פריצת דרך בהבנת המנגנון הגורם למלריה הריונית - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

פריצת דרך בהבנת המנגנון הגורם למלריה הריונית

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 01.11.2018

חוקרים מהפקולטה לרפואה פענחו את מנגנון הבקרה של הגן הגורם להופעת מלריה בצורתה האלימה בקרב נשים בהריון. מוביל המחקר פרופ' רון דז'יקובסקי: "מחקר זה עשוי להוביל למציאת טיפול שיוכל להציל את חיי מאות אלפי תינוקות בשנה"



פריצת דרך בהבנת המנגנון הגורם למלריה הריונית
מלריה היא אחת המחלות הזיהומיות הקטלניות בעולם. מאות מיליוני אנשים נדבקים בה מדי שנה וכחצי מיליון בני אדם מתים ממנה, מרביתם ילדים ונשים בהריון. מאז גילוי הטפיל הגורם למחלה עברו למעלה ממאה שנים ועדיין לא נמצא חיסון יעיל נגדה. במחקר שבוצע לאחרונה במעבדתו של פרופ' רון דז'יקובסקי על ידי ד"ר יאיר פסטמן מהמחלקה למיקרוביולוגיה מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והתפרסם בכתב העת היוקרתי "Nucleic Acids Research" התגלה מנגנון תוך-תאי חדש, שבו משתמש טפיל המלריה לשינוי כדוריות הדם האדומות אצל נשים בהריון. 
 
המחלה נגרמת על ידי טפיל המועבר לבני אדם בעקיצת יתושה מסוג אנופלס. לאחר שלבי התפתחות ראשוניים בכבד הטפיל מגיע אל הדם שם הוא מתרבה בתוך כדוריות הדם האדומות. הטפיל הקטלני ביותר לאדם נקרא Plasmodium falciparum הגורם לתופעות קליניות קשות ביותר וליותר מ-90 אחוז ממקרי המוות כתוצאה ממלריה.  
 
טפיל זה משנה את צורתן של כדוריות הדם אליהן הוא חודר והופך אותן לדביקות. הכדוריות הנגועות נדבקות אל דפנות כלי הדם וסותמות אותם וכך נפגעים איברים חיוניים כמו הכליות הריאות והמוח. 
 
אצל נשים בהריון הטפיל "מדליק" גן המקודד לחלבון, בשם var2csa, הגורם לכדורית הדם הנגועה להידבק דווקא לכלי דם בשליה. כתוצאה מכך כלי הדם בשליה נחסמים והעובר המתפתח לא ניזון כראוי, התפתחותו נפגעת ולעיתים קרובות חסימה זו מביאה למותו של התינוק. יכולת הטפיל להדליק את הגן הספציפי למלריה הריונית מבוקרת בצורה הדוקה כך שהחלבון הגורם להדבקות לשליה מתבטא על פני שטח כדורית הדם רק בנשים בהריון. 
 
המחקר של פרופ' דז'יקובסקי הצליח לפענח את מנגנון הבקרה שנמצא בגן var2csa, המקודד לחלבון קצר ומשחק תפקיד מרכזי בשינוע גורם האלימות במלריה הריונית אל פני שטח הכדורית וכך גורם לחסימת מעבר מזון לעובר. גילוי המנגנון ודרך פעולתו מהווים פריצת דרך של ממש בהבנת המחלה ובאפשרויות פיתוח עתידי של טיפול או חיסון למלריה הריונית. פרופ' רון דז'יקובסקי מוסיף בהקשר לממצא כי "גילוי המנגנון כולו חיוני להבנת המחלה ומוביל אותנו להמשך מחקר במטרה לנטרל את יכול הטפיל לגרום למלריה הריונית. מחקר זה עשוי להוביל למציאת טיפול שיוכל להציל את חייהם של מאות אלפי תינוקות בשנה".
יש לציין כי המחקר מומן בחלקו על ידי האקדמיה הישראלית למדעים ובחלקו דרך מענק מחקר מה-European Research Council (ERC).
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו