כאב ראש? – זה לא משחק ילדים! - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כאב ראש? – זה לא משחק ילדים!

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 14.10.2009

כשתינוק או פעוט סובל מכאב ראש, לא תמיד הוא יודע להצביע על מקור הבעיה או הכאב. זה לא נובע רק מחוסר יכולת להביע עצמו במילים (במידה והילד עדיין לא מדבר), אלא גם מכך שכאב הראש גורר בעקבותיו תופעות נוספות המטשטשות את הסיבה הראשונית להתהוותן.



כאב ראש? – זה לא משחק ילדים!

מי לא שמע לפחות פעם אחת בחייו את התגובה:"זה סימן שיש לך ראש" לתלונה על כאב ראש? אז נכון, זה מעצבן ולא תורם לכאב עצמו, אבל לפעמים זה פשוט בגלל שמלבד "אז אולי תיקח כדור לכאבים?", אין מענה או פתרון אחר להציע, במיוחד לא לאלו הסובלים מכאבי ראש בצורה כרונית. העניין הופך מסובך כפליים כשמדובר בכאבי ראש אצל פעוטות וילדים שלא תמיד יודעים להסביר במילים "מה כואב", ומורכב לא פחות בקרב בני הנוער וגיל ההתבגרות.

ד"ר מוחמד מחאג'נה, מומחה לנוירולוגיה  בילדים ומנהל המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר.

"כשתינוק או פעוט  סובל מכאב ראש, לא תמיד הוא יודע להצביע על מקור הבעיה או הכאב", "זה לא נובע רק מחוסר יכולת להביע עצמו במילים (במידה והילד עדיין לא מדבר), אלא גם מכך שכאב הראש גורר בעקבותיו תופעות נוספות המטשטשות את הסיבה הראשונית להתהוותן. לכן, זו גם הסיבה, שדווקא התערבות של נוירולוג ילדים נעשית פעמים רבות רק אחרי החרפתן של תופעות כגון חיוורון, רגישות לאור, אפאטיה ("סמרטוטיות"), ישנוניות המלווה בחוסר יכולת לישון ועוד".

 

מה ההבדל בין כאבי הראש שחווים ילדים לבין כאבי הראש במבוגרים?

מחקרים שונים שנעשו בעבר מראים שכמעט חמישים אחוז מהאוכלוסייה התלוננו או סבלו במהלך חייהם מכאבי ראש משמעותיים, כאלו שגם דרשו פנייה לרופא לבירור. בדומה לתלונות על כאבי ראש במבוגרים, גם בקרב ילדים ובמיוחד בקרב בני נוער, מדובר באחת התלונות השכיחות ביותר. ההבדל בין שתי אוכלוסיות אלו נובע בסיבה לכאבי הראש. בעוד שבקרב מבוגרים שכיחה מאוד הסיבה הנפשית (לחץ, מתח וכדומה), בקרב ילידם ובני נוער הסיבה היא פעמים רבות סיבה פיזית, שנעוצה במחלות כגון סינוסיטיס, אנמיה או במרכיבים הורמונאליים שונים.

"חשוב לציין", מדגיש ד"ר מחאג'נה, "שברוב המכריע של המקרים לא ניתן למצוא הוכחה אורגנית חד משמעית או משמעותית להופעת כאבי הראש ולכן לא ניתן לגדוע את היווצרותם, אלא רק להקל על התסמינים שלהם כשמופיעים".

 

מהן הסיבות השכיחות לכאבי ראש אצל תינוקות, ילדים ובני נוער?

מחקרים סטטיסטיים שונים הראו שתלונות על כאבי ראש זהות בקרב בנים ובנות עד הגיעם לגילאי 10-11. בשלב זה, ועד לסיומו של גיל ההתבגרות שכיחות כאבי הראש הופכת מהותית יותר בקרב המתבגרות מאשר בקרב המתבגרים. הסיבות לכך נעוצות בשינויים ההורמונאליים האינטנסיביים שעוברות בנות בגיל ההתבגרות, אך לא מעט גם בהיבטים רגשיים. הוכח שבנות ונשים מושפעות נפשית מהסביבה יותר מגברים ובנים, והדבר עלול להשפיע גם על בעיות פיזיות מתהוות כגון כאבי ראש.

 

 

הסיבות לכאבי ראש מחולקות לשני מצבים:

1.         סיבות קלות ושפירות. כאבי ראש הנובעים כתוצאה מחוסר נוזלים, חוסר בשעות שינה, עייפות וקשיים רגשיים ובהסתגלות חברתית. הללו ניתנים לטיפולים במשככי כאבים פשוטים, ללא התערבות רפואית, ונפתרים על ידי שינה טובה, שתייה מספקת וטיפול נקודתי במצב רגשי מלחיץ.

2.         סיבות רציניות הדורשות התערבות. לעניין זה ישנם מספר תופעות גופניות אפשריות הגורמות לתעוקה ולכאב ראש:

 

א. מיגרנה 

 מיגרנה הינה אירוע חוזר של התקפי כאבי ראש, כאשר בין ההתקפים עצמם לא מזוהות תלונות נוספות. התקף מיגרנה ילווה בדרך כלל בבחילות, רגישות לאור ונטייה לישנוניות. הסיבות למיגרנה לא תמיד ניתנות לאיתור, גם לא על ידי בדיקות עזר כגון בדיקת דם, הדמיה מוחית ובדיקת eeg (בדיקה שסוקרת את הפעילות החשמלית של המוח). אצל חלק מהילדים הסובלים ממיגרנה ניתן לראות שינויים לא ספציפיים בבדיקת ה- eeg, אך ברוב המקרים של המיגרנה מדובר בהתקפים לא תדירים, ואז הטיפול הוא על ידי עידוד שתיית נוזלים (מים), שינה טובה והימנעות ממאכלים עשירים בקפאין, שוקולד, חומרים משמרים ודומיהם. במקרים הקשים של המיגרנה קיימים טיפולים תרופתיים הניתנים במרשם על ידי הרופא.

חשוב לדעת שישנם מצבי לחץ שיכולים לגרום להתקף של מיגרנה כמו תקופת בחינות,או במקרה של נערות מתבגרות – תקופת המחזור.

ד"ר מחאג'נה מסביר שהפתרון הטוב ביותר למיגרנות (כמו גם להרבה כאבי ראש), פתרון שאף הוכח במחקרים, הוא פשוט "לשתות הרבה מים וללכת לישון". פתרון נוסף, שאמנם אין לו הוכחה מחקרית, אך שיש לו השפעה מקלה, הוא שתייה של משקה תפוזים או משקה לימון המכילים ויטמין c, ויטמין שלו השפעה חיובית במקרים של כאב ראש. 

 

כיצד מזהים מיגרנות וכאבי ראש אצל תינוקות ופעוטות?

מיגרנה אכן יכולה להופיע גם בגילאי שנה. השם המדעי של התופעה הואbenign paroxysmal vertigo. כאב  הראש אצל התינוק יתבטא בהתקפים של בכי ממושך, תלותיות רבה יותר באחד מההורים (לא מוכן "לרדת מהידיים"), חיוורון וחוסר יכולת לישון. אצל ילדים בגיל שנתיים ישנה תופעה שנקראת paroxysmal torticollis, שמתבטאת בישיבה שמלווה לה הטיית צוואר של מספר שעות רצופות ( הילד נראה כאילו הצוואר שלו "תפוס"). תופעה זו מהווה מעין תסמין מקדים לאפשרות שאותו ילד יסבול בעתיד ממיגרנות.

 

ב. סינוסיטיס

דלקת של מערות האף ומערות הפנים. מדובר במחלות שמתבטאות בכאבי ראש קשים, המלווים ומופיעות הרבה פעמים בילדים הסובלים מנזלת כרונית או בעיות אחרות בדרכי הנשימה. אלו מחלות שמתפתחות כתוצאה ממחלות חום שונות ומלוות בכאבי ראש קשים, שרק הולכים ומתגברים כאשר אינם מאובחנים בזמן. האבחון שלהן הוא על ידי בדיקת רופא וביצוע צילום של מערות הפנים. הטיפול  הוא אנטיביוטי במידה והדלקת היא חיידקית, או טיפול תומך במקרים של דלקת ויראלית.

 

ג. אנמיה (חסר דם)

אנמיה נגרמת כתוצאה מחסר ברזל בגוף הגוררת אחריה תסמינים קליניים שונים כגון חולשה כללית, חיוורון, קשיים בתפקוד (בלימודים) וכמובן – כאבי ראש. "כאשר הורה מבחין בתופעות האלו אצל ילדו", מסביר ד"ר מחאג'נה, "יש לפנות לרופא הילדים, לבצע בדיקות דם ולקבל טיפול תומך מתאים לטיפול באנמיה". 

 

ד. כאבי ראש כתוצאה מגידולים מוחיים

אמנם מדובר בסיבה נדירה יחסית לכאבי ראש, אך חשוב לציין שגידולים של המוח מהווים את הקבוצה השנייה בשכיחותה בגידולים בילדים (לאחר סרטן הדם).  שכיחות הגידולים של מערכת העצבים המרכזית בקרב ילדים מתחת לגיל 15 שנים היא בסביבות 2.5 מקרים כ-100,000 תושבים.  חשוב מאוד להגיע לאבחון מוקדם ככל הניתן בכדי שהטיפול והפרוגנוזה יהיו מיטביים. כאבי הראש המחשידים לגידולים הם: כאבי ראש ממושכים שהולכים ומחמירים עם הזמן, מלווים בהקאות, מעירים משינה ומלווים בטשטוש ראייה. בקרב פעוטות יהיו גם מצבים של חוסר תיאבון , ירידה במצב הכללי של הגוף  ועלייה לא פרופורציונאלית בהיקף הראש.

 

ה. טראומות וחבלות

ילדים נופלים וקמים אם זה בגן המשחקים, בחצר בית הספר או בבית עקב משחק משובה זה או אחר. כאב ראש שהוא תוצאה מחבלה או טראומה עקב נפילה או מכה, במידה ואינו דורש טיפול רפואי ברור לעין, אינו חייב להיות משמעותי, אך בהחלט דורש מעקב של ההורים. במצב שבו ילד בריא מתחיל לבכות, להתלונן על כאבים, להקיא וכדומה יש לשקול פניה לרופא. במרבית המקרים, כדאי פשוט לעקוב אחרי התנהגות הילד ולוודא שלא מפתח את התסמינים שלעיל, מאבד הכרה וכן שהמקום שקיבל את המכה אינו מתנפח משמעותית.

 

"כנוירולוג ילדים, אני עד כיום ליותר ויותר מקרים של ילדים ובני נוער הסובלים מכאבי ראש ומגיעים לטיפול שהוא מעבר למשככי הכאבים הרגילים", מסכם ד"ר מחאג'נה. "חיי היום יום והמודעות הגבוהה לתחומי החיים השונים מלחיצים היום לא רק את המבוגרים, אלא גם את הילדים, והדבר ניכר בתופעה השכיחה של כאבי ראש. למרות שבמיקרים לא מעטים, במיוחד כאלו שכבר מוצאים עצמם אצל נוירולוג, אכן מדובר בבעיה פיזית שהפתרון שלה נע בין פשוט למורכב, ללא ספק הגעה לאיזון בחיי הילד וסביבתו – גם לה תרומה לא מעטה בטיפול בכאבי הראש. בכל מקרה, גם נטילת משככי כאבים להקלה על כאבי הראש הנמכרים ללא מרשם, דורשת ווידוא מול גורם מקצועי של המינון הנכון הניתן בגילאים הצעירים ועליה להיות מותאמת ומבוקרת לגיל ולמשקל הילד".




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו