התפתחות קוגניטיבית - mamy

כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

התפתחות קוגניטיבית

  • כיצד מתפתחת אישיותו של אדם? - חלק ב'

    כיצד מתפתחת אישיותו של אדם? - חלק ב'

    פורסם ב: 22.03.2005 כיצד מתפתחת אישיותו של אדם הבחירה באוטונומיה מול בושה וספקנות עצמית
    מאת: אילה יפתח m.a מחנכת ומטפלת באמנויות
    בגיליון הקודם ( תחושת בטן 10) הזכרתי את הפסיכואנליטיקאי האמריקאי אריק אריקסון המדבר על התפתחות האישיות. לדבריו התפתחותם של בני אדם מתרחשת בשלבים מינקות ועד לזיקנה ולכל שלב המאפיינים שלו. בכל שלב מתעשרת האישיות בתכונות המשפיעות על יחסו של האדם לחיים, על יחסיו עם הזולת ועל התנהגותו. המעבר משלב אחד לשני מוגדר על ידי אריקסון כמשבר.
  • איך מתפתחת אישיותו של אדם? - חלק א'

    איך מתפתחת אישיותו של אדם? - חלק א'

    פורסם ב: 22.03.2005 איך מתפתחת אישיותו של אדם?
    מאת: אילה יפתח m.a מחנכת ומטפלת באמנויות
    אני מסתכלת על התינוק שלי ושואלת את עצמי: "המתוק הזה, למי הוא דומה?" אמי אומרת שהוא בדיוק דומה לאבא שלה. "תראי את הסנטר שלו" היא אומרת "ממש דומה לו. רואים כבר עכשיו שהוא יהיה בדיוק עקשן כמוהו!". חמותי מסתכלת על הבן שלי שרק לפני שבועיים נולד בניתוח קיסרי, ואומרת: "רואים שיש לו אופי, הוא יהיה אחלה גבר, ממש אבא שלו.
  • ההתפתחות הקוגנטיבית והתפתחות השפה אצל תינוקות

    ההתפתחות הקוגנטיבית והתפתחות השפה אצל תינוקות

    פורסם ב: 22.03.2005 ההתפתחות הקוגנטיבית (שכלית) והתפתחות השפה אצל תינוקות
    מאת: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית אבחון, טיפול, יעוץ והדרכת הורים.

    בפסיכולוגיה ישנן כמה גישות תאורטיות המסייעות להבנת דמותו של הילד והמבוגר: התאוריה הפסיכואנליטית של פרויד נוטה להציג מודל של ילד פסיבי שנתון לקונפליקטים נפשיים, כתוצאה מההתנגשות המתמדת בין כוחותיו היצריים ובין לחצים שונים מצד המצפון ומצד החברה. גם התאוריה הבהוויוריסטית מתארת את הילד והמבוגר ע"פי רב כדמות פאסיבית, כאשר התנהגותו נתונה להשפעה של חיזוקים חיוביים או שליליים מצד הסביבה.
  • התפתחות הזהות המינית

    התפתחות הזהות המינית

    פורסם ב: 22.03.2005 התפתחות הזהות המינית
    מאת: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית אבחון, טיפול, יעוץ והדרכת הורים.
    התפתחות הזהות המינית אינה ניכרת אצל הפעוט אלא מתחילה בילדות המוקדמת, סביב גיל שנתיים והיא חלק מההתפתחות החברתית והרגשית בכלל. תקופת הילדות המוקדמת מתחילה, כאמור, בגיל שנתיים ונמשכת עד גיל שש. בתקופה הזו הילד מלא ערנות ומרץ, ומוכן לפעילות משותפת עם אחרים בני גילו. בניגוד לשנתיים הראשונות בחייו בהן ההורים גילו נכונות למלא את כל דרישותיו של הילד, לקראת גיל הגן ההורים מתחילים להציב את דרישות החברה וכך מתחיל תהליך החיברות (סוציאליזציה) בו הילד לומד ומפנים את ערכי החברה.
  • התקשרות התינוק לאחרים

    התקשרות התינוק לאחרים

    פורסם ב: 22.03.2005 התקשרות התינוק לאחרים
    מאת: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית אבחון, טיפול, יעוץ והדרכת הורים.
    במאמר הקודם דנו בהתקשרות של התינוק לאם ולאב. בנוסף אליהם, לתינוק יש התקשרויות חשובות נוספות.
    יחסי תינוק-הורה והמסגרת המשפחתית – כדי להבין את צורת ההתקשרות בין הילד ובין אביו ואמו עלינו להביא בחשבון את מערכת היחסים בין ההורים. למשל, תמיכה רגשית מצד האב משפיעה על הרגשתה ותפקודה של האם, וגם תמיכה מצד האם משפיעה על תפקודו של האב, ויש לכך השלכות רבות על התפתחותו של הילד. לעומת זאת, מצבים של מתח וחוסר הרמוניה בין שני ההורים עלולים לפגוע בהתפתחות הרגשית של הילד. מלבד ההורים, יש דמויות נוספות שמשמשות מטרות להתקשרות – אחים, סבים, דודים, מטפלת.
  • התקשרות התינוק לאמו ולאביו

    התקשרות התינוק לאמו ולאביו

    פורסם ב: 21.03.2005 תקופת הינקותמוגדרת מרגע הלידה ועד לגיל שנה וחצי-שנתיים. בעבר היה מקובל לתאר את התינוקכפאסיבי שרק ישן, אוכל ובוכה. היום יודעים שהיילוד בא לעולם כשהוא רואה, שומעומסוגל לתפוס מגוון רחב של גירויים.

  • אז מה יותר משפיע - תורשה או סביבה?

    אז מה יותר משפיע - תורשה או סביבה?

    פורסם ב: 21.03.2005 אז מה יותר משפיע - תורשה או סביבה?
    מאת: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית אבחון, טיפול, יעוץ והדרכת הורים.
    מגיל צעיר מאוד ניתן לראות הבדלים בין תינוקות. אחד שקט ורגוע, והשני חסר שקט. יש שמבלים שעות רבות בשינה, ואחרים ערניים ומתעניינים. ממה נובעים הבדלים אלה? השאלה "מה יותר משפיע - תורשה או סביבה?" מעסיקה חוקרים רבים, והתשובות עליה חלוקות.
  •  מאפיינים התפתחותיים של גילאי שנתיים עד ארבע

    מאפיינים התפתחותיים של גילאי שנתיים עד ארבע

    פורסם ב: 21.03.2005 בימים אלה ממש הופך ילדכם מפעוט לילד. הוא הולך טוב יותר, אפילו רץ, מטפס ומתעניין בפעילות לשונית וחברתית. הוא יודע לומר דברים רבים, ומבין רבים עוד יותר. הלשון ותהליכי המחשבה מתפתחים בקפיצות ובדילוגים. במקביל, ניתן לראות כי יש ביכולתו או ביכולתה לשבת פרקי זמן ארוכים יותר.
עמודים: 1 | 2 | 3 | 4