אומגה 3 – כל מה שרציתם לדעת - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

אומגה 3 – כל מה שרציתם לדעת

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 25.01.2007
חומצות שומן מסוג אומגה 3 הנן בעלות השפעה משמעותית על מבנה המוח ותפקודו.

במחקרים בבעלי חיים ובבני אדם נמצא קשר בין צריכה נמוכה  של חומצות שומן אילו ( בעקר dha  ) בתזונת האם או הילוד ורמה נמוכה  שלהן במוח. כמו כן נמצא  קשר בין רמות נמוכות של  חומצות  שומן אילו וההתפתחות הנוירולוגית של הילד בהמשך החיים.



אומגה 3 – כל מה שרציתם לדעת

מאת: לימור בן חיים דיאטנית קלינית ותזונאית ראשית, מחלבות טרה

 

חומצות שומן מסוג אומגה 3 בעיקר ארוכות השרשרת הם אולי הרכיבים התזונתיים המדוברים ביותר היום בתחום השפעה על תחלואה, תמותה ומניעה של מחלות רבות .

מחקרים מתמקדים בהשערה שקיים חוסר תזונתי בחומצות חשובות אילו כתוצאה מירידה בצריכה שלהם בתפריט המערבי, עליה ביחס בין צריכת שומן מסוג אומגה 6 בתפריט המערבי המתועש ומגורמים המשפיעים על ירידה במטבוליזם שלהם כמו : עישון , שומן טרנס ועוד.

 

כל הגורמים הללו, ביחד עם מגבלות נוספות, יוצרים מחסור יחסי ברמות חומצות שומן אילו.

למחסור זה השפעות תפקודיות על מערכות כלי הדם, התפתחות המוח והרטינה בעובר והילוד, הפרעות קשב וריכוז בילדים ומבוגרים, סרטן, מחלות אוטו אימוניות כמו: מחלות פרקים ומעי דלקתיות, מחלות עור שונות כמו פסוריאזיס, מחלות ניווניות כמו אלצהיימר ומחלות רבות נוספות.

 

צריכת אומגה 3 והתפתחות המוח והראייה , והפרעות קשב וריכוז בילדים.

חומצות שומן מסוג אומגה 3 הנן בעלות השפעה משמעותית על מבנה המוח ותפקודו.

במחקרים בבעלי חיים ובבני אדם נמצא קשר בין צריכה נמוכה  של חומצות שומן אילו ( בעקר dha  ) בתזונת האם או הילוד ורמה נמוכה  שלהן במוח. כמו כן נמצא  קשר בין רמות נמוכות של  חומצות  שומן אילו וההתפתחות הנוירולוגית של הילד בהמשך החיים. מספר מחקרים בדקו את השפעת דיאטת האם על היילודים, ומצאו שאמהות שצרכו דגים באופן קבוע תרמו להתפתחות הנוירולוגית ולשיפור כישורי השפה והתקשורת בילדים.

 

ב am j prev med מ נובמבר 2005 נכתב  כי כל עליה  ב- 100 מ"ג  של dha ביום בתזונת האם מעלה ב- 0.13 נקודות  את האי קיו של הילד .

 

ב  pediatrics  (מגזין איגוד רופאי הילדים בארה"ב) משנת 2000 פורסמו תוצאות מחקרים שבדקו השפעת מתן פורמולה לתינוקות המכילה את חומצות השומן epa ו- dha (חומצות שומניות המשתייכות לקבוצת החומצות השומניות מסוג אומגה 3) לעומת הזנה שאינה מכילה חומצות שומן אילו,על התפתחות הראיה בתינוקות. נמצא שפורמולה המכילה חומצות  שומן אילו משפרת באופן משמעותי את ההתפתחות הראשונית של הראייה בגילאים  2-4 חודשים .

 

מחקרים אלו מעלים את חשיבות  צריכת חומצות שומן בשלבי ההתפתחות הראשונים של מוחהעובר והילוד. כמו 

כן, חשוב לקבוע את ההשפעות של מחסור בחומצות השומן על התפתחות הילד בהמשך החיים, בגילאים מאוחרים יותר.

לאחרונה נבחנת התיאוריה שמחסור בחומצות שומן חיוניות הינו גורם סיכון להתפתחות מספר הפרעות התנהגות ולמידה. מספר סממנים העשויים להצביע על מחסור בחומצות שומן חיוניות מצויים בשכיחות גבוהה אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב והתנהגות כמו : צמא מוגבר, השתנה מרובה, עור מחוספס או גבשושי, שיער חסר חיים, ציפורניים שבירות, אלרגיות (אסטמה, אקזמה, קדחת השחת), סימפטומים ויזואליים ( קשיים בראיית לילה, רגישות לעור וכו'), בעיות בריכוז, קשיי זיכרון, דיכאונות, שינויי מצב רוח, הפרעות שינה. מצבים אלו יכולים לרמז על כך שנחוצה תוספת חומצות שומן חיוניות. קיימים מצבים המגבירים את צרכי הגוף לחומצות שומן אלה על בסיס ליקויים במטבוליזם שלהן בגוף הקשורים בהארכה, פירוק, העברה שלהן. עובדה זו, כפי הנראה, עומדת בבסיסו של ההסבר המניח שחוסר איזון או מחסור בחומצות שומן חיוניות עלול להוביל לטווח הפרעות למידה והתנהגות וביניהם adhd, דיסלקציה, דיספרקסיה ועוד.

קיימות מס' עדויות כי ילדים עם adhd ינקו פחות (לכן קיבלו פחות dha ו-aa), סבלו יותר מאלרגיות (גם הן קשורות לחסר ב efa), הראו סממני מחסור ב efa (צמא, השתנה מרובה, עור ושיער יבשים, וכד'), נמצאו עם רמה נמוכה של hufa (highly unsaturated fatty acid), אך לא של הפרקרסור – efa (חומצה אלפא לינולנית הנמצאת במזון צמחי). מחקר שבדק ילדים עם הפרעות קשב מצא כי קיים בהם מטבוליזם שונה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 במוח, המוביל לחסר כרוני שלהן. בשל חסר זה, התפתחות המוח של ילדים אלה עלולה להיות איטית יותר ומלווה בפיגור בגדילה ובבעיות למידה, חשיבה וריכוז. נמצא גם מתאם חיובי מובהק בין סימפטומים של היפראקטיביות וחסר בחומצות שומן חיוניות.

תוספת אומגה 3 בילדים: מספר  מחקרים עסקו במתן תוספת אומגה 3 במינונים שונים לילדים, אולם עדיין קיים צורך במחקרים נוספים הן בילדים עם לקויות למידה והן בילדים בריאים. מחקרים מלמדים על שיפור בהתנהגות בלתי הולמת, ברמת הקשב, ושיפור בהתנהגות המתריסה. מבחינת הישגים בלימודים, קיים מחקר שהראה שיפור במיומנויות קריאה וכתיבה בילדים עם dcd.

צריכת אומגה 3 ומחלות לב וכלי דם :

מחקרים קליניים רבים בוצעו כדי לבדוק מהי השפעת מתן אומגה 3 על מניעה, תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם וטיפול בגורמי סיכון קרדיו ווסקולאריים כמו קרישה, טריגליצרידים לחץ דם ועוד .

נמצא כי צריכת דגים (העשירים באומגה 3) היא מרכיב חשוב באורח חיים ותזונה למניעה של מחלות לב וכלי דם.

וכן, צריכה של אומגה 3 ממזון או מתוסף מורידה את הסיכון לתמותה כללית, מהתקף לב וממוות פתאומי בחולים עם מחלות לב.

לסיכום :

חומצות שומן ארוכות שרשרת מסוג אומגה 3 בעיקר epa ו- dha הנן בעלות תפקיד חיוני בתפקוד תקין של ממברנות במערכות שונות כמו: כלי דם, לב, מוח ועוד. חוסר יחסי בחומצות  שומן אלו הינו בעל השפעה על התפתחות ותחלואה באוכלוסיות בסיכון כמו: תינוקות, ילדים עם בעיות קשב והתנהגות ובסובלים ממחלות לב וכלי דם. התזונה המערבית חסרה בחומצות שומן אלו.

מחקרים שונים וגורמי בריאות ממליצים על הגברה בצריכה של חומצות שומן אלו בתפריט המערבי באמצעות עידוד לצריכה  של דגי ים צפוניים שמנים  ושימוש בתוספי תזונה על פי הצורך .




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו