.

                                                                                                                                                          

פירוט התהליכים החשובים בעת רחצת תינוק בטווח הגילאים של 1-0:

בימים הראשונים לאחר הלידה ייתכן ויישאר על עורו של התינוק מעטה של ורניקס (השכבה השומנית העוטפת אותו ברחם, שומרת על עורו ושומרת על חום גופו מחוץ לרחם). אין צורך לנסות ולקלף את הורניקס, הוא ישטף או ייספג בעצמו.

בשבועות הראשונים אין חובה במקלחות יום יומיומיות. אפשר לערוך אותן כל יומיים שלושה וזאת מאחר ותינוק שזה עתה נולד אינו מזיע. הוא  בסך הכול הוא ישן יונק ופולט את צרכיו. עם זאת, צריך לדאוג כי פני התינוק, ידיו ואזור החיתול ינוקו היטב כל יום.

 

אמבטיה לתינוק:

בחירת אמבט

את הרחצה יש לעשות באמבטיה המתאימה למידותיו של התינוק. קיימים מספר סוגים של אמבטיות:
הראשונה, מעין גיגית אליפטית גדולה, אותה מניחים על רגליים. באמבטיה זו ניתן להוסיף מושב בטיחות קטן מפלסטיק, עליו אפשר להניח את התינוק, וכך שתי ידיכם יהיו פנויות לרחצה.
השניה, אמבטיה אנטומית, הבנויה מלכתחילה עם מושב בטיחות לתינוק. אמבטיה זו יקרה יותר. אמבטיה נוספת שצברה פופולריות לאחרונה היא מעין דלי שקוף בו יושב/שוכב התינוק במאונך. אמבטיה זו קטנה וצפופה יותר כך שהתינוק אמור לחוש אפילו קרוב יותר לרחם.
חשוב לדעת  כי יש להתחשב במידותיו של התינוק ולזכור שלאחר שבעה חודשים או לחילופין כאשר התינוק יושב באופן עצמאי ניתן להושיבו באמבטיה רגילה עם מושב אמבט מפלסטיק בטיחותי.

 

לעוד מידע בנושא אמבטיות לתינוק לחצו כאן.

 

טמפרטורה:

חדר הרחצה צריך להיות חמים ונעים 24-26 מעלות. יש לדאוג שבחדר הרחצה עצמו יהיה מזרן שעליו ניתן יהיה לייבש ולהלביש את התינוק. לא כדאי לצאת מהמקום החם ולהלבישו בחדר אחר. הכינו מראש את כל הציוד הנדרש.

על חום המים להיות כחום גופו של התינוק 37 - 36 מעלות . לפני שנכניס את התינוק עלינו לוודא את טמפרטורת המים. על המים להיות נעימים – לא חמים ולא קרים.  הבדיקה היעילה ביותר בימינו היא ע"י מדחום שניתן לרכוש בכל חנות למוצרי תינוקות או על פי שיטה שקדמה להמצאה הנוכחית, הכנסת מרפק אל תוך המים. אם נעים לנו יהיה נעים גם לתינוק.

 מדוע מרפק ולא כף היד? כיוון שכף היד רגילה לטמפרטורה גבוהה.

 

כיצד  להכניס ולהוציא את התינוק מהאמבטיה?

עתה יש להסיר את בגדי התינוק כשהוא שוכב על משטח רך ( מזרן). תינוקות רבים חשים שלא בנוח כאשר מלבישים או מפשטים אותם. הם פוחדים מתחושת האוויר על עורם החשוף, ואינם אוהבים כשמושכים אותם לכאן ולכאן. לפיכך קצרו ככל האפשר את משך היותו עירום, ונסו למשוך בבגדיו ולא בגפיו.  השאירו גופיה על גופו. נקו את אזור החיתול במטלית לחה. כאשר יטבול במים לא יהיה זקוק אלא לשטיפה. הסירו מעל התינוק את הגופייה ועטפו אתו במגבת כדי שלא ייבהל מהיותו ערום.

- הסירו את המגבת העוטפת את התינוק. השעינו את כתפיו על הזרוע שלכם  כשידכם אוחזת בכתפו ומתחת לבית השחי. ירכיו של התינוק ינוחו על ידכם  השנייה כשהיא אוחזת בירך הרחוקה ממכם. הכניסו את התינוק בעדינות למים כאשר ראשכם מעל לראשו.

אחזו בתינוק כשפלג גופו התחתון בתוך המים וראשו וכתפיו מחוץ להם. השתמשו בידכם החופשית לרחוץ את התינוק. תוכלו לעשות זאת בכל דרך הנראית לכם. חייכו אל  התינוק ופטפטו איתו במשך תהליך הרחצה.

 

כאשר התינוק נקי ושטוף היטב, אחזו בידכם החופשית באחוריו, תמכו בהם ובעדינות הוציאו את התינוק מהמים והניחו אותו על המגבת שמונחת על מזרן / מיטה.

השכיבו את התינוק במלוכסן על המגבת. קפלו את הזווית התחתונה מעל רגליו ועטפו אותו משני עבריו. הרימו את התינוק וחבקו אותו בעת שיתייבש גופו.

שימו לב לקפלים בעורו. יבשו אותם בעדינות אך ביסודיות.

לאחר הייבוש ניתן למרוח על גופו של התינוק קרם גוף לתינוקות.

 

עצות לרחצה באמבטיה:

- לעולם, לעולם אל תשאירו את תינוקכם  לבדו באמבטיה. אפילו אם תפנו אליו את גבכם לרגע קל הוא עלול להחליק אל מתחת למים ולטבוע.

- כסו ברזים חמים במגבת כדי שתינוקכם לא ייכווה.

- אל תזרימו מים חמים כאשר תינוקכם באמבטיה, הוא עלול להיכוות .

- אל תנסו לראות אם תינוקכם יכול לשבת בעצמו במים. הוא עלול בקלות להחליק אל מתחת למים ולהיבהל מאוד.

- אם אתם עובדים במשך היום נצלו את שעת האמבטיה ניצול מרבי – זו הזדמנות מצוינת לשחק עם ילדכם וליהנות ממנו.

 

ניקיון התינוק:

יש לרחוץ את גופו של התינוק מכף רגל ועד ראש.

עיניים אוזניים ונחיריים יש לנקות מבחוץ בלבד.

 

הטיפול בעיניים:

טבלו פיסות צמר גפן, אחת לכל עין, במי האמבטיה הפושרים ורחצו את העין העצומה מהזווית שליד גשר האף אל הזווית השנייה.

 

טיפול באף ובאוזניים:

האף והאוזניים הם איברים שמנקים את עצמם, לכן אין צורך לנקות את תוכם. אל תנסו להוציא את השעווה מאוזני התינוק, אפילו כאשר תוכלו להבחין בה. העור בתעלת האוזן החיצונה מפריש את השעווה שתפקידה למנוע חדירת אבק וזוהמה אל קרום התוף. יש תינוקות המפרישים יותר שעווה מאחרים, אך אם תוציאו אותה תגבר הפרשת השעווה. הוצאת השעווה מגרה את העור. רחצו את אוזניו ואפו של התינוק בעזרת מטלית רחצה רכה. יש לנגב את האוזניים ומאחוריהן.

 

טיפול בציפורניים:

המתינו מספר ימים אחרי הלידה על מנת לגזור את ציפורני התינוק. יש המאמינים שאין לקצוץ ציפורניים שלושה עד ארבעה שבועות מיום הלידה. אותם הורים  מרבים לדחוף את ידיהם של התינוקות עמוק לתוך שרוולי הגופייה כדי שלא ישרטו את עצמם.

את הציפורניים קל יותר לגזור כאשר הן רכות, לכן הבטיחו כי יהיו בפינת הטיפול מספריים מעוגלי קצוות בהם תוכלו להשתמש לאחר רחצת התינוק. אם תעשו זאת לאחר האמבטיה תוכלו לגזור את ציפורני ידיו ורגליו של התינוק במשך פחות מדקה.

הניחו את התינוק על משטח כלשהו, הרגיעו אותו בדיבורים, ואחר גזרו את ציפורניים לפי קו צמיחתן.  בנוסף ניתן לגזור את ציפורניו כאשר הוא  ישן או יונק. 

 

טיפול בטבור:

לאחר לידת תינוקכם  תהיה בוודאי עצת הרופא / אחות בי"ח כי תנקו בעדינות את קצה הטבור בעזרת קיסם סטרילי טבול  באלכוהול  70% .  אינכם  צריכה לחכות עד שהטבור יגליד בטרם תרחצו את התינוק כל עוד תבטיחו כי תייבשו אותו היטב לאחר הרחצה.

 

טיפול באיבר המין:

ניקוי הבן:

השתמשו במטלית לחה לנקות את העור מהשתן, ונגבו מכיוון קפלי הרגליים אל איבר המין.

הרימו את רגליו של התינוק כדי לנקות את ישבנו. אחזו בשני קרסוליו בידכם האחת כאשר אצבעכם מפרידה בין עקביו ( מניעת חיכוך). לאחר הניקוי יבשו בקפידה את האזור. לכל ניגוב השתמשו בפיסה אחרת של מטלית לחה.

ניקוי הבת:

השתמשו במטלית לחה לנקות את העור מהשתן, ונגבו את אבר המין והאזור מסביבו. לעולם אל תמשכו אחורה את שפתי אברי המין כדי לנקות את האזור הפנימי.

הרימו את רגלי התינוקת כדי לנקות את ישבנה. אחזו בשני קרסוליה בידכם האחת כאשר אצבעכם מפרידה בין עקביה (מניעת חיכוך). נגבו לעבר פי הטבעת כדי למנוע חדירת חיידקים ממנו לאבר המין. בכל ניגוב השתמשו במטלית אחרת. כיוון הניגוב הוא מהרגליים והישבן לכיוון פי הטבעת.

 

אין כל צורך למרוח קרם כטיפול שגרתי על טוסיק התינוק בכל החתלה. עור התינוק זקוק לאוורור ומריחת קרמים מונעת מהעור להתאוורר. ככל שעור התינוק יהיה חשוף כך תקטן האפשרות לתפרחת חיתולים. במידה ויש מעט אדמומיות באזור מומלץ להשתמש בקרמים המכילים חומרים טבעיים בלבד.

מספר עצות על מנת למנוע אדמומיות :

החליפו את חיתול התינוק בתדירות קבועה.

אל תניחו לו לשכב בחיתול רטוב.

השאירו את חלק גופו התחתון של התינוק גלוי לאוויר בכל הזדמנות אפשרית. בתנאי שאין רוח. 

 

עיסוי תינוקות:

עיסוי תינוקות היא דרך לתקשר על ידי מגע.

לעיסוי תינוקות מסורת ארוכת שנים אצל עמי המזרח הרחוק. העיסוי אצלם  הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול היומיומי בתינוק. 

תינוקות זקוקים למגע. לא סתם הם רוצים להיות רוב הזמן על הידיים. המגע עוזר להם בהתפתחות הרגשית.

העיסוי יעיל לתינוקות כיוון שהוא מאזן את זרימת הדם ומגרה פעולות איברים פנימיים. כמו כן, משפיע על התפתחות השלד, מלמד את התינוק להרפות את עצמו ועוזר בהקלה על מיחושים שונים.

העיסוי בדרך כלל לוקח כעשר דקות. חשוב שגם לכם יהיה נוח. אם אתם טרודים ולחוצים בזמן עדיף שתוותרו על הרעיון ותדחו אותו לפעם אחרת.

החדר צריך להיות חמים בעת עיסוי התינוק. רצוי לעסות את התינוק כשהוא עירום, אך אם התינוק לא אוהב להיות עירום אין סיבה שלא נעסה אותו עם הבגדים.

אפשר להכין מוזיקת רקע נעימה ומרגיעה.

 רצוי להסיר תכשיטים.

את העיסוי ניתן לבצע על שטיח / מזרן עם מגבת פרוסה מעליו.

עדיף להשתמש בקרם או בשמן כיוון שאז התנועות הופכות לחלקות יותר. נטפטף מעט שמן/קרם בין הידיים ונחממו ביניהן. ישנם שמנים וקרמים המכילים חומרים טיבעיים העדיפים על שמנים וקרמים המכילים חומרים כימיים הנספגים בגוף.

חשוב להתייעץ עם רוקח/ רופא לפני השימוש בשמנים.

חשוב לחייך ולדבר עם התינוק בעת העיסוי. להסביר לו מה אנחנו עושים.

נעסה  את אברי התינוק בהדרגה. נתחיל מהגפיים הרחוקות ממרכז הגוף ונמשיך לחזה, ידיים, בטן, פנים וגב.

 

ועתה לעיקר.

כיצד לבצע את העיסוי?

הרגליים

- עסו את כף הרגל כולה. יד אחת תומכת בעקב והיד השנייה מעסה את כף הרגל בתנועות מעגליות.

- עסו את אצבעות הרגליים, כל אצבע בנפרד, מבסיס האצבע כלפי מעלה, בתנועת סחיטה ( סיבוב וסחיטה עם שתי הידיים). 

- עסו את הרגל עיסוי כללי. לאחר מכן בצעו את תנועת החליבה (תנועות סיבוביות של שתי הידיים) של כל הרגל ממפרק הירך ועד כפות הרגליים.

הגב

- נעביר את כריות האצבעות מהכתפיים ועד הישבן בתנועות הרמוניות, מלמעלה למטה, מספר פעמיים.

- בתנועות סיבוביות יש לעסות את שריר הטרפז העוטף את הכתפיים. העיסוי מתבצע בתנועות רוחביות מעמוד השדרה כלפי חוץ. 

- בעזרת האגודל והאצבע לאסוף את העור ולכווץ אותו במעין צביטה קלה. מהחלק העליון של הגב לכיוון הגב התחתון.

כפות ידיים

- לאחוז את כף היד של התינוק ביד אחת ועם היד השנייה לסחוט בעדינות את האצבעות מבסיס האצבע החוצה.

- לעסות את גב כף היד ולהיכנס במרווחים שבין האצבעות

החזה

- את החזה יש לעסות מהמרכז החוצה לכיוון בית השחי בתנועות ליטוף – כמו ציור של לב.

- הקישו על החזה נקישות עדינות מאוד בקצוות האצבעות.

עיסוי אוזניים

- בעדינות לעסות את האפרכסת הקטנה מבפנים ומבחוץ. להיכנס לכל הקפלים ולמרוט קלות את קצוות האוזן.

עיסוי פנים

- השתמשו בתנועת החלקה ממרכז המצח של התינוק לכיוון הרקות.

- החליקו את האגודלים לצידי אפו של התינוק כלפי מטה עד למרכז הלחי.

- עם האצבעות עסו בעדינות את לחייו של התינוק.

* בעיסוי הפנים לא ניגע בעיניים. וננהג בזהירות עם השמן שעלול לצרוב מאוד. כדי להימנע, נישאר עם השמן שעל כפות ידינו.

שיאצו בטן

עיסוי הבטן בשנה הראשונה של התינוק חשובה מאוד כיוון שבחודשים הראשונים חלק ניכר מהתינוקות סובלים מגזים ומקוליק (כיווצי מעיים).

- העיסוי נעשה בכיוון השעון מסביב לטבור בתנועות מעגליות. אין להתקרב לעצם החזה ולצלעות.

- יש להיות ערים לתגובת התינוק, אם כואב לו מיד להפסיק ולהניח יד על הבטן, היכן שכואב.

 

סיימנו את העיסוי. אם התינוק לא נרדם, אספו אותו אל חיקכם, חבקו ונשקו אותו.

יש לכם תינוק מקסים.

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו