מה שמתחשק לי זה לישון ! - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מה שמתחשק לי זה לישון !

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 08.10.2005

הרבה הורים שואלים את עצמם "מה לא עשינו בסדר שהילד שלנו לא ישן כמו שצריך?" העייפות,הן של התינוק והן של ההורה פוגעת לא רק בתפקודו של כל אחד בנפרד, אלא גם בדינמיקה ובאיכות הקשר בין ההורה לתינוק.


לכתבות נוספות בנושא הורות



מה שמתחשק לי זה לישון !  

מאת: יונת ארד – "נגיעות של אימא", מדריכת הכנה ללידה, מנחת מפגשי אימהות ותינוקות.

מוסמכת "המרכז הישראלי לחינוך ללידה".

 

כולנו מכירים את השאלה: "נו, ואיך אתם ישנים מאז הלידה?"

הרבה הורים שואלים את עצמם "מה לא עשינו בסדר שהילד שלנו לא ישן כמו שצריך?"

העייפות,הן של התינוק והן של ההורה פוגעת לא רק בתפקודו של כל אחד בנפרד, אלא גם בדינמיקה ובאיכות הקשר בין ההורה לתינוק.

מחקרים מראים כי תופעה של חוסר שינה תורמת להיווצרות של דיכאון אחרי לידה. לכן, יצירת דפוסי שינה חיונית מאוד ויש לה השלכות רחבות יותר מאשר עייפות בלבד.

תהליך השינה אצל תינוקות דורש הבשלה של אזורים שונים במוח. זהו תהליך המתרחש כבר בחצי השנה הראשונה לחיי התינוק וכך מתבססת שנת הלילה.

אולם אצל חלק מהתינוקות נושא השינה ממשיך להיות בעייתי לשנים ארוכות. יש תינוקות הישנים לילה שלם מגיל צעיר ויש תינוקות שמתעוררים כמה פעמים בלילה. כך או כך אין מספר שעות שינה מדויק שהתינוק צריך  לישון כדי למלא את מכסת השעות הנכונה.

לא קיים מספר שעות אבסולוטי שעל הילד לישון כדי שיתפתח כראוי. הבעיה נוצרת כאשר ילד, מסיבות שונות, אינו ישן את השעות הנחוצות לו באופן אינדיבידואלי. שינה לקויה שאינה תואמת  את צרכיו הבסיסיים של הילד, גוררת בעיות ויכולה לפגוע בהתפתחות הפיזיולוגית, הקוגנטיבית, והרגשית של הילד וכן בתהליכי הסוציאליזציה שיהיה על הילד לעבור.

 

למה תינוקות מתעוררים במהלך הלילה?

למעשה אין תשובה מדוייקת וחד משמעית לשאלה, והאמת היא שהתשובה משתנה מתינוק לתינוק ואפילו אצל אותו תינוק. בלילות שונים אותו תינוק יכול להתעורר מסיבות שונות (קור,כאב,צימאון...).

יש הסוברים כי אצל תינוק עד גיל חצי שנה,3-4 התעוררויות קצרות (5 דקות כל אחת) במשך הלילה, נחשבות לנורמליות.

התעוררויות של תינוקות בני למעלה מחצי שנה נגרמות בדרך כלל מכאבי שיניים ופחדים.

ישנם תינוקות המורגלים לישון 6-7 שעות רצופות בלילה, ופתאום בגיל 8-9 חודשים חלה עלייה בהתעוררויות הליליות שלהם. החוקרים מסבירים את התופעה בחרדות האופייניות לגיל הזה. חרדת פרידה וחרדה מזרים. אע"פ שיש סיבות נוספות כמו למשל: תינוקות מתעוררים בלילה בגלל השינויים המוטוריים הדרמתיים שהם עוברים בזמן קצר יחסית, ממצב של תנועה מוגבלת ועד להליכה. תינוקות שלמדו להתיישב באופן עצמאי, לעיתים מתעוררים בלילה משום שהתיישבו תוך כדי שינה ולא הצליחו לחזור למצב של שכיבה.

מחקרים חדשים מנסים למצוא  קשר בין רגישות תחושתית מוגברת של תינוקות (לחול,מים,ריחות,מרקמים,סוגים שונים של מזון,רעשים וכד'),לבין נטייה להתעורר בלילה, מתוך הנחה שתינוקות אלה רגישים יותר לתחושות חיצוניות של הגוף.

כשפעוטות בוגרים יותר מתעוררים מס' פעמים בלילה,הסיבות הן חלומות רעים או קושי בהתמודדות עם חוויות שעוברות עליהם במשך היום.למשל בתקופת ההסתגלות לגן.

בין הגילאים שנתיים-שלוש אמורות לבוא על פתרונן בעיות השינה גם אצל הפעוטות הערניים ביותר.

 

רוב ההורים שואפים שילדיהם ישנו שינה רצופה במהלך הלילה, אך למעשה לפי ד"ר ג'ים מקינה, רופא ילדים אמריקאי שחוקר את נושא השינה, לתינוקות אין צורך ביולוגי לישון שינה רציפה כמו למבוגרים, עד גיל שנתיים. הם יכולים להתעורר גם עשר פעמים בלילה ולקום בבוקר שמחים ורעננים, מרוצים וחייכנים, להבדיל מהוריהם שקמים עצבנים ותשושים.

יתכן שמנגנון השינה אצל תינוקות קל, זורם יותר מאשר אצל המבוגרים ואפילו הישרדותי. תינוקות לא מורגלים לשינה עמוקה מסיבה הישרדותית כלומר: תינוק מתעורר עקב צורך הישרדותי ואם ננסה לשנות את הדפוס הטבעי הזה שנועד כדי להגן עליו, אין אנו יודעים איזה נזק ייגרם לו כתוצאה מכך.

 

מהי בעצם בעיית שינה?

המשמעות של קשיי שינה יכולה להיות: קושי להירדם, קושי להתעורר, שינה קלה מדי הגוררת התעוררויות רבות במהלך הלילה, קושי להירדם חזרה לאחר התעוררויות במהלך הלילה.

רובינו נוטים לטעות ולנסות לאבחן קשיי שינה ע"פ מהלך הלילה בלבד. ההחלטה אם אכן מדובר בבעיה צריכה להתבסס על התפקוד של הילד במהלך העירות שלו ולא ע"פ מספר שעות השינה שישן.

ילד הסובל מקשיי שינה יהיה חסר סבלנות, יסבול מקשיי ריכוז, יבכה לעיתים קרובות, יראה עייף באופן התנהלותו, ובדר"כ נתאר אותו כבעל טמפרמנט סוער עם נפילות מתח חדות.

ההתעוררויות הליליות הופכות לבעיית שינה אם התינוק מתקשה להירדם בתחילת הלילה ולחזור להירדם שוב בכל אחת מההתעוררויות במהלכו.

גם כאשר אין סדר שינה קבוע במהלך היום למשל: ביום אחד התינוק ישן בבוקר ולמחרת רק אחה"צ,  כשהוא מתעורר בלילה בבכי ולא נרגע בנוכחות הורה או אפילו מתנגד להורה, כשהילד בועט, מכה באגרופיו, או חובט ראשו במהלך ההירדמות ובמקרה שהוא סובל מבעיות נשימה בלילה.

 

הסיבות להפרעות שינה יכולות להיות:

א-    גנטיות – שנת תינוקות במידה מסויימת היא תורשתית.

ב-    פיזיולוגיות (בעיות נשימה,קשיי עיכול, בקיעת שיניים...)

ג-     התנאים הסביבתיים שאינם מתאימים: טמפ' גבוהה/נמוכה מדי, גירויים רבים מדי...

ד-    מתח ומצוקה נפשית סביב חרדת נטישה, פחד, חלומות ...

ה-    הרגלי שינה משתנים ולא יציבים,הורים אשר לא מאפשרים לילד סביבה קבועה ותהליך רוטיני לקראת השינה.

 

מתי לשנות הרגלי שינה?

עד גיל חצי שנה לא כדאי לנסות להרגיל את התינוק לשינה רציפה, משום שהוא צריך קודם כל ללמוד לנשום במהלך השינה.

בחודשים הראשונים לחייו אל לנו להתעלם מהצרכים שהתינוק מבטא בבכי ובהתעוררויות בלילה. כדאי להתחיל להקנות הרגלים לשינה רציפה רק כאשר התינוק/הילד מוכן מבחינה פיזיולוגית (כשמערכת העצבים, הנשימה והעיכול מבוססות) ויחסי האמון בהורים מבוססים. רק כך יוכל הוא להתמודד גם עם השינה.

ההורה צריך להרגיש מתי הילד מסוגל להתמודד עם השינוי. זה מאוד אישי ותלוי בתינוק ובהוריו.

 

דרכי התמודדות

כאשר הילד סובל מקשיי שינה:

א-    לעיתים יש צורך בבדיקה של מערכת הנשימה, כיוון שבעיות נשימה עלולות להיות גורם ראשוני לבעיות שינה.

ב-    רצוי להקנות הרגלי שינה קבועים וברורים. טקס שינה שצריך להתבצע בחום ואהבה, וכולל רצף פעולות קבוע ובזמנים קבועים לקראת השינה. מטרת הטקס היא לעזור לתינוק לעבור ממצב של ערות פעילה למצב של רוגע ומוכנות לשינה. הטקס הבסיסי כולל ארוחת ערב (הנקה, בקבוק או ארוחה עם המשפחה), אמבטיה, עיסוי, שיר ערש או סיפור. סדר הפעולות לא עקרוני אבל צריך לחזור על עצמו כל ערב באותן שעות. כשהילד רגוע ובשל להיפרד מהוריו וללכת לישון, מכניסים אותו למיטתו ואומרים לו משפט כמו: "לילה טוב, חמוד שלי,עכשיו אתה הולך לישון" ויוצאים מהחדר. אם תינוק מתחיל לבכות, מחכים חצי דקה, דקה, שתיים או כמה שנראה לכם סביר שאתם מסוגלים לשמוע את התינוק בוכה. אז נכנסים לחדר וחוזרים על משפט ההרדמה. אם התינוק עומד או יושב במיטתו, משכיבים אותו וחוזרים על המשפט. אם הוא ממשיך לבכות נשארים לידו, מלטפים ומרגיעים במילים מבלי להוציאו מהמיטה!! כאשר התינוק נרגע חוזרים שוב על המשפט ויוצאים מהחדר. בכל מקרה לא עוזבים את התינוק כשהוא בוכה, נשארים איתו, מלטפים, מרגיעים וחוזרים על המסר שעכשיו לילה ובלילה אנחנו ישנים. צריך להבין שזה תהליך ויתכן שהלילות הראשונים יעברו עם שעות רבות של בכי אך חשוב לזכור שהילד אינו נטוש, הוריו נמצאים לידו, ניגשים, מלטפים, מעודדים עד שהוא נרגע. אחרי כמה לילות קשים רוב התינוקות מבינים את הסידור החדש ונרדמים בעצמם.    
***  כל האמור לעיל נתון לשיקול דעתם של ההורים, אם נוח להם להרדים את התינוק על הידיים או בהנקה ואח"כ הוא ישן מצוין בלילה, אין בעיה עם ההרגל הזה. יש תינוקות שלא חשוב איך מרדימים אותם או איפה, ברגע שהם נרדמים, הם ישנים כל הלילה.

ג-     צמצום הגירויים למינימום במיטת התינוק ובחדרו, ללא טלויזיה או אורות חזקים.

ד-    נגישות  של ההורה אל הילד בעת היקיצה, כדי שיקיצה קלה לא תהפוך להתעוררות מלאה. ומצד שני, לא לרוץ מיד עם כל ציוץ שלו,אלא לתת לו לנסות להתמודד לבד ולהתגבר על הפרעת השינה. כך הוא ילמד לפתח את היכולת להרגיע את עצמו.

ה-    תינוק שישן במהלך היום וער בלילה, מומלץ להשכיב בשעות היום בחדר מואר ובסביבה פעילה. בלילה כדאי להישאר איתו גם אם הוא ער, בחדר חשוך ושקט. כך נלמד את התינוק להבדיל בין יום ולילה.

ו-       לא למנוע מהילד את שנת היום כדי שישן טוב בלילה. בד"כ שינה ביום אינה משפיעה על שנת הלילה, ויש הסבורים ששנת היום הכרחית לתינוק על מנת לשמור על רמות אדרנלין נמוכות שיאפשרו לו להירדם גם בלילה.

 

רצוי לאפשר לילד להירדם תוך כדי סיפוק תנאים אופטימליים של ביטחון ורגיעה. הסביבה צריכה להיות מוכרת וקבועה ללא גירויים חדשים שיסיחו את דעתו. בכל מקרה אם הילד מתעורר רצוי להרגיעו בהקדם כדי שיוכל לרכוש את תחושת הביטחון שגם כאשר אינו לידנו, אם יזדקק לנו תמיד נגיע להיענות לצרכיו.

בתחילה התינוק זקוק לנו באופן מלא, הוא חש אותנו כחלק בלתי נפרד מעצמו. במהלך התפתחותו הילד עובר חוויה של הפנמה של דמות ההורה באופן שמרגיע אותו גם ללא נוכחות קונקרטית של ההורה.

 

מאחלת לכולכם לילות שקטים ורגועים.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו