אנטיביוטיקה מה רצוי לדעת? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

אנטיביוטיקה מה רצוי לדעת?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 04.03.2012

אנטיביוטיקה היא חומר כימי חשוב שמקורו במיקרואורגניזים המשמשים בטיפול במחלות זיהומיות. אלו חומרים חצי סינטטיים, והם הורסים מיקרואורגניזים  מסוכנים אחרים. הם מהווים סוג של טיפול שהציל הרבה אנשים לאורך ההיסטוריה.



מאת: לוטי זילברמן מהנדסת כימיה תואר שני עם התמחות בתרופות

 


אנטיביוטיקה מה רצוי לדעת?

הגדרה:

אנטיביוטיקה היא חומר כימי חשוב שמקורו במיקרואורגניזים המשמשים בטיפול במחלות זיהומיות. אלו חומרים חצי סינטטיים, והם הורסים מיקרואורגניזים  מסוכנים אחרים. הם מהווים סוג של טיפול שהציל הרבה אנשים לאורך ההיסטוריה.

 

היסטוריה

האנטיביוטיקה הראשונה התגלתה על ידי מדען אנגלי בשם אלכסנדר פלמינג  ב1929. האנטיביוטיקה נקראה פניצילין.

היצור התעשייתי נעשה בשנות 1940  בשיתוף פעולה עם ארצות הברית. הניסיונות הקליניים, בגלל מצב המלחמה, נעשו על פצועי מלחמה, אך הניסיון הקליני החשוב ביותר נעשה על קורבנות של שריפה במועדון בבוסטון. באותה תקופה קורבנות רבים של כוויות היו מתים מזיהומים מסטפילוקוקוס (staphylococus) והפניצילין הציל אותם.

כבר בשנת 1945, בראיון שפלמינג נתן לthe new york times , הוא הזהיר משימוש לא נכון בפניצילין שעלול ליצור חיידקים עמידים. הוא מסביר את העמידות בשני מנגנונים: 1) בהתחזקות הדופנות תאי החיידקים שהפניצילין היה הורס אותם, 2) הופעה של מוטציה גנטית של הבקטריה שעמידה בפני הפניצילין.

עד 1950 הפניצילין נמכר ללא מרשם רופא וכתוצאה מכך השימוש היה לא נכון. אנשים חשבו שפניצילין מרפא הכל והשתמשו בו למחלות שלא נגרמו על ידי חיידקים, או למחלות הנגרמות מחיידקים אבל במינון לא אופטימלי.

ב1946 בית חולים בארצות הברית דיווח ש- 14% מהזנים של סטפילוקוקוס עמידים לפניצילין ועד לסוף העשור אותו בית חולים דיווח על עמידות בקרב 59% מהזנים.

 

ההצלחה של הפניצילין והאיום של החיידקים העמידים לפניצילין גרם לאנשי מדע להמשיך ולחפש תרופות חדשות נגד חיידקים אלה. הדרך היתה לשנות את הפניצילין בשיטות כימיות, וכך פותח האמפיצילין. כיום יש הרבה סוגים של נגזרות פניצילין והרבה סוגים של אנטיביוטיקות יעודיות לקבוצות שונות של מחלות, המכסים מגוון רחב של מחלות.

 

בחירה של האנטיביוטיקה והטיפול

האנטיביוטיקות מתחלקות למספר סוגים:

  • טיפול נגד זיהומים הנגרמים מבקטריות gram pozitive
  • טיפול  נגד זיהומים עם בקטריות gram negative
  • כאלה שיכולים לטפל בשני המיקרים.

 

טרם טיפול יש לקבוע האם בכלל הזיהום הוא בקטריאלי, ומה הוא הטיפול הכי מתאים לזיהומים. קיימות מספר בדיקות מעבדתיות המזהות את סוג הבקטריה. משך הזמן לקבלת התוצאה הוא 1-2 ימים ותוצאות מדווחות לרופא באמצעות פקס או דואר אלקטרוני. הבדיקה מסייעת בבחירת סוג האנטיביוטיקה בשלב ראשון, על מנת שלא לתת אנטיביוטיקה עם גוון רחב ללא צורך. היעילות של הטיפול תלויה גם במידת הספיגה של התרופה בזרם הדם, ובכמה זמן הגוף מפריש אותה. יש גם לקחת בחשבון עד כמה חמורה המחלה, ותופעות הלוואי.

במיקרים חמורים יש לשלב שתיים או יותר תרופות, במיוחד בשחפת שבה בקטריה מייצרת עמידות מהירה לאנטיביוטיקה יחידה. לפעמים שימוש בשילוב של שני אנטיביוטיקות יעיל יותר, במיוחד בזיהומים עם חיידקים בעיתיים כמו פסודומונס pseudomonas .

במיקרים חריפים של זיהומים הטיפול מתחיל בהזרקה דרך הוורידים. כשהמקרה הוא בשליטה אפשר לקבל גם דרך הפה, הטיפול חייב להמשך עוד מספר ימים לאחר הפסקת הסימפטומים. הפסקה מוקדמת יכולה לגרום לחזרת המחלה והתפתחות של חיידק עמיד.

 

נטילת האנטיביוטיקה היא לא רק לטיפול בזיהומים אלה גם כטיפול מונע נגד חיידקים. הטיפולים האלה חייבים להמשך תקופה קצרה על מנת שהחיידקים לא יפתחו עמידות. דוגמאות לשימוש כטיפול מונע:

  • נסיעות, כדי למנוע שלשולים.
  • אנשים שהיו בקשר עם אנשים חולים עם מנינגיטיס.
  • ניתוחי שיניים, ניתוחי לב.
  • אנשים שמערכת חיסון שלהם חלשה כגון חולי אידס, חולי סרטן המקבלים כימותרפיה.

 

למרבה הצער משתמשים בטיפולי אנטיביוטיקה גם במיקרים מיותרים כמו שפעת, התקררויות שהם מחלות ויראליות, בהם לאנטיביוטיקה אין כל השפעה על הוירוסים להפך האנטיביוטיקה מדכאת מערכת החיסונית ויכולות להיות לה השלכות הרסניות הן לטווח הקרוב והן לטווח הארוך יותר.

 

התרופות האנטיביוטיות גורמות לתופעות לואוי כמו אלרגיה, שילשולים ואחרות.

 

הטיפול באנטיביוטיקה חייב להמשיך אפילו עם הופעה של תופעות הלוואי, אם האנטיביוטיקה הספציפית היא היחידה  היעילה כנגד הזיהום של האדם. הרופא עושה השיקול בין סכנת הזיהום ביחס לתופעות הלוואי.

 

לפי מיטב ידיעתי טיפול אנטיביוטי המלווה בטיפול פרוביוטי (מוצרים כמו יוגורט, אקטימל, ויטמינים למיניהם) מסייע להקטין את תופעות הלוואי. בארץ הנושא לא מספיק מפותח. יש לציין למשל שהחיילים האמריקאים במלחמת המפרץ שנדרשו לקבל אנטיביוטיקה, קיבלו בהתאם גם תוספי מזון או גם כדורים המכילים ,multivitamin,multimineral ,lactobaccilus casei ,lactobacillus acidophilus ועוד.

 

המסר למשתמשים:

  • לא לבקש אנטיביוטיקה מהרופא – הוא ידע לבד מתי יש צורך.
  • כשנוטלים אנטיביוטיקה, יש להשתמש בהתאם להוראות הרופא, עד גמר הטיפול.
  • רצוי להתייעץ עם הרופא האם יש צורך לקחת פרוביוטיקה בזמן לקיחת התרופה, וממה יש להמנע בתקופת הטיפול (שתיית משקאות חריפים, קפה, חשיפה לשמש וכדומה).
  • יש למנוע זיהומים על ידי רחצה טובה של פירות וירקות.
  • יש לאכול ביצים ובשר שבושלו היטב.
  • להשתמש בסבון רגיל לרחצה, רק כשצריכים להגן על אנשים עם מערכת חיסונית חלשה ניתן להשתמש בסבון או תכשירים אחרים אנטיבקטריאליים.



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו