פרקים בתולדות הירך - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

פרקים בתולדות הירך

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 03.09.2010

אם ראיתם תינוק רך נתון בסד העוטף את רגליו, הסירו דאגה מלבכם: זו רק בעיה במפרק הירך, ולרוב זה עובר בסיוע התמיכה הזו. עם זאת, חשיבות האבחון והטיפול המוקדם קריטית.



מאת: רותי אקסלרד ארן

 


פרקים בתולדות הירך

אצל ארבעה מתוך 1,000 תינוקות מאובחנת הפרעה במבנה מפרק הירך. אם הבעיה אינה מאובחנת ומטופלת בזמן, עלול מפרק הירך, כבר בחודשים הראשונים לחיי התינוק, לצאת מהמקום לגמרי, דבר שיצריך טיפול מסובך בהמשך. ככל שהאבחון ייעשה מוקדם יותר, הטיפול יהיה קל יותר וסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר. במקרים שבהם לא נעשה אבחון או טיפול כראוי עלולים להיווצר סיבוכים שונים, עד כדי פגיעה ונמק בראש עצם הירך, התנוונות של מפרק הירך ואף צליעה.

במהלך היממה הראשונה שלאחר הלידה נערכת לכל תינוק בבית החולים בדיקה יסודית לכלל איברי הגוף במטרה לאבחן מומים או בעיות הדורשים טיפול בהקדם. על פי הנחיות משרד הבריאות, לכל הילודים בארץ נערכת בדיקה של מפרק הירך. תינוקות בסיכון מוגבר מופנים לבדיקה על קולית (אולטרה סאונד) של המפרק ולבדיקת אורתופד. בדיקות חוזרות מבוצעות במסגרת טיפת חלב על ידי רופא הילדים בגיל חודשיים ובגיל תשעה חודשים.

אחת הבעיות בהתפתחות מפרק הירך עלולה להיגרם בעת הלידה: המפרק עלול לצאת ממקומו התקין ותתרחש פריקה. קיימים מצבים קלים יותר שבהם אין אמנם מצב של פריקה, אך יש פיגור התפתחותי של מפרק הירך. מספר גורמים מעלים את הסיכון שהתינוק יפתח פריקה מולדת: היסטוריה משפחתית בדרגת קרבה ראשונה (אמא, אבא או אחים), מצג עכוז בהריון ומיעוט מי שפיר.

 

אחרי הלידה: בדיקת רופא ידנית

משרד הבריאות קבע הנחיות לפיהן אין צורך לבצע את בדיקת האולטרה סאונד כבדיקה שגרתית לכל ילוד, אלא רק לתינוקות עם גורמי סיכון גבוהים או כאשר עולה ממצא חשוד בבדיקה הגופנית שעורך רופא הילדים. החלטה זו נובעת בין היתר גם משיקולי תקציב, שכן עלות בדיקת אולטרה סאונד גורפת לכלל ילדי ישראל יקרה מאוד. עם זאת, רופאי הילדים טוענים כי חשוב שכל תינוק יעבור בדיקת אולטרה סאונד של מפרקי הירכיים בגיל שישה עד שמונה שבועות, ורבים מהם אף מפנים את ההורים לביצוע בדיקה כזו.

בדיקת האולטרה סאונד מדגימה בצורה ברורה את מפרק הירך של התינוק ולכן היא מהווה כלי אבחנתי חשוב. הרגישות הגבוהה של הבדיקה מאפשרת לעקוב אחר שינויים מינוריים של המפרק ולמנוע טיפולים לא מתאימים. חשיבותה של בדיקה זו אצל תינוקות היא גילוי וטיפול מוקדם במצבים לא תקינים של מפרק הירך, שאותם הבדיקה הידנית לא תמיד מצליחה לאתר. כמו כן הבדיקה משמשת בהמשך למעקב, כדי להחליט על אופן הטיפול ומשכו.

במקרים רבים, בדיקת האולטרה סאונד אינה תקינה בחודש או בחודשיים הראשונים בשל חוסר בשלות של התפתחות מפרק הירך. במקרים אלה מתבקשים ההורים להמשיך את המעקב עד לקבלת ממצאים תקינים. במידה שהתוצאה אינה משתפרת, יקבלו הפניה לאורתופד ילדים.

 

בגיל 6 שבועות: בדיקת אולטרה סאונד

ד"ר מרק אידלמן, מנהל היחידה לאורתופדיית ילדים בקרייה הרפואית רמב"ם, מסביר על התהליך: "תינוקות נבדקים למחרת הלידה על ידי רופא ילדים כדי לשלול פריקה של מפרק ירך. אם מגלים ממצא חיובי בבדיקה ('קליק' המעיד על כך שראש הירך לא נמצא באגן), התינוק נשלח לבדיקת אורתופד ולאולטרה סאונד מפרקי ירכיים". לדבריו, חלק מהמפרקים אינם יציבים בימים הראשונים, והם מתייצבים במהלך החודש הראשון ללא טיפול. לכן נהוג לבצע אולטרה סאונד מפרקי ירכיים בגיל שישה שבועות כדי לשלול אבחנה או טיפול יתר.

אילו בעיות עלולות להתגלות במפרקי הירכיים אצל תינוקות?

"אי יציבות מפרקי ירכיים ושלושה מצבים שונים: פריקה של ראש הירך (אין מגע בין ראש הירך לאצטבולום - שקע בתחתית עצם האגן שבו נוצר מפרק הירך); תת פריקה (מגע חלקי), ודיספלזיה (חוסר התפתחות של ראש הירך ו/או האצטבולום)".

שכיחות מקרי הפריקה אצל יילודים היא אחת ל 10,000 לידות, לעומת תת פריקה ששכיחותה גבוהה יותר ועומדת על אחת למאה לידות. על פי הנתונים, הפרעה במבנה הירך קיימת בשיעור גבוה יותר בהריון ראשון ובלידה ראשונה של בת, ביחס של 5 ל 1. עמליה בת השנה וחצי עברה בדיקת אולטרה סאונד שגרתית בגיל שישה שבועות, שבה התגלתה הבעיה. "הרופא ציין כי ממצאי הבדיקה אינם תקינים וכי יש לפנות לאורתופד ילדים במהרה", מספרת אמה נעמה. "הבעיה היתה אי כיסוי מלא של מפרק הירך, כלומר המפרק לא ישב היטב במקומו והפישוק לא היה כפי שצריך להיות.

"ייתכן שהבעיה גנטית, כיוון שהן אני והן בעלי סבלנו מהבעיה כתינוקות. עם זאת, זוהי בתנו השלישית ואצל שתי הבנות הגדולות לא התגלתה בעיה כלשהי. אורתופד הילדים המליץ על טיפול באמצעות רצועות פבליק, שתפקידן לקבע את המפרקים במקומם. במשך כחודשיים וחצי הרצועות היו מחוברות לגופה של עמליה 24 שעות. בהמשך נערך מעקב של אולטרה סאונד ובדיקה קלינית על ידי הרופא, עד שהושג פישוק לשביעות רצונו. למעשה, כשהתוצאה מושגת אין השלכות, אם כי הרופא ביקש לראותה שוב כאשר תלך, לצורך השלמת המעקב".

האם ברוב המקרים הסיבה לבעיות במפרקי הירכיים היא גנטית או כתוצאה מהלידה?

ד"ר אידלמן: "ישנם פקטורים שונים של סיכון: תורשה (אצל 12 אחוזים גם אחד ההורים סבל מהבעיה), לידת עכוז (30 אחוזים), טורטיקוליס (שריר בצוואר קצר ומתוח – 20 אחוזים) ועיוותים בכפות הרגליים (10 אחוזים)".

ד"ר אידלמן מציין כי ישנן מספר שיטות לאבחון הבעיה, בהתאם להתפתחות ולגיל התינוק. "פריקה ניתן לאבחן בבדיקה קלינית ידנית. בדיקת אולטרה סאונד מפרקי ירכיים היא בדיקה רגישה וטובה הנעשית עד גיל שנה, וצילום רנטגן ייעשה אחרי גיל שנה".

מדוע אצל בנות שיעור הבעיה גבוה יותר?

"הדבר קשור לגמישות יתר שקיימת אצל בנות. כל תינוק מקבל אסטרוגנים של האם לאחר הלידה, אך אצל בנים אין רצפטורים לאסטרוגן הגורם לגמישות יתר ופריקה עקב גמישות. הרחם, למשל, מהווה רצפטור של אסטרוגן, איבר שכמובן אין לבנים".

 

עד גיל 6 חודשים: טיפול ברצועות

"עד גיל שישה חודשים הטיפול המקובל הוא בעזרת רצועות ע"ש פבליק, המאפשרות פישוק רחב יותר אצל התינוק", מסביר ד"ר אידלמן. "לאחר ששת החודשים הראשונים מקובל לטפל בגבס או סדים מיוחדים. לאחר גיל 18 חודשים, חלק מהילדים זקוקים לטיפול כירורגי כדי להחזיר את ראש הירך למקום".

הטיפולים שאינם דורשים התערבות ניתוחית מתבססים כאמור על התקנים שונים, שמטרתם לגרום לראש עצם הירך להגיע לעמדה תקינה:

שיטת פבליק: בשיטה זו משתמשים כאופציה ראשונה, על פי רוב אצל תינוקות עד גיל חצי שנה. ההתקן מכונה "רצועות ע"ש פאבליק" ויעילותו עומדת על כ 85 אחוזים. במהלך תקופת הטיפול נעשים מעקב ובדיקות חוזרות. השיטה נחשבת בטוחה ואינה מזיקה למפרק הירך ובמהלכה התינוק יכול להניע את רגליו.

טיפול במקבע (ספלינטר): בשיטה זו רגלי התינוק מקובעות באמצעות מתקן מתכתי שמחזיק את הרגליים בתנוחה הרצויה, כדי לאפשר את התפתחותו התקינה של מפרק הירך.

 

הבעיות הנפוצות:

לעיתים הבעיה תיפתר מעצמה, ולעיתים תחייב טיפול

 

ddh –  developmental dysplasia of the hip joint- הפרעה בהתפתחות מפרק הירך: מצבים של חוסר יציבות, נקע או דפורמציות של המפרק. ברוב המקרים הבעיה נפתרת תוך חודשיים מיום הבדיקה. מצב זה שכיח במיוחד בלידות עם מיעוט מי שפיר או במצג עכוז, וכן נפוץ יותר בהריון תאומים, בהריון ראשון, במשקל לידה גבוה (ארבעה ק"ג ומעלה) ובלידת בת.

cdh - congenital dislocation of the hip- נקע מולד של מפרק הירך: הטיפול נעשה באמצעות חגורות מתוחות המותאמות לכל מטופל.

 

בתכל'ס - אבחון ומעקב

בעיות במפרק הירך – לבדוק מהרגע הראשון

  • חשוב לוודא כי התינוק נבדק בבית החולים אחרי הלידה וכי הכל תקין.
  • עד גיל חודשיים יש לקבל הפניה מרופא הילדים לבדיקת אולטרה סאונד של הירכיים.
  • אם מתגלה בעיה יש לפנות לאורתופד ילדים.
  • ישנן דרכי טיפול שונות בהתאם לתופעה ולגיל, ולכן יש לפעול בהתאם להמלצה הרפואית.
  • יש לבצע מעקב ולראות שחל שיפור בהתאם למצופה.


    הכתבה התפרסמה במגזין "הורים וילדים" מבית מוטו תקשורת.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו